Canon EOS 80D – povedený foťák pro náročné amatéry (recenze)

Canon 80D má velké ambice – má přesvědčit náročnější amatéry, že stojí za to připlatit si za kvalitní stroj střední třídy. A jak se ty ambice daří naplňovat? Na to se pokusím najít odpověď v následující recenzi. Jisté je však jedno: je to opravdu velmi povedený foťák.

Borovice bonsaj Merklín
Je to skvělý univerzální foťák pro náročné amatéry. Neupravená fotka v plné velikosti.

Tento text je vlastně trochu netypický – ba dokonce musím přiznat, že jsem dlouho váhal, zda se do něj pustit. Dlouhodobě totiž zastávám názor, že tato střední kategorie zrcadlovek nedává moc smysl.

Že poslední modely “začátečnické kategorie” v ceně kolem 25 000 Kč (v danou chvíli Canon 760D a Nikon D5500) jsou tak špičkové, že výrazně připlácet za vyšší, leč stále ještě „amatérské“ modely (Canon 70D, Nikon D7200…) prostě většinou nemá smysl – že 95 procentům uživatelů nepřinesou nic moc navíc.

Pouť
A jedna statická fotka mých dvou dcer před skákacím hradem. Pro špičkové rodinné focení  je Canon 80D rozumná volba. Neupravená fotka v plné velikosti.

Nakonec jsem se k recenzi Canonu 80D rozhoupal, ale rozhodl oddělit obě otázky – nejdříve tedy budu zkoumat foťák jako takový a až teprve pak vynesu verdikt, zda a pro koho má smysl si ho kupovat. Na což se mě mnozí ptají na mých kurzech fotografování.

Proč to tak komplikuji? Především proto, že – jak jsem zjistil – to je opravdu skvělý foťák a zaslouží si hodně chvály, a to před tím než zhodnotíme tu otázku druhou: jeho poměr cena/výkon a smysluplnost pro začátečníky (čímž nechci samozřejmě naznačit, jaká ta odpověď bude).

Nový čip a špičkové parametry

Canon 80D
Zde silná stránka Canonu 80D: skvělá obrazová kvalita i v horších světelných podmínkách… Neupravená fotka v plné velikosti.

Celá recenze by se dala shrnout v prostém konstatování, že jsme si s Canonem 80D opravdu hodně sedli. Jsem zvyklý používat full frame Canon 5D mark iii, a proto jsem byl schopný tuhle “ne full frame” novinku velmi rychle používat – a vyzkoušet v poměrně široké paletě rodinného výletu “za město”.

A byl jsem velmi spokojený – jako obvykle je pro mě zcela zásadním parametrem to, jaké fotky z aparátu “lezou”, což můžete nejlépe posoudit sami z obrázků na této stránce. Jak už jsem zmínil, nesporně patří k naprosté špičce toho, co se dá z této velikosti čipu vytáhnout…

Když už mluvíme o čipu – jak Canon zdůrazňoval při uvedení fotoaparátu, jde o čip zcela nový, tedy ne – jak bývá někdy zvykem – jen čip “půjčený” z nižších typů fotoaparátů.

Ondřej Hýbl
Tradiční japonské divadlo vyžaduje dosti zoomování a rychlé ostření v nevalném světle – a obé zvládá foťák velmi dobře. Neupravená fotka v plné velikosti.

Bylo by asi zbytečné práci čipu nějak zvlášť popisovat, fotky mluví za sebe a těžko jim něco vyčíst – barevné podání je prostě typické, canonové, výborné.

Ještě je třeba dodat, že na fotkách na této stránce má podíl další letošní novinka, a to univerzální Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM…

Obecně mám k univerzálnímu objektivu dosti skeptický přístup (většinou menší kvalita a větší neohrabanost než “staré dobré” nošení dvou více specializovaných objektivů).

Najdete v e-shopech
od
Ale tenhle objektiv si přece jen pozornost zaslouží – ostří opravdu bleskurychle, tiše, ale hlavně – kresba je výborná, což vůbec není u těchto zoomů pravidlo.

Zkrátka, v kombinaci s tělem Canon 80D je objektiv opravdu silnou univerzální “zbraní” pro mnoho příležitostí.

Trochu podrobněji jsem se o tomhle objektivu rozepsal v samostatném článku zde: Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM – recenze.

