Kam míří fotografování – 10 otázek pro rok 2020

Co napínavého nás čeká v roce 2020? Jaké budou pro fotografování klíčové mezníky bitvy? Co se kam posune a co bude zajímavé sledovat? Tak jako loni, zkusím pohlédnout do věštecké koule a vynést pár (ne)jistých prognóz.

Proč věštit o budoucnosti fotografování? Protože poslední dva tři roky zažívá svět fotografování opravdu zajímavé (a místy i trochu nervy drásající období) plné padajících prodejů klasických foťáků na straně jedné, a hluboké proměny toho, co vlastně fotografování znamená.

Dobrá, předchozí odstavec může znít trochu akademicky, ale to by neměl – bude to prostě jen hodně zajímavé a dost možná to bude velká jízda. Tak jako loni v lednu jsem sepsal svých 10 oblastí, které budu bedlivě sledovat. Některé se opakují, to se ví, jiné přibyly…

budoucnost fotografování
Budoucnost focení je trochu ve hvězdách… Ilustrace: Bee967/Depositphotos.com

1. Kolik krve poteče ve “skryté válce mobilů”?

Jasně, více a více lidí fotí mobily. To všichni víme dávno a byla by nuda to vůbec zmiňovat.

“Skrytou válkou mobilů” však mnoho let nazývám něco trochu jiného – to, že mobily nenápadně vytlačují i pořádné foťáky z rukou tradičních fotografů, že prostě hluboce mění to, co od focení čekáme a chceme.

Ano, tím myslím i to, co (nejspíš) dobře znáte i vy: ten pocit, že ten vánoční výlet do kopců si klidně cvaknete mobilem a už se ani v duchu neomlouváte svému pořádnému foťáku ve skříni. (Skvěle to mimo jiné vidím na sobě, ale také na mých fotokurzech, o ty tradiční je sice dále velký zájem, ale kurzy focení iPhonem je zdatně dohánějí spolu s online kurzy.)

Samozřejmě (!), pořádný foťák je pořádný foťák a je mnoho oblastí, kde má a bude mít své místo. To podstatné ale je, že mobily mění svět focení mnohem více, než se zdá při zběžném pohledu.

2. Zmizí definitivně foťáky z rukou nenáročných fotografů?

Možná ten den už nastal, možná nastane letos, nebo napřesrok. Ten den při procházce na Staroměstském náměstí už nezahlédnete v rukách turistů žádné foťáky, jen smršť rukou cvakajících mobily (na výšku). Nu ano, pak tam bude ten pán z Japonska s full framem nastaveným na plnou automatiku a dvacetiletý mladík se zrcadlovkou, kterou pyšně ukazuje jako raritu – a své přítelkyni bude šeptat “Fotí to sice hůř než můj iPhone, ale je to zážitek a je to cool!”

Nene, nepláču na starými časy, vždyť mě znáte, focení se proměňuje neustále. Ale trocha nostalgie nad koncem éry nenáročného rodinného a cestovatelského focení neuškodí. Bylo to fajn!

3. Budou se “ti mladí” vracet od mobilů k foťákům?

Pojďme do textu vrátit onoho imaginárního mladíka z minulého odstavce. Toho, který chce “něco pořádného” a po letech cvakání na mobil s nadšením vytáhl ze skříně tátův Nikon D3100 a pevnou padesátkou a je nadšený tím “naturálním focením”…

Nesmějte se, tohle už se děje a mám z toho obrovskou radost, na kurzech “ty mladé” otrávené mobily vídám dost často. Je v tom nadšení z objevování a tak to má být.

Háček je v tom, že realita bývá často jiná, než očekávání. Zkrátka, nadšení z “pořádných” foťáků u lidí odkojených mobily často vyprchá při zjištění, že foťáky prostě neumí některé “samozřejmé” věci. Třeba: ano, u foťáku bude nebe nad tmavým domem prostě světlé, foťák stíny nevytáhne, na rozdíl od mobilu.

Osobně bych měl radost, kdyby takových lidí bylo víc, moje zkušenost je zatím spíš skeptická: na jejím konci je pro většinu adeptů bolestné zjištění, že pořádný foťák toho prostě umí “mnohem méně” než si mysleli a že až tak cool to zase není.

4. Zvítězí myšlenka “okamžité fotky” přímo ve stroji?

Tohle může znít banálně, ale je to důležitá nuance stávající skryté války mobilů. 150 let ve fotografování platilo, že v mnoha případech výsledná fotka (zejména v krajině) prostě potřebuje nějakou alespoň základní úpravu. Stíny je prostě třeba mírně prosvětlit a nebe “zatáhnout”, a celé to tak trochu poladit.

Mobily to nabouraly, děsivě nás zkorumpovaly tím, že stále lépe dokáží fotku zprocesovat v reálném čase a přímo na místě nám dát solidní výsledek. Bolestně to na mě dopadlo přes Vánoce, kdy jsem testoval jistý pořádný foťák a jeden špičkový mobil  s Androidem. A v kapse měl tradičně i můj iPhone.

Je zkrátka děsivě návykové, že onu scénu z krajiny mobil dokáže zpracovat tak, že je hned “hotová”. A onen pořádný foťák má pak prostě smůlu, protože musí poslouchat povzdechy: “No jo, teda dobrý, v lednu to z toho rawu pak taky nějak vytáhnu.” Což nevytáhnu.

Zkrátka: zpracování obrazu v reálném čase vládne světem. A je těžké se mu ubránit. Což může být pro “pořádné” foťáky další hřebíček do rakve.

5. Přežijí nejdůležitější foťáky desetiletí, tedy levné APS-C zrcadlovky?

Jak snad vyplynulo z předchozích řádků, rád to vše zkoumám, fascinuje mě to, ale jsem dalek zoufalých zvolání mnoha tradičních fotografů, že se blíží konec světa. Kdepak, neblíží, třeba ten nový foto-svět bude i lepší.

Ale konec jedné éry mě bude mrzet – dost možná už nastal, oficiálně to však ohlášeno nebylo. O čem to mluvím? O nejdůležitějších řadách foťáků posledních desetiletí, levných začátečnických zrcadlovkách od Nikonu a Canonu, á la Nikon D3300, Nikon D5500, Canon 700D, Canon 100D atp…

Ve skříni nejspíš také některou z nich máte, ve zlaté éře (vrcholila kolem roku 2012) zaplavily svět a opravdu magicky otevřely svět focení obrovskému množství lidí za dostupné ceny od 15-25 000 Kč.

