Kam míří fotografování – 9 otázek pro rok 2019

Co bude napínavé sledovat ve světě fotografování v roce 2019? Sepsal jsem 9 otázek, které mi vrtají hlavou. A budu rád, pokud mi nějaké pomůže zodpovědět, nebo přidáte nové.

Proč si vlastně hrát na fotografického věštce? Má to vůbec smysl? Obecně možná ne, ale loňský rok byl dle mého opravdu zlomový – tedy to nutně nemusíme nazývat věštěním. Ale třeba shrnutím hlavních oblastí, v nichž se rozhodne, jak bude svět focení vypadat za pár let…

budoucnost 2019
Rok 2019 bude nejspíš napínavější než roky předešlé… Ilustrace: Bee967/Depositphotos.com

1. Co se odehraje na bitevním poli ve válce mobilů a fotoaparátů?

Všech devět otázek v tomto článku by vlastně šlo shrnout do jediné, mírně košatější: Jak bude pokračovat válka mobilů proti foťákům, kam se to vše posune a dokáží výrobci tradiční fototechniky obhájit svoje místo na slunci?

Může to znít trochu pochmurně, ale to nechci! Jisté však je, že mobily vytlačují tradiční foťáky výrazně rychleji, než jsme si (tedy alespoň já) mysleli před rokem či dvěma. A právě vloni dle mého nastal zlom – radikálně přibylo lidí, kteří už na výlet na Karlštejn neberou zrcadlovku, ale už jen mobil. Patřím k nim též, tedy nepláču, jen konstatuji. Tak to prostě je.

Věštit je vždy ošidné, ale v tomhle případě jsem ochoten se i vsadit, že tento rok hodně napoví v podstatné věci: bude v budoucnu ve světě nenáročného focení vůbec ještě zásadnější místo pro klasické foťáky? Budou ještě rodiče v parcích fotit své děti zrcadlovkami za 15 000 Kč? Anebo bude sousloví “fotit foťákem” patřit už spíš jen do světa nadšených, náročnějších a možná i movitějších “tradicionalistů”, kteří pořád to Koloseum budou chtít cvaknout něčím pořádným? Uvidíme…

Reklama na mě

2. Kam se posunou technologie dostupné v mobilních telefonech?

Proč nás vlastně mobily zaskočily tím, že jsou užitečnější, než jsme tušili? Moje subjektivní odpověď zní: protože technologicky popřely některé principy, které jsme považovali za skoro nepřekonatelné.

Tím prvním průlomem je “přibližování” – měl jsem vždy dojem, že malý čip a malé čočky prostě znamenají zásadní limit. Že přiblížit něco opravdu vzdáleného prostě fyzikálně nemůže jít. Ale jde – mobily, které jsem vloni testoval, mě opravdu dosti zaskočily, dokáží vidět daleko, solidně zoomovat, a tím popřít jednu z hlavních tezí, proč “jsou mobily na nic”.

Druhou revolucí je focení v noci – mobily se prostě naučily obcházet tmu: třeba tak, že vyfotí sérii fotek a nějak to pak namíchají. Moc to nechápu, ale funguje to a pro nenáročné focení jsou výsledky srovnatelné s obyčejnou zrcadlovkou… Čímž padla další bariéra.

Přičemž tedy, dodejme rychle, pořád drží třetí bariéra: v nevalném světle á la stinná kavárna pořád i sebeobyčejnější foťák vyhrává na celé čáře. Ale i tak…

3. Posune umělá inteligence focení ke “svatému grálu” začátečníků (= cvakat a nic neřešit)?

Také vám všudypřítomné spojení “umělá inteligence” trochu leze na nervy? Mně ano, ale bez ohledu na to mobily posouvají ještě jednu bariéru: dokáží totiž – na rozdíl od tradičních foťáků – stále lépe analyzovat, co je na obrázku a dle toho nastavit parametry.

Což je výrazně větší revoluce než se může zdát. Miliony novopečených majitelů zrcadlovek kroutí hlavou nad “hrůzným zjištěním”, že jejich vysněný stroj dobře nevyfotí dítě běhající v setmělé kavárně (ano, foťák netuší, že tam běhá dítě, neumí nastavit rozumný čas a bude to mázlé)…

Mobily disponují mnohem větším výpočetním výkonem: zatím poznají, že fotíte vodopád, listí, nebo portrét (kde rozmažou pozadí). Ale už brzy nesporně dokáží ještě víc – čímž by se splnil sen však začátečníků, ale také výrobců foťáků: mít možnost jen mačkat spoušť a nic neřešit. To klasické foťáky neumí, tam je značný stupeň lidského vkladu pořád zásadní (ač to mnozí netuší), a proto by možná najednou vypadaly tak nějak méně konkurenceschopné.