Canon 80D – rychlý a odolný

Pouť
Na podobné rychlé fotky se Canon 80D opravdu hodí… Neupravená fotka v plné velikosti.

Ale pojďme zpět k fotoaparátu: na první pohled, či spíš první vyzkoušení, do oka padnou dvě věci odlišující Canon 80D od levnější – a též skvělé – canonové konkurence (Canon 760D). První je bytelnost těla – je to prostě tělo “pořádné”, pevné, odolné a patrně skoro nezničitelné – na stranu druhou též (zejména v kombinaci s objektivem) poměrně těžké.

Druhým zásadním parametrem je rychlost – jednak dokáže Canon 80D zvládnout 7 snímků za sekundu, druhak je vybaven opravdu špičkovým systém ostření. Jako vždy se vyhnu tomu, abych tu vypočítával počty ostřících bodů, protože A. to je v drtivé většině případů jen marketingový tah a B. v drtivé většině případů je stejně nejrozumnější fotit s jedním jediným ostřícím bodem.

Květiny
A nyní trocha květinových laciných efektů… Neupravená fotka v plné velikosti.

Při tom však ale i sebevětší skeptik musí u totoho foťáku uznat, že to ostření je opravdu skvěle funkční – ba dokonce to byl první fotoaparát, kdy jsem všechny ta automatická a vícebodová udělátka vzal na milost a postupně vyzkoušel.

Protože prostě fungují výborně – a teď mám na mysli běžné, tedy ne sportovní focení, při kterém jsou výhody různých automatických “sledovacích” režimů a nastavení opravdu zásadní, ne jen milé a příjemné, jako u “běžného” cvakání.

Canon EOS 80D
Opravdu špičková APS-C zrcadlovka… Foto: Canon.cz

Pří mém focení jsem to vše měl možnost vyzkoušet na různých poměrně rozpohybovaných akcích (děti na skluzavce, herci japonského divadla v nevalném světle a při pohybu, ukázky kung-fu,…) a byl opravdu spokojený, ba nadšený – prostě to funguje a netřeba pořád myslet na to, čeho se ostřící bod chytne a čeho ne jak u starších foťáků (anebo na to, zda vůbec zaostří, nebo ne, jako třeba u mých jinak velmi oblíbených strojů od Fujifilmu).

Ještě jeden detail se mi líbil: a to přehlednost přepínání ostřících režimů, která je – nutno přiznat – opravdu hodně praktická.

Pro koho je Canon EOS 80D?

Kung-fu
Pro focení sportu se může hodit rychlé ostření… Neupravená fotka v plné velikosti.

Dobrá tedy, Canonu 80D se toho dá vytknout opravdu málo, je to skvělý stroj, který navíc nevzbuzuje dojem samoúčelné snahy marketingového oddělení přimíchat co nejvíc čudlíků, aby vše vypadalo velkolepěji. Je to prostě nadupaný stroj.

Jak už jsem avizoval na začátku recenze, dlouhodobě zastávám názor, že tato “střední třída” nedává moc smysl, protože špičky “začátečnického” segmentu dokáží skoro, nebo úplně to samé.

A má smysl do něj tedy investovat? Pohled na ceny v eshopech nabízí vcelku jednoduchou matematiku – tělo Canonu 80D stojí nyní (červen 2016) zhruba 30 000 Kč, tělo “konkurenta” Canonu 760D o zhruba o deset tisíc méně.

Les Manětín
Čip je opravdu špičkový a je od něj možné i v krajině čekat výborné výsledky… Neupravená fotka v plné velikosti.

Srovnání tedy trochu – v prospěch dražšího modelu – komplikuje fakt, že Canon 80D je nabízen v poměrně velkém množství lákavých a cenově výhodných setů, na rozdíl od Canonu 760D. Proč to tak je, netuším – mohu se pouze dohadovat, že Canon by prostě chtěl více zákazníků nalákal do této střední třídy.

A má to tedy smysl nechat se zlákat? Moje odpověď zní: ano i ne. To ano vychází z technické i finanční definice Canonu 80D – je to prostě vymakaný, ale relativně drahý stroj. Smysl má pro nadšence, kteří opravdu chtějí mít nadstandardní vybavení, anebo samozřejmě pro ty, kteří ocení tu hlavní výhodu: obdivuhodnou rychlost a kvalitu ostření.