Nyní, zdá se, pomalu doznívají a není jisté, zda ještě nějací další nástupci budou. V případě Nikonu už proskočila spekulace, že nástupce skvělého Nikonu D5600 už se neplánuje… Tedy ano, až ten konec přijde, zde na webu si trochu nostalgie dovolím.

Osud APS-C pro náročnější fotografy zůstane v rukách Fujifilmu, jejichž foťáky patří k velmi rozumným volbám pro nadšence toužící po něčem pořádnějším, nebo pro zkušené borce, kterým se nechce vždy tahat full frame (což se mně osobně moc nechce, tedy mám i Fujifilm).

6. Čím budou fotit ambicióznější fotografové?

Tedy, když to shrneme, trend je jasný: nenáročné focení více a více ovládají mobily. Z čehož tedy plyne důležitá otázka, čím budou fotit ambicióznější fotografové?

Fotografické firmy sázejí na to, že budoucnost je v menším počtu fotografů fotících kvalitnějšími stroji. Bez konkrétních čísel (k nimž se prakticky nedá dostat), se reálnost jejich obchodních modelů moc zhodnotit nedá, ale mírně cynicky řečeno, k ničemu moc jinému se fotofirmy stejně upínat nemohou.

Tedy ano, svět focení se po desetiletí velké jízdy vrací tam, kde býval, že pořádné foťáky budou doménou profesionálů a nadšenců. Ale už ne jako před pár lety také matek na rodičovské dovolené a studentů stopujících po Evropě.

A bude napínavé sledovat, jak se tedy tento “zcela nový trh” vlastně bude formovat. Ptáte se mě, čím budu fotit za dva tři roky? Nevím, opravdu si nejsem jist – proto to bude napínavé.

7. Co bude s tradičními značkami, s Canonem, Nikonem, Sony?

Tuhle otázku si klademe už mnoho let, ale prostě ji ani dnes nemůžeme úplně vypustit. Zní: Co tohle všechno bude znamenat pro velké značky? Letmý pohled na výčty byznysových zpráv o prvních dvou moc optimismu nepřidává a ani oficiální prohlášení Nikonu a Canonu moc pozitivní nejsou (Nikon například připustil, že prodeje bezzrcadlovek řady Z nejdou tak dobře, jak předpokládal).

I letos bude tedy hodně zajímavé číst mezi řádky a zkoumat, co nového čekat. Což se dá říct i z druhé strany: uvidíme, jak Nikon a Canon zvládnout “nový svět” a návrat k menším prodejům dražších foťáků pro náročnější klientelu.

Stejně tak mě osobně zajímá, jak bude pokračovat “jízda” firmy Sony, které svojí řadou A7 a hlavně modelem A7 iii dokázala mnohé přesvědčit, že právě v ní leží budoucnost pro ambicióznější začínající fotografy (případně A9 pro ty opravdu náročné). Nové modely této řady jsou na cestě, tedy uvidíme…

P.S. Všímáte si, že tu vůbec neřeším oblíbenou otázku zrcadlovky versus bezzrcadlovky? Jasně, řešit bychom ji mohli, ale obecně je dle mého její význam přeceňovaný. Konkrétní typy jsou jedno – podstatné je, zda fotografům dají to, co chtějí, a přítomnost/absence zrcátka má sice určitý význam, ale nestojí na něm svět.

8. Jak dramaticky se vylepší technologie v mobilech?

Pro tradiční fotografy, včetně mě, není úplně snadné připustit, že o budoucnosti významu slova “fotografování” už nyní nerozhodují firmy jako Canon, ale stále více vývojáři iPhonů nebo nových hvězd á la Huawei nebo Xiaomi.

A ano, pokud byste se mě zeptali, co by pro mě byl největší technologický fotografický zážitek loňského roku, bez váhání bych řekl: test Huawei P30 Pro, tedy mobilu, do něhož se této firmě opravdu podařio nacpat funkční “periskopický” zoom, prostě “přibližovací” objektiv, díky němuž padla ona dávná mantra, že mobil nikdy “nebude vidět do dálky”.

Zkrátka: z hlediska mobilních technologií jsme uprostřed revoluce. A jak už to u revolucí chodí, je těžké předvídat, kam nás zavedou. Tedy uvidíme, co nového se letos přihodí! Není přitom pochyb, viz výše, že bude mít přímý dopad nejen na mobily, ale na celý svět fotografování.

9. Bude Instagram dále pomáhat kvalitě fotek?

Jakékoliv mudrování o trendech ve focení se těžko může obejít bez zmínění pojmu Instagram. Tahle sociální síť diktuje a mění obsah toho, co to znamená fotografovat. Sám si s Instagramem rád hraji (viz můj profil), rád ho zkoumám a rád před ním taky trochu varuji (viz další bod).

A právě zde chci ale zmínit myšlenku, kterou jsem nedávno někde zahlédl, a od té doby mě vrtá hlavou, protože na ní něco je. Ta myšlenka zní: Instagram dramaticky pomáhá v obecném povědomí o tom, co je a není špatná fotka. A mladá generace, zní ta teze, je v chápání pojmu “fotka” mnohem dále, než generace předchozí.

Proč by to tak mělo být? Protože Instagram funguje také jako nástroj permantní a brutálně upřímné zpětné vazby, co se líbí a co ne. Vidím to skvěle na mé krátce náctileté dceři. Podvědomě vnímá, co “líbí” a co ne, umí se trefit do trendů a pozor, fotky, které na Instagram dává, jsou prostě hezké. Neříkám nutně dobré, viz dále, ale prostě hezké.

Zdá se, že nastupující generace bude prostě mnohem dál ve vnímání “krásna” a “estetična”, jakkoliv pomíjivého.

Nebo řečeno z druhé strany: dříve si každý fotil, co chtěl, a každý také sám sebe mohl přesvědčit, že fotí skvěle. Instagram tohle nedovoluje, “špatné” věci zahynou hned.

