Kam míří fotografování – 10 otázek pro rok 2021

Co napínavého nás čeká v roce 2021? Jaké klíčové mezníky a bitvy nastanou ve světě fotografování? Co se kam posune, a co bude zajímavé sledovat? Tak jako loni a předloni, zkusím pohlédnout do věštecké koule a vynést pár (ne)jistých prognóz.

Úplně na začátku důležité upozornění: tohle je optimistický text. Nu ano, svět fotografování prochází pár let dramatickou proměnou – a pokud se počítáte mezi tradiční fotografy, dost možná jste trochu otráveni z nekonečných přívalů obrazového balastu, dumáte, zda váš oblíbený výrobce foťáku přežije další rok, a občas máte dojem, že svět se mírně zbláznil.

Vzducholoď - budoucnost focení
Pro focení to bude zajímavý rok, který o mnohém rozhodne… Ilustrace: Bee967/Depositphotos.com

Na stranu druhou však platí, že fotografování zažívá svým způsobem nejlepší roky svých dějin: dobrých fotek přibývá, více lidí než kdy jindy začíná tušit, jak fotografování funguje (především díky Instagramu, věřte, nebo ne). Zkrátka můžeme sice truchlit, ale stejně tak můžeme být nadšenými diváky dalších kol velkého fotografického dobrodružství.

Smyslem tohoto článku není spekulovat, jak to všechno dopadne – jen dumat nad tím, jaké zásadní a napínavé věci nás v příštích měsících čekají. Zde případně najdete loňské a předloňské „vydání“ tohoto žebříčku.

1. Kam se posunou hranice “výpočetní fotografie”?

Opravdu zásadní otázka zní: jaké další technologické zázraky se dají očekávat od algoritmů mobilních telefonů? O kolik více s nimi budou běžní uživatelé spokojeni?

Aby nedošlo k omylu: onen pojem “výpočetní fotografie” bývá v kontextu mobilů často chápán zcela mylně – jako soubor všech těch různých filtrů a úprav, které fotky upraví při zmáčknutí spouště.

Jenže to je zcela jinak – moje oblíbená definice tohoto pojmu zní: “jsou to technologické postupy, které pomáhají vytvářet zcela normálně vypadající fotky, které by však v dané situaci tradičními postupy nemohly v klasickém foťáku vzniknout”.

Vrcholem výpočetní fotografie tedy není nic divokého ani šíleného, ale naopak: zcela “obyčejná” fotka, na níž třeba krajina vypadá prostě dobře (a netopí se v přepalech a stínech jako u foťáků). Nebo: ke vzniku noční fotky už není třeba stativu, trpělivosti a úprav, ale jen zmáčknutí spouště – mobil několik vteřin snímá, vše pak poskládá a výsledek je až děsivě dobrý a zcela realistický. Tedy nic divokého – jen věrohodná fotka, do níž se zapojí mnoho algoritmů.

Právě v té normálnosti se láme chleba nového obsahu slova fotografovat – a má to vše dalekosáhlé dopady, viz další bod.

2. Jak ničivý bude fenomén “zklamání z pořádného foťáku”?

Na pozadí všeho fotografického se nyní odehrává nečekané drama, které já nazývám “zklamání z pořádného foťáku v rukách nadšeného uživatele mobilu”.

Vysvětlím: na rozdíl od dob minulých v posledním roce výrazně přibylo těch uživatelů, kteří nejprve fotili mobilem a pak si řekli, že chtějí dál a výš, a že tedy si koupí pořádný foťák. A to teprve budou fotky!, zní jejich logická úvaha.

Čeká je ale velké zklamání: bude pro ně prostě hodně bolestné připustit si, že v mnoha obyčejných situacích to prostě mobil, viz předchozí bod, zvládne lépe.

Je to něco, co pravidelně vídám na svých kurzech focení, ať už pro iPhone, nebo klasické foťáky. Když je někdo zvyklý, že mobil v reálném čase “dopočítá” fotku krajiny, bude zklamaný z prostého faktu, který platí 150 let: že v krajině prostě obvykle bude nebe moc světlé a stíny tmavé. Že u krajinek je v 99 procentech případů fotek z foťáku třeba sednout k počítači a vše více či méně upravit.

Anebo: kdo je zvyklý rychle cvaknout portrétním módem mobilu třeba svého potomka, bude zklamaný, že ona vysněná zrcadlovka s obyčejným seťákem to pocitově zase o tolik lépe nezvládne.

Tohle “zklamání z pořádného foťáku” nejspíš přijde zkušenějším fotografům zcela absurdní – ale je tu a zcela nesporně je další a nečekaně dramatickou bitvou mnohaleté “války mobilů”.

3. Vydrží nadšení amatéři s dechem? (Na nich nyní vše záleží)

Jedním z mých nejčtenějších článků minulého roku byl mírně provokativní text O budoucnosti focení rozhodne ego nadšených amatérů.