Pokud se tedy chystáte fotit třeba sport, nebo potřebujete opravdu výkonné video, anebo prostě “kanón na vrabce”, tedy něco skvělého, univerzálního (s univerzálním objektivem), pak vám rozhodně tento foťák rozmlouvat nebudu – je to dobrá volba. Neznamená to však, že z něj “polezou” lepší fotky než z “nižších” tříd.

Canon 80D test
Stejně dobré fotky (zde s bleskem) dokáží i levnější modely foťáků. Neupravená fotka v plné velikosti.

Ale navzdory superlativům to pořád je stroj s APS-C čipem, tedy stroj amatérský… Nikoliv kvalitou výsledných fotek, ta se ve významném počtu situací full framům blíží či je zkrátka zcela srovnatelná, ale některými limity, které s sebou tahle kategorie foťáků z definice nese. Třeba nedostatkem kvalitních pevných objektivů, s nimiž by bylo možné si hrát.

Osobně bych klidně těžký Canon 5D mark iii nechával doma, nebo ho vyměnil za něco menšího… Jenže nevím, co bych na něj nasadil – těla se při výletu za město klidně vzdám, ale ne mé oblíbené “pevné osmadvacítky” se světelností 1.8, kterou sice jde na foťák s menším čipem nasadit, ale nebude se chovat jako osmadvacítka, nýbrž cca 45tka (28mm x crop faktor 1,6). Což je limit docela podstatný.

Zkrátka, pokud hledáte šikovný univerzální foťák pro rodinné nebo cestovatelské focení, držte se klidně oné špičky začátečnické kategorie, v 99 %, dobrá v 95 % případů bude sloužit stejně dobře.

Jaký foťák koupit právě dnes?
Čtěte aktuální přehled ZDE

Shrnutí ve dvou větách

Canon EOS 80D představuje špičku zrcadlovek s APS-C čipem, jde o poctivý a velmi dobře nadimenzovaný stroj se skvělými parametry určený pro náročné amatéry schopné využít zejména bleskurychlé ostření.

Slabinou je poměr cena výkon a limity při výběru příslušenství při ambicióznějším používání.

Canon EOS 80D – cena

Není v mých silách ceny sledovat, tedy zde přejímám automaticky generovaný přehled od Heuréky.

Canon EOS 80D lze pořídít v českých e-shopech za cenu od Kč do (Zdroj: Heureka.cz) Porovnat ceny >>

 

(Poznámka pro šťouraly: Toto není placená recenze ani inzertní text. Firma Canon mi pouze bezplatně zapůjčila fotoaparát, za což jí děkuji.)

Další fotografie z testu:

[social-bio]

Canon EOS 80D

7.6

Obrazová kvalita (=jak fotí)

8.0/10

Zacílení na potřeby fotografů

8.0/10

Řemeslné zpracování fotoaparátu

8.0/10

Ovladatelnost

8.0/10

Poměr cena/výkon

6.0/10

Pro

  • naprostá špička zrcadlovek s “menším” APS-C čipem
  • výborný a v praxi dobře použitelný / využitelný systém ostření
  • bytelný a nadupaný foťák pro náročné použití
  • řada dalších špičkových funkcí

Proti

  • nepříliš dobrý poměr cena výkon pro většinu potenciálních uživatelů (pro běžné rodinné a cestovatelské focení)
  • konkurence nižších typů zrcadlovek, které dokáží podobné/stejné věci
  • váha i jistá neohrabanost (zejména v kombinaci s univerzálním objektivem)
Reklama

24 komentářů

  1. Jana Petrová

    Dobrý den, můžu vás moc, moc poprosit o radu s výběrem zrcadlovky? Moje první koupena a do teď používana zrcadlovka je Canon eos 100D, mam ji 5 let ale na me focení je krátká. Má základní objektiv 18-55. Fotím převážně na koncertech, tudíž ve tmě, za šera, různé světelne efekty. Doporučil by jste mi jiný objektiv nebo vyměnit za lepší model? Oslovil mě Canon eos 80D ale tapu ve výběru vhodného objektivu. Vůbec se v tom nevyznám, upřednostnila bych nějaký univerzální, cenově přijatelný, snadno nastavitelný. Dekuji moc za pomoc a vaši odpověď. Jana

  2. Krasny den. Rad bych se venoval fotografii rozpocet mam tak max 30 tisic, rad i tocim kratke klipy, zrcadlovku jsem mel 100d od canonu. Co byste mi doporucil do te profi tridy aby clovek mohl i treba nafotit neco na zakazku? Canon 80d ci spise nejaky bazarovy full frame? Dekuji uctive