10. Bude Instagram dále kazit kvalitu fotek?

Pokud jsem vás jako tradicionalistu vyděsil přílišnou chválou Instagramu, tu je zároveň mé varování, které rád opakuji mnoho let. Instagram zároveň na světu fotografování páchá jedno velké zlo: protěžuje právě ony “hezké fotky”, tedy ty obrázky, které zasvítí, a pak ale rychle upadnou v zapomenutí (ano, přesně takové, jaké mám na svém profilu).

Pro opravdu dobré fotografování je ale zásadní chápat rozdíl mezi “hezkou” fotkou a opravdu “dobrou fotkou”… Hezká fotka, viz výše, je skvělá pár chvil, zasvítí a zemře. (Nekritizuji, konstatuji).

Opravdu dobrá fotka má ale od pradávna ambici, aby se na ni někdo podíval i za dva dny, za rok, za deset let. A vyžaduje právě ony dávné postupy klasické fotografie: od práce s kompozicí po dovednost chápat, jak fotka “funguje”.

Tedy pozor na Instagram: je to věc skvělá, ale ničivá zároveň…

Dobrý fotorok přeji!

Reklama

27 komentářů

  1. článok ste napísali v januári, teraz je október, takže sa dá už trochu bilancovať. Len krátko: Každý deň už viac rokov si pozerám dpreview, a keď vidím (október 2020) ako reagujú fotofirmy na tlak mobilov, tak musím konštatovať, že sú úplne mimo a už sa to asi nedá zvrátiť. Mobilný útok prišiel relatívne rýchlo a rafinovane (aj keď si myslím, že cieľom nebolo zlikvidovať firmy ako Canon, Nikon, Sony, Fujifilm, ale len jednoducho čo najviac zarobiť). Fotofirmy nevedeli jednoducho predvídať takýto vývoj, nevedia tomu čeliť, nestíhajú sa prispôsobiť a celé mi to už pripadá ako taký dobeh so sebapresviedčaním, že to nejako ustoja. Ale neustoja.

  2. Dokonalé zhrnutie problematiky, gratulujem :))

  3. Ahoj, dovolím si taky přispět svojí trochou do mlýna. Nevím jak to máte vy , ale před půl rokem jsem se vrátil k fotografii. Dlouho jsem dělal videa. Rodinné dovolené, lyžovačky, moře, střih, titulky, hudba v podkresu a tak. Děti odrostly a najednou nebylo nějak, koho točit.
    Když říkám vrátil, tak tím myslím dobu analogovou, kdy jsem jako kluk fotil na Corinu 2 pak na Zenit 11 od táty a samo, temná komora, vývojka, ustalovač, zvětšovák a tak. No, doba se změnila, ale já jenom napůl (to bude asi věkem).
    Rád cestuju (na moto) a proto jsem chtěl něco menšího a hlavně něco co nedělá PLACATÝ fotky jako MOBIL!
    No zkrátím to. Nakonec jsem postupně přikupil Fujifilm X-T2 s bateri-gripem + xf 18-55mm + xf 14mm + xf 55-200mm jako „lehčí“ cestovatelskou „svatou trojici“.
    No a jsem vlastně (skoro) úplně nadšený. Strašně mě bere to podání barev právě od FUJI, ihned a naprosto použitelný jpegy a skoro stejný ovládání jako na starým Zenitu, ale. .
    Skoro nadšený jsem proto, že fotky už nejsou placatý jako z mobilu, ale bohužel jen „poloplacatý“(nemají hloubku).
    Abych to upřesnil. Na monitoru nebo displeji vypadají krásně i fotky z mobilu. Nechte si je vytisknout (vím že už to skoro nikdo nedělá) a položte je vedle sebe. Uff , analogový Zenit a 15let starý fotky jsou jasný vítěz. Fuji, docela ujde. A z mobilu, rovnou do koše.
    Na druhou stranu. Můžu vytáhnout z fotek na počítači víc než by mi anolog, kdy umožnil. Můžu fotit v protisvětle, bez obav o výsledek. Můžu si hrát, a snadno, s dlouhou expozicí. Můžu fotit rychlý věci a ještě ve špatným světle. Můžu skládat panoramata a k tomu v brecketingu, atd.
    Prostě je to radost, a dovolím si doufat, i když chápu paní co nemá čas se patlat s fotkama z dovolené v počítači, že ty zbytečně složitý foťáky, možná mají pořád pro někoho smysl.
    Pro mě určitě ano.

  4. Dobrý den,

    zajímavá je vaše poznámka v odstavci „Okamžitá fotka přímo ve stroji“. V podstatě jednoduchý požadavek a logický. Proč se s fotkou ještě patlat v počítači u postprocesu a „vytahovat“ z fotky původní záměr, co jsem měl na místě.

    Možná to zní kacířsky, ale klasický fotoaparát na film toto vlastně vůbec nezná. A je stále jaksi „dál“ nebo spíše jde jinou cestou. Přijdu na místo, nastavím foťák, cvaknu a záběr je hotov. Vyvolám (nechám vyvolat).