4. Obhájí začátečnické kategorie foťáků (15-25 000 Kč) právo existovat?

Pokud jste zahlédli pár dalších článků na tomto webu, možná tušíte, že mám rád zrcadlovky a vůbec foťáky kategorii 15-25 000 Kč. Přepsaly totiž dějiny: nikdy v historii nebylo tak snadné jako v posledních pěti šesti letech dostat se ke skvělým strojům.

Jenže právě tahle kategorie je nyní dle mého ve velkém ohrožení. Samozřejmě, přesná čísla prodejů neznáme, ta patří k přísně střeženým tajemstvím fotografických firem. Není však těžké zaspekulovat, že právě na začátečnické zrcadlovky krutě dopadá proměna trhu.

Mobily již dávno, pradávno zlikvidovaly levné kompakty. Nyní jdou ale tvrdě po krku levným zrcadlovkám. Chcete důkaz? Postavte se před Staroměstskou radnici a podívejte se, co mají lidé v rukách. Kolik zrcadlovek napočítáte? Jen pár – polovinu ve srovnání s dobou před cca dvěma lety. Čtvrtinu nebo méně ve srovnání se zlatou érou tohoto segmentu (nejvíce zrcadlovek se dle statistik prodalo v roce 2012).

5. Získají Nikon i Canon zpět energii minulých let?

Tohle je hodně subjektivní odstavec, tedy rozhodně nemusíte souhlasit, ale postěžovat si prostě trochu musím. Mám rád Nikony i Canony, v éře analogové jsem fotil na Nikon, nyní používám Canon. Ale minulý rok nebyl pro fanoušky těchto značek znovna nejsnazším obdobím: v minulosti jsme byli zvyklí alespoň jednou dvakrát ročně uznale pokývat hlavou, protože se objevilo něco, čím tyhle značky svět fotografování někam posouvaly.

Vloni se mi to ale nepovedlo ani jednou, byť pravda, neměl jsem zatím v ruce full frame bezzrcadlovku od Nikonu (viz další bod). V segmentu začátečnických zrcadlovek vloni vypustily obě firmy do světa modely, které sice byly levné, ale zároveň horší než jejich předchůdci. Čím ale skoro přestaly mít v bitevní vřavě s mobily smysl (Nikon D3500 například přišel o funkční tlačítko, čímž se stal nejhůře ovladatelnou zrcadlovkou této kategorie všech dob).

Nu ano, Canon představil také velmi slušnou a rozumně levnou začátečnickou bezzrcadlovkou Canon M50, jenže i tam je jedno “ale”. Setové objektivy jsou ve srovnání se “seťáky” stejně drahých zrcadlovek prostě výrazně horší a celé mi to nějak nedává moc smysl… Inu…

6. Podaří se prorazit full frame bezzrcadlovkám Nikonu a Canonu?

Zbrusu nové full frame bezzrcadlovky v polovině loňského roku představil Nikon i Canon… Byly to jedny z nejvíce očekávaných událostí roku. Fanouškové, včetně mě, čekali, že přichází nová éra skladnějších a technologiemi nabitých strojů, které vše posunou ve velkém stylu dál.

Jenže se tak zatím nestalo – jak jsem již zmínil, Nikon Z jsem zatím v ruce neměl, tedy nechci soudit, byť je patrně bezpečné říci, že reakce Nikonistů byly spíš vlažné. Canon R jsem měl krátce v ruce a zatím jsem se nedokázal přenést přes prostý fakt, že je skoro stejně velký jako moje full frame zrcadlovka. Čímž trochu padá jeden z hlavních (a pro mnohé hlavní) důvodů: mít něco malého a skladného.

