Tomki Němec: Václav Havel, Fotografie – aneb oslava fotografování

Kniha Tomkiho Němce “Václav Havel, Fotografie” je jednou z oněch vzácných knih, která čtenáře/diváka lapí, na čas zcela ovládne jeho vůli a přinutí fascinovaně listovat dál a dál. A nechat se unášet energií proudící z těch stovek černobílých fotek.

Tedy ano, patrně nejočekávanější fotografická publikace roku 2016 se opravdu povedla. Jistě, to se tak nějak “dalo čekat” – Tomki Němec, prezidentův oficiální fotograf z počátku devadesátých let, patří po dvacet let k zásadním postavám české fotografické scény.

A jak jen s mírnou nadsázkou na oficiálním webu této knihy poznamenává novinář Tomáš Němeček, “z pěti vůbec nejlepších Havlových fotografií jsou čtyři od Tomkiho Němce”.

Tomki Němec Václav Havel Fotografie

Oslava černobílé fotografie

Přesto je podle mého tato kniha vlastně trochu jiná, než jsem čekal – vychází v době oslav Havlových nedožitých osmdesátin, intuitivně jsem tedy předpokládal velkolepou publikaci dokumentující prezidentovu porevoluční éru. Tou nesporně je – ale nejen jí.

Jenže kniha není adorací Havla ani dokumentem o jeho polistopadovém životě – ač ji tak nesporně mnozí budou (logicky) brát.

Je to především mohutná oslava moci černobílé fotografie (či spíše fotografie obecně) – oslava moci zachycovat svět, být vizuálním “shrnutím” prezidenta i celé doby.

Stačí pár fotek, a z této knížky ta doba prostě vystoupí – tak, jak si ji pamatuji, ona atmosféra Hradu, lidí kolem něj a samozřejmě postavy i prezidenta, kterého jsem jako novinář též mohl občas pozorovat z těsné blízkosti.

67 622 políček

Jak Tomki uvádí, při sestavování knihy prošel 67 622 políček svého fotoarchivu – a na knize je to hodně cítit. Obsahuje mnoho slavných fotek, které se staly součástí českého fotografického dědictví: Václav Havel utíká před mořskou vlnou v Portugalsku, prochází pískem na pláži, směje se v panovnickém křesle, píše projev u okna svého bytu před horizontem Prahy, probouzí se s hrnkem kávy.

Jistě, tyhle fotky v takové souborné publikaci být musí a navzdory tomu, že je každý viděl zhruba tisíckrát, pořád fungují. Síla však spočívá především v nenápadných fotografiích, které dokáží diváka přitáhnout, pohltit a nepustit – a čím jsou “obyčejnější”, tím více tato magie černobílých fotek často funguje…

Jak Tomki zdůrazňuje, mnoho z fotek v knize bylo publikováno vůbec poprvé – a právě některé dříve patrně nenápadné fotky nyní vypadají jako nadčasová mistrovská díla. Každý by asi objevil svého favorita, či spíš desítky favoritů, pokud bych teď měl jmenovat po paměti nad zavřenou knihu jednu nebo dvě, zmínil bych třeba tu, jak Václav Havel prochází liduprázdným nádvoří Hradu nebo další “banální” snímek, na němž v jakémsi šaškovském poskoku ukazuje v parku v Lánech tělesnému strážci chování postavy ze své hry… Úchvatné, nenápadné, nadčasové.

Jistě, jedním z prvků knihy je i logická nostalgie po devadesátých letech, jejichž atmosféra z knihy přímo cáká… A kdo ta léta zažil naplno (já ano) ani na chvíli nezapochybuje, že i této době vznikl v knize skvělý pomník. Anebo ji Tomki ukazuje tak, jak je chceme vidět a pamatovat a je to celé trochu fikce? Těžko říct…

Krása nenápadnosti

Každopádně i pro něj to je důležitý mezník, završení dlouhé etapy jeho života – osobním fotografem Václava Havla byl v letech 1989-1992 a poté 1997-2003… Stěžejní pro tuto knihu je však právě období první, z nějž pochází, odhaduji, na 90 procent všech fotografií z celé publikace. A nejde tedy, jak ostatně Tomki v knize píše, o snahu mapovat prezidentův život, ale jen a jen o výběr těch nejlepších fotek. Což bylo nesporně skvělé rozhodnutí.

Přesto jedna z “novějších” fotek celé knihy patří k těm vůbec nejsilnějším – jde o předposlední snímek celé knihy zachycující Václava Havla s Ivanem Martinem Jirousem z roku 2008, v níž je při troše fantazie možné zahlédnout klid, mír, touhu žít i absurdní dramata Havlova života.

Zkrátka, jakkoliv to zní možná jako klišé, je to tak: tahle kniha přežije do dalších desetiletí.

Více o knize najdete na oficiální stránkách KnihaHavel.cz

Základní informace o knize:
Název: Václav Havel – Tomki Němec, Fotografie. Vydal autor vlastním nákladem. Rozměr 240 x 280 mm. Text Daniel Anýž, Petr Třešňák, počet stran: 288, design Jan Zachariáš/Atelijeur Půda, tvrdá vazba s přebalem, rok vydání: 2016, ISBN 978-80-260-9632-0.

Václav Havel – Tomki Němec, Fotografie.

Václav Havel – Tomki Němec, Fotografie.
9

Přínos pro fotografy

9/10

    Nadčasovost

    9/10

      Výběr fotografií

      9/10

        Dojem z knihy (typografie...)

        9/10

          Pro

          • fascinují dokument o prezidentovi i jeho době
          • výborný výběr fotografií, známých i neznámých
          • patrně nejvýraznější fotografická publikace roku
          • důraz na kvalitu fotografií, ne na snahu o zachycení “kompletní historie”

          Proti

          • prkotina: vazba mohla být “ohebnější”, dvoustránkovým fotografiím by to pomohlo

          Připojte komentář

          Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

          *