  5. Áno, pokiaľ ide o existenciu „klasickej fotografie“, sú to neveľmi optimistické vízie. Pod pojem „klasická fotografia“ zahŕňam okrem „bežnej“ fototechniky aj tlačenú fotografiu, a to preto, že dnes je úplne bežné skladovať fotky nie v albume (alebo v nejakej krabici od topánok), ale na harddisku PC. A to je podstatný rozdiel, pretože na monitore, nech má akékoľvek rozlíšenie, nie je viditeľný žiaden rozdiel medzi fotkou z fotoaparátu , resp. z mobilu. To na tlačenej fotke vidieť je!
    Toto je zrejme podstatný dôvod, prečo je možný taký masívny nástup fotomobilov. Mnohé tu bolo povedané a nie je možné iné, ako s tým len súhlasiť, Osobne ma najviac zaujal príspevok Hanky pre jej skúsenosti s fotomobilom, ktoré mne chýbajú. Teda nie že by som sem-tam niečo neodfotil aj mobilom, ale dávam jednoznačne prednosť „klasickému“ – digitálnemu – fotoaparátu. Som proste „zarytý“ fotograf, ktorý má mobil na telefonovanie a fotoaparát na fotenie.
    Rád by som sa dotkol trochu aj určitých vízií, možno ani nie pre tento rok a možno že úplne utopické. To nevadí, aj také bývajú vízie.
    Ide o snímací čip. Už keď som si kúpil prvý digitálny fotoaparát, začal som špekulovať o tom, či by sa dal urobiť aj iný čip, ako s tou klasickou Bayerovou maskou. Určité očakávania som mal od čipu typu „Foveon“, ale ten sa akosi neujal, zatiaľ ho používa, pokiaľ viem, iba firma Sigma. Určitý pokrok (články na internete tvrdia, že značný) priniesol BSI CMOS, ktorý je už pomerne rozšírený a pomaly vytláča „klasický“ CMOS. Potom (podľa článku Jakuba Súkeníka z roku 2016) Panasonic uviedol technológiu organického CMOS senzoru, od ktorého si výrobca sľubuje až 100-násobný dynamický rozsah oproti bežnému CMOS-u. Neviem, či sa už v súčasnosti tento „zázračný“ senzor používa.
    Toľko o tom, čo sa doteraz objavilo, i keď si uvedomujem, že to zďaleka nebude kompletný prehľad, čo nakoniec ani nie je cieľom môjho príspevku. Keď si uvedomíme, že silikónová technológia má už svoje roky, možno kdekoho napadne, čo by ju mohlo nahradiť (a tak nejako to možno aj očakávame). Viem, že to nebude hneď zajtra, lebo nové technológie musia najprv „dozrieť“ kým sa dočkajú masového uplatnenia (viď prípad organického CMOSu), no doba je už raz taká, že „už včera bolo neskoro“. Možno sa vyvinie nový materiál, niečo podobné, ako keď sa rozvíjal klasický fotomateriál na báze striebra, niečo, čo dokáže premeniť svetlo na nuly a jednotky omnoho účinnejšie, ako súčasný silikón. Tak toto je moja vízia, ktorá sa dnes môže zdať ako utopická.

    • Jedna poznámka – podle mne je to tvrzení, jak se na monitoru nepozná rozdíl, klasický příklad názoru, který kdysi platil, ale dnes už se spíš jen dokola omílá, ač už je celkem nesmyslný…
      Tohle totiž jistě platilo v době CRT, ale už s FHD monitory to až tak jednoduché nebylo a u 4k už to je vyloženě nepravda. Naopak si dovolím tvrdit, že je leckdy složitější „ukrmit“ dostatečnou kvalitou monitor třeba 32 palců 4K než získat běžnou fotku na papíře. On má podobný monitor rozměry v řádu 48x65cm, což už je na fotku na papíře fakt hodně, do podobných velikostí šel jen málokdo. A pokud si někdo pustí fotku na 4K televizi, tak není nic neobvyklého ani 40 -50 palců, tedy delší strana přes metr, tam už se toho ukáže opravdu hodně.
      Případný nástup 8k je ještě o velký kus jinde, tam už jsme v situaci, kdy je problém i jen naplnit rozlišení, které je 33mpix, tedy i nad možnostmi značné části fullframe zrcadlovek, to ale ještě asi ve větším měřítku chvíli potrvá.

      Samozřejmě že prezentace 1024x1024px na Instagram je legrace, ale obecně vzato je v dnešní době použití monitoru (či moderní TV) pro projekci fotek naopak velmi zajímavé a dovolil bych si tvrdit, že nároky může v jistém smyslu spíše zvyšovat…

      • Určite máš pravdu, s nástupom rozlíšenia 4K môže byť rozdiel medzi snímkami povedzme hoci len z bežného kompaktu a z mobilu celkom markantný – nemám s tým osobnú skúsenosť, môj monitor, hoci má 32″, je nastavený na 2560×1440, to je sotva 3,7 Mpx. Možno v takomto prípade hrá istú psychologickú rolu fakt, že fotka na displeji mobilu vyzerá super a potom zväčšená na monitore (nedaj boh na televízore) je neostrá a ani farby akosi neodpovedajú tomu, čo je na mobile. No táto téma je v mojom príspevku len okrajová, ktorú by som nerád v diskusii príliš rozoberal.

  6. Osobně mobil jako primární stroj nepoužívám, protože se mi nelíbí kresba. Nemůžu si pomoct, vidím to tam a vadí mi to. Je ale pravda, že můj Lumix GX80 a objektiv Pana Leica 15 mm o moc větší nejsou

  7. Ladislav z Pardubic

    Snad jenom pár slov k reakci na Honzu – SLONAX.
    Skutečně, kvalitní světelnou optiku „skla“ nějakými 1,3 nebo 5ti malými čočkami na mobilním telefonu nenahradíte. Snímače- jeho velikost je také na zamyšlenou. Telefony – fotomobily s malými snímači nedokáží bez šumu zvládnout vyšší ISO. Fotomobily se prozatím chovají jako levné kompakty. Dělají nádherné, „šťavnaté“ líbivé barevné fotečky pro kozumní společnost, která hýká blahem. Na vině je reklama a mediální „zpracování“ potenciálních zákazníků. Pro výrobce fotomobilů je ovšem technicky orientovaný zákazník, který ví co chce a má přehled, zkušenosti, naprostá pohroma. Výrobci potřebují „konzumní stádo“ Osobně se neřadím mezi odborníky a znalce. Jsem jenom poučený laik. Nicméně před vánocemi jsem se pohyboval v obchodě jednoho většího prodejce fototechniky. Vznesl jsem pár dotazů při výběru fotoaparátu s kamarádem. Paní která obsluhovala mě řekla, že sice mám přehled, ale „být zákazníci jako vy a ještě radíte, mohla bych to tady zavřít“. Pochopitelně. Obsluha potřebovala prodat cokoliv z pultu a vitrin, prémie byly motivující. My byly v pozici, že nekoupíme vše a za každou cenu.

