Proč mobily vítězí nad foťáky a proč mě vyděsila fotka psa

Tento článek je značně odlehčený, protože má v titulku psa. Hlavní myšlenka je však zásadní až dramatická. Zní: mobily za poslední měsíce poskočily technologicky mnohem dál, než si fotografové stihli všimnout. A amatérské foťáky kolem 20 000 Kč tak nějak přestávají dávat pro nenáročné uživatele smysl. Ale nikomu to zatím, prosím, neříkejte, šlo by?

Amba
Pes Amba vylepšená umělou inteligencí Huawei P30 Pro – tráva je zelenější, pozadí rozmazané, tónování vyladěné… Skoro vše je umělé, ale vypadá to dobře, přinejmenším pro nenáročné uživatele. Což je vlastně velká revoluce. Neupravená fotka v plné velikosti.

Proč ten pes? Protože k tomuto článku mě inspiroval právě obrázek výše zachyceného švýcarského ovčáka zvaného Amba. Cvakl jsem ho při testovaní mobilu Huawei P30 Pro (recenze zde) patřícího nesporně k technologické špičce toho, co dnes mobily dokáží. O Huawei tu však nejde, spíš o nástup nových technologií, které jsme prostě nečekali (schopnost přibližovat do dálky, viz dále) anebo jsou prostě dotaženější mnohem dále než se zdálo být možné (schopnost simulovat realitu). A týkají se všech hlavních hráčů, nejen Huawei, ale i ostatních přes Samsung po iPhone (jímž fotím já).

Poušť Maroko
Poznali byste, že to je fotka z mobilu? Aneb letošní výlet do Maroka iPhonem X, mírně zdivočeno v Instagramu. Samozřejmě, že jsem fotil i pořádným foťákem, ale na rychlé hraní se iPhone hodí…

Amba v péči umělé inteligence

Amba toho budiž příkladem – je to fotka z výrazné části, či vlastně skoro úplně umělá. Jasně, pes je pravý, ale naprostá většina pixelů v jeho okolí je upravena. Algoritmy umělé inteligence poznaly, že to je pes a upravily ho tak, jak majitelé psů své miláčky rádi vidí (říkám to mírně nepřesně, ale princip sedí). Pak také usoudily, že tráva by měla být trochu zelenější, tedy ji zvýraznily. A pochopitelně, nejzásadnější změnou je rozmazané pozadí, které lidé prostě mají rádi, tedy ho mobil v reálném čase rozostřil.

Amba 1
Mobily – zde zmíněný Huawei P30 PRO – se dramaticky vylepšily v simulaci rozmazávání pozadí… Zde Amba „na clonu“ 0,95…
Amba
…zde se simulace tváří, že čočka pracovala s clonou 4,5…
Amba 3
… a zde už jsme foťáku řekli, ať rozmazaného není nic (clona 16).

Výsledek? Fotka, která je ve vytváření umělé reality až neuvěřitelně dobrá. Čímž neříkám, že se vám má líbit. Ani mě se vlastně obecně nijak zvlášť nelíbí. Jen konstatuji to podstatnější, že splní očekávání výrazné většiny majitelů psů. Tedy těch fotografů, kteří chtějí mačkat a nic neřešit.

Co je ale zásadnější a co je hlavním důvodem, proč tady mudruji a píšu tento článek, je dovětek: žádný klasický foťák nenáročnému uživateli tak uspokojivý výsledek nedá.

Jinými slovy: pokud na Ambu vytáhne její majitel zrcadlovku za patnáct dvacet tisíc, nemá šanci se tomuto výsledku přiblížit. Pozadí nebude tak rozmazané, tráva bude mdlá, protisvětlo vše zkomplikuje.

Samozřejmě, pokud fotit umíte, zvládáte úpravy fotek, případně máte kvalitní objektivy, fotka bude též skvělá. Navíc půjde pořádně vytisknout na velký formát a nebudete mít svatokrádežný pocit, že to celé je takové nějaké umělé. Jenže, to budete řešit vy, šikovný fotograf, ne výrazná většina těch, kteří chtějí rychle něco cvaknout a doufají, že foťák to přece musí nějak zvládnout sám. Jenže normální foťák to prostě sám nezvládne, což platí už 150 let… Mobily mění pravidla hry…

Bílá věž Hradec Králové
Bílá věž v Hradce Králové vyfocená dvacetinásobným zoomem Huawei P30 PRO, tedy na 543 mm. Jasně, že už je to trochu rozpadlé, optický zoom končí na 135 mm. Ale pro běžné smrtelníky to prostě na hraní bude stačit. Neupravená fotka v plné velikosti.

Co že vám to tu píšu? Že ač to může znít šíleně a neuvěřitelně, je to tak: pro nenáročné použití v danou chvíli nemají klasické foťáky šanci konkurovat špičkovým mobilům. Opakuji, pro nenáročné použití, kdy chce majitel cvakat a nic neřešit. Tráva bude zelenější, pozadí rozmazanější, stíny prosvětlené, nebe nebude chybět, portréty budou výraznější.

Ještě nějakou dobu, typuji rok nebo dva, si toho mnozí nevšimnou, tak snad smrt začátečnických foťáků není úplně na spadnutí. Vyhnout se jí, obávám se, ale opravdu nejde. Focení v tradičním smyslu bude znovu, tak jako před deseti patnácti lety, doménou opravdových nadšenců a profesionálů (s dražšími foťáky, které – doufejme – udrží tradiční značky nad vodou, či alespoň většinu z nich).

Výlet na Vysočinu a pán, co trval na automatu

Když už píšu v lehčím stylu, ještě dvě nenápadné, ale zásadní historky, které se staly pár dní před oním osudovým vyfocením psa Amby.

První: školil jsem na Vysočině zaměstnance různých vesměs turistických zařízení a stále se opakoval logický dotaz ve stylu “co si tedy máme pořídit za foťák, když opravdu nechci nic moc řešit, nic moc nastavovat a fotit obrázky typu v zámecké zahradě kvetou třešně?”.

Focení školím skoro osm let a celou tu dobu říkám: je to vcelku jedno, co si koupíte, hlavně se s foťákem trochu naučte zacházet, jinak nemáte šanci. Říkal jsem jim to také, ale místy zkrátka utrousil “on ten mobil, upřímně, není pro vás a toto použití zase tak špatný nápad”. Dost mě ta věta bolela, ale žel nic moc jiného říci nešlo. Zvlášť, když jsem jim ukazoval mé oblíbené aplikace, s nimiž fotím na iPhonu. A které řeší přesně to, s čím budou účastníci ve městech i parcích bojovat: jak zařídit, aby nebe nebylo přepálené, jak vytáhnout stíny, jak to celé trochu oživit. Tedy opět to, co foťák prostě z definice sám od sebe nezvládne…

Telč v noci
Noční focení je opravdu u mobilů naprostý průlom, zda Huawei P30 PRO. Problém je, že vyrobit podobný obrázek pořádným foťákem nejde bez ne zcela malých znalostí teorie. Kdo ji nemá, sáhne po mobilu. Což mě vlastně štve. Neupravená fotka v plné velikosti.

Tohle celé je žel opravdu dramatická proměna, osobně z ní moc radost nemám, ale to je asi tak jediné, co mohu dělat. Byť tedy je pravda, že mobilem vlastně také fotím tak nějak více než bych si přál. Tedy bych asi neměl příliš kritizovat.

A ještě jedna rychlá historka, která se opakuje zcela neustále. Po cestě z Vysočiny mi volal čtenář, ať mu poradím nějaký kompakt nebo obyčejný foťák. Ale aby měl dobrou automatiku, že nechce nic nastavovat. Pravil jsem mu, že to nejde, že pořádné foťáky neumí ve zhruba 70-80 % fotit bez lidského zásahu. Ale on trval na svém, že to přece jít musí, že žádné ISO a korekce expozice prostě zkoumat nebude. Tedy jsem mu poradil, aby…Však víte, co jsem mu poradil, že? Mobil to prostě zvládne lépe… Ale i tu mě to dost bolelo…

A po návratu domů jsem po dvou letech vypsal kurz focení iPhonem. No uvidíme.

Pole
Pole u Prahy iPhonem X – ano, je to už dosti divoké, ale na památku dobré – a pořádný foťák na kolo prostě neberu.

Proč se výrobci foťáků nepolepší?

Poprvé jsem o novém mohutném “útoku mobilů” psal vloni v létě, nyní se však vše posunulo ještě o dramatický krok dál. Možná i tu stojí za to připomenout onu logickou otázku, proč vlastně výrobci klasických foťáků nesáhnou po části z mobilních technologií.

Samozřejmě, hodně těch hraček jsou opravdu hračky patřící nenáročným mobilním uživatelům. Ale některé zásadní věci by se hodily právě i v těch pořádných foťácích, zejména v oblasti bídného dynamického rozsahu (aby foťáky třeba dokázaly zvládnout zachytit třeba ono triviální modré nebe a mírně tmavší budovu). Kdo někdy zkoušet tzv. automatické HDR i na drahých foťácích, tuší, o čem mluvím – výsledky z foťáku jsou šílené, prakticky vždy nepoužitelné, zatímco i obyčejný mobil to zvládne hravě. Prostě to dopočítá.