Buďme ale optimističtí: pokud by vznikla opravdu silná linie těchto bezzrcadlovek, může v  nich být budoucnost těchto dvou značek. Má to šanci? Do prodejních statistik nevidíme, tedy počkejme. Obecně platí, že dražší segmenty fotoaparátů jsou a ještě více budou klíčové pro celkové výsledky firem. Tak snad si bezzrcadlovky své fanoušky najdou… Tento rok možná rozhodne, anebo alespoň napoví…

7. Podaří se Fujifilmu udržet tempo a posílit pozice malých a dostupných bezzrcadlovek?

Fujifilm se dokázal – oprávněně, dlužno říci – stát stoupající hvězdou foťáků pro začínající i poměrně náročné fotografy. V posledních dvou letech dokázal vyléčit některé notorické problémy, zejména pomalé ostření a lenost těl, a stal se opravdu love-brandem pro ty, kteří chtějí něco malé, šikovného a velmi solidně fotícího. Sám k nim patřím, byť nejsem úplně pravověrný člen sekty Fujistů (která, pokud to nevíte, je výrazně přísnější než například Canonisté či Nikonisté).

Každopádně dobrý výběr různých těl plus pozoruhodný výběr velmi dobrých objektivů (včetně pevných) dává možnost více méně komukoliv poskládat rozumnou kombinaci přesně dle jeho potřeb. Neochota Canonu a Nikonu nabídnout dobré pevné objektivy pro své začátečnické zrcadlovky Fujifilmu výrazně pomáhá. Stejně jako jejich dlouhodobá pozice, že “zkušení fotografové” fotí jen full framem, ne něčím malým, až titěrným á la Fujifilm. Nefotí.

8. Co ti ostatní? Panasonic, Olympus, Pentax? Jak se vlastně mají a co je čeká?

Fotografové se s gustem dohadují o bezpočtu věcí, jedna zásadní otázka se však dohadování trochu vzpírá – a to, jak si stojí ostatní “menší” fotofirmy a jak optimistické či chmurné myšlenky probíhají myslí jejich vedení.

Jediná věcná odpověď zní: nevíme a nemá o tom moc smysl spekulovat: že o firmě není moc slyšet, může sice znamenat něco nepříliš dobrého, stejně tak to ale nemusí znamenat vůbec nic (ano, nyní nenápadně zmiňuji Olympus). Čísla ani plány neznáme, tedy nespekulujme… Jen možná i tu držme palce – protože proplout největší změnou ve fotografování za deset patnáct let pro ně prostě snadné být nemůže.

9. Koupím si nový full frame (Sony), nebo zůstanu u menšího čipu?

Jedna značka tu ještě nezazněla, a to firma Sony, která svým způsobem světu fotografování kraluje mnoho let, aniž by si to mnozí uvědomili. Totiž: vyrábí čipy pro kde co, od iPhonů po (pravděpodobně) některé Nikony i Canony (jistě to nikdo neví). Každopádně na Sony záleží mnoho napínavých bitev příštích let. Popravdě, právě dva modely od Sony patřily k nejvýraznějším modelům loňského roku. Jednak kapesní Sony RX100 vi, tedy sice drahý, ale velmi povedený kompakt s neuvěřitelný rozsahem (solidního) zoomu: 24-200 mm. Což z něj činí opravdu jeden z mála foťáků schopných konkurovat mobilům.

Nu a pak je tu řada A7, tedy řada full frame bezzrcadlovek, které si postupně vydobývají velmi silné pozice mezi náročnějšími fotografy. Vloni představený model Sony A7 iii už je pravdu na dohled pozici, kdy se stane alternativou k full framům typu Canon 5D iv nebo Nikon D850. Samozřejmě, jejich majitelé už nyní říkají, že alternativou jsou dávno, já zůstávám mírně rezervovaný. Ale zároveň si myslím, že stačí jedna další generace této řady a Sony může být opravdu lákavou variantou pro více i méně náročné fotografy.

I mně se nyní honí hlavou mnoho věcí: pojedu na příští výlet do světa se mým skladným Fujifilmem X-E3, nebo se přece jen raději budu vláčet s pořádnějším full frame Canon 5D iii? Nebo neměl bych se zase po dvou letech dívat po něčem novém? Třeba právě nějaké budoucí A7čce?

Jiným slovy, právě v tom se skrývá ona zásadní otázka na další rok: Jak velké bude to, co s sebou budeme vláčet? Zůstaneme věrni starým známým značkám a systémům? Anebo bouchneme do stolu a vyrazíme vstříc novým dobrodružstvím? A nepřestanou nás třeba ty mobily bavit?

Uvidíme za rok!