  8. Honza - SLONAX

    Zdravím Jene 🙂 Od té doby, kdy jsem prošel Vaším online kurzem a co jsme se setkali osobně ve Vaší oblíbené kavárně, už mě ani nenapadne natočit kolečko na „automatiku“, protože je pro mě opravdu k ničemu. Ale to už sem moc nepatří. Jen se na tu „automatiku“ spíše odkazuji, se zamyšlením. Nějak mi uniká jedna věc – pár mobilů jsem měl už otevřených a napadá mě, že v mobilech je každý mm3 (milimetr krychlový) volného místa trestuhodné mrhání prostorem a dost limitu je i v pidi-objektivech. Proto se ptám (řečnicky), ve foťácích je přeci víc místa a když vezmu v úvahu potenciál objektivů a větších čipů než jaké se vejdou do mobilu, mohli by přeci tu „inteligenci“ v klidu narvat do foťáků a pak už by měl pojem „automatický režim, snad lepší opodstatnění? Ale jsem „nikdo“, jen takový selský rozum se mě ptá na totéž 🙂 Jasně mělo by to jednu velkou chybu – neumělo by to telefonovat 😀 Ale ruku na srdce, mě teda vyzvánějící telefon při focení neuvěřitelně, jak to napsat slušně…, vadí 😀 Já si to užívám a chci si to užívat i nadále. Samozřejmě včetně těch začátečnických chyb. Ale už se mi taky stalo, že tu začátečnickou chybu využívám i nadále k zajímavému záběru 😀 Řekl bych, že je celý ten posun k mobilům spojen s tím, aby všechno bylo rychlejší a aby byli všichni jako stádo. Bohužel je to snaha „systému“, který se používá i k ovládání společnosti a nejen u nás. Určitě, taky občas „propasíruju“ něco mobilem. Ale pro mě je zásadní, že chci SVOJI fotku. A jsou situace, kdy nepomůže ani mobil za bůhví kolik 10-ti tisíců. Zrovna tento týden, když jsem jel z práce bylo po dešti a vichru tak nádherné světlo při západu Slunce, že jsem se doslova modlil, abych to stihl na předem vytipované místo tady u nás. A to světlo bylo naprosto naprosto naprosto dokonalé. No, jak myslíte že to dopadlo? Jasně… nestihl jsem to o zhruba 3 minuty., které by mi pomohly. Minutu na přípravu a zbytek na kulomet záběrů. Asi se do této situace dostal každý. Stačilo jen nezdržet se na dvou kruhákách cestou domů. Chci tím říct jen asi toto – ono to není jen o aparátech. V mé situaci, by mi nepomohl ani FF 🙂 Lidský faktor je dle mého naprosto zásadní. A jak ten lidský faktor uvažuje a co chce, je ta stěžejní otázka. Kdyby to lidi nechtěli nebo k tomu nebyli vedeni že to chtějí, tak se to nevyrábí, že?
    Rozhodně bych ale neplakal, ono se to zase někam posune, a myslím, že kritické myšlení stejně u lidí zvítězí. Navíc ti co chtějí a vědí, budou i nadále chtít a vědět.
    Všechny Vás zdravím a přeji Vám aby Vám nechyběly ty 3 minuty 🙂

  9. – V čase vzniku digitálnej fotografie som každému doporučoval foto od klasických foto firiem Canon, Nikon, Pentax a podobne. Kvôli optike. Dnes idú do čela elektronické firmy, zjavne optiku zvládli a majú výbornú elektroniku.
    – V každom odbore je, že 90% užívateľom stačí nejaký jednoduchý štandard a iba pár % má chuť a čas a vzdelávanie a kvalitu. Mobily sú schopné zvládnuť väčšinu požiadaviek väčšiny užívateľov a preto vládnu. Fotograf, ktorý chce zvládnuť aj extrémnejšie požiadavky (šport, koncerty, hĺbka ostrosti) si kúpi poriadny fotoaparát.
    – Mne osobne by stačil plochý full frame s kvalitnými svetelnými objektívmi, rýchlym ostrením a klasickým ovládaním kolieskami na hornej časti. Firmy však vyrábajú modely, kde stále niečo chýba (asi kvôli biznisu), raz to má dobrý objektív a nie je full frame, druhý je full frame ale pomaly ostrí, tretí niečo iné. Kopa modelov, žiadny vymakaný. Akoby sa báli, že keď ho urobia, tak každý bude kupovať iba ten a bude po vývoji a šírke sortimentu. V katalógu jeden model. 🙂

  10. Mohu napsat svůj komentář: od kompaktu jsem se před pár lety posunula k zrcadlovce Nikon D3300 s tím předpokladem, že ze zrcadlovky budu mít lepší fotky. Jaksi jsem nikde předem nezjistila, že zrcadlovka = focení do RAW = surový výstup = nutnost úprav v PC = ze zrcadlovky kvalitní fotka bez nutnosti úprav téměř nikdy nevyleze. Jelikož mám časově náročné zaměstnání + ještě k tomu vedlejší aktivity, nemám na úpravy v PC čas. Takže když jsem posléze zjistila, že ze zrcadlovky nemám daleko lepší fotky než z kompaktu, že těch lepších fotek dosáhnu až po dalších časově náročných úpravách v PC (a pak jsou celkem pěkný), došlo to tak daleko, že při mé pracovní vytíženosti jsem fotky z letní dovolené dala stěží dohromady někdy v únoru a fotky ze zimní dovolené jsem stihla vytřídit a poupravovat někdy do července, byla jsem velmi rozčarovaná a ujasnila jsem si, že těch pár hodin volného času, které mám, nechci trávit u PC úpravami fotek, že svůj volný čas chci trávit jinak. Viděla jsem fotky z mobilů a i na základě Vašich článků jsem se rozhodla koupit mobil Huawei P30 Pro – nutno říci, že pro mé potřeby jsem z něj naprosto nadšená a že mi stačí a poskytne mi to, co od fotoaparátu očekávám. Super fotky bez nutnosti úprav, které třeba jen trochu ořežu, ale jinak tam není potřeba téměř nic upravovat. Fotky mohu rovnou poslat svým blízkým, protože jsou jak z kalendáře. Ano, automatická inteligence nezafunguje vždy na sto procent, zejména režim „modrá obloha“ mne celkem irituje, neboť z toho leze neskutečně indigová modrá obloha, takže tento režim obvykle vypínám, ale jinak jsou fotky moc pěkné, a to i večer a za jízdy z autobusu. Hlavně z večerních a nočních fotek jsem u vytržení, neboť to, co mi prostě cvakne ten Huawei, bych s mým Nikonem D3300 vyfotila jen obtížně, staticky, bez pohybu, ze stativu… I noční videa jsou velmi pěkná. Ujasnila jsem si, co od focení chci a očekávám – nepotřebuji se vydávat za fotografa se zrcadlovkou, chci prostě mít jen pěkné fotky z výletů a dovolených a to s co nejmenší námahou a s co nejmenším časovým zatížením… Nyní jsem na dovolené v Emirátech měla mobil a zrcadlovku – tou jsem vyfotila cca 8 fotek pokoje a pak už jsem ji nevytáhla… Fotky z mobilu byly tak pěkné, že jsem neměla potřebu hotel, pláž a okolí fotit ještě zrcadlovkou. Na výlet do Dubaje se mnou jela, ale jen jsem ji vyvenčila 🙂 a nevytáhla ani z futrálu…. Huawei mi prostě i v noci vyfotil vše přesně tak, jak to vypadalo, i za tmy, i za jízdy z autobusu. Tak nyní řeším, co se zrcadlovkou. Prodávat ji asi nebudu, protože třeba s pevnou padesátkou jsem z maturiťáku mé dcery měla velmi pěkné fotky (samozřejmě po úpravách). Nutno ale uvést, že Huawei umí portréty taky skvěle… Navíc jsem u Nikonu 3300 nikdy nepochopila, že nemá ani rastr / mřížku, aby si člověk srovnal horizont atd., což podstatně levnější kompakt od Canonu má… Nechci zrcadlovku úplně zatracovat, určitě má opodstatnění pro toho, kdo si rád hraje a hlavně má čas na postproces, což já bohužel ale nejsem…Tolik tedy pohled svátečního fotografa, který nemá čas na úpravy fotek a chce jen mít pěknou památku na navštívené země…. I když jak čtu předchozí příspěvky, tak mne asi mnozí fotografkou nazývat zrovna nebudou 🙁