Žába bez HDR
Takto by žábu na náplavce vyfotilo cokoliv v posledních 150 letech, nebe je výrazně světlejší, tedy tam prostě není. Proti oknu se nefotí, že?
Žába v HDR
Mobily, zde iPhone X, však tuší, že jejich páníčkovi by se bílé nebe nelíbilo, tedy se ho ani neptají, a nebe tam prostě samy od sebe vrátí. Tedy ne aplikací, ale již zabudovanou HDR funkcí, o níž u tohoto mobilu vlastně už ani majitel nemá šanci vědět. Bere to za samozřejmost a u foťáku mu to chybí.

Proč to nejde? Proč není možné do foťáku nacpat rozumné technologie z mobilů? Odpověď zní: nevím. Ptám se na to mnoho let, kde můžu, ale stále jsem to nevypátral. Nejblíže pravdě asi bude tvrzení, které slýchám od “ajťáků” na kurzech: že foťáky prostě nemají a mít nemohou tak obrovské výpočetní výkony jako mobily.

Anebo prostě (čemuž tedy sám odmítám věřit) výrobcům foťáků ještě nedošlo to, o čem tady dnes mudruji: že mnozí uživatelé prostě chtějí výsledky a je jim jedno, zda budou namalované pořádnými čočkami na pořádný čip. Pes Amba s přepočítanými pixely a portrét manželky s rozmazaným pozadím se jim prostě bude líbit víc. Obyčejné foťáky nemají šanci.

Než mi budete nadávat…

Abyste mě špatně nepochopili, zde rychlé shrnutí toho co říkám, a co ne.

Neříkám, že mobily fotí lépe než klasické foťáky, to ne! Pouze konstatuji, že naplní očekávání velké část těch, kteří si dříve kupovali foťáky za 10 – 20 000 korun (nemluvě o levnějších).

Neříkám, že klasické foťáky vymizí, vůbec ne! S tím ostatně počítají modely velkých fotofirem: jejich byznys se přesune do dražších a větších profesionálních a poloprofesionálních tříd. Jak to celé dopadne, to je jiná otázka.

Neříkám, že to celé je špatně, naopak, mobilem sám rád fotím a technologie jsou to fascinující. Jen podotýkám, že to je dramatická změna, na kterou není každý připravený.

Mánes
Umění fotit mobilem, zde iPhone X, spočívá v dovednosti vše nafixlovat tak, aby to nebylo vidět. Zde jde o rozumně divoké HDR, které působí relativně přirozeně. Problém je, že žádný klasický foťák toto přímo na místně nezvládne. A kdo by to upravovat doma, že?

Říkám, že právě nyní se díky dramatickému rozvoji technologií v mobilech ocitáme na křižovatce toho, co bude v příštím desetiletí obsahem slova “fotografovat”.

Říkám, že pro mnohé nenáročné fotografy nemají klasické foťáky šanci konkurovat mobilům, které už nyní více méně nabízejí sen každého líného fotografa (“cvakat a nic neřešit”), což prostě tradiční stroje neumějí.

Říkám, že to je velké dobrodružství, ostatně jak to u focení bylo vždy…

Reklama

59 komentářů

  1. Ja neviem, ono sa vlastne nič až tak nezmenilo a súčasná situácia je návrat do pôvodnej.
    Porozumeniu bráni aj skomolená terminológia (nazývanie chemického procesu „analógom“ – no to teda nie je, napr. záznam na ČB emulzii je pure digital s 1bitovou „farebnou“ hĺbkou – cez zrno svetlo nejde = 0, cez podložku ide = 1, akurát sa informatika „nevie“ [ona by sa aj vedela, keby sa na tom chcelo popracovať] mentálne vyrovnať so stochastickým „rastrom“; skutočne analógový záznam typu magnetofón v audiotechnike alebo videopáska v TV/videotechnike fotografiu totiž minul a nepoznám z filmovej branže naozaj nikoho, kto by filmu nehovoril film, ale „analóg“).
    Keď sa zamyslíme nad fotografiou zhruba do 70tych rokov, tak penetrácia fotoaparátov nebola až taká veľká a vtedajšie fotoaparáty boli pomerne náročné na obsluhu – aj taká Smena sa musela manuálne (a odhadom) zaostrovať a musela sa nastaviť expozícia (at least základy exponometrie, príp. „kvalifikovaný odhad“. Plus zväčšovanie.
    Od 70tych do 80tych rokov výrobcovia zistili, že expozičná pružnosť filmov dokáže vyrovnať chyby v expozícii a na Smene 8M a pod. sa objavili symboly – jednak zaostrovacie (mierny širokáč mal slušnú hĺbku ostrosti), dvak expozičný čas (či clona?) podľa počasia. Na spodnej strane objektívu boli stále reálne časy a hodnoty clony, takže naďalej sa dalo pracovať exaktne.
    Diaľkomerný stroj (s fixným objektícou) s akou-takou automatikou, to bolo cez 1000 Kčs a to už nemal každý, 2500-5000korunová zrkadlovka bola vcelku výnimka.
    V 80tych rokoch s nástupom farebných filmov s naozaj VYSOKOU expozičnou pružnosťou sa začali zjavovať dovozové kompakty, ktoré boli v skutočnosti na úrovni 70korunového fixfokus bakeliťáku. Jeden čas, jedna clona, širokáč, hĺbka ostrosti od x do nekonečna. Malo to dizajn, bolo to z japónie, tak sa to kupovalo ničnetušiacimi. Reálne full auto kompakty (už vtedy s AF) stáli podstatne iné čiastky but who cares. Vtedy začala penetrácia do populácie.
    Long story short, mobily budú plniť úlohu tých 2500korunových dizajn bakeliťákov z japónie, o ktorých majitelia ani netušili, že úlohu expozimetra nahrádza expozičná pružnosť filmu a že to neostrí. Je to convenient, máte to vždy pri sebe. A kvalitu BFU neriešia, ani nevedia, ako vyzerá. Ja keď som kúpil prvý 3 Mpix digi kompakt (Olympus) namiesto filmového kompaktu, tak v podstate tie fotky vyzerali v priemere lepšie z toho digitálu (rok 200x) a bez otravnej roboty v tmavej komore sprevádzanej konfliktami pri nielen mnohohodinovej (zväčšovanie), ale často aj 10minútovej „rezervácii“ kúpeľne (zakladanie do vývojnice) – filmový digitál išiel do /dev/null. O pár rokov ma podobne opustili aj filmové zrkadlovky. Convenience. Napokon som v stave, že 80 % aj tak fotím mobilom (convenience), ktorý nahradil aj hi-end kompakt. Pentax (APS-C DSLR) už takmer nepoužívam, čo sa ešte dokopem zobrať, Oliho M1 Mk2, keď idem cielene fotiť (váži polovicu, žere 3x toľko a dokáže 10x viac).
    Takže ja to vidím tak, že na cvakárenie bežnej populácie nahradia mobily segment od bakeliťáku po ten tisíckorunový diaľkomerák a skutočné foťáky, tak ako kedysi, budú mať len vážni nadšenci. Vtedy výrobcovia vedeli žiť s faktom, že foťák je na 10-20-30 rokov a že nový si kúpim len ak starý rozbijem alebo ak pridajú fakt cool featurky (povedzme ako Praktica radu B oproti MTL – tam to naozaj ospravedlnilo aj výmenu objektívov, alebo AF ako Minolta Dynax) a namiesto planned obsolescence sa ešte hrdili tým, koľko tie ich výtvory znesú (Nikon s goodwillom novinárskeho workhorsa sa oplatilo po páde dvíhať zo zeme a uzávierky mali udávanú životnosť státisíce spustení), takže si môžu začať zvykať znovu.
    Súhlasím s Robinom Wongom, že dnešné foťáky sa už nemajú príliš kam ďalej dostať. Diminishing returns aj pre júzra. Masové nákupy DSLR a podobnej higher end fototechniky síce robil na výrobcov falošný dojem, že zo spotrebnej elektroniky známa roztočená špirála plánovaných obsolescencií a frikulínstva sa bude točiť do nekonečna, v skutočnosti pre BFU technika ako DSLR, kde na získanie výsledku treba aj dačo vedieť, nedávala žiadny význam a po zhruba 10 rokoch na to BFUčka prišli a vrátili sa ku stratégii stredne únosného hovna.