Letos tenhle fenomén bude ještě hodně sílit – a ještě více bude platit, že budoucnost fotografování bude záležet na nadšení amatérských fotografů, kteří to mají stále těžší a těžší.

Proč? Protože kvůli mobilům dostává pořádně zabrat odvěká touha nadšenců oslnit “pořádnými fotkami” své okolí.

Dramaticky přibývá těch, které prostě přestává focení bavit, protože se z něj vytrácí jeden z pradávných motorů: obdiv okolí, pochvalné pohledy kamarádů a poznámky ve stylu “hm, tak tohle bych já nedokázal”.

Jinými slovy: po 150 letech přestává platit, že mít pořádný foťák s sebou automaticky nese onen krásný statut obdivovaného fotografa, který VŽDY vyfotí lépe výlet do Tater, dítě s dudlíkem nebo západ slunce nad Římem.

Kdo fotí kvůli touze být “slavný a obdivovaný”, má prostě smůlu. Svět ho už nepotřebuje, jeho fotky se utopí v instagramových záplavách.

Pokud vás stále baví fotit si jen tak pro radost, skvělé! Bojujte, na vás nyní vše záleží.

4. Co z levných foťáků bude dávat smysl?

Více než pět let párkrát za rok aktualizuji seznam toho, co si koupit, pokud se někdo chce vrhnout do focení. Pravda, v poslední době to nemám úplně snadné.

Ona otázka “A co si mám koupit za foťák!?” je nyní vlastně hodně zašmodrchaná.

– Začátečnické zrcadlovky jde koupit za skvělé ceny, ale jejich éra končí.

– Začátečnické bezzrcadlovky Canonu i Nikonu stále dost tápou, mají bídné setové objektivy, a tak nějak je nedokážu s čistým svědomím doporučovat.

– Bezzrcadlovky Fujifilm jsou skvělé, ale vlastně (při nákupu více objektivů) hodně drahé, a někdy už je rozumnější vykročit místo nich hned směrem k full framu.

– Full framy jsou skvělé, leč pořád platí, že vstupní investice je minimálně 100 000 Kč – má to smysl?

Ale abych skočil na optimistickou notu: chcete-li schválit nějakou volbu, u jedné kategorie nebudu váhat: a to je řada Sony RX100, dle mého jediná řada, která je pro běžné focení schopna čelit mobilům… Prostě proto, že skvěle fotí, má hledáček a vleze se do kapsy, což je prostě skvělá kombinace. (Cena, pravda, není zrovna lidová).

5. Prosadí se nové třídy full frame bezzrcadlovek?

Čím vlastně bude fotit za rok, dva, tři typický představitel třídy “nadšených amatérských fotografů”? Vše směřuje k tomu, co předpovídali už před několika lety lidé z velkých fotografických firem: že se vrátí éra, kdy “opravdové focení” bylo doménou nadšenců a srdcařů s pořádnými foťáky.

Právě to se nyní děje: focení s foťáky na úrovni rodinného a běžného cestovatelského focení je (skoro) mrtvé. A vše zjevně směřuje k tomu, že ti nadšení a vyvolení se budou pyšnit něčím pořádným, tedy nejspíš nějakým full framem.

(V tomto bodu se vždy pohádám s kolegy Fujisty, kteří by řekli, že ty malé krásné foťáky s APS-C snímači umí to samé, jako full framy. Do jisté míry ano, ale full frame je full frame, dostat z něj něco hezkého bylo, je a vždy bude výrazně snazší.)

A jaký to bude full frame? To právě může být o něco jasnější během příštích měsíců. Nejrozumnější (a hodně oblíbenou) cestou k dobrému poměru cena výkon je už několik let řada Sony A7, vloni své nové modely v této kategorii představil i Canon a Nikon.

Koncem roku jsem testoval Canon R6 (recenze zde), který má ambici být právě volbou nadšených amatérů. A ano, to se opravdu povedlo – Canon je tedy v tomto segmentu zpět ve hře. A bude to ještě zajímavé. (Nová želízka Nikonu jsem ještě netestoval, napravím!)

6. Jak se bude dařit vyšším třídám APS-C foťáků, á la Fujifilm?

Hodně zajímavé bude sledovat, jak se budou v rámci fotografického světa posouvat tektonické kry přízně fotografů. A samozřejmě nálada šéfů velkých fotofirem zkoumajících ekonomických výsledků. Spekulovat zde nemá moc smysl – reálné ekonomické výsledky a míra chmur ve vedení firem patří k pečlivě střeženým tajemstvím. Zkrátka: spekulovat se dá o ledasčem, ale vždy to bude jen spekulace – byť pravda, z otevřených dat se dá vysledovat, že krom Olympusu není v dobrém rozmaru ani Nikon. Ale jak to vše dopadne, těžko říci.