  3. Jan Libich

    Musím s autorem nesouhlasit. Je fakt, že Canon 760D apod. je zdařilý fotoaparát a obrazově totožný s 80D, ale ergonomie, životnost závěrky, možnosti nastavení jsou někde jinde. Navíc výhodnější sety jsou taky dobré. Příplatek se tak opravdu může vyplatit, pokud to někdo s focením myslí trochu vážně a nechce zrovna full frame čip a tím omezenější možnosti použití objektivů, přeci jen na APS-C jsou objektivy levnější a lehčí. Na druhou stranu je fakt, že příplatek okolo 10 000 Kč už je moc velký. U Nikonu je možná mezi D5xxx a D7xxx mnohem větší rozdíl, hlavně časy, podpora objektivů a počet ostřících bodů, rychlost, nastasvení, životnost závěrky, tam je to ještě znatelnější a teď když Nikon D7200 dával za 17990 a Nikon D7500 s cashbackem za 17990 Kč nedávala nějaká Nikon D5600 za 14-15 000 Kč za tělo moc smysl. Ano, má výklopný objektiv, ale ergonomie a možnosti jsou úplně někde jinde. Pokud někdo fotí hodně, tak nějaký příplatek pár tisíc za tělo se vyplatí a poslední dobou tato třída APS-C už cenově je na tom dobře. Ano, Nikon má třeba i profi foťák APS-C Nikon D500, je hodně drahý a překoná a některé fullframe jako třeba D750, ale je už natolik vybavený, že profíkovi ta cena 10 000-20 000 Kč navíc nemusí tak vadit, pokud kupuje třeba objektiv za 100 000 Kč, i když pro amatéra nedává třeba D500 už moc smysl, D7200 a D7500 udělají podobnou práci a mají podobné možnosti az poloviční cenu. To ale ještě před rokem neplatilo, D7500 měla naprosto nehorázně přemrštěnou cenu. Canon nemá tak rapidní rozdíly mezi třídami jako Nikon, ale poctivější tělo je i u něj znát, je sice také převážně z plastu, ale v ruce se drží stabilněji a lépe a je bytelnější než nějaká 760D. Ano pro amatéry cenově vychází nejlépe řady Canon 7xxD nebo Nikon D5xxx, to souhlasím, ale rozmlouvat, že ty vyšší nemají moc smysl je blbost, mají a to právě tomu, že víc vydrží a poskytují lepší komfort a funkce, které se dají dobře využít. A univerzální objektivy? Je fakt, že když člověk fotí někde v ateliéru a doma, tak si vezme pevné sklo nebo nějaký kvalitní zoom s menším rozsahem a minimem vad a dobrou kresbou, ale jak vyjede na dovolenou a do terénu, tak chce fotit, rychle, pohotově a různé žánry a nechce se otravovat s výměnou objektivů, riskovat zašpinění čipu nebo nějakou ztrátu a sníženou světelnost, ostrost, víc vad atd. za cenu vyššího komfortu univerzálnosti focení ocení. 18-200 mm je podle mne ideální na cesty, ano jsou i šílenosti jako 18-300 nebo 18-400, ale to už je opravdu cvalík a plný kompromisů, navíc ten daleký zoom tolik člověk nevyužije. Ale jet s 18-55 a 50-200 seťáky a přehazovat to pořád, to taky není dobrý nápad. Možná, když člověk půjde fotit portét, tak tam hodí nějaké portrétní sklo, ale na běžné focení někde po cestě je lepší mít univerzál, ano ostří pomaleji, má horší kresbu, menší ostrost, horší přenos kontrastu, viditelnější barevnou vadu, ale bude to vidět na webu na běžné fotce nebo na 10×15 či 13×18, pozná někdo ten rozdíl, pokud si to nezvětší 1:1? Myslím že moc ne. Tak bych tyhle univerzální skla nehanil a nezatracoval, svůj smysl mají, navíc jsou poměrně levná, třeba Sigmu 18-200 jsem kupoval za 2990 Kč i s 4 letou zárukou a slouží víc než dobře.