  2. Muhe. Prej proč moderní kvazitechnologie nedorazily do zrcadlovek? Stejně hloupá otázka jako ptát se, proč závodní supersport nemá klimatizaci, asistenta jízdních pruhů a parkování. Fotky z mobilů jsou hrozné, nedá se na ně koukat, jsou dynamicky ploché, neprokreslené, rozmazání pozadí aka DOF je k zblití. Focení v nepříznivých světelných podmínkách k ničemu a postavit si ateliér se záblesky, difuzéry a jedním mobilem? Hehe…

    • Nebol by som k mobilom taký príkry. Keďže fotku robí autor, nie technika, tak podobne ako Nan Goldinová nafotila svoju prelomovú tour de herák a rozbitá huba párdoláčovým kompaktom a jednorazovými foťákmi (https://www.tate.org.uk/art/artists/nan-goldin-2649), tak aj dnes by sme pri nedlhom hľadaní našli celé expozície založené na mobilovkách.
      A ako odchovanec filmovej školy reportážnej fotografie mám na DOF asi iný názor ako marketingovými pseudojaponizmami vypatlaní frikulíni (20-28 mm objektív, clona 8 a viac, nech mám všetko ostré – AF neexistoval – a strážiť čb tonalitu a tou odpichnúť objekt od pozadia/popredia). Čo sa týka „dynamickej plochosti“, prečo sa filmové scény nasvieťovali aj za bieleho dňa a svietia aj dnes? Nuž kvôli prekresleným tieňom, a podobne aj ak som fotil niečo do katalógu na diapozitív s výstupom na Cibachrome, pomer kontrastov čo to zvládlo tak 1:8 (yes, 3-4 EV), to nebolo „dynamicky ploché“? Bajdvej je to zdravé robiť aj dnes.
      Aj ateliér s mobilom som už videl 😀

  3. ludvikludvik

    Otázka není ani tak jaká je situace teď, ale jaká bude za pár let. A podle mě digitál zůstane pro profi zaměření a volnou tvorbu. Všude jinde bude mobil. Není totiž úplně ani tak pravda, že fyzika se obejít nedá. Dá. A poznali to už právě blogeři, kteří podobobné věci tvrdili před 2 lety. A to jsme teprve na začátku. V klasickém analogu mobil větší snímač a optiku samozřejmě nenahradí, jenže mobil nejde cestou klasického analogu a svým výpočetním výkonem nelze s parními digitály ani porovnávat. Světelný objektiv za desetitisíce bude tak „hravě“ nahrazen sestavením z více snímku a více objektivů. To samé dynamický rozsah. Ergonomie je diskutabilní. Pokud budeme brát samotné ovládání, tak samozřejmě ano. Ale pokud započítáme i přístupnost a běžné nošení? Navíc k dispozici je i množství doplňků, díky kterým se velkým přístrojům lze trošinku přiblížit. Jasně že kresbu mít mobily nebudou a v naturální kvalitě velké snímače a optiku nemohou nahradit. Na druhou stranu, co je cílem při fotografování? Pokud jde jen o zachycení okamžiku, cestování, nápad, komunikace, předání nějakých emocí, tak v tomto, odhaduji, nám všem dobře poslouží dobrý fotomobil s více objektivy. A takových situací bude asi většina. Pokud půjde o vyjádření nějaké myšlenky, o hlubší kreativní záměr apod. nebo o velkoformátový tisk, tak vezmeme do ruky digitál. Ten digitál, který ovšem celou dobu ležel doma a čekal až si na něj uděláme čas a budeme si hrát s rawy. V takové situaci ani nebude chybět, že mobil fotky opatří gps souřadnicemi, synchronizuje se zařízeními a přátelé nečekají na zpracování, protože jsou fotky připravené k okamžitému sdílení. No a protože se tedy digitály stanou jen doménou profi fotografů a nadšených amatérů, kteří mobil ale také budou pravděpodobně používat, dopady na trh nebudou zanedbávající a zdaleka nejde jen o kompakty. Hromada lidí zjistí, že jim mobil dostačuje a v určitých situacích dokonce vyhovuje mnohem lépe. Část fotoamatérů si položí otázku, jestli jim ty objektivy za desítky a stovky tisíc skutečně přinášejí tu radost, když většinu času leží ve skříni. A samotní profesionálové tvoří jen zlomek trhu. Z tohoto pohledu tedy nepůjde o samotnou kvalitu. Půjde o to, jestli např. MFT a úžasné APS-C Fujifilmy bude i nadále kupovat dostatečné množství lidí, aby se výroba a vývoj vyplatily. Např. o Fuji v tento okamžik obavy nemám, MFT Panasonicu si už ale tak jistý nejsem. Přitom na trhu své místo mají. Osobně nechci o MFT přijít. Dlouhá ohniska, kompaktní rozměry, výborná ergonomie a výsledky pro mé cíle naprosto vyhovující. Ale bude to stačit, myslíte? Bude ten trh za pět, deset let dostatečně veliký? Zdá se, že někteří výrobci si také jistí moc nejsou a zraky upírají k full framu. Full frame totiž profesionálové i amatéři používat budou. Vypadá to, že tam se to bude lámat. Koneckonců, i na to cestování fullframe lze. Pětistovku ale já sebou tahat nikam nebudu a doufám, že nás bude víc :).

    • Ak by MFT akože skončilo, kúpil by som v tom okamihu najhighendovejšieho Olíka or Paňáka a spolu so zásobou sčasti sa prekrývajúcich objektívov a telami čo mám mi vydržia do smrti. Už sme dávno v situácii, že ak sa obrníme proti marketingovým žvástom, diminishing returns zariadili, že posledné 2-3 iterácie techniky sa už medzigeneračne takmer nelíšia.

  4. Jan Libich

    Je to tak, poslední dva roky mobilní telefony s AI opravdu dokáží dělat velmi rychle líbivé fotky. Rychlost je jejich síla, ovšem vysoké prokreslení a kvalitu obrazu stále nezajistí, tady jsou stále bezzrcadlovky a zrcadlovky v klidu. Ultrazoomy zase zajistí velký zoom, ale co kompakty s malými zoomy, mají ještě smysl? Čip v mobilech už je také někdy 1″, takže velikost čipu už je stejná, čočky má telefon menší, ale zase má vysoké lomivosti a zkrácené dráhy, takže to nějak jde, neostrosti na krajích se zamaskují softwarově. Právě ta kamufláž jde díky rychlé a inteligentní elektronice telefonu nejlépe a tak současné zrcadlovky ztrácí, neb lepší fotku je třeba umět udělat až dodatečně a nafotit to chytře se znalostmi. A tady je právě rozdíl, nezkušený amatér se zrcadlovkou moc líbivou fotku často nevyfotí, s mobilem má šanci větší. Je to smutné, ale je to tak. Zrcadlovku má cenu kupovat jen pro zkušené, co její výhody plně využijí, jinak chytré kompakty a mobily poslouží skoro lépe.

  5. Ahoj Honzo, připojím se k zástupů přispěvatelů, kteří se Vás snaží uklidnit 🙂 Naštěstí je úplně jedno, čím fotíme. Hlavně, aby se nám naše obrázky líbily a přinesly nám tu hodnotu, kterou potřebujeme. A to má každej jinak. Například já: Když jsem byl mladší, nesnášel jsem skupinový fotografie a prděl jsem se skaždou včeličkou. Pak jsem zjistil, že na stěnu v obýváku se mi vejdou tři včeličky a dvoje sněženky. Nejvíc zábavy ale s kamarády užijeme když si připomínáme společný zážitky a k tomu máme ty „hrozný“ fotky pálený od boku. A nejlíp ve skupině. A pokud jde o umění? Čím že to fotil pan Sudek nebo pan Tichý? Zrcadlovka, kompakt, mobil? Asi by byli překvapení, kdyby viděli, čím dnes fotí ti „skalní“ :-).
    Problém totiž není v té technice, ale v umění ovládnout ji. A to tak, aby se výsledek shodoval s představou. To je to nejtěžší. A kvůli tomu Vás lidé vyhledávají. Bez ohledu na to jestli budeme fotit měchovými aparáty na desky, nebo Google brýlemi pouhým mrknutím oka.
    Přeju hodně úspěchů.

    • Podle mého Canon i Nikon tak trochu trucují a mobily pohrdají. V tom smyslu,že pro nás vyrábějí mašinky a objektivy plus čipy. Je už na nás,co z toho v editorech vytáhneme. Rozhodné by se daly alespoň přepracovat zastaralé scénické programy,tak trochu dle vzoru mobilů. Kdyź uź. Já osobně nesnáším focení s předpaženýma rukama……

  6. Mobily už vážně umí neskutečné věci. Mám ale stále důvody používat zrcadlovku. Těmi hlavními jsou dobrá ovladatelnost, spolehlivost a výdrž na baterie. Vlastním Canon EOS 100D s pevným 24 mm objektivem. Je to prcek, vejde se skoro všude. Když foťák zapnu, téměř okamžitě můžu fotit. Zaostřím i za šera. Zmáčknu tlačítko a mám jistotu, že zrcadlovka provede akci. Kvalita RAW a výdrž na akumulátor jsou proti mobilu o několik úrovní výš. Hodně cestuji, vetšinou v přírodě až divočině. Kdo si zkusil fotit mobilem s mokrýma rukama, ví. Display nejen v mobilu je na přímém slunci je nepoužitelný. V optickém hledáčku zrcadlovky vidím vše a nežere mi energii z baterek. A mám ještě jeden důvod. Baví mě hrát si s foťákem: Hloubka ostrosti, různé časy, nasvícení, perspektiva,… 🙂

  7. Krásný den Honzo,
    mám ráda vaše články a snad něco od Vás i pochytím.
    Když cestuji, tak fotím i mobilem i kompaktem. Musím říct, že na pohled fotka z mobilu se mi líbí někdy více než z foťáku. Mobilem fotím, abych mohla posílat fotky přes What´s up, ale když dělám fotoknihu, tak tam musí přijít fotky z foťáku. Někdy je mi líto, že chci dát fotku do knihy z mobilu a nedá se zvětšit, zkrátka nedá se použít. Takže víc fotím foťákem a mobilem jen co chci posílat.
    Pěkný den přeji
    Lenka

  8. Pavel Galle

    U mě zatím přetrvává kombinace Sony rx100 mark 2, mobil s alespoň trochu použitelným foťákem ( momentálně Samsung Galaxy A7 2018) a APS-C zrcadlovka Canon eos 600d.
    Tak 70% fotek pořídím RX stovkou, ale přetáhnu bezdrátově do mobilu, většinou lehce upravím v aplikaci Snapseed a sdílím. Zároveň se mi zálohují fotky na Google disk.
    Asi 25% nafotím přímo Samsungem a jen asi 5% zrcadlovkou. Tu si pak ale vychutnám.. 😎
    Sony rx100-ku mám neustále v tašce s doklady. Je to už takový zvyk.
    Nicméně, je mi jasné, že pokud bych měl mobil blížící se kvalitou fotek a nějakým zoomem mému kompaktu, budu jej používat na focení víc a víc.
    Myslím, že takový Huawei P20 Pro, by k tomu už měl dost našlápnuto.
    Ale doba, že bych i tak nechal Sony kompakt doma, je asi zatím stále v nedohlednu.
    Takhle to mám já..