17 komentářů

  1. Úplně všeobecně. Na trhu je tolik zboží, že si každý vybere dle svého hobby a peněženky. Souboj foťáků a mobilů neřeším, protože fotografování přes displej mám za trest, jen když musím. Bezzrcadlovku mám na focení krajin. Vždy budu přikládat fotoaparát k oku, nikoliv předpažovat. To je ta moje emoce , která mi postačí bez ohledu na superkvalitu snímku. Měním si objektivy, hraju si. Fotograf fotí temata, mobilář kdejaký cvak. Ale jistě se najde někdo, kdo si testuje svůj mobil, kam až se dá zajít. Taky hobby, nic proti.

  2. R.F Nový

    Dobrý den, je to zajímavé zamyšlení a zajímavé jsou i mnohé komentáře. Asi je pár důvodů, pro které dost lidí bude chtít přejít na bezrcadlovky a výrobci to vědí. Tam je to jasný trend. Také věřím, že mobily ukrojí další kus kompaktům, ale nevěřím, že jakkoli ohrozí pořádné foťáky s hledáčkem a dobrým úchopem. A když se zamyslím nad bezrcadlovkou, tak když člověk zůstane u APS-C čipu, tak nevidím, že by nějak moc získal přechodem. Zásadně menší to asi proti mojí EOS 100D stejně asi nebude, když už ta je na hranici titěrnosti pro mé ruce? 🙂

  3. Vladimír Vérosta

    Zdravím a přiznám se k hrozné myšlence, která mně nedávno popadla. Něco jsem nouzově a výjimečně cvakl svým naprosto obyčejným mobilem a ta fotka byla kupodivu tak dobrá, že mi bylo jasné, ža na FB či podobných platformách, (kam dává fotky 95% fotografů) není nikdo schopen ji rozlišit od fotek z apsc či dokonce FF. Na těch pár pixelech kousku obrazovky, kde se fotky publikují (tak max. 1.5 mpix) je úplně buřt, zda byl původcem foťák v mobilu s 8 mpx nebo FF se 24 mpx. Trochu mne tohle poznání prostě vzalo a zpochybnilo moji soňásckou výbavu. :-)))

  4. Dobrý den, dovolím si citovat: “I mně se nyní honí hlavou mnoho věcí: pojedu na příští výlet do světa se mým skladným Fujifilmem X-E3, nebo se přece jen raději budu vláčet s pořádnějším full frame Canon 5D iii? Nebo neměl bych se zase po dvou letech dívat po něčem novém? Třeba právě nějaké budoucí A7čce?”
    Naprosto jste se trefil! Velkou zrcadlovku tahám v batohu po světě už léta a naposledy měsíc Mongolskem jsem jí už opravdu proklínal. A Fujifilm X-E3 ležel doma. Mám stejné dilema – pojede se mnou příště lehounký X-E3 nebo skočím do neprobádaných vod sedmičkové řady Sony?!
    Hodně štěstí v rozhodování!