  4. Dobrý den, nedávno mi odešel předchůdce canon EOS 70D. Chci Vás poprosit o radu při výběru nového těla.Uvažoval jsem o tomto nástupci,dočetl jsem se ale že 80D má v podstatě stejný šum při daném ISO jako 70D, čož při dané ceně fotoaparátu 80D nepřináší žádný posun kvality.Často fotím venku,sport,outdoor aktivity a podobně a i za horších světelných podmínek.S výbavou Canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM, Canon EF-S 24mm f/2,8 STM, Canon EF 70-200mm f/4,0 L USM, Canon EF 50mm f/1,8.Předem díky za radu.

  5. František Hybler

    Dobrý den,
    Velmi rád čtu vaše recenze a hodnocení, rád bych vás poprosil o názor na Canon eos 7d mark II ve srovnání k Canonu eos 80d, váhám pro který se rozhodnout.
    Děkuji za vaši odpověď.
    František Hybler

  6. Dobrý večer,
    mám dotaz ohledně koupi druhého těla, jakou alternativu by jste mi doporučil.
    Vlastním 5Dmark lll, nemohu investovat do stejného přístroje.
    Uvažovala jsem o 80 D, tak nevím, zda by to byla dobrá volba. Věnuji se zejméma focení
    wildlife a používám nejvíce objektiv 100-400mm.
    děkuji

  7. Dobrý den, koupil jsem si digitální zrcadlovku Canon 80D s objektivem 18-135mm IS USM. Chvilí se s ní už učím, ale chtěl jsem Vás požádat o radu, stále řeším co nastavit u Picture style na běžné focení, jestli styl automatický nebo standardní a proč? Jaký je vlastně mezi stylem automatický a standardní rozdíl? Vzhledem k tomu, že Vás respekuji a odbivuji vaše fotografické umění, tak Vás žádám a prosím o radu který styl zvolit a proč. Velice Vám děkuji za odpověď.

    Jindra

  8. Dobrý den , přečetl jsem si recenzi a pořad se nemohu rozhodnout mezi Canon eos 80 D nebo Canon eos 6D . Mohl by jste dát nějaké vaše srovnaní mezi těmito stroji?Děkuji za pomoc.

    • Jan Rybář

      Na to se nedá stručně odpovědět – srovnáváte dva světy, které jsou do jisté míry souběžné. Pokud si koupíte 80D, dostane naprostou špičkou foťáku s „menším“ APS-C čipem, 6D už je full frame, tedy budeme muset mít v peněžence zhruba dvoj-, spíše však troj ač čtyřnásobek ceny D80, abyste pořídil nějaké slušné objektivy. V mnoha případech bude samozřejmě full frame o krok dál, ale na normální focení Vám lepší fotky polezou z D80tky… Tedy: pokud začínáte, kupte D80, pokud máte peněz více, nachystejte si cca 120 000 a kupte už Canon 5D mark iii nebo iv… JR

  9. Dobry den, deikuji za vasi recenzi. Ma 80d v sobe nejaky program na zpracovani hdr? Konkretne mam na mysli troj-expozici, kterou pristroj sam nejak pouzitelne zpracuje? Zdravim a at se vam dari a cele vasi hezke rodine 🙂

    • Jan Rybář

      Dobrý den, takto z hlavy si nejsem jist na 100 %, ale na 99 % tuhle funkci mít bude – nicméně, moc si od ní neslibujte, automatické HDR obecně funguje opravdu bídně a jinak to ani být dost dobře nemůže, je skoro nemožné „strojově“ trefit, jak by výsledná fotka měla dobře vypadat… Tedy spíš doporučuji držet se starého dobrého HDR přes bracketing a skládání v počítači… (např. v Photomatixu…) JR

      • Pavel Bartoníčka

        Pěkný den pane J.Rybáři.
        Zajímavý web a ještě zajímavější články. Nicméně souhlasím s Vámi, že HDR v těle dělat nedává smysl (kvalita – a o tu nám jde že). Ano, v 80D má v menu možnosti nastavení HDR (volba multi expozice 3 a více snímků).
        Já to dělám tak, že na stativu vyfotím s 80D (a vámi testovaný objektiv Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM a jako hlavní používám Sigmu 18-35mm f/1,8 DC HSM Art pro Canon).