  9. Ahoj,

    díky za článek, přesně to samé si v poslední době také říkám. Netuším, proč některé z mobilní technologie ještě do fototechniky nedorazily, ale skoro si myslím, že foto průmysl prostě zaspal. Mobily urazily obrovský kus cesty a u mne už úplně nahradily kompakt (v mém případě Sony RX100). Nedávno jsem si prohlížel fotografie ze zahraničí a musel jsem si je na svém 4K monitoru zvětšit 1:1 abych najisto poznal, která byla vyfocená mobilem, a která zrcadlovkou. Mobil má tu úžasnou výhodu, že ho člověk má stále s sebou a jeho AI je úžasný pomocník. Na auto HDR nedám dopustit, noční focení, které miluju, je s mobilem v tuto chvíli také již víc než použitelné. Pro běžného člověka téměř nemá smysl si pořizovat high-end kompakt nebo zrcadlovku. Tu svou tahám jen na skutečné fotovýpravy, kdy předpokládám, že pořízené fotky budu zvětšovat na velký formát. Ale i tak si stejné záběry ještě cvaknu mobilem. Pro info, používám zrcadlovku Canon 5Dsr a mix slušných pevných skel a high-end zoom objektivů.

  10. Myslim, ze problem je hlavne v naproste nepruznosti velkych vyrobcu. Podobne to je u audia – nevim jak dneska, uz to tak nesleduju, ale donedavna byl problem sehnat znackovou vez nebo prenosne radio s USB a podporou FLAC apod. Zato se porad prodavala radia s kazetovym magnetofonem. Kapesni radio za 200 Kc z Ciny nejenom ze prekvapive slusne hraje, ale pamatuje si kde skoncilo prehravani mp3 – skvele pro audioknihy. Najit znackove kvalitnejsi radio se stejnou funkci je marna snaha. To same u hifi komponentu, kde ten vyvoj taky probiha nekdy hodne divnymi cestami. A podobna zkostnatelost a neschopnost podivat se na veci trochu jinak a inspirovat se u konkurence bude stejna u vyrobcu fotaku.

    • Aby nedoslo k omylu – tim jsem rozhodne nechtel rict, ze to co se provadi v mobilech by mel byt smer pro vyvoj fotaku. To doufam u tech solidnejsich nenastane ! Uz tak mne hodne znechucuje, jak se dneska sidi optika a dohani se to automatickym postprocesingem. Nektere veci by ale sikovne byly (treba prirozene vypadaji HDR)

    • Myslím, že se výrobci fotoaparátu začínají vydávat též cestou algoritmů a procesorového výkonu.

      Třeba olympus omd em1X má tzv. life ND filtr, pořídí více fotek a smontuje je tak, že rozmaže vodu, vše z ruky.

      Foťák umí poznat oko, automobil apod. a zaostřit na to. Má tzv. Inteligent subject detection.
      Umí též high resolution fotky z ruky…

      Tak uvidíme, jak to dopadne…

      Mýla

  11. Ladislav z Perníkova

    Dobrý den,
    fotografii jsem vždy chápal jako zachycení momentu- reality, co nejvěrnější zachycení toho co vidím. Tak to bylo v analogových dobách kinofilmu a mělo by to být i dnes. Celé se to zvrtlo s rozvojem postprocesingu a možností SW. Vytváření kompozic, které nikdy nebyly skutečností až po snímky virtuální reality.
    Ano, mám fotomobl Huawei. Přesto, když srovnám starší Nikon D5200 co používám už chápu proč fotomobily zcela zlikvidovali třídu lido-kompaktů . Už útočí na skutečné profikompakty.
    Fotomobily ale za stávajících technických schopností a omezení nemůžou ohrozit DSLR a CSC.
    Elektronika by´t sebelepší snímače zvýší dynamický rozsah a citlivost, ale pořádné sklo- tedy objektiv nikdy mít nebudou a to je alfa-omega. (dobré „sklo“ je velké a drahé)
    Na pidisnímačích fotomobilů bude vždy mnohem větší šum.
    Nenáročnému „cvakači“ to stačí k seberealizaci, mě to to stačí jen velice omezeně.
    K tomu přispívá možnost publikování vlastních výtvorů nea různých webových galeriích. Zdarma, neomezené množství a co tuctových „hrůz“ je zveřejněno. V dřevních dobách analogu kdy byla možnost mediální prezentace omezená na tištěné periodika, musela být kvalita a vybraná. Nedávno jsem prohlížel Čs. sport. Žádné sekvenční snímání nebylo a jaké to byly snímky!
    I dnes jsou pěkné snímky, nápady a kompozice. Jenom toho bude stále méně a fotoamatéři budou v očích „tuctových cvakačů“ obyčejní staří blázni.

    • Dovoluji si nesouhlasit s tvrzením, že „fotografie je zachycení momentu- reality, co nejvěrnější zachycení toho co vidím. Tak to bylo v analogových dobách kinofilmu a mělo by to být i dnes.“ Klasická fotografie má do toho, jak vidím, hrozně daleko. Už jenom to, že oko vnímá spíše HDR, které bez postprocesingu neuděláš. (Uvědom si, že když se podíváš okem na tmavý les proti obloze, tak vnímáš jak detaily stromů, tak mraky na obloze,) Právě naopak, abys na fotografii zachytil to, co opravdu vidíš, tak potřebuješ spoustu postprocesingu.

  12. Dobrý den, Jene. Řekl bych, že samotná technologie komputační fotografie není zlá, naopak posouvá řádově vývoj a možnosti nad meze klasických čipů a postupně i klasické optiky. Opravdu škoda, že výrobci klasického digitálu promarnili okamžik, kdy s ní na trh „širokého uživatele“ mohli dominantně vyrukovat oni: teď jim příjmy z tohohle segmentu bolestně scházejí. A oni se kroutí jak žížaly a jsou nuceni předstírat, že FF a APS sofistikované přístroje jsou vlastně lidovky, i když pro takovou pokladní ze samošky nebo študáka stojí totálně absurdní peníze. Víme, že si Canon před časem patentoval vzor asi pětiokého (už nevím přesně) přístroje, což věstí použití komputační fotografie s několika spřaženými čipy – ale pořád je ticho po pěšině. No, když to neudělají výrobci klasického digitálu, vyplní nabuzenou obří poptávku stále kvalitněji výrobci mobilní techniky. Tudíž budou i postupně útočit na posvátnější segmenty velkých čipů. Jistě přitom mohou nějakou fúzí pohltit některou veleváženou leč sesychající značku, ale to je prostě obchodní válka, ne zánik techniky.

    Fotograf s tvůrčími ambicemi ale narazí na jinou zradu: smartphony cíleně odstraňují „challenge“ fotografování, ruší odvěké pravidlo „bez práce nejsou koláče“. Jejich zbytnělá „procesovací“ výbava se naopak snaží fungovat zhruba tak, jako když si v neděli otevřete křížovku a ona se vám iniciativně sama předvyplní, odešle za vás tajenku do slosování a ještě vám uvaří kafe. Tohle rušení principu námahy, zkoumání, zvládání rizika a odměny v podobě pocitu zadostiučinění je obecně zhoubné, ovšem seriózního fotografa jen docela nefilozoficky naštve, protože on chce uplatnit svůj vlastní názor na svět a jeho obraz, ne si líně dojít do mekáče na znivelizovaný hamburger.

    Říkám si, že možná se „challenge“ u smartphonů prostě jen přesunula jinam: nejde o samostatnou kreativitu při udělání fotky, ale o kreativitu zábavy a frkéru na sociálních sítích: kdo první „nasdílí“ s „likery“ a kamarády úžasný fakt, že byl v Římě v hospodě, nebo že už má omalovaná vajíčka na Velikonoce atd. (samozřejmě se sdílejí i vážnější témata, já vím). Prostě žijeme v době infotainmentu, tedy zábavy prostřednictvím informačních technologií. Focení je u toho prostředek, ne cíl.