  5. Dobrý den
    Jen připojím několik jiných úhlů pohledu na fotosvět.
    Pohled globální… Canon a Nikon stále s přehledem dominují trhu, s velkou mezerou následuje Sony, zbyteček koláče ožîrají trpaslîci několika značek, kteří jsou v celkových prodejích naprosto nevýznamní… a je jedno co skvělého nabízejí. Ráz a směr kam co půjde vůbec neurčují.
    Pohled na levnou vstupenku do fotosvěta a vliv fotomobilu…
    Výroba kompaktů s čipem 1/23 výrazněji poklesla, ale rozhodně se nedá říci, že je překonána a mrtva (tvrdíte Vy). Skutečnost je jiná, jsou bohaté trhy a země, kde skutečně mobil z větší části nahradil tyto aparáty. Nenahradí je zatím ve většině světa, kvůli ceně, zoomu a někde i hledáčku. I na “bohatých” trzích je zákazník senior a omladina, tyto specifické skupiny, kvůli jednoduchosti a zoomu budou nadále kupovat(dostávat od rodičů), kapesní i velké ultrazoomy. V zemích tzv. třetího světa jsou i nadále jedničkou kompakty. Novinkám jako Canon sx70, Nikon coolpix B600 a A 1000 se v Čechách moc pozornosti nevěnuje, jinde to mohou být jedničky trhu. Když už jsem doma, tak uvedu že, pokud jsem se poptal známých prodejců fototechniky, ať už ve Fotolabu, Datartu (za řetězce), nejprodávanější jsou kompakty těch nejnižších úrovní, v řetězci i dnes pseudoznaček Kodak. Pak jsou teprve začátečnické zrcadlovky.
    Co se týče přežití značek… a Vašeho zlomového období, zůstanou jen ty , které mají co nejširší portfolio produktů. Dnes tedy nejhůře pro Olympus, Pentax a překvapivě Fujifilm. Panasonic má své specifikum ve 4K a podstatně širší nabídku. U Fujifilmu jde o velmi úzkou, ale vyprofilovanou movitější klientelu, prostě má své jisté s Xtrans a instantní fotkou. Jinde však neumí… neslavné řady bezhledáčků A3-5, kompakty chybí… Neumí prodat vstupní úroveň, tedy si vychovat své zakazníky a teď nabízeným produktem
    prospívá jen v několika zemí světa. Zatím je to jen doplněk, zajímavost pro znalé a movitější a dle výhledu i tak zůstane – zajímavým trpaslíkem…
    Také se držím velké dvojky, kvůli objektivům. Csc od Canonu a Nikonu rozhodně mají co nabídnout a budou se rozvíjet a budou značkami max.podporovány. A vždy na tom budou díky sklům svých zrcadlovek lépe než jinde.
    Už po několikáté a nejen zde je zmiňován nedostatek skel k M řadě Canonu (ve skutečnosti jich nasadíte více než u zrcadlovky, s adaptérem samozřejmě) Vámi uváděná výrazně horší kvalita setových objektivů vůči těm na zrcadlovkách se nejspiíš drží jen světelnosti… neb kresbou a dalšími vlastnostmi jsou srovnatelné i lepší, nemluvím o výhodě velikosti. Csc si nekupuji kvůli velikosti, ale výhodám systému jako takového. R Canonu je špička hobby focení, první svého druhu. Do roka tu máte stab.snímač s více pixely… Stejně jako u zrcadlovek bude i v budoucnu Canikon vládnout světu a za určitou váhavost bude tolerována a přijmuta Sony, tedy mîsto velké dvojky bude trojice svatých.
    A mobily versus foťáky to je válka světů kde není vítěze, neb každý má to své jisté.

    • Jan Rybář

      Martine, díky Vám moc za skvělý a věcný komentář! Ano, v zásadě ve všem souhlasím, jen možná pár drobných poznámek:
      – problém opradu je, že není moc v lidských silách dostat se k rozumným číslům, která by opravdu něco napověděla, známé jsou jen trendy, a jedním z nich, pokud se nepletu, je řádově větší význam dražší strojů než kompaktů, nejsem si tedy jist, zda opravdu kompakty hrají nějak zásadní roli (ale mohu se mýlit)
      – kvalita objektivů M: v tomto jediném bych nesouhlasil – pokud dáte vedle sebe seťák k této řadě a seťák plasťák á la 18-55 pro APS-C zrcadlovky, ručím za to, že výsledek bude opravdu viditelně lepší (pro cvičené oko, to ano) než u těch bezzrcadlovek (jasně, může se změnit)
      – plus k úplně poslední větě, jistě, nevíme jak to dopadne, ale mobily dle mého zasahují opravdu zásadněji, než se nám zdá, jasně, velké firmy s tím počítají, stejně jako k návratu k modelu před nástupem digitálu: že focení foťáky bude spíše pro movitější nadšence, jasně, ale ještě tam nejsme a mnoho věcí se ještě odehraje, a bojím se, že ne pro všechny stávající firmy se tam najde místo… i zde, samozřejmě platí, že se mohu mýlit…
      Mějte se!

      h

      • Vcelku přesná čísla např. za rok 2018 jsou z Japonska, celkové prodeje dle třîd i z EU, i když…
        Ano ten jeden úplně základní je 15-45mm (uvádíte starší 18-55), což je jedno oba nestojí za nic, i když ten novější je ostřejší a hbitější.
        Mám na mysli 18-150, nebo tělo zvlášť s 11-22mm, 28mm makro a taky konečně světlíčko 32mm f1,4 – takové L M řady. Tyhle jsou naprosto srovnatelné se stejně cenově dostupnými FF, EF-S. Jen je potřeba se vyhnout základnímu seťáku… a dokoupit adapter (už jen o to je dražší než zrcátko)