Já osobně s gustem přeskakuji mezi světem mobilu (iPhone), přes malé a šikovné Fujifilmy, po starý dobrý svět zrcadlovkového full framu. A právě Fujifilm mě hodně zajímá – zcela oprávněně v poslední době zaplňuje segment nadšených fotografů, kteří opouštějí Canon i Nikon, tedy segment pořádných foťáků za pořád nižší ceny než u full framů.

Zkrátka, Fujifilm je jedním z horkých kandidátů na to, aby jako třída foťáků dávala smysl i v příštích letech: umí být skladný, umí hezké obrázky a má (zaslouženě) pozici lovebrandu.

Přesto, řekl bych, vyhráno není. Zkrátka: uvidíme.

7. Co Olympus a jeho nová podoba? Zvládne to?

Slavná značka Olympus přestala vloni po 84 letech existovat ve světě fotografování – Olympus samozřejmě existuje dál, ale prodal svoji fotodivizi novým investorům. Pro slavné foťáky to okamžitou smrt neznamená, ale jméno Olympus už na nich nebude – měly by dále pokračovat pod novou firmou OM Digital Solutions.

Skalní fanoušci se otřepali z prvotního šoku a pevně věří, že oblíbené stroje mají budoucnost a že konec světa se nekoná.

Já jsem zmínil výše, spekulovat bez jakýchkoliv dat by bylo nezodpovědné – tedy se jen omezím na konstatování, že snadné to nebude. V nižších segmentech “nový Olympus” nemá moc šanci, tedy doufejme, že firma objeví nějakou zlatou žílu a opravdu nabídne nové generace foťáků, které budou dávat smysl i pro nové generace fotografů.

8. Shrnuto v jedné otázce: Chytnou výrobci foťáků druhý dech?

Předešlé otázky by se daly shrnout velmi jednoduše v jediné klíčové otázce: podaří se výrobcům foťáků chytnout druhý dech? Přinesou příští měsíce více odpovědí na to, jak bude svět fotografování vypadat?

A také: přežijí to všechna velká i menší jména? Pro mnoho lidí je nyní naprosto nepředstavitelné, že by někdo ze zavedených výrobců mohl skončit. A v příštích měsících se to opravdu téměř jistě nestane – ale dobré je mít na paměti, že přesně to jsme si říkali i v minulosti.

Cožpak by mohl obr á la Kodak skončit? Mohl… A se jmény dalších zmizelých bychom mohli pokračovat – značky á la Konica nebo Minolta dále existují, s foťáky si je už ale spojí jen labužník…

Mimochodem, moje oblíbené hádanka: jak se jmenuje jedna z nejstarších značek foťáků, která (byť též pod jinými majiteli) přežila na trhu od poloviny 19. století do roku 2015? Voigtlander. Říká vám to něco? Pokud ne, nevadí, to málokomu. Jen je dost možné, že i stávající velká jména čeká něco podobného: zapomenutí.

9. Apple, Huawei, Samsung? Kdo bude udávat trend u mobilů?

Když se ještě vrátíme do výchozího bodu tohoto článku, tedy k mobilním telefonům, hodně napínavé bitvy probíhají i v kancelářích vývojářů špičkových modelů.

Ať už se nám to jako tradičním fotografům líbí, nebo ne, právě tam se nyní rozhoduje o tom, co přesně to slovo “fotografování” bude v blízké budoucnosti znamenat.

Osobně mě fascinuje sledovat, jak revoluční proměny dokáží z roku na rok špičkové firmy do těch kapesních a kdysi fotograficky opovrhovaných věciček nacpat.

A podobně napínavé je monitorovat soupeření velkých hráčů o to, kdo je zrovna na špičce. Papírovým králem je Samsung, který má po mnoho let téměř čtvrtinový podíl na globálním trhu mobilních telefonů – iPhone z druhé příčky před časem sesadila firma Huawei. Podíl na trhu samozřejmě zahrnuje všechny řady mobilů a ne nutně odpoví na otázku, čí modely fotí lépe…

Samozřejmě, otázky “co fotí lépe” záleží na mnoha proměnných a zrovna u mobilů je hodně subjektivní, přesto se pro moji tabulku nejlepších fotomobilů (link zde) snažím otestovat špičky hlavních hráčů.

A letos to bude opět hodně napínavé – vloni touto dobou jsem byl dost zklamaný mým zbrusu novým iPhonem 11 PRO, prostě působil tak nějak zastarale ve srovnání s novými modely Huawei, zejména Huawei P30 Pro, co je dle mého nejlepší mobil posledních několika let.

Přes rok se ale vše změnilo – upgrady operačního systému nenápadně, ale zásadně posunuly iPhone vpřed (právě v onom hlavním cíli “výpočtové fotografie”, aby fotky byly prostě takové normálně hezké). Naproti tomu Huawei dle mého trochu zaspal na vavřínech (a to nepočítám, že bez služeb Google prostě moc smysl nedává).

Tedy: opět bude zajímavé to sledovat!