    S tím souvisí i řádění umělé inteligence při překrucování a nahazování reality. Nejde zdaleka jen o lakování trávy nazeleno, uhlí načerno, nebo namodro, ale o dosazování prvků reality, které „tam“ ve skutečnosti nebyly. Jde o databáze obličejů, ze kterých lze vytvořit libovolnou fiktivní tvář, o zásobníky krajinných prvků a různých rekvizit (třeba nábytku), prostě o virtualizaci reality. Zde už kreativní fotografové nemusejí mít úplně čisté svědomí s všelijakým tím klonováním a převrstvováním (respektive americkou retuší), protože byli u vypuštění džina z lahve. V literatuře se tomu říká básnická licence, v malířství se taky dá vypustit nežádoucí kůlna a posunout kostel o kus doleva. Nicméně jde o to přiznat, že na obrázku je umělecká stylizace – protože jinak předstírat existenci neexistujícího je zkrátka podfuk, že? Tady brnkám na svou oblíbenou strunku věrohodnosti fotografie jako dokumentu zachycujícího věrně skutečnost. Můžeme pak věřit reportážím? Snímkům s vesmírných sond? Atd. Nápor z počítačových her se přelil do filmů, takže je to opravdu nelehké pokušení. Se smartphony souvisí tak, že jsou díky svému technickému základu, zábavné podstatě a online datovému provozu velice příhodnou platformou pro tenhle typ nakládání se skutečností. Čili – slouží ta moje fotka sebepropagaci v komunitě? vypěkněné prezentaci mé rodiny? čistě zábavě? vyjádření nějakého názoru na svět? přesnému zachycení skutečnosti?

    Docela chápu hnutí SOOC – fotka přímo z foťáku – kde si tyhle skupiny kladou i docela přísné podmínky jako „žádné HDR“ apod. Je to přirozehná reakce na infotainmentové juchání, úpěnlivá snaha o objektivní pravdivost.

    Za mě osobně mi smartphone slouží jako poznámkový blok (od zboží v hobby marketu po „skici“ možných námětů), ale i mně jako zde většině kolegů u toho chybí radostný pocit. V praxi dokonce mnohem raději beru na poznámky do kapsy některý svůj malý kompaktík – protože když přijde na věc, určitě třeba i s takovou svéhlavou fujinou XQ1, je to prostě řádově větší hec. Když pámbu dopustí a zafunguje mi fotografické „voko“, dá se jistě nafotit něco podstatného i s mobilem, ale já zas tak dobrý voko nemám a mobil mi to ještě ztěžuje svou chabou ergonomikou a věčným sváděním k hloupostem.

    Dobré světlo všem!

  13. Tak trochu mi to vše připomíná situaci v audiotechnice v minulém století, v době vinylů a magnetofonových pásků, kdy hudební fanoušci (byli jsme jimi na střední škole skoro všichni) řešili frekvenční rozsahy, odstupy signál/šum, kvalitu gramofonových jehel apod.
    S nástupem prvních DVD , tj. digitálního záznamu, toto všechno zmizelo, pro drtivou většinu se ukázalo jako nepodstatné, protože technická kvalita nahrávek se stala na úrovni běžného člověka prostě dokonalou. Samozřejmě zůstali skalní nadšenci a hudební profesionálové, kteří toto řeší – spíše tedy v oblasti samotného pořizování nahrávek. Hudba ale zůstala – dobrá i špatná, jen posluchači už spíše řeší více samotnou hudbu a ne techniku, na které ji poslouchají.
    Takže doufám, že díky postupně se zdokonalující technice , ať už mobilní, zrcadlovkové či bezzrcadlovkové se na podobných fórech budou více postupně řešit kompozice, témata, ztvárnění, apod. než pixely, světelnosti, dynamické rozsahy. A že jakákoliv běžně dostupná technika dá fotografovi dostatek kreativního prostoru i možností, aby mohl ve výsledku vyjádřit zachycenou scénu, tak, jak má v úmyslu. Tj. až běžný divák nebude schopen rozlišit, zda byla fotka pořízena mobilem či středoformátem. Což se ale u fotografií nevelkých rozměrů děje někdy už i nyní. A přeji zdar a nadšení těm skalním, kteří budou i nadále řešit ty pixely a světelnosti, neboť je samotný technický proces baví a naplňuje stejně, jako samotný výsledek.

  14. Mám mobil Huawei P smart a fotoaparát Panasonic Lumix tz 60.Tedy nic moc.Fotím především na svých i několikadenních výletech.Vždy mám oba přístroje sebou.Mobil používám jako mapu k určování polohy a domluvou se světem.Když nezapnu ultrausporný režim baterie vydrží tak jeden den a to nefotím.Snímky z tohoto mobilu jsou hlavně při zvětšení mizerné.Fotoaparát je malých rozměrů dá se pohodlně nosit v kapse a má celkem slušný zoom.A hlavně akumulátor vydrží v pohodě tři dny i ze zapnutým GPS.Rezervní akumulátor je malých rozměrů i váhy. k mobilu musím mít poměrně velkou powerbanku.
    Za mne jednoznačně oba přístroje a to i kdybych měl mnohem lepší mobil.Ten ten tak jen na příležitostné focení.

  15. Vašek z Oslavan

    Skvělý článek, skvělé příspěvky k tomuto asi nikdy nekončícímu tématu. Je jisté, že v dnešní uspěchané době si focení mobilem najde široký okruh zastánců, kteří nebudou mít potřebu pronikat do tajů ISO, clona, čas, zvláště, když pokrok jde mílovými kroky kupředu a mobil to všechno udělá za nás a výsledky jsou mnohdy líbivější, než z „opravdového“ foťáku. Je tu ale jeden důležitý moment. Nejsou to fotky moje, ale fotky toho mobilu. Pan František to popsal naprosto přesně. Také jsem před více než padesáti lety pobíhal s expozimetrem a Altixem, první Zenit TTL, to bylo slávy. Dnes si to užívám s Lumixem LX100, hraju si s kolečkem clony, času…. a je mi dobře. Není nad ten faktor radosti, zvláště, když v extrémních světelných podmínkách dochází mobilům dech. Dobré světlo všem.

  16. František

    Zdravím všechny fandy foto,
    zkrátím to,fotím již od svých 12 let,první Pionýr,Werra 1,Praktica LLC,Nikon a také vše zpracovával v koupelně.Je mi 67 let,také fotím mobilem,ale k narozkám jsem si udělal radost a koupil Fujinu X-T 30 s pevnou 23/2 a znovu fotím a fotím,hraju si s tím a zpracovávám.A o tom to je,výsledek je můj a můžu na sobě dál pracovat,ne co za mě udělá nějaký software.Mám prostě rád v ruce tu starou klasiku,co si řídím sám.Mobily budou a ještě kvalitnější,ale nás bude pořád dost a dost.Výrobcům foto nezávidím plné sklady compactů,snad je to probere.

  17. petr kouba

    Já používám jak mobil tak zrcadlovku.Mobil hlavně když jedu na kole na výlet,protože se mi nechce 50-100 km tahat se zrcadlem.Ale když se jdu projít tak jedině zrcadlo.Mám sice dnes už vykopávku Nilon D40,ale skamarádil jsem se s ní a focení si užívám.Experimentuji i s černobílou
    fotografií a ta je někdy lepší než barevná.Ovšem záleží na výběru tématu,počasí atd..

  18. Dobrý den.
    Překvapuje mě, jak nepovšimnuta zůstává ekonomická stránka věci. Normální foťák může na rozdíl od mobilu používat více lidí. Máme rodinný foťák za cca 35 tis. kč. Já občas fotím výlety, nějaké pokusy o street, na kolo apod. Manželka si bere foťák na vycházky z kočárkem, dcera příležitostně fotí přírodu. Foťák nám vydrží řekněmě 5 let, pak se koupí nové tělo. Jasně, dobrý fotomobil stojí 20tis. Ale těžko budu třeba dceři půjčovat na odpoledne svůj mobil, že jo. Takže ve výsledku by pro nás přechod na fotomobily (jasně, na naše obyčejné focení bez nároků na kvalitu používáme normální mobily už teď) znamenal každé dva až tři roky koupit čtyři mobily po 15-20 tis. kč. A to už je dost.
    A stejně bych to viděl i u koupi foťáků na firmu. Jeden slušný foťák je levnější, než vybavit všechny zaměstnance super mobilama.

    • Ladislav z Perníkova

      Dobrý den jiří,
      máte pravdu, ale kolik takových rodin s „rodinným hobby“ je??
      Super mobil prozaměstnance? Víte, znám firmu, kde majitel všem koupil nejnovější Apple s,artphone. jsou to obchodníci – obchodní firma a je to prý jejich „image“ stejně jako slušné oblečení, auto, notebook.
      A přitom by jim stačil pro jejich potřeby telefon Aligator za 1/10 ceny.