        • Jan Rybář

          Zdravím, myslel jsem 18-55 u APS-C, tam jem vždy cítil, že z těch se dá vytáhnout o řád víc než z těch setových u M-řady (včetně toho 18-150), ale rád zase někdy zkusím, ty novější jsem, pravda, nezkoumal, pokud by to opravdu bylo na dobré cestě, byla by to hodně dobrá zpráva – bezrcadlovky by prostě měly šanci a hlavně by dávaly více smysl… Díky! JR

      • Tomáš Hrubý

        S těmi kompakty s malým čipem bych to viděl asi následovně.
        Levné entry modely jsou opravdu mrtvé a převálcované mobily, ony se samozřejmě prodávají dále, ale je to už spíš jen setrvačnost s mizivými náklady na vývoj a asi nebude nijak zázračný ani výnos pro výrobce.
        Co ale skutečně možná i trochu ožilo a rozvíjí jsou modely s ultrazoom, třeba zrovna ty tři, zmíněné ve výše uvedeném příspěvku. Tady je jistá díra na trhu, protože mobily asi nebudou schopny jít v zoomu ve slušné kvalitě přes cca 35mmEQ 150mm – asi se podaří skutečný zoom v mobilu na periskopickém principu (známý i z kompaktů), ale má to prostě limity. Naopak u kompaktů lze při dnešních možnostech návrhu udělat zoomy s opravdu velkým rozsahem ve slušné kvalitě s dobrou optickou stabilizací, přitom ale právě tady se uplatní klad malého čipu v tom, že je výsledek pořád velmi slušně kompaktní a ne zas tak moc drahý. Netroufám si odhadovat dlouhodobé trendy, ale popravdě by mne úplně nepřekvapilo, kdyby tyto poslední generace “kompaktů” začaly naopak posilovat (a schválně se zamysleme, na čí úkor by to asi bylo…).

  6. Moc děkuji za velice čtivě napsaný článek. A měl bych jednu připomínku k focení mobilem. Má jednu velkou nevýhodu, která zde nebyla zmíněna. Totiž zamatlaný objektiv. 99 procent fotografů po skončení focení zakryjí objektiv krytkou, což v případě mobilů nelze. Jen před lety Sony Ericsson K 750. A docela věřím, že za nějaký čas se objeví mobil se snímačem APS-C. Jak to v dotyčné firmě vymyslí, to netuším.
    A těším se na další vaše články.

  7. Zdravím…..pekné zamyslenie v článku – pochvala…..je to tak ten vývoj je brutálny a je toľko tých možností, že je ťažká selekcia čo je
    pre ľudí zaoberajúcich sa fotením – videom vhodné. Vlastním mnohé novinky, zrkadlovky Nikon, Canon…… včetne nezrkadloviek ako Canon M50, Sony RX100VI, Olympus E5MarkII a pod….. už len kôli tomu, že som ich chcel osobne testnúť. Všetko má svoje výhody aj nedostatky. Napríklad M50 výborný dual AF – fantázia, hlavne u videa, na druhú stranu katastrofálny expozičný rozsah ( expozičná pružnosť ) !!! Moja stará Sony NEX F3 ho schová rozsahom ako nič. Tiež mám pocit, že starší výrobok zrkadlovka Canon EOS 100 D fotí lepšie a ostrejšie ako Canon M50. Ovšem zase M50 je geniálna v obsluhe a možnostiach čo sa videa týka, jednoduchá tichá blokácia expozíce a AF pročas natáčania je výborne riešená !!! Na druhú stranu tichá závierka pri fotení, ktorá by mala byť bežná ( však je to bezzrkadlovka ) je možná len ako samostane volitelný program a je to dosť obmädzujúce, lebo je to program a vy nemôžete moc zasahvať do programových nastavení !!!
    Olympus E5 Mark II – tam toto funguje geniálne, závierka je skutočne tichá – neni to program, a teda môžete donastavovať v parametroch pri fotení, čo chcete, neobmädzuje to tichý chod !!! V kostoloch, na kocertoch vážnej hudby v divadle – geniálne !!! Canon M50 vás v nastaveniach tichej závierky podstane obmädzuje !!! Sony zase pri panoráme cvaká ( asi závierkou, ale akou keď tam reálne neni ?? však ) ako besné, je pevne nastavená na 1/500s času a to je problém panoramaticky fotiť v tmave sále. Tento neduh má jak jak stará Sony NEX F3, tak aj novinka inak výborná Sony RX100 VI. Napríklad Panasonic je pri panoráme úplne tichý a spraví panorámu aj v tmavej ulici……lebo namá pevný 1/500.čas – mám prianie zlúčiť značky foťákov a urobiť jeden dokonalý foťák….. Teda idál neexistuje a mnoho funkcií vám na foťáku nesadne, treba sa s tým naučiť žiť……
    Takto je to je aj u ďalších foťákov, najlepšie osobne vyskúšať, ale ide to riadne do peňazí……V každom foťáku my ale chýba tak prepracovaná funkcia HDR ako majú ľudia v mobiloch. Tam je to výborné, ale u foťákov je to trocha sklamanie ( ešte snáď najslušnejšie prepracované funkčné HDR je v drahej Sony RX100 VI )…….možno to by prinieslo pre bežných ľudí nový vietor, keby to prepracovali funkčne aj u lacnejších foťákov, lebo mnohých nebaví sedieť a fotky neskôr v PC upravovať.
    Mobil cvak a foktka je hotová. Napríklad výborne na to ide značka Hero, hoci je to kamera, dá sa s tým aj slušne ( mobilovo ) fotiť od modelu Hero 5 a vyžšie….a v modeli Hero 7, ktorí som si pred nedávnom vymenil za model Hero 5, je konečne aj použitelná funkčná ( tak ako u mobilov ) funkcia HDR pri fotkách !!! Výsledky sú fakt výborné mobilovo zrovnatelné, použitie jednoduché, navyše je tam výborná ( povedal by som že až gimbálová stabilizácia ) čo sa tiež pozitívne prejaví aj u fotiek.
    Ovšem dnes aj nové mobily sú už tiež vodotesné, slušne točia video takže mobilová konkurencia je veľmi silná, navyše mobil je univerzál zariadenie – ak to preženiem tak – NA VŠETKO……a pritom stále poruke. Toto sú siné argumenty a ťažko sa budú do budúcna tie ich plusy vyvracať……
    Ovšem špecifické zariadenia, foťáky – kamery sú v konečnom dôsledku na post-proces lepšie riešenie, s lepšími výsledkami a možnosťami ovšem len pre tých ktorí chcú tomu venovať dostatok času. Takže pre nadšencov a profesionálov. Ostatní určite budú radšej mobilovať……výsledky na bežné použitie sú dnes s mobilov viac ako slušné !!!

  8. Dobrý den, děkuju za další váš článek, který jsem zhltla. Už několik let váhám, jak se vybavit technikou a vaše články jsou pomocí první volby. Jsem fotograf nadšenec, který miluje zejména přirozené světelné hrátky, abstraktní tvoření, pak focení přírody, která se moc rychle nepřemisťuje, a nakonec prostě zaznamenávání toho, co ve mně vzbudilo nějaké emoce. Technické detaily mě moc nezajímají, spíš, co se s tím dá dělat. Začínala jsem s Flexaretem a analogovou zrcadlovkou Praktica. Po digitální revoluci jsem najela na Canony Powershot, které ale po době přesně “přiměřené” jejich ceně prostě odešly. Poté, co jsem usoudila, že flek v Canonu Powershot SX120 nestojí za to nechat vyčistit, jsem dlouho váhala, jestli lepší kompakt nebo levnější zrcadlovku. Vyhrál to iPhone SE. Fotí dobře, barevně přirozené fotky, je šikovný, vejde se do malé kapsy. Jenže… Zoomování s ním vlastně nemá smysl vzhledem k výsledné kvalitě obrázku, a to, co se dá tvořit s levnou zdrcadlovkou, s ním taky nejde… Takže po roce a půl užívání si možností (a nemožností) mobilní fotografie už jsem zase tam, kde jsem byla: čekám na podnět, který mi pomůže rozhodnout se, jestli pořídit lepší bezzrcadlovku, nebo levnou zrcadlovkou… Těším se na vaše další články.

  9. Dobrý den, Jene, přemýšlel jsem na různé způsoby o těch Vašich otázkách, je toho na dlouhý večer s mnoha prázdnými lahvemi od vavřince 🙂 Máme začátek roku, tak budu optimistický: nebál bych se o osud FFa APS-C, ani MFT nebo vyspělých kompaktů. Pořád znovu se budou rodit a dorůstat nadšení fotoblázni, kteří si budou vylepovat na stěnu Sudka, a pořád znovu se z některých z nich budou stávat skvělí profíci. Podobně po nástupu fotografie nezaniklo malířství – jen z nábřeží a luk zmizeli nedělní akvarelisté/akvarelistky. Pouze je myslím na čase, aby si výrobci klasické digi fototechniky přiznali, že tučná léta, kdy napřed vytvořili, a pak dlouho ovládali trh většinových konzumentů, jim definitivně vyfoukli výrobci mobilních komunikací. Nejen díky dramatickému zlepšování technické kvality fotek v mobilech, ale začleněním focení a videování do komplexu mobilního infotainmentu. To je třeba vnímat, je to prostě jiná dimenze “lidové zábavy a poučení”.
    Takže klasickým výrobcům zbyla sice řádově menší, ale zato docela tvrdohlavá a stále se obnovující tvořivá komunita, která je po nezbytném zeštíhlení objemů výroby myslím dokáže udržet při životě. Téhle komunitě by měli umět nabízet kromě elitní a mdlobně drahé techniky taky nějaké nástupní modely, jako to zřejmě zkouší Canon například s řadou EOS M. Jen prostě nelze pomýšlet na zázračný návrat masivních prodejů. A s optimizmem dál očekávám, že některý z klasických výrobců projeví zmužilost a přijde s využitím komputační fotografie – do jednopalcových kompaktů by pasovala jako hrnec na …

  10. Zdravím, Honzo a opět chci poděkovat za čtivý článek. Se spoustou závěrů s Vámi souhlasím, ale trošku se zastanu Olympusu a budu Vaší (ehm) nenápadné zmínce oponovat, i když vím, že k Micro 4/3 systému obecně nechováte žádné velké sympatie 🙂 Olympus má právě koncem ledna, konkrétně 24.1.2019, představit svou novou vlajkovou loď OM-D E-M1X, což mě osobně tedy až tak moc nevzrušuje, protože se nehodlám aktuálního mazlíka zbavovat kvůli velké cihle, nicméně spoustu fotografů bezesporu bude mít čím oslovit a podle dostupných úniků (zatím jen úniků, uznávám) má E-M1X nabídnout poměrně dost. Mimo to má být při stejné příležitosti (pevně doufám) představený i nový teleobjektiv Olympus 150-400mm f/4,0 PRO (o světelnosti se stále ještě spekuluje, zda f/4,0, nebo f/4,5) a v průběhu roku se chystá také představení nové generace PEN-F. Mluví se i o dalších zajímavých objektivech z celého spektra ohniskových vzdáleností a světelností, které by v průběhu roku 2019 měly spatřit světlo světa. Za mě osobně toho Olympus nechystá zase tak málo a to, že o chystaných novinkách mluví spíš fanoušci Micro 4/3 systému ještě neznamená, že se o nich nemluví vůbec 🙂

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za hodně cenné doplnění! Tak to jsem rád, že se to vše chystá…. Já se snažím monitorovat vše možné, ale Olympus mi nějak zmizel ze zorného pole, poznámku jsem nemyslel nijak ironicky, jen přesně tak, jak jsem psal: že netuším, co se děje, že o Olympusu není slyšet. Tak jsou tedy rád, že o něm zase uslyšíme… Mně obecně bylo třeba to F-ko dost sympatické, ale nějak se, pokud vím, moc nechytlo, i když tu zase platí: těžko bez statistik soudit, jak to je doopravdy a co jsou jen dohady. Ještě jednou díky a dobré světlo přeji! h

      • Čestně, že jsem to jako ironii nevzal a rádo se stalo 🙂 Fakt je, že mimo fandy Micro 4/3 systému se o tom opravdu moc nemluví a člověk při vší snaze o objektivitu nemůže sledovat úplně všechno. Taky děkuju a nápodobně.

  11. K bodu 3: Myslím, že umelá inteligencia mobilu môže byť v celom rozsahu aplikovaná aj vo fotoaparátoch.Už dnes sú niektoré funkcie UI zabudované /rozpoznávanie tvárí,úsmevov,zavreté oči,../
    U mobilov mi najviac vadí ergonometria fotenia ich dizajn sa vyvýja k stále horšiemu držaniu pri fotení /veľkosť displeja,sklenený povrch vpredu i vzadu, ťažkopádnosť pri fotení jednou rukou../ Preto myslím že bezzrkadlovy majú budúcnosť u náročnejších amatérov aj porofesionálov.

Připojte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*