    • To je krásný a přesný popis + vysvětlení toho, proč focení mobilem vyhraje na plné čáře. Je jasné, že pro běžnou potřebu rodinného focení je dnes kvalitní mobil k nezaplacení. Pokud nemáte potřebu tisknout fotky na velký formát (což logicky nemáte), není lepší řešení. Rychle, snadno a v nadočekávání dobré kvalitě.
      Pro nás šílence, kteří si chtějí s fotkama pohrát, se bude ještě chvíli prodávat pár modelů skutečných fotoaparátů, které bohužel budou drahé. 🙁
      A potom foťáky pro ty, kteří potřebují fotit třeba ty maturitní plesy tak, aby fotky mohli prodávat ostatním. To zatím mobilem moc nejde. Ale možná i to přijde. Ve videu už to začíná… Ovšem zatím stále třeba na focení promocí (můj případ) musím tahat velký a těžký foťák a u fotek potom strávit pár hodin (a navíc se to pomalu přestává vyplácet). Tuším ale, že do deseti let možná i tohle padne. A v tu chvíli vytáhnu ze skříně fotoaparát na kinofilm (ten se docela vrací do módy) a začnu se zase zavírat v koupelně… 🙂

  11. No nedá se než souhlasit, trend tady je, ale jsem optimista… Umím si představit tu bombu, kdybychom měli umělou inteligenci z mobilu v zrcadlovce, pak už bych mobilem fotil minimálně.
    Ale je možná i jiná cesta – zabudovat UI z mobilu do Photoshopu nebo Lightroomu, nebo v úplně novém programu… Umím si představit ty možnosti, které v mobilu vzhledem k velikosti displeje nikdy nebudou…
    Celkem se na ty změny těším, třeba na první vlaštovky v 2020?
    A ono je to myslím tak trochu celé jinak, ale mohu se mýlit. Když nebyly fotící mobily a digitální fotoaparáty, a není to zase tak dávno, zase tak moc lidí klasickým fotoaparátem nefotilo. Myslím dnes i přes mobilní revoluci ve focení fotí fotoaparátem mnohem více lidí než dřív. Mám Nikon 5600 a Iphone a Ipad a ano, fotky jsou opravdu hotové hned, a fakt hezké, ale kvalita tam prostě principiálně není a je to hodně vidět. ((Tedy ne na displeji mobilu, ale už i na mizerném displeji notebooku ano.))
    Držím nám pěsti

  12. S mnoha názory autora souhlasím, ale k něčemu mám výhrady. Z mého pohledu si myslím, že se přeci jen nárůst kvality mobilů přeceňuje – v jisté době jsem taky hodně přešel na mobil (pohodlnost je super), jenže postupem času narážím opakovaně na to, že přeci jen v hodně oblastech je kvalita problém. Hlavně při vyšších ISO je velký sklon k „rozmazaným omalovánkám“, night mode vypadá skvěle, ale na druhé straně si často vymýšlí a fotka vypadá sice líbivě, ale jinak než bych čekal atd. Dále úplně nesdílím nadšení nad „teleobjektivem“ Huawei – výsledky mi přišly lehce sporné i obecně, ale hlavně mně vyloženě zklamala ta „hybridní část“, při tomto způsobu prostě rozlišení neroste fakticky vůbec a v podstatě není rozdíl proti výřezu a zvětšení inteligentním algoritmem ve Photoshopu, ač by teoreticky právě při využití více snímačů a „chytrých algoritmech“ tohle nemuselo být nemožné.

    Naopak se ukazuje, že se pomalu, ale jistě objevují AI technologie i v „pořádných fotoaparátech“ – výsledkem je to, že třeba ve wildlife Sony začíná vyloženě brutálně válcovat Canon i Nikon (skoro bych řekl, že rok 2019 byl v této oblasti fotografie ve znamení poměrně masového přechodu řady známých tváří C či N k Sony). A tohle právě troch ruší v článku zmíněné argumenty o tom, že mnoho lidí s „klasickým foťákem“ zažije proti mobilu zklamání – zrovna u Sony to postupně platit přestává a jistý posun je i jinde.
    A zajímavých technologií je více, třeba highres mode Olympusu s posunem snímače a ve výsledku 80mpix daty funguje hodně dobře.