  19. Zajímavé a pestré čtení. Já jsem z generace, která si prošla v podstatě celým procesem vývoje fotografie, od dětství, kdy jsme měli s bratrem ruské „Flexarety“ a dělali kontaktní fotky 6×6 cm, přes čb fotografii s chemickým procesem. Byl jsem možná jeden z prvních, kdo dal krátce po revoluci nekřesťanských 40tis. Kčs za neuvěřitelně pomalý, ale digitální fotoaparát od Olympusu a začal zpracovávat fotografie na PC.
    Asi je zbytečné polemizovat nad kvalitou fotografií z mobilu a z klasického fotoaparátu, ať si každý fotí tím, co mu vyhovuje.
    Všechny naše děti fotí mobilem. Je to jednak věkem (mládí a spojení s novými technologiemi), rychlostí doby a možností okamžitého sdílení na síti (sítích). Já mobilem fotím pouze v nejnutnějších případech, kdy nemám po ruce zrcadlo a potřebuju něco zdokumentovat.
    Mé ženě asi lezu na nervy, když jdeme na procházku, jedno jestli po Praze, nebo v zahraničí, a já se někde zapomenu či ztratím, protože chci najít ten správný úhel pohledu na nějaký objekt, vyfotit detail a zkoumám světlo atd.
    Jak píše pan Rybář, je to o přístupu k fotografii obecně. Někdo sdílí fotky na sítích a tudíž nepotřebuje žádný fotoaparát, protože ho mobil zastoupí na 150%. Když přijedou mladí na návštěvu, fotí mobilem a hned sdílet. Prostě hodnota okamžiku, nic víc. Byl jsem tam a tady je důkaz.
    Já občas vytáhnu těžkou zrcadlovku a udělám pár obrázků a i když je musím upravovat, je to prostě něco jiného. Mohu zazoomovat a vybrat
    co chci mít v obraze, vidím to v hledáčku. Můžu fotit sekvenci a přitom měnit ohnisko zoomu. Můžu okolo objektu „tančit“ abych vybral lepší a ještě lepší záběr. Tohle s mobilem nejde. A proto si myslím, že budou miliony lidí „sdílečů“, kteří budou jenom dokazovat, že někde byli a na to jim stačí mobil a další, asi ne miliony lidí, kteří budou hledat ve fotografii něco víc, i když nebudou publikovat nebo dělat přednášky, ale prostě fotit pro radost a snažit se udělat záběr, na který se i po letech rádi podívají. Sám jsem se rozhodl před několika lety tisknout fotoknihy, protože na fotky v počítači se skoro nikdy nikdo nepodívá a s fotkami ve fotoalbech to dopadne stejně. Ale dám si práci a vyberu ty, podle mě, nejlepší záběry a těch několik tam umístím.
    Ale jak pan Rybář polemizuje o existenci levných a méně drahých kompaktů a zrcadlovek, rovněž se domnívám, že zde bude odklon od masovosti. Přístroje střední třídy se asi budou prodávat stále, ale ne v takovém měřítku jak dřív. Otázka prodeje FF přístrojů? Asi by měly firmy přehodnotit svoji obchodní politiku a řešit ceny. Nedělat z FF Mercedesy pro horních 10 tisíc fotografů, protože potom se opravdu může stát, že spláčou nad výdělkem. Proč lze z Británie dovézt FF Canon za 50 tis. Kč i se zárukou a zde se za něj platí o dvacet tisíc víc?? A stále by se dalo říkat, že v obecném měřítku jsme stále chudší země EU. A servis záruční?? Je možné poslat do Anglie (prozatím) nebo pozáručně servisovat u české firmy. Stále to vyjde levněji, jak koupě přístroje zde.
    Na závěr. Fotografie je krásný koníček, pokud se bere trochu vážně, stejně jako rybaření, jízda na kole, na koni atd. Kdo to myslí trochu vážně, bude se ohlížet po fotoaparátu jakékoliv třídy a kvality, protože celý ten proces tvorby je úžasný a je možné ho ovlivnit od zrodu až po konečný výsledek. Kdo chce pouze dokumentovat bez hlubší hodnoty, bude volit mobil. Tím samozřejmě nechci vůbec říci, že foto z mobilu nemá ducha nebo hodnotu. Kdo to s mobilem umí, vytvoří krásné foto.
    Fotím ryze pro radost a foto sdílím (zatím) pouze s rodinou. Ale focení mám rád, baví mě to a i proto jsem během několika málo let prošel cestu od lehkého bezzrcadla (staršího data výroby), přes levnější zrcadlovku až po FF. Jak říkal jeden fotograf, od kterého jsem kupoval objektiv: „Děláte to správně, nejprve objektivy, potom tělo. Ten FF je něco úplně jiného, má to takovou hloubku, to se nedá popsat.“ Měl pravdu. Jaká bude ale pravda resp. realita fotoaparátů, to není napsané snad ani ve hvězdách.
    Omlouvám se za tuhle kumulaci myšlenek bez ladu, ale nějak to bylo ve mně a muselo to jít ven. Stále tahám i na procházky po Praze a okolí výbavu techniky o váze 4 kg a dokud budou sloužit záda, budu tahat dále.

  20. Tomáš schabjuk

    pekný deň, ako je to s týmto mobilom a potením pohybu? aké sú výsledky? je tam tiež takýto veľký vývojový skok ako pri fotení na nízku clonu? Ďakujem

  21. Ach jo. Já ale chci, aby foťák vyráběl přepaly, aby nedopočítával „hloubku ostrosti“, aby nedělal trávu brčálovou a ksichty rudé. Já chci, abych si to vyfotil sám podle sebe a konečné vyznění dal fotografii doma v editoru. A protože to nebude zprůměrované podle šedého průměrného (ne)vkusu, bude ta fotka technicky nedokonalá, ale bude to fotka a ne výsledek naprogramovaných algoritmů a bude to mít duši.

    Proto chci, aby i amatérské přístroje do dvaceti tisíc byly nadále vyvíjeny a nadšenci aby se jimi mohli realizovat, zkoušet co sami dokážou s expozicí, co dokážou s tím či oním objektivem, přicházeli na nové nápady co vůbec fotit a jak to fotit, aby ti lidi ksakru tvořili a ne jen bezduše mačkali tlačítko nebo ťukali na displej ergonomické katastrofy jménem placka s obří obrazovkou.

    Co se týče těch dnešních fullframů, připadá mi to jako naprostá a nehorázná zlodějna. Technicky je pokrok od fullframe zrcadlovek před pěti lety minimální, jen to má o něco menší tělo a elektronický hledáček místo optického, rychlejší snímání a 4K video. Cena, kterou za tyto přístroje výrobci chtějí, je jednoduše drzostí a vše míří tam, aby nemajetný amatér měl prostě smůlu a buď cvakal mobilem, nebo nefotil vůbec.

    Bohužel, je jasné, že do fotoaparátů v mobilech, které se prodávají po desítkách milionů, je možné dát více prostředků k vývoji, než na samostatné fotoaparáty. Je mi z toho dost smutno. S nástupem digitálních fotoaparátů přišla doba, kdy spousta lidí začala fotit, špatně, amatérsky, ale fotit. S nástupem mobilů s foťáky ta doba končí a nakonec bude „hezké“ fotky dělat od začátku až do konce jen nějaká grafika dle zadaného algoritmu na požádání „fotografa“, který dotyčné místo navštíví virtuálním klikem na mapu.

    • Jan Rybář

      Lukáši, zdravím, ano, to je důležitá myšlenka a žel neveselá: posledních 10-15 let přineslo obrovský rozmach focení, prostě začali fotit vlastně všichni… Nyní se to transformuje do „focení“ zařízeného algoritmem, což vadí i mně (a to jsem relativně otrlý)… H

  22. Marian Opletal

    Ahoj a dobry den vsem… Moc hezky a hlavne zajimavy clanek… Pridam svou zkusenost… mobilem jo, fotim docela dost a casto. Nejvetsi vyhoda – je v podstate vzdy po ruce a vzdy se vejde do kapsy. Druha vyhoda – sdileni fotek (kazdy kdo se nechtel nechat vyfotit, protoze „me nefot, vypadam blbe“ se nejpozdeji do minuty pta „hele, kde ze ty tvoje fotky budou k videni“ 🙂 Z mobilu poslete fotku komukoliv, kdykoliv a kdyz mate nejaky sikovny SW, i upravenou (aspon pro Facebook a podobne hracicky… No a moje pointa: ano, fotim mobilem hodne, ale od doby co mam canon 200D s propojenim na mobil (fakt snadne), jsem schopen v minute sdilet i fotky ze zrcadla a jeste porad je to trosku neco jineho, holt velkej objektiv je velkej objektiv… pretahnu foto, trosku upravim, je-li treba, a jedem… a moznost ovladat 200D mobil i pri foceni, to je fakt bomba… hvzda obloha vbez zasahu ruky na totak je parada… Tak ahoj, kolegove a dobre svetlo… a diky Honzo! M.