        A pokud se fotonadšenec/fanda do focení (já jsem začínal na Zenitu a Praktice a fotopušky FS-12 – prostě luxusní „škola“, kde na filmové políčko zachytit danou kompozici, stálo za přemýšlení o dané scéně a proč… a pak vyvolávání ČB foto), ale zpátky. Pokud se budu rozhodovat mezi 7D a 80D – jednoznačně (i pokud porovnávám 7D markII) vychází lépe 80D a to nejen cenou, ale hlavně výkonem. Tady je rozdíl jen „slovo jen“ je tady u těla – které je u 7D z hořčíkové slitiny rozdíl jinak zásadně není. Já jsem u 80D naprosto spokojený se spracováním a utěsněním. Používal jsem to v poušti, fotil jsem v noci (hvězdné linie), na krajinu a divokou přírodu.
        A ze skušenosti mohu jen vřele doporučit tělo použít na Wildlife ideální s kombinací „Lkového“ objektivu 300mm a více. Protože při použití „velkého“ L objektivu se na těle prodlouží o 1,6 crop faktoru a rázem je delší.

        Proto já jej mohu z vlastí skušenosti doporučit – pokud nechcete fullframe, tak tady tudy cesta vede. Ale i tak je třeba myslet na použití kvalitních skel, jina jej degradujete (to, ostatně platí u všech těl).

        S pozdravem

  10. Dobrý den, chci Vás požádat o radu při výběru, chci si koupit Canon 80d + objektiv 18-135 mm IS USM, ale když jsem četl recenze na Sony A6300, tak jsem začal přemýšlet pro který se rozhodnout. Je pravda, že digitální zrcadlovka Canon má větší možnosti s výběrem objektivů a objektiv pro Sony 16-50mm nehodnotí moc dobře, výhoda pro Sony je to, že je lépe přenosnější. Tak jsem vás chtěl požádat o radu při výběru, jedná se mi hlavně o kvalitu, ostrost, ergonomii. Velice Vám děkuji odpověď a pomoc při výběru. Do současné doby jsem fotil na Canon G10. Vzhledem k tomu, že jste velmi zkušený fotograf a měl by jste se rozhodovat mezi Canonem 80d + objektiv 18-135 mm nebo Sony A6300 +objektiv 16-50mm, pro který by jste se rozhodl, velice Vám děkuji za vaše cenné rady a pomoc při výběru.

    • Jan Rybář

      Dobrý den, onoho hodně záleží na to, jak Vám ten který foťák padne do ruky a do oka. Já měl rád A6000, ale Sony A6300 mě zklamal, cenou i celkovou nedotažeností, tedy já osobně bych určitě z těch dvou volit ten Canon, to je opravdu úroveň focení o řád výš. Na druhou stranu, pravda, Sony je prostě skladnější a umít bleskurychle ostřit… Ale i tak… JR

      • Velice Vám děkuji za cennou radu, jste výborný profesionál a velmi oceňuji za vaše cenné rady, já jsem ještě zrcadlovku neměl, ten Canon 80d bude první, doposovad fotím na Canon g10. Velmi oceňuji vaše rady a předávání zkušeností, abych se mohl zorientovat, ještě jednou Vám moc děkuji, a hlavně děkuji za vaše velmi přínosné recenze a články, děkuji -:)

  11. Dobrý večer pane Rybáři,
    měl bych na vás dotaz, ohledně výměny 70D za 80D. Fotím převážně krajinu, přírodu a výlety. Se 70D fotím přes 2 roky a jsem s ní celkem spokojený. Ale vadí mi na ní pár věcí.
    Za prvé čip a jeho DR. Tam mě to někdy přímo s..e. Fotím do RAW. Spousty fotek kryjiny musím lepit alespoň ze dvouch, abych se zbavil přepalů. Většinou mi chybí tak 1-1,5 EV. Přechodový filtr používat nechci, byť jej vlastním, ale práce s ním je pro mne nepohodlná a mnohdy i nemožná. A podexpozice a následné vytahování stínů zase produkuje příliš šumu v obraze. Tady by měla být 80D o dost dál. Ale ne tak daleko, jako konkurence např. od Nikonu.
    Za druhé hledáček nemá 100% pokrytí a tady je opět 80D dál. Nerad ořezávám, jen zcela výjmečně a většinou právě proto, že v hledáčku to nevidím, na displeji při kontrole si toho nevšimnu a v pc už je pozdě.
    A za třetí AF. 70D v šeru přes hledáček moc zázračně neostří(zdlouhavě a nepřesně i s objektivy L USM, nebo STM) a v režim živého náhledu v šeru nezaostří téměř vůbec. Tady je papírově 80D o velký kus vpřed.
    Je podle vás výměna rozumný posun vpřed? Vyplatí se přechod? O peníze mi ani tak nejde, letos už to nedude a příští rok 80D zlevní a výměna nebude tak dramatická. A kvůli řadě objektivů co vlastním o přechodu na jinou značku ani neuvažuji.
    Děkuji za odpověď a přeji hezký podzim

    • Jan Rybář

      Dobrý den, díky za dotaz – byť se tedy obávám, že ho neumím úplně zodpovědět – já s tou 7Otkou nemám moc osobních zkušeností, tedy si srovnat neodvažuji. Nicméně, co se DR týká, skoro bych se vsadil, že to bude hodně podobné, byť papírově (tedy dle testů) nový čip u 80tky je určitě lepší. Dost ale pochybuji, že by to byl rozdíl tak zásadní, abyste ho viděl na první pohled, zejména při focení krajiny, v níž je hodně stínů… Pro podobné situace bych zvážil pustit se na tenký led HDR, tedy „míchání“ expozic z různých obrázků… Pokrytí hledáčku je opět věc, kterou já nikdy moc neřešil, je to dle mého otázka zvyku a odhadu oka. U ostření ta 80tka bude opět nesporně dál… I zde bych byl nicméně trochu opatrný s vírou, že to bude rozdíl dramatický…
      Tedy, omlouvám se, ale opravdu nevím, intuitivně bych se přikláněl k názoru, že rozdíl možná bude menší, než čekáte…
      JR
      P.S. K tomu „mazání“ komenářů, já musím každý komentář schválit manuálně kvůli spamu, tedy to občas mate… Ale nikdy nic nemažu…

  12. Dobrý den, chtěl jsem Vás požádat o radu, která by byla nejvhodnější a nejkvalitnější paměťová karta pro Canon 80d, včetně focení, bych také rád natáčel video. Je lepší mít několik karet s menší kapacitou, nebo např. dvě karty s kapacitou karty např. 64GB. Velice Vám děkuji za odpověď.

    • Jan Rybář

      Dobrý den, to je zajímavá otázka, ale žel na ní neumím dobře odpovědět – já na foťácích video skoro neřeším, tedy tuto nuanci nevím… Pro běžné focení je to více méně jedno a stačí prostě nekupovat nejlevnější karty od no-name firem, pro rychlé stroje typu Canon 80D, Sony atp už je dobré přece jen pohlídat, aby přenosové rychlosti a třída rychlosti zápisu byly co největší (a karta tedy byla ve slušné kategorii od solidního výrobce) – např při focení rychlých sekvencí do jpg + rawu už pak pomalé karty vůbec nestíhají zapisovat. A ano, já se pořád držím toho, že se vyhýbám kartám těch největších kapacit a říkám si, že karty s největší kapacitou se patrně také nejsnáze porouchají (o ceně nemluvě)… Ale nevím, zda to z mé strany není tak trochu pověra… JR

      • Velice Vám děkuji za odpověď. Rozmýšlím se právě o kartě SanDisk SDXC 64GB EXTREME PRO 95MB/s, máte s ní zkušenost? Nebo radši doporučujete jinou s nižší kapacitou? Velice děkuji za odpověď.

        • Jan Rybář

          Jasně, s tím nic nepokazíte – patrně by stačila i menší, ale to už opravdu záleží na tom, jak budete fotit, jak často budete stahovat do počítače atp… JR

  13. Dobrý večer,

    mnoho let fotím s bezrcadlovkami od Panasonic od G2 až nyní už tedy třetím rokem GH3 a přemýšlím o přechodu k zrcadlovce od Canonu.Polepším si nějak výrazněji v kvalitě fotek a případně videa?
    Dívám se na 80D,protože když jsem měl v obchodě v ruce nižší řady tak se mi nelíbil hledáček který je dost malý oproti elektronickým z bezrcadlovek.

    • Jan Rybář

      Dobrý den, díky za dotaz, jen ho žel nejsem schopen s čistým svědomím zodpovědět, protože jsem ty zmíněné foťáky neměl v ruce, tedy bych si musel vymýšlet. Byť ano, patrně si polepšíte, protože tento foťák je opravdu na špičce foťáků s APS-C čipy, tedy čipy větších než mají ony Panasoniky… JR

Napsat komentář: Dan Zrušit

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*