10. Přinese Instagram návrat ke kořenům? Posílí vliv kompozice?

Slovo Instagram vyvolává mezi mnoha fotografy úšklebek, nebo i odpor. Tahle sociální síť bývá stále částí fotografického světa vnímána jako svatokrádežná záležitost, která se hodí maximálně ke sdílení fotek koťátek a zdivočele upravených fotek žijících opravdu jen pár vteřin.

Jistý odstup i pochybnost chápu, ale zároveň neustále opakuji, že Instagram je možná jedna z nejlepších věcí, co se fotografování stala v posledních mnoha letech. Nenápadně, ale nezadržitelně posiluje “návrat ke kořenům”, tedy práci s kompozicí a její využití v reálném životě S kompozicí jsem, mimochodem, strávil část loňského roku, kdy jsem chystal velký online kurz Tajemství kompozice.  A stále víc se nyní utvrzuji v tom, že právě nyní přichází velká doba zájmu o ni a a obecně „design“ fotografií.

Proč by měl Instagram pomáhat zkoumání kompozice? Protože sociální sítě jsou brutálním zdrojem zpětné vazby: když fotka nefunguje, tedy není schopna přenést emoce, nemá šanci – je odsouzena k zániku. Nikdo si jí nevšimne a mnozí cvakači si prostě položí otázku: a proč tento obrázek funguje, a tento ne? A příště to zkusím udělat lépe.

Neboli řečeno z druhé strany: dobrá fotka vždy funguje stejně jako obraz, tedy něco, do čeho malíř nebo fotograf díky principům kompozice/designu dokáže propašovat emoci, příběh, krásno. Jen tak fotka nebo obraz dokáží zaujmout a “fungovat”.

A Instagram prostě pomáhá autorům odhadlit, když něco “nefunguje” a směřovat je vpřed. Samozřejmě, není to vždy černobílé: mnoho z nich se propadne laciným efektům. Ale kdesi na pozadí pracuje onen magický princip posilující fotografování jako takové: že dobrá fotka musí přenášet mnohem víc než jen prostou informaci. Jinak nemá šanci.

Zkrátka, bude to zase skvělý rok!

Reklama

32 komentářů

  1. Antonín z Klatov

    Zamyšlení nad automatizací fot. přístrojů? Člověk z té techniky se jaksi vytratil. Článek je o ničem.

  2. Super zamyšlení, TLESKÁM a PODEPISUJI Honzo 🙂

    Aktuální čísla vypadají eufemisticky řečeno DOST DRAMATICKY:

    https://www.digimanie.cz/cipa-2020-dodavky-kompaktu-klesly-o-97-proti-roku-2010/8776

    https://www.digimanie.cz/canon-je-v-zisku-dost-se-darilo-obrazove-divizi/8772

    https://www.digimanie.cz/sony-se-dari-ziskove-jsou-divize-s-fotoaparaty-snimaci-i-smartphony/8777

    https://www.digimanie.cz/nikon-zlepsil-hospodareni-ukonci-vsak-vyrobu-objektivu-ve-dvou-tovarnach/8780

    https://ir.fujifilm.com/en/investors/ir-materials/earnings-presentations/main/0118/teaserItems4/0/linkList/0/link/ff_20213q3_001.pdf

    Soudruzi z Fuji udělali s X-S10 (jenž považuji za DIGI kamera MAJSTRŠTYK kompromisu VŠECH DOB a vřele doporučuji nejen vzhledem k TOP poměru cena/VÝKON 🙂 konečně krok až tak správným směrem, že jim takřka v hodině dvanácté zachraňuje pravou tvář člověka – alespoň pro tuto chvíli – obdobně jako GFX100S v profi klasse, který stejně jako Canon svoji R5 nestíhají pro větší, než předpokládaný zájem vyrábět.

    Viz. i: https://www.digimanie.cz/velky-prodejce-fototechniky-v-japonsku-canon-eos-r5-je-nejprodavanejsi/8733

    Největší problém VŠECH je kromě mobilů a drahé japonské práce krutě zaspaná ComPhoto“AI“ (co by asi dokázaly algoritmy Apple, Google, Huawei, Samsungu či Oppo/OnePlus + v neposlední řadě sakra dobrého Xiaomi s readoutem z jak APS-C, tak ještě více FF čipů 🙂 + neméně jejich propastné zaostávání v technologii jak architektury, tak produkce procesorů/SoC – počet nm proto všichni dlouhodobě úzkostlivě tají a stopro ani Sony nejde pod 12nm (méně jejich produkční dodavatel neumí), přičemž TOP mobilní konkurence je tedy MIN. o 3(!) generace (10->7->5nm) napřed (..dávno zastaralá silicon technologie je hlavní důvod proč většina kamer trpí min. u videa na overheating, má mnohdy mizernou výdrž aku + top modely musí tragikomicky nasazovat zdvojený procesor…).