  23. Dlhé roky fotím a točím videá – akcie, svadby a pod…..ale je fakt doba ( keď to trochu preženiem ) kedy už aj mobilom by som sa nebál svadbu nafotiť, či natočiť – hlavne by som ušetril čas v postprocesse……ale vytiahnite na svadbe mobil !!! – prihlušia Vás !!! chcú videť ako na nich mieri poriadny foťák – preto si Vás volali……. a tak každým cvaknutím si hovorím – cvak a už to máte dodžubané…..keby som vytiahol tú placku ( mobil ) čo nosím vo vrecku nohavíc mali by ste foto lepšie…..ale náš zákazník náš pán………Áno táto úvaha je pritiahnutá za vlasy, ale dnes fakt už mobily dokážu nenormálne sekundovať foto-video technike – dovolenkové a rodinné foto zastúpia na 100%. Navyše ľudia ktorí dostávajú vaše fotky nedokážu posúdiť šum, pixely, ostrosť a mnohé iné veličiny, tak ako to medzi sebou porovnávajú foto nadšenci na fórach. Proste vidia pekné farebné foto a sú Happy !
    Navyše mobily na to že sú to mobilné, komunikačné kancelárie……proste nenormálne všestranné zariadenia od hernej konzoly, cez čítačku kníh prehrávač hudby, videí, navigácia atď…atď…….. až po to že Vám zmerajú krvný tlak a teplotu, výborne fotia a natáčajú video – tak vlastne toto zariadenie, hoci stojí aj 30.000 čk tak je to vpodstate nenormálne lacné !!! ZADARMO !!! na to čo to všetko dokáže a pritom stále po ruke.
    ( Keby som si načítal sumu za každé Hardver – zariadenie zvlášť tak by som dal aj viac ako 100.000 čk ) takže špičkový mobil je vlastne v konečnom dôsledku lacný, dodatočne aplikáciou sa ním dá nahradiť akékoľvek zariadenie – ktoré bežným ľuďom výkonnosťou a možnosťami aplikácií plne postačujú…….
    Tu už foťák fakt nedokáže tomuto vývoju konkurovať, navyše ako sme sa dozvedeli z článku ( a ja s ním súhlasím….. ) pre bežných ľudí na planéte, jednoznačne mobil odvedie lepšiu službu……… CVAK a líbivá fotka v reálnom čase hotová !!! Neni čo riešiť……

    • Jan Rybář

      Romane, díky moc za skvělý komentář! To je určitě ještě další moc zajímavý úhel pohledu… Mějte se! h

  24. Honza - SLONAX

    Dobrý den 🙂
    Jak tady čtu, tak si samozřejmě v podstatě připadám jako naprostý elév a tupoun, protože doposud jsem fotil jenom mobilem a nebo spolupracoval s GOPRO a natáčel a zároveň fotil. Nepočítám dřevní zkušenosti z útlého mládí, kdy jsem zdědil po bráchovi ruskej foťák VILIA a pak i ZENITa 😀 VILIA mi poskytla asi 20 kinofilmů naprosto prázdných než jsem se dostal k nějaké kloudné ČB fotce. 😀 U ZENITu už to bylo lepší 🙂 To už jsem fotil na barvu. Až mobil mě zase vrátil po desítkách let k focení. Odpadovost fotek z mobilu byla samozřejmě kolem 98% 😀
    Ale už delší dobu mě stále něco pudilo ke koupi foťáku. A protože jsem se začal teprve učit, tak jsem před třemi týdny pořídil z bazaru Canon EOS 1000D s jedním objektivem. Dle mého soudu i podle soudu kamarádů, kteří jsou mnohem dále ve foto vývoji než já, pro začátečníka „snad“ dobrá volba. A proč jsem to udělal? Inu proto, že mi něco chybělo. Něco jako posun někam dál. Něco jako, že prostě ty fotky z mobilu nejsou ono i když můj „hjuvík“ docela umí 🙂 Ale prostě neudělal fotku tak, jak jsem to viděl já na místě. Prostě to nebyly ty barvy, který já jsem viděl. Bohužel mám pamatováka na tyhle dataily. Byl to možná jen můj pocit? Fotky se mi zdály takové ploché a umělé. Ovládání nastavení parametrů v mobilu mi taky nevyhovovalo. A teď když jsem četl tento článek, tak si myslím, že ten pocit byl asi správný. Prostě jsem chtěl fotit tak, aby na fotce bylo to co chci já a tak jak jsem to já viděl. A musím říct, že tenhle KANÓN-stařík potvrdil, že jsem se dal tou správnou cestou. Ještě stále zkouším jak se co na foťáku chová, jak se mění stejná fotka s nastaveními parametrů a pak si to blejsknu ještě na plnej automat a pak to studuju 😀 Dalším plusem je, že úprava fotek z mobilu k mé jakés-takés spokojenosti zabrala možná 10x více času než teď s Canonem. Je to jen můj pocit? Možná…, ale je můj 😀 Teď jsem daleko spokojenější. I když občas taky něco vezmu telefonem.
    Herdegfilek to jsem se rozepsal 😀 Vidím se v tom článku spíše jako příchozí z druhé strany nikoliv jako odchozí na druhou stranu. Zvažuji i zkusit nějaké kurzy, ale znáte to… raději nejdřív natluču hubičku sám 😀 Těším se z cesty, která mě čeká, kterou jste vy všichni většinou už prošli. Jsem rád že jsem se vydal za dobrodružství zvané „fotoaparát“ 😀
    A na co nesmím zapomenout… děkuji Vám, pane Rybáři, za Vaše stránky a za články, které mi poskytujete.
    Všem pěkný den a světlo, které potřebujete 😀
    Honza

    • Jan Rybář

      Honzo, díky moc za komentář! To je opravdu hodně cenný pohled, který tu měl zaznít… A budu opravdu moc rád, pokud Vás „uprchlíků z druhé strany“, tedy od mobilů k foťákům, bude víc a víc… Ono to vše samozřejmě může dopadnout nějak úplně jinak (a taky i dopadne)… Mějte se! H

  25. Tomas Hruby

    Ano, mobily udělaly obrovský krok kupředu. Nicméně zrovna včera jsem při focení dokumentace stavby modelu (na pohled ideální úloha pro mobil) uznal za nutné iPhone X odložit a přece jen vytáhnout EOS 200D. Fotka z mobilu při mizerném osvětlení sice vypadala na displeji fajn, ale při plném zvětšení se ukázala pravda – detaily „dostaly na prdel“ z nemalé části právě tím chytrým zpracováním, výsledek z 200D s 580EX (blesk odrazem) je přeci jen o dost jinde.
    Venku při dobrém osvětlení je rozdíl podstatně menší (ne že by úplně zmizel, ale už to není tak kruté) ale při horších podmínkách je úroveň detailů z mobilu docela problém. Jo, 1024×1024 na Instagram je super i tak, ale přeci jen tohle je trochu málo i z pohledu normálního uživatele, nejen pro nadšence.
    Tak je otázka, zda se bude dále sunout kvalita fotek z mobilu anebo spíš začne přesun „mobilních technologií“ do DSLR. Asi by bylo nejlepší, kdyby se stalo oboje 🙂

    • Jan Rybář

      Tomáši, díky za komentář, a ano, to je opravdu hezký příklad, to znám velmi dobře právě s iPhonem X. Ony ty hračky se v blbém (= málo intenzivním) světle hodně rychle „zlomí“, stejně tak i při portrétech v šeru, čili tam to opravdu nemá smysl pokoušet… JR

  26. Nemá to logiku,ale mne je jedno kto čím fotí.

  27. Ctibor Kánský

    Myslím, že ty otázky nejsou nezajímavé. Kdyby měly fotoaparáty možnost těchto „chytrých online úprav“ :-))) , kterou by bylo ovšem možné vypnout nebo nastavit na přijatelnou úrověň, možná by to mělo u řady fotografií (jistě ne u všech) svůj význam a ještě by ty fotky byly kvalitnější, než z mobilu, protože i kompaktní foťák má prostě lepší optiku. A stále by bylo možné si tu kvalitu ohlídat, bylo by na fotografovi, kdy a zda chce „doladění“ použít.

    Ovšem zatím je to vše jinak. Loni jsem si pořídil jako „druhý foťák“ Canon G7X mark II. Trochu mne trápí jeho schopnost ostřit v situacích „na hraně“. Ale o tom nechci psát. Tento foťák má také volbu „HDR“. Ta má dokonce několik úrovní nebo, lépe, variant. Musím říct, že výsledky jsou tristní, to co z toho vypadne je většinou „omalovánka“. Když vidím tady ty fotky z P30 Pro nebo Iphone X, je vidět, že HDR je také dost víc než výrazné, ale oproti HDR z G7X je výsledek mnohem koukatelnější.

    Ještě poznámka. Ten pes mne také vyděsil 🙂 Chápu, že fotka dokumentuje technickou úroveň telefonu, ovšem to rozmazání při „cloně“ 0.95 je přímo děsivé 🙂

    Samozřejmě chápu, že při použití kvalitního fotoaparátu a následných úpravách ve fotoeditoru v PC má člověk pocit, že má věci více pod kontrolou. Ale možná se každý z nás přistihl, když při úpravách rodinných fotek, například pro fotoknihu, používá různé presety, aby u běžných fotek práce rychleji postupovala 🙂 A to už není zas tak daleko od automatizace, poskytované technikou.

    • Jan Rybář

      Ctibor, díky za komentář i potvrzení toho, co pořád všem říkám na potkání: nikdy nezkoušejte automatické HDR na jakémkoliv foťáků (a je jedno, zda za 15 či 150 000 Kč), prostě to dopadne katastrofálně. Jak píšu výše, jen pořád vlastně nevím, proč to ty mobily zvládají o tolik lépe, je to patrně nějaký výpočetní limit starých strojů.
      Plus no ano, pes je zdivočelý, já bych ho též fotil jinak, ale to vlastně není podstatné: skoro bych se vsadil, že fotka by se převelice líbila 90 % procentům majitelů podobné zvěře, zatímco pořádným foťák by se jim to nepovedlo… Což je chyták… Mějte se, JR

  28. Jarda Fotografovič

    Technika a technologie se prostě v čase dané doby vyvýjí. Fotografie to k záznamu obrazu potřebuje a už ze své podstaty je závislá na tom, co existuje. Kdo chce pro sebe pořizovat pouhý paměťový záznam okamžiku skutečnosti, tomu skutečně stačí kdejaký foto přístroj, třeba i v mobilu. Komu jde o víc, nebo se specializuje na náročné podmínky, preferuje spíše určité fotoaparáty. Fotografie ale stojí na obsahu sdělení, které člověk vnímá zrakem a vyhodnocuje vjemy v mozku. Záleží tedy na tom, k jakému účelu je fotografie svým obsahem určena, to pak rozhoduje o formě, do které technika mimo jiné jako prostředek a nástroj spadá. A vo vo vo tom to jaksi je.

