Site icon FotoGuru.cz

Kam míří fotografování – 10 otázek pro rok 2022

Co napínavého nás čeká ve světě fotografování v roce 2022? Jaké mezníky mohou přijít, jaké velké otázky čekají na zodpovězení? Tak jako v minulých třech letech jsem sepsal seznam 10 témat, které bude letos zajímavé i důležité sledovat.

Je tu leden, a tedy přichází čas zkusit pohlédnout do věštecké koule a do světa vypustit pár větších i menších spekulací o tom, co čeká v příštích měsících svět fotografování.

Reklama

Poprvé mě to napadlo před čtyřmi lety, článek vyvolal velký ohlas, a proto jsem ze všeho vytvořil takovou malou tradici. Pro zajímavost, zde případně najdete minulé verze, tedy rok 2021, 2020 a 2019. Já je tedy raději moc nečtu, abych se nedivil…

Každopádně, tak jako v minulých letech, platí, že jde o mírnou nadsázku, tak už to prostě u věštění z koule bývá…

Co přinese tento rok ve světě fotografování? Tak jako v minulých letech zkouším věštit z křišťálové koule… Ilustrace: Bee967/Depositphotos.com

1. Stanou se full framy normou u ambicióznějších amatérů?

Tahle otázka mi, popravdě řečeno, přijde opravdu zásadní a opravdu nesmírně zajímavá… Mnoho let platilo, že pro začátečníka je rozumné začít si hrát se zrcadlovou za 20 – 30 000 Kč a až pak, po pár letech, vytáhnout z prasátka oněch cca 120 000 Kč a koupit si full frame. Jiné pořadí nedávalo moc smysl.

Reklama

Ale to se v posledním roce nebo dvou začalo dramaticky měnit. Zaprvé, upřímně řečeno, nové začátečnické APS-C bezzcadlovky (tedy ty s menším snímačem) od Nikonu a Canonu nejsou ani zdaleka tak jednoznačně skvělou volbou jaké jejich zrcadlovkoví předci. Ale hlavně: ceny full framů jdou dolů – třeba Canon RP se setovým objektivem jde koupit pod 30 000 Kč a výsledky prostě nejsou vůbec špatné (byť bych sáhl asi přece jen trochu výš).

Moje prognóza tedy zní: full framy Canonu, Nikonu i Sony budou stále více dobývat segment nadšených amatérů – potrvá to pár let, ale trend mi přijde nezvratný. A z hlediska budoucí podoby světa fotografování též trend hodně důležitý.

2. Co čeká segment levných bezzrcadlovek á la Canon M50?

S první otázkou logicky souvisí téma, jaký osud čeká levnější modely bezzrcadlovek. Dokáží si foťáky á la Canon M50 mark ii nebo Nikon Z50 udržet dávnou roli, kterou hrály po více než deset let zrcadlovky podobné cenové hladiny (15 – 25 000 Kč)? Budou stále významou volbou pro ty, kteří si říkají “chci pořádný foťák a hezké fotky”?

Odpověď neznám – osobně si však myslím, že to snadné mít nebudou, protože tlak z obou stran (mobilů z jedné, full framů z druhé) bude silný. Téměř jistě se to nerozhodne letos, ale pár výrazných náznaků nejspíš zaznamenáme.

V minulých měsících proběhlo například pár spekulací, že Canonu se moc nechce udržovat dvě řady bezzrcadlovkových objektivů (pro full framy a začátečnické modely) a že to nějak plánuje do budoucna vyřešit… Tedy uvidíme.

Reklama

3. Nastane už opravdu konec zrcadlovek?

Už několik let mám naplánovaný truchlivý článek s titulkem “Amatérské zrcadlovky končí, svět už nikdy nebude, co býval”. Nebo tak nějak ten titulek bude znít. A bude o tom, jak slavné řady á la Canon 700D a Nikon D3100 opravdu vstoupily do fotografické síně slávy, neboť po jedno desetiletí dávaly za rozumné peníze možnost skvěle fotit komukoliv a kdykoliv.

Ale pořád tento článek odkládám – zrcadlovky zatím nezemřely, stále se prodávají. Nové modely se ovšem neobjevují – pořád lidem radím jako velmi rozumnou volbu třeba Canon 250D nebo skvělý Nikon D5600, ale už mi trochu dochází dech – první je starý tři roky, druhý dokonce šest let. A to už je vážně hodně, nástupců se už asi nedočkáme.

Ne že by na tom nějak dramaticky záleželo, éra zrcadlovek již opravdu skončila, ale onen den pro definitivní zazvonění zvoncem ještě nepřišel, pořád se vyrábějí a prodávají.

Ale letos se bojím, že ten článek už opravdu vyjde.

4. Přijde s Z9 velký comeback Nikonu?

Nikon vloni představil svůj superstroj, bezzrcadlovku Nikon Z9, která byla přijata opravdu s nadšením, protože – dle prvních reakcí – je opravdu velmi dobrým mixem futuristických technologií, tradiční výbavy a skvělých obrazových výkonů.

V ruce jsem ho měl jen velmi letmo, tedy to zatím nedokážu posoudit, ale bude zajímavé sledovat, zda a jak pomůže Nikonu znovu získat půdu pod nohama.

Totiž: v posledních letech fanoušci s nemalými obavami sledovali zprávy o nepříliš dobrých ekonomických výsledcích a panovaly obavy, zda se nad slavnou značkou nestahují mračna.

Dlužno říct, že se trochu báli i fanoušci Canonu, protože, marná sláva, konkurence je to, co žene celý obor vpřed.

Rychle dodejme: zvenčí je zcela nemožné opravdu tušit, jak dobře/špatně na tom Nikon je. Každopádně platí, že s trochu štěstí by mohl být Nikon Z9 oním bodem obratu. Což by byla výborná zpráva.

5. Budou se začátečníci vracet k “pořádnému focení”?

I tahle otázka je hodně napínavá a ještě třeba před rokem by mě nenapadlo ji pokládat. Měl jsem dojem, že karty jsou prostě rozdané na mnoho let. A že platí: kdo chce fotit bez ambic, má mobil. Koho to zajímá víc, ten má foťák, a to většinou pořádný foťák, viz výše.

Reklama

Nyní se ale stále více vrací potěšující trend: přibývá těch, kteří si chtějí “jen tak cvakat”. Ale ne mobilem, ale foťákem. Což by bylo skvělé.

Prostě je běžnější než před rokem, dvěma, že se v něčí kabelce povaluje malý foťáček, protože to je prostě “cool”…

Opět platí: neumím posoudit, jak dramatický ten trend bude, ale to není podstatné. Pokud přibývá těch, kteří jsou trochu utahaní mobilním focením a při tom si nechtějí kupovat výbavu za 80 000 Kč, focení to prostě prospěje.

6. Jak dopadne dilema mnohých: Fujifilm, nebo full frame?

Nu ano, bez zmínky o mém oblíbeném Fujifilmu by to nešlo ani letos – mám ho doma a střídám ho s full frame zrcadlovkou.

Pořád platí, tak jako mnoho let, že Fujifilm je velmi rozumnou volbou mírně (či více) ambicióznějších fotografů a velmi rozumnou variantou toho, kam se vydat, pokud někdo chce opravdu skvělou a skladnou výbavu.

S kolegy Fujisty se nicméně vždy pohádám (mírně a přátelsky, samozřejmě) u souvisejícího dotazu: zda Fujifilm dokáže to samé, co full frame. Povinností příslušníka kmenu Fuji je říci, že ano, já však zbaběle opakuji: Pokud vám nevadí větší rozměry a cena full framu, kupte si full frame, prostě toho obecně zvládne víc.

Zatím si toho, naštěstí, nevšimlo mnoho lidí a Fujifilm je stále na vrcholu zájmu, ale můj osobní dojem je, že levnější, skladnější a výkonnější full framy mohou být brzy pro Fujifilm nemalý problém.

7. Dokáží nás mobily překvapit něčím opravdu zásadním?

V minulých přehledech deseti trendů vždy hrály mobily a technologie kolem nich velkou roli – a opravdu bylo napínavé sledovat, s jak drastickou přímočarostí pokrok mobilních technologií vytlačuje foťáky z rukou nenáročných fotografů…

Každý rok se vše někam posunulo nevídaným způsobem. Ale nyní to už tak dramaticky nevypadá – vše jde vpřed, ale rozdíl v generacích mobilních telefonů není ve srovnání s loňskem nijak zásadně revoluční (možná krom umělého rozmazávání pozadí u videa u iPhonů 13).

Prostě jsme si už zvykli, že každý rok jsme něčím opravdu pozitivně překvapeni až zaskočeni, ale v posledních měsících je trochu poklidno. Ne že by to vadilo, ale zvyk je prostě zvyk. Tedy uvidíme, zda mají výrobci v zásobě něco opravdu významného – co by vše někam posunulo.

8. Zvládnou investoři oživit foťáky Olympus?

Vloni v říjnu se formálně objevila nová značka fotoaparátu: OM System. Jinými slovy, investor, který před časem koupil fotografickou divizi Olympusu, konečně oznámil, jak se bude “nový Olympus” jmenovat. A také ukázal nové logo.

Dříve vyrobené foťáky ponesou starou dobrou značku, ty nové ale už budou OM Systems.

A ona logická otázka tedy zní: Povede se to? Mají tyhle stroje v brutálním světě focení šanci? Osobně jim držím palce, protože tyhle foťáky mám prostě rád…

Jak to osobně tipuji, se mě neptejte, byť něco si tedy myslím… Ale nahlas to neřeknu. Uvidíme!

9. Nabere dech “AI v úpravě fotek”?

V minulých letech jsem tu hodně řešil všechna ta výpočetní kouzla, která do světa focení přinášejí mobily. Všechna ta uměle rozmazaná pozadí u portrétů, neuvěřitelně dobře “spočítané” HDR, přirozeně vypadající scény krajiny, kde – poprvé v dějinách focení – bylo možné vyfotit třeba stinné údolí a oblaka na svítícím nebi nad ním.

Tedy ano: nasazení výpočetních postupů u mobilů změnilo to, co od fotek čekáme. Moc z toho radost nemám, ale tak to prostě je.

V posledním roce na mě z různých webů a reklamních bannerů vyskakují náznaky, že tyhle trendy se stále více přenášejí do desktopového světa úpravy fotek. Žádný editor, ani ty velké a pořádné, se už asi neobejdou bez propagování “moderních postupů AI, tedy umělé inteligence”.

Ony uvozovky tam jsou zcela záměrně, protože s opravdovou umělou inteligencí to mnoho společného nemá. Tedy by bylo lepší napsat: i vaše desktopové editory umí fotku změnit skoro tak, jako váš mobil, tedy hodně divoce a automaticky.

Je to dobře? Je to špatně? Nevím, ale děje se to a bude to ještě hodně zajímavé.

10: Zachrání konečně Instagram focení?

Tak jako v loňském roce končím zmínkou o Instagramu a mojí mírně kacířskou myšlenkou, že Instragram je pozitivní síla, nikoliv hřebík do rakve, pro pořádné focení.

Proč? Protože velmi brutálně nastavuje fotografům i “fotografům” zrcadlo toho, co se ostatním líbí a co ne. Samozřejmě, má to bezpočet háčků a protikladů, ale to podstatné se dá shrnout v jediné větě. Nikdy v minulosti nedostávali autoři fotek tak brutální a zároveň užitečnou zpětnou vazbu, nikdy v minulosti se tolik lidí nezajímalo o obsah onoho nenápadného slova kompozice (jinými slovy: jak ten obrázek poskládat, aby to bylo hezčí).

Tedy ano, Instagram dle mého opravdu pomáhá šířit ono základní pravidlo fotografování: že nestačí zmáčknou spoušť. Že jen něco vyfotit prostě vůbec neznamená, že vznikne fotka, na kterou je někdo ochotný se podívat. A že to nejde bez chápání principů kompozice a práce se světlem.

Tedy uvidíme, kam se vše letos zase pohne!

Exit mobile version