    Pokud se soudruzi z PRCu chytnou foto/video schopností jak topového mobilního SD888 https://www.qualcomm.com/products/snapdragon-888-5g-mobile-platform , tak klidně i cenově příznivějšího MT D1200 https://www.mediatek.com/products/smartphones/mediatek-dimensity-1200/ (potažmo i ještě letos očekávaného MT D2000) a to byť i „jen“ primárně v M4/3, začne se poslední bašta druhdy neotřesitelného leadera globální spotřebky těžce otřásat v základech – s bonusovou 5G direct konektivitou tuplem!

  3. Mě by docela zajímalo, nakolik lze doložit platnost té teze o „zklamání z lepšího foťáku“…
    Zrovna letos jsme i kvůli Covid s rodinou více cestovali po ČR a běžně jsem kromě svého focení nechával dceru fotit svým náhradním Olympusem E-M5II, objektiv někdy širokorozsahový Zuiko 14-150, někdy malý pevný 25/1,8. Nastavení pro totálního laika na P, dcera se nijak moc o focení nezajímá, tak prostě jen tak fotila a mačkala. A světe div se, fotky z toho byly vesměs výborné a proti běžným mobilům tam rozdíl k lepšímu byl vesměs značný. Fotilo se tedy do RAW, ale úprava u této skupiny fotek vesměs jen plně automatická v LR, naprosto žádná „kouzla“, která vyžadují větší znalosti.
    Mimochodem zajímavé bylo, že dcera zcela sama od sebe začala být hodně spokojená s využitím EVF hledáčku, takové ty teorie, že mobilní generace bude fotit primárně přes displej se nekonaly.
    Za mne prostě úspěch a nedá se říct, že by výsledky od ošklivě řečeno „naprostého BFU“ byly jakkoli problematické, spíš právě naopak.
    Nevím, možné vysvětlení je zčásti přece jen vyšší „blbuvzdornost“ MILC proti časům DSLR – už celkem zastaralý E-M5II například celkem dobře detekuje obličeje atd., slušné jsou i výsledky z hlediska expozičního atd. Druhá možnost je, že se projevuje i určitý klad na pohled horšího MFT formátu – už je to dost velké na to, aby byly patrné jisté klady proti mobilu, ale na druhé straně dost malé na to, aby byla proti fullframe pořád méně kritická hloubka ostrosti, což také omezuje chybovost atd.
    Nechci z tohoto vyvozovat jakékoli výraznější závěry, sám moc jasno nemám, ale k zamyšlení i třeba z hlediska možného cílení marketingu to asi trochu je…

    • Nakolik lze doložit platnost té teze o “zklamání z lepšího foťáku“?
      Bohužel třeba takto: https://www.digimanie.cz/cipa-2020-dodavky-kompaktu-klesly-o-97-proti-roku-2010/8776
      ..i když globálně majoritní skutečností je, že valné většině dostačuje výstup z mobilu natolik (a/nebo je natolik pohodlný), že o ať už jakékoli lepší foto/video kameře ani neuvažuje…
      …což se bude dále jen prohlubovat a umocňovat, tedy tzv. pořádné foto/video bude nadále prakticky pouze v rukách profíků a opravdu nadšených hobbíků – tedy u těch jen tehdy, budou-li k tomu nadále cenově dostupné prostředky…….

  4. Záleží proč a co jak člověk fotí i jaké má ambice.
    Většina lidí bude spíš fotit dál mobilem, nechtějí to víc řešit, stačí jim to. Amatéři budou dál různě laborovat, objevovat a toužit po tom co ještě namají a nebo nemohou mít. V profesní sféře se bude pracovat s technikou podle potřeby a podle toho, na co se vydělá. Před případnou koupí doporučuji si nový foťák a objektiv nejprve za poplatek zapůjčit, po vyzkoušení se rozhodnout, ušetří se tím případné bolestné zklamání za velké peníze. Další schůdné řešení je bazarová technika, relativně ještě v dobrém stavu za podstatně nižší cenu.

  5. Jiří Praha

    Zdravím Vás velice, Honzo, stejně jako kolegy tady,
    o drtivém nástupu umělé inteligence a výpočetní fotografie jako její praktické formy do foto byznysu nemůže být pochyb. Tyhle věci jedou na vlně poptávky globální komunity na sítích, to nezastaví ani Chuck.
    Mně budou letos zajímat různé známky pokračování přesahů mezi UI světem a světem klasického digitálu, které by pro digitál mohly signalizovat, že je kudy jít dál i zase směrem k masovému publiku.
    Zaznamenal jsem dva příklady, každý z opačného břehu:
    (1) Projekt Alice Camera (z tábora UI): hardware představuje speciálně vyvinuté MFT tělo s příslušnou klasickou optikou. Do něho se zasune jako mozek smartphone, který přes UI kompletně ovládá všechny procesy focení, editace (během i potom) a samozřejmě i konektivitu a pohyb dat na webu. Prý je to vloggerský stroj pro profesionální tvůrce webových obsahů – ale i přes tahle strašná slova by s tím mělo jít i fotit… Provozuschopné kusy mají přijít na trh teď v únoru, pak by mělo být jasnější, co to opravdu bude umět.
    (2) Projekt Canonu (tábor digitálu): nový Powershot kompakt, sice s malým čipem 1/2,33, zato ale kompletně řízený UI. Moc podrobností v drbech zatím není, ale takhle proklamovaná koncepce je jasné vykročení ze začarovaného kruhu výkonově a komunikačně omezených procesorů v klasických digitálech. Oficiální představení snad celkem brzy letos.

    Ale hlavně všem stálé zdraví, dobré světlo a nekonečné množství nápadů na „obsahy“, aby bylo proč a co fotit. Protože „čím“ fotit bude vždycky.

    • Jiří Praha

      Dodávám: Mezitím vyšly další informace k tomu Canonu, název Powershot PICK. V zásadě to vypadá jako bezpečnostní kamera (jak to přesně komentoval na PetaPixelu jeden diskutér) s výkyvnou motorizovanou hlavou vertikálně a horizontálně, která „číhá“ na změnu pozice (možná i výrazu tváře) lidí v dosahu a (zřejmě) pořizuje automaticky záběry. Autonomní není ani trochu, běhá to celé přes spárovaný mobil. No, nevím, jestli tohle bude nějaký zásadní krok, pokud jde o vytěžení potenciálu UI.
      Nicméně vidíme shodu koncepce s Alice Camera v tom, že tělo s objektivem a čipem může mát rúzná hardwarová řešení (= není limitované smartphonovou plackou), nemá displej (= konstrukční zjednodušení a odstranění omezené velikosti displeje, který u digitálu stěží překročí 3,5″) a kompletní mozek je přenesený do smartphonu (stačí se podívat na výkonnostní parametry třeba některého Snapdragon procesoru a přimyslet si k tomu ještě možnosti pevného a externího úložiště, a samozřejmě přímé napojení do cloudu).
      Jako informace pod čarou je k tomu sdělení, že Canon se rozhodl zcela ukončit vývoj a výrobu klasických kompaktů s pevným objektivem (to jako řady SX i jednopalců GxX?) a věnovat se kromě hlavní bezzrcátkové linie „koncepčním kamerám, schopným existence po boku mobilů“. PICK má být jedna z nich (a předtím ještě Powershot ZOOM a IVY Rec). Já nad tím sice kroutím hlavou, ale na drruhé straně nelze upřít, že se Canon snaží něčím novým zaujmout masový trh.
      … omlouvám se, jestli jsou tyhle informace pro někoho nudné. Všem pěkný víkend!

      • Jiří Praha

        Ještě doplním odkaz (anglicky) na první relativně ucelenou informaci o projektu Alice Camera, je tam i krátké prezentační videjko. Jsou to pořád jen před-informace, nedoložené žádnými obrázky, tedy bez odpovědi na zásadní otázku „jak to fotí“. Ale beru to jako jeden z prvních seriózních pokusů definovat nástroje pro synergii (pardon za to otřepané slovo) plusů světa mobilní fotografie (přesněji světa UI a neurálního procesingu) a světa klasického digitálu.
        Kredit: PetaPixel
        https://petapixel.com/2021/02/09/alice-camera-brings-ai-and-deep-learning-to-a-full-size-camera/

  6. Vašek z Oslavan

    Souhlasím, že fotoaparáty v mobilech jdou mílovými kroky kupředu, ale stále mi tam chybí ten faktor radosti, nastavit si clonu, čas a ISO bez proklikávání napřímo, tak jako tomu bylo u klasických zrcadlovek. Proto nedám dopustit na svůj Panasonic Lumix DMC-LX100, kde je to jak na staré Praktice či Zenitu. A ať se na mne nikdo nezlobí, bez hledáčku na prudkém slunci je to jenom střílení naslepo. Dobré světlo všem.

  7. Zajímavé počtení… Focení mobilem mě prostě neuspokojuje. Já měl nějaké apsc zrcadla od Canonu, cca před rokem jsem ale přešel na Bezrcadlo APSC od Sony A6400 a velká spokojenost. Umí toho víc a je to docela skladné, i na cestování velmi přijatelné. Do zrcadlovky bych už nešel 🙂

    • Ladislav z Pardubic

      Dobrý den,
      můžu se zeptat na zkušenost s A6400?? Uvažoval jsem Sony právě tento model a od Olympusu EM5 MKIII.
      Olympus jsem si v MKII mohl ohmatat díky kolegovi z práce, se Sony zkušenost nemám.
      Prohlídl jsem si snímky, na internetu jich je dost a zkusil si rozdělit papír A4 na dvě části. Napsat výhody a nevýhody.
      Sony má velké plus v APS-C snímači 24MPx,
      Na druhou stranu EM5 MKIII ve formátu MFT si také nevedl nijak špatně. Levnější a vůbec ne špatné kvalitou se mě jeví lépe Zuiko skla.
      Finančně to vyjde +/- na stejno
      Díky Láďa

      • Existuje spousta recenzi a srovnani, tak jen par osobních dojmů… No ta Sony je jina nez zrcadlo, chvilku trva nez si clovek na vse zvykne ale spokojenost. Kvalita obrazu i videa OK. Kupoval jsem se setakem 18-135mm, docela univerzal i na cesty. Absence stabilizace tela mi moc nechybi. Loni dokoupil Sigmu 30mm 1.4. Libi se mi vychytavky jako napr programovatelne tlačítka, pro tmave sceny je pak skvela vychytavka ze fotak umi udelat rychle 3 snimky a slozit je ihned do jedne,vyrazne klesne šum. A napr dalsi blbinka, ktera v recenzich se moc nezminuje,ze fotak má integrovany blesk, který lze jednoduse pri foceni pridrzet do skoro libovolneho smeru, napr do stropu.

        • Ladislav z Pardubic

          Děkuji, takže tam je systém ala Nikon, stabilizace v objektivu, aby se to prodražilo zákazníkovi a firma vydělala?? To jest platím za každé stabilizované sklo. Zrovna v tomhle je Olympus o hodně napřed s jejich 5ti osou stabilizací. Ptám se možná hloupě, já jsem nikdy Sony neměl. Pouze Nikony a na zkoušku zapůjčený Olmpus EM5 MKII.

          • Jiří Praha

            Pane kolego, stabilizaci v těle (5osou) má A6500 a A6600, těla předtím ne. Neměl jsem v ruce, nemohu blíž komentovat. Pěkný den přeji.

            • Ladislav z Pardubic

              Děkuji, za úplné info. To jsou novinky oba přístroje. Ještě nějakou dobu vydržím s Nikonem D7500 a potom se uvidí.
              Tolik mne to nepálí.
              Sony bude asi jeden z opravdu mála výrobců, co v tomhle segmentu APS-C CSC vydrží a velký výběr v blízké budoucnosti nebude. Hezký den.

          • Ano, telo a6400 neni stabilizovane, spolehat lze jen na objektivy (ale treba to sklo od sigma taky neni,ale diky svetelnosti 1.4 to ani moc nevadi, snad jen u videa). Stabilizovana tela jsou pak napr Sony a6500 ci a6600. Tak to uz je o preferencich… Stejne skoda ze a6400 jeste nema tady na webu recenzi,docela jsem ji tu uz tehdy pred koupi vyhlížel 🙂

  8. Honzo, trefil jste hřebíček na hlavičku !
    Svět i vývoj jde dál a na náš názor se většinou neptá. Spíše je na místě ujasnit si, proč vlastně fotografujeme. Osobně to dělám proto, že se tím i po létech stále bavím. Fotografoval jsem za cca 50 let ledasčím. Od prvních modelů Flexaret, Praktin, Exa, Zenit, Zorkij, Ljubitel, Praktica, Minolta i různých starších značek, až po první tzv. kompakty. Většinou jsem si přístroje půjčoval. Koncem 80-ých let při vyzvedávaní barevných fotek v minilabu chtěli vědět, čím jsem snímky pořídil. Vytáhl jsem z kapsy malou Konica, s frontálním zaostřováním, umělým měchem a měřením expozice. Slušné fotky se dali i tehdy pořídit ledasčím. Dodnes mám funkční Flexaret VII. Chtělo to trochu štěstí a hodně snažení o co nejlepší výsledek.
    Dnes používám starší model bezzrcadlovky i zrcadlovku s APS-C snímači a pár objektivů k nim. Dokonce jsem vloni začal chytrým mobilem, pořízeným hlavně kvůli mapám, i zkoušet fotografovat – ó Bože, jak hluboko jsem klesl. Moc to ještě neumím, ale věřím ve svou hlavu i ruce, že to taky zvládnu. Pryč jsou doby, kdy jsem končil na břiše u každého hříbečku, pak vyskočil a šel dál. Dnes oceňuji výklopný displej a sem tam zvládnu i mírný podřep.
    Záleží jenom na nás, jak využijeme výhod prostředků, které máme k dispozici. Určitě si řada z vás ještě vzpomene, co v minulosti nahrazovalo postproces a algoritmy – promítání mimo základnu zvětšováku, naklánění průmětny, proužková zkouška expozice, různé masky a pod. Základem ovšem byly vždy kompozice, zaostření, expozice, úhel záběru atd. Ani dnes příslušný SW, algoritmy a další vylepšení nenapraví naše základní chyby. Neuvážené vysoké investice do fotoaparátů a skel, ještě dobrý výsledek nezaručí. Zájemcům o výkřiky techniky říkám, ať to zkusí s něčím jednodušším a jestli je to bude bavit a půjde jim to, tak ať investují.
    Odborné debaty přenechávám jiným. Jsem pouhý praktik – amatér.
    Přeji všem dobré světlo, využití příležitostí na dobré záběry, kterých máme v této nepříliš dobré době nadbytek a hlavně radost z fotografování.
    Pohodový den 🙂

  9. Ladislav z Pardubic

    Dobrý večer,
    fotím na Nikoní D7500 co jsem sehnal náhradou po D5200. Ještě to pár pátků vydrží, ale je to bez budoucnosti. nikon tyhle řady D3xxx a D5xxx zařízl a bude následovat D7xxx. Zbyde mě jen hromada skel.
    Když se podívám co by se dalo v segmentu APS- CSC tak zrovna Canoní M skla mě moc nepřesvědčily, může to být jenom můj pocit.
    Nikon kromě Z50 nic nenabízí.
    Viděl bych to na Olympus EM5 MKIII – osobně nic proti MFT formátu nemám a nebo Sony A6400.
    FF jistě, je to výhodné, ale já to nevyužiji a znamená to pustit opravdu okolo 100 000. (nejen tělo Z6 II ale hlavně světelnější skla zadarmo opravdu nejsou a s jedním si nevystačím) Ne že bych byl socka, ale nejsem ochoten je dát na podporu programu výrobců udělat z fotografování fotoaparátem luxusní hobby, kde nebude příliš na výběr.
    P.S. Olyho divizi foto nekoupili investoři proto, aby ji potopili a prodělali. zřejmě mají v kancelářích nějaký tajný business plán
    Přeji dobré světlo
    Ladislav

    • Jan Rybář

      Ladislave, zdravím! Mimochodem, ten D7500 považuji za jeden z nejlepších APS-C strojů, co jsem za poslední roky měl v ruce… I nyní jedna z nejlepších investic, řekl bych… K tomu Olympusu, no snad ano – ale právě před pár dny jsem zahlédl drb podobný pravdě, že to nejsou investoři v dlouhodobém smyslu, ale experti na restrukturalizaci padajících firem. Tedy zkusí a uvidí se. Ale samozřejmě, nezkoušeli by jen tak… Mějte se! JR

  10. Jiří Obr

    Zdravím Vás Honzo.
    Zdravím z HK též Michaela Stanovského 🙂
    Taky dumám nad dalším vývojem fototechniky a fotopráce, tzn. co mít a nemít. Rád si vždy přečtu Vaše fajn texty. Už jako malý kluk jsem se „cachtal“ vedle svého táty ve vývojce a ustalovači … to jen pro představení se. Díky za prima článek a velice trefné úvahy. Musím se přihlásit k Vaší větě: „Já osobně přeskakuji mezi světem mobilu , přes malé a šikovné Fujifilmy, po starý dobrý svět zrcadlovkového full framu (já u Canonu.) “ Mám to přesně stejně. Jako střední cesta mi zatím vychází právě Fuji. Ale jak můžeme říct – foťák jako foťák, hlavně ať ta fotka je o něčem. Přeju pevné zdraví Vám i všem ostatním.

  11. Dobrý den
    Koukám do věštecké koule od jiného výrobce
    Svět fototechniky výraznou měrou ovlivňují marže z prodejů, tedy i sami výrobci co nabídnou za modelové řady a jakéže nastaví trendy.
    Fullfram ve všech jeho podobách, to je hlavní směr, od dostupných po profi těla a skla. Rozhodně 100.000 za ff ne, to platilo před pár lety. Dnes v pohodě za 60 tisíc, což je výrazně méně a je to tak max dvojnásobek „profi“ fotomobilů.
    Zrcadlovky jsou mrtvé, vyjma Pentaxu, vsadil na to, že staromilci vydrží dlouho, prostě budou i mladí z retro pocitu.
    Fujifilm má problém ve sklech, potažmo v cenách – levné ff … kde přes adaptér je přehršel skel za babku. Zvolil cestu jedinečnosti časem nejmenšího snímače (kompaktnosti) mezi systémy a v záloze má středoformát, čím dál dostupnějši. Neb výhledově je 4/3 snímač mrtev, přežije v kompaktech kde nahradí jednopalec (moje optimistická prognóza). Panasonic počítá jen s GH 6 pokud kdy přijde, ale ne pro focení, ale hlavní tahák bude video. Je třeba ze slávy GH 5 ještě něco vytěžit.
    Canon se dříve či později vrátí na špičku, R5 a R6 převálcovali Sonku s přehledem, netuším (koule nic neukazuje) co bude s bajonetem eos M, dnes parádní a konkurence schopný M6 mark ll s podstatně rozšířenou nabídkou světlíček od Sigmy…
    Nikon, bude to boj, ale tradice a věhlas značky pomohou k přežití, když se smíří se světovou trojkou