  29. No tak nevím…….bytostně nesnáším obrázky z mobilu[záměrně nepíši fotografie]. Opravdu mě otravuje prohlížení obrázků na mobilu které mi mnoho lidí, přátel i kamarádů neustále snuží ukázat. Dokonce jsem až neslušný při projevování nezájmu. Je to mor který nemá s fotografií nic společného. Zvrhlo se to ve zvyk neustále všechno a všude cvaknout a pokud možno někam poslat. Nechápu kde se to vlastně hromadí a kde to nakonec přeteče…… Kolik těchto obrázků nakonec skončí v rámu na zdi? Dle mého názoru žádný. Každý fotograf ví, ž pěkná fotografie nevzniká náhodou a stojí to určtou námahu a čas. A taky musí mít člověk trochu kliku….ale náhodou dobré fotky nevznikají. Takže za mě telefon je k telefonováni a kdo chce fotit ať to zkusí s kamerou a opravdovou optikou. Omlouvám se předem lidem, kteří to s tím founem umí. Já nikoho takového neznám . Jsem staromilec a hlavně si myslím že méně je v tomto případě opravdu lépe.

    • Jan Rybář

      Marku, zdravím a ano, mám to podobně, mě záplavy „fotek“ také leze na nervy i to, že 99,99 % z nich skončí v propadlišti dějin a zatímco někde na půdě v krabici jsou ty babiččiny svatební fotky, po nás toho moc nezbyde. Tedy v tomto smysl to průšvih je, na stranu druhou ale dobrá fotka je dobrá fotka, a ta zkrátka může vzniknout i mobilem, což je relativní novinky (protože technika jde opravdu vpřed, a pořád to jde i „staromódně“, tedy že čočka něco nakreslí na čip, bez různých AI šíleností).

  30. Fotím od útlého mládí, od první Axy přes Flexarety jsem zakotvil u Pentaxu. Celý postup vyvolávání i barevnou fotografii jsem dělal sám jako amatér, proto až na první zrcadlovku Pentaxu, která za socialismu stála dost peněz, jsem s radostí opustil kinofilm a kupoval si modernější digitální fotoaparáty Pentax. Je mi už 78 let a začal jsem pociťovat břímě těžkých zrcadlovek a objektivů v batohu a koupil si na zkoušku bezzrcadlovku Sony Alpha 6000. Byl jsem překvapený kvalitou fotek. Mobil mám , nevyfotil jsem s ním nic, je mi to nějak proti srsti. Nefotím žádnou uměleckou fotografii, jen fotky rodiny a z cest, na které pořád ještě jezdíme. Nechápu lidi, kteří tvrdí, že ovládání techniky aparátu je to nejcenější co fotograf umí, s tím se přece dá sžít velmi rychle. Myslím si, že konkurence mobilů zvítězí.

    • Jan Rybář

      Milane, zdravím Vás a díky za komentář! A ano, přesně jak říkáte, mýtus o tom, že „je potřeba mít skvělý foťák a hlavně umět všech těch 700 funkcí a to zaručí hezké fotky“ je vážně nebezpečný, protože zejména začátečníky odvádí od toho postatného: jak najít světlo a stvořit kompozici. Na což mobily naštěstí nebudou mít žádný (či skoro žádný v případě světla) vliv… Mějte se! JR

  31. Zdravím svého „zasvětitele“!
    S fotografováním je to jako s hračkami. Když jsem si jako kluk vyřezal z kůry slušnou lodičku, tak jsem z ní měl podstatně vetší radost, než z koupeného plastového parníčku od staršího bráchy. Stejně mě baví na fotografii její tvorba a uspokojení z povedeného díla. To potěšení mě mobil nedá. Prodejem svých fotografií bych se navíc stejně neuživil 😄.
    Jo a na závěr – už někdo zkusil připevnit na mobil obrácený objektiv, aby vyprodukoval zajímavé makro? A kdo si hraje nezlobí a neomračuje okolí posledními výkřiky mobilní techniky. Ale jak říká klasik „záleží na vkusu každého soudruha“. Ať se Vám daří!

    • Jan Rybář

      Jirko, moc zdravím a díky za komentář! A samozřejmě, právě onen faktor radosti je zcela zásadní a bude patrně tím klíčovým, co bude oddělovat fotku mobilní a „pořádnou“… Jen se trochu bojím, že (jako ostatně v mém případě) bude zásadní i faktor lenosti s sebou ty pořádně věci tahat… Mějte se! H

  32. Radomír Kůla

    Dobrý den,
    tzv. chytrý mobil mám, ale fotit jím mě vůbec nebaví, ale ono je úplně jedno, čím se fotí. Pan Rybář se zabývá technickou stránkou věci. Je to stejné, jako kdyby se děsil, že místo husím brkem se začíná psát plnicím perem anebo místo na psacím stroji na počítači. Je snad dneska více dobrých spisovatelů, než dříve proto, že se nemusí lopotit u psacího stroje?! Ať si každý fotí čím chce, důležité je, jaké bude mít fotky. Je zcela lhostejné, jaký přístroj použije. Pan Rybář se má čeho obávat, bude mít méně zájemců do svých kurzů focení, bude si muset najít jiný zdroj vydělávání peněz, to je vše :-).

    • Jan Rybář

      Radomíre, zdravím Vás a díky za komentář. A ano, souhlasím, o technickou stránku jde hodně, ale – jak tu píšu – také o obecné směřování fotografování jako takového. Jak píšete, na psací stroj už též nikdy nepíše, tedy se bojím, že brzy ještě mnohem více prořídnou davy těch fotících pořádnými foťáky (nebudou splňovat to, co po nich lidé budou chtít, stejně jako ty psací stroje, ač je máme rádi). A k těm kurzů, to je zajímavý pohled a kéž byste měl pravdu, realita je taková, že lidí se mi do kurzů hlásí stále víc, a musím je omezovat. Jedno vysvětlení je vlastně optimistické: fotí prostě stále více lidí a práce na kurzech i tu na webu je prostě pořád víc… Mějte se! JR

  33. zvíře zlín

    Svět fotografie se dělí na ty co chtějí obrázek a nic moc neřešit a fotografy, co produkují fotografie. Jak jste sám řekl… Myslím, že se do pár let fotoscéna protřídí a ukáže se, kdo chce kam patřit. A upřímně doufám, že zrcadlovka zůstane zrcadlovkou, která dělá to co jí zadá fotograf a ne počítač, nabušený programy na kdeco. Takové focení by mne totiž nebavilo…

    • Jan Rybář

      Zdravím a ano ano, tak to přesně bude… Já osobně, jak tu vlastně i píšu, se jen bojím, aby to ustály velké firmy, protože to dle mého jde vše rychleji, než čekaly… Přesněji řečeno, ne že by to neustály (byť o osud foťáků á la Olympus se opravdu trochu bojím), ale zajímavé bude sledovat, co to vše udělá s vývojem nových generací foťáků… Mějte se! JR

  34. Ivan Anderle

    Pane Rybáři,
    od doby, kdy jsem vás objevil, jste pro mě jediným guru ve fotografickém světě. Prosím Vás , vytrvejte ve své činnosti, moc pomáháte nám fotoamatérům.Díky za Vaši práci.

    • Jan Rybář

      Ivane, díky moc! Guru tedy rozhodně nejsem, jen mě to vše baví a to mi ještě nějakou dobu vydrží… Mějte se! JR

  35. Když si nastavím na Huawei P30 Pro režim pro, kdy si vše nastavují sám a budu to ukládat do režimu RAW a poté zedituji v editoru vyjde mi lepší fotografie než upravená umělou inteligenci nebo jenom v nějakých případech vyjde lepší?

    • Jan Rybář

      Tomáši, na ten raw bych moc nesázel, v některých případech se z něj dá vytáhnout víc, ale obecně u těchto mobilů v reálném životě moc smysl nedává. A když ano, tak pro opravdu zkušeného uživatele, který přesně ví, kdy by to opravdu pomohlo…

  36. Zdravím,
    nové technologie přibývají šíleným tempem a není před nimi úniku :-). Já už jsem v takovém věku, že už je mi to celkem jedno. Ale
    s čistým svědomím prohlašuji, že než bych měl fotit mobilem, tak to raději spáchám seppuku a nebo se budu věnovat vyšiváním
    deček. Když jsem si před časem pořídil svůj první „chytrý mobil“ a zkušebně cvaknul asi pět testovacích fotek, tak jsem došel k názoru,
    že fotit se zařízením, které postrádá jakoukoli ergonomii a má tvar Studentské pečetě, je pro mě nepřijatelné. Pro mě bude vždy prioritou
    něco ve velikosti a tvaru klasické zrcadlovky. Hmotnost jsem nikdy neřešil a nebudu, ta je pro mě nepodstatná. Ale jelikož každému vyhovuje něco jiného a má jiné požadavky, tak je dobře, že je ta možnost si vybírat a vybrat…

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*