    Za mne si proto myslím, že klasické DSLR a řekněme konvenční bezzrcadlovky opravdu postupně zmizí, na druhé straně bych ale docela věřil postupnému posílení něčeho, co bych nazval nejspíš ve stylu „bezzrcadlovky nové generace“. A prozatím má v tomto oboru asi nejvíc našlápnuto Sony, naopak tradiční Canon a Nikon se nejspíš dostanou do velkých potíží…

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za komentář… Samozřejmě, kvalita mobilů má své velké limity, o tom není pochyb, chyták je dle mého v tom, že prostě bude zcela dostatečná pro i relativně náročné uživatele, což – myslím si – zamíchá trhem s foťáky zásadněji, než jsou Nikon s Canonem i dalšími ochotni připustit. Plus ano, se Sony to bude napínavé, letošek a nové modely, které brzy přijdou, mohu mnohé naznačit a mnohé posunout. Mimo jiné proto, že – jak píšete – už přece jen výstupy více odpovídají „nové době“… Mějte se! JR

      • Osobně pokládám za nesporné, že o likvidaci valné části kompaktů a jednodušších zrcadlovek rozvojem mobilů debata není a tradičním výrobcům to je naprosto jasné už dávno. Naopak si myslím, že s tlakem na vyšší třídy a náročnější uživatele to nakonec nebude až tak horké a možná se dokonce občas projeví i jistý pohyb zpět, ta moje osobní pozice, kdy mi nadšení pro možnosti fotomobilu lehce opadlo, zas tak osamocená není. Téma sice důležité, ale nepřijde mi to jako nějaká revoluce pro rok 2020, tyto změny již běží nějakou dobu.
        Co ale vnímám jako jistou novinku (a malér hlavně pro Canon a Nikon, jehož rozsah jim možná ještě plně nedošel) je právě to, jak po delší době konečně dozrály bezzrcadlovky a zároveň se do nich tlačí nové technologie. Tohle je na jednu stranu pro tradiční výrobce dobrá zpráva, která nejspíš zajistí pořád udržení přijatelného koláče z trhu, jenže zároveň je velkou otázkou, jaké bude jeho rozdělení. A tady to vidím na zásadní přerozdělení právě směrem k Sony, což se hodně projevilo již v roce 2019, který bych si dovolil označit za jistý moment zlomu… Druhou možností je, že se Canon či Nikon (případně oba) probudí a hodí na trh nové modely (a také dobré kompaktní mirrorless objektivy), k čemuž je upřímně řečeno rok 2020 skoro poslední šance. Bude co sledovat…

  13. Ladislav z Pardubic

    P.S. K bleskům opět Nikon:
    V jejich řadě D3000 se také snížilo směrné číslo blesku. Zatímco u dřívějších modelů blesk postačoval pro focení třeba dětí v pokoji, u D3500 tak stěží v místnostech velikosti WC.

  14. Ladislav z Pardubic

    Nezbývá než souhlasit s napsaným. Jsem fanouškem fi, Nikon. Mám jejich D5200 ze zlatých časů DSLR zrcadlovek. Chtěl by jsem obměnit ale… porovnával jsem možnosti „ve třídě“ a to buď bezzrcátko s adapterm Z50 nebo D7500. A´t se na mne nikdo nezlobí, ale 7500 s mechanickou závěrkou zvládne 1/8000s, celé to je s funkcemi více dotažené, utěsněné pouzdro. Z50 je zřejmě pokračovatel řady D5xxx, ale… prostě to „hraje na cenu“ Z6, Z7 jsou fullframy, které jsou pro řadu lidí cenově nedostupné. Já bych si to mohl koupit, ale nejsem ochoten. Že se to neprodává se ani nedivím, vzhledem k obchodní politice firmy. Do budoucnosti úzká skupinka fotografů „fajnšmekrů“ kteří vědí, co chtějí, proč to chtějí a umějí (ke kterým se rozhodně neřadím)
    moc na výběr mít nebudou. Od každé firmy 1-2 modely max. a to FX formátu. Samozřejmě si to řádně zaplatí.
    Za mě, to bude D7500 a 5 let se uvidí. Faktem zůstává, že mám doma i skla …
    K D3500 jak uvedl David.
    Tahle řada na začátku vůbec nebyla špatná. Jenže Nikon ve snaze snížit cenu a vyrobit „lido DSLR“ opustil takové vymoženosti, které fungovali a dobře, jako čištění čipu – vibrace, zachytávání prachu elektrostaticky a potom ještě zlikvidoval tlačítko Fn.

    • Jan Rybář

      Ladislave, zdravím, a díky za komentář… Ano ano, ono to nakonec tak dopadne, že budou jen ty full framy, ale jak píšu, mrzí mě osud všech těch hezkých APS-C strojů. A přesně tak, nic proti těm nových bezzrcadlovkám, ale jejich „předci“ á la Vaše D5200 prostě patřily do jiného světa. Mimochodem, ten D7500 je skvělý foťák, zejména za ty peníze, za které se dá nyní koupit… Mějte se! JR

  15. Zdravím, těch otázek, dohadů a předpovědí o tom, kam se ubírá a kráčí fotografie, se objevuje už řadu let. Vzpomeňte, když nástup
    „digitálů“ pohřbil filmovou fotografii. A nyní se mnoho fotografů k analogové fotografii opět vrací. Prostě už mají dost těch jedniček a
    nul, těch „chytrých“ zařízení ve tvaru tabulky čokolády, která udělají obrázek bez jakéhokoli vašeho přičinění. A to je pro někoho zcela
    nepřijatelné a neakceptovatelné. Myslím si, že „výroba obrázků“ mobily, by se neměla slučovat s pojmem fotografování, protože fotograf
    se vždy na výsledném produktu (fotografie) aktivně podílel. Počínaje výběrem žánrů, motivů, světelných podmínek, kompozice, vyvolání
    filmů, zvětšování fotek a nyní zpracování fotek v editoru a tisku. Takže ty obrovské masy co cvakají bezhlavě mobily, nelze zařadit mezi
    fotografy. A ti, co to myslí s focením seriózně a berou fotografování jako tvůrčí činnost, tak budou nadále používat zrcadlovky, bezzrcadlovky, objektivy a vše ostatní co k tomu patří. Takže můj názor je, že miliardy mobilů nebudou důvodem k tomu, aby
    zmizely „klasické“ fotoaparáty a objektivy z povrchu zemského… 🙂

    • Jan Rybář

      Aleši, zdravím a ano, se vším, co píšete, souhlasím – a nijak se to nevylučuje s článkem. Jasně, že budeme s gustem dále fotit na pořádné foTáky a tvůrčí proces nezmizí. Co ale, bojím se, zmízí, bude fotografování, jak ho známe v posledních 10 letech – tedy milá záležitost týkajících se mnoha lidí. To prostě má a mělo své kouzlo… A slovo „fotografovat“ v obecném smyslu bude znamenat focením mobilem… Ale život je prostě změna… JR

      • 1.) Žádná „krev“ nepoteče, fotomobily se rozrostou ale nic přímo nepohltí.
        2.) Definitivně ne ale v dost velkém množství postupně ano.
        3.) Ano, někteří se budou vracet, vracejí se i k filmu . . .
        4.) To už tu i bylo v době filmu – Polaroid. V digitální technologii se bude postproces v této podobě znovu víc prosazovat.
        5.) Spíše ne.
        6.) Obecně tím, co jim bude vyhovovat.
        7.) Budou dělat hlavně CSC. Canon není závislý na výrobě foťáků, Sony zrovna tak, Nikon sice dost závislý je ale vyrábí také i jiné optické přístroje, takže se tito udrží pravděpodobně dost dlouho. On i Ricoh – Pentax může pokračovat, zrovna tak Fuji, Panasonic a Olympus.
        8.) Vylepší ale vše má své meze.
        9.) Ne, tento digitální balast nikdy nepomáhal.
        10.) Ano, bude to dekadence už ze své podstaty.

        Jinak řeší se hlavně technika, lidi jsou z toho spíš zmatení a výrobci i prodejci z této elektro digi módy mají profit. O tom to je.

        Fotografii tvoří zejména její obsah a to ostatní je jen nástroj k jejímu pořízení.

    • Kopíruji: “ Prostě už mají dost těch jedniček a
      nul, těch “chytrých” zařízení ve tvaru tabulky čokolády, která udělají obrázek bez jakéhokoli vašeho přičinění. A to je pro někoho zcela
      nepřijatelné a neakceptovatelné“ – s tím zásadně nesouhlasím. To není chyba digitálů ale jejich majitelů- Já jsem začínal se středoformátovým měcháčem Veltaxou, kterou mám stále doma, pak jsem přešel na kino Praktica VLC3, pak Pentacon Six aposléze na Nikon F50. Pak přišel digitál a s ním čtyřmegový kompakt Olympus 4000, ze kterých mám fůru krásných fotek, a pak už Minolta D7D, Sony Nex 5n, Sony A7 a nyní Sony A7r ii. Mám školu výtvarné fotografie, a tak jsem zvyklý i dnes fotit tak, jako jsem fotíval na středoformát. A7 mám tři roky a nalítal jsem na ní 5000 expozic, a to v to počítám dvě dovolené, patery křtiny a dvě svatby. Přesto mám doma archiv fotek 75×50 cm a větších, nalepených na rayboardech, takže je stačí vytáhnout a pověsit. TAky to tak dělám, že ve svém domě, tu a tam, visící fotky schovám a nahradím je jinými. Nepotřebuji to valit po stovkách, mnohdy neudělám za týden ani jednu expozici. A tu je jádro pudla digitálů. I ti, kteří kdysi fotili na kinofilm nebo středoformát, jsou jako urvaní ze řetězu a praží to jako Rambo z kulometu. Nějaké přemýšlení předem skoro neexistuje, napráskám toho za odpoledne pět set a pak něco vyberu. To nepovažuji za fotografování v pravém slova smyslu a tyhle různé nabídky kurzů fotografem snadno a rychle lidi k tomuto přístupu vedou. Mi to taky leze krkem ale to neznamená, že se vším praštím a půjdu do mokrého procesu. Takže chyba není na straně techniky, ale na straně jejich uživatelů.

  16. Skvělý článek, co se týká některých tradičních značek, tak mám pocit že zařezávají sami sebe a vůbec nenaslouchají fotografům. Nikon je toho tím nejlepším příkladem. Nové modely Z6/7 jsou jistě velmi schopné přístroje, ale proč mají sloty na karty QXD, či CFexpress, které jsou pekelně drahé a navíc potřebujete čtečku? Dobrý by byl i vestavěný blesk, který se občas velmi hodí. Ten chybí i u nástupce oblíbené D750, novinky D780, prý kvůli utěsnění. Ten má mimochodem duální slot pro SD karty. S ohledem na preferenci paměťových médií filozofii Nikonu nechápu. Co se týká populární řady 3000, proč je každý nový model v něčem horší než jeho předchůdce? Možná by jednou z cest mohla být také individuální hardwarová i softwarová konfigurace alespoň u některých typů přístrojů. Sice je to asi velké scifi, ale když to funguje jinde, tak proč ne i u fototechniky? Někdy by bylo lepší si připlatit, počkat a mít to co skutečně potřebuji než přistupovat na diktaturu výrobců a vytvářet kompromisy.
    Začátkem ledna byla na populárním dpreview znovu recenzován Nikon D3500, ve vlně komentářů pod článkem zaujal názor že toto je přesně ten přístroj, kvůli kterému přestane řada lidí fotit. Stíny temuje do tmy, vypaluje světla, iphone udělá fotku mnohem hezčí a hotovou. Myslím že o DSRL či CSC budou mít v dohlednu zájem pouze vážní zájemci o fotografii, kterých bude jistě dost, ale budou v menšině. Všichni ostatní si vystačí z mobilem.

    • Jan Rybář

      Davide, díky za komentář i doplnění! A na okraj, mě na tom Nikonu D3500 hrozně štve, že tam není funkční tlačítko. To sice může vypadat jako prkotina, ale není: ISO se například nedá ovládat bez „lezení“ do menu. Což znamená, že to je foťák prostě svojí existencí říká, že je jen pro naprosté začátečníky bez ambic. A ano, tohle je prostě škoda, foťáky á la Nikon D3300 prostě byly z jiného světa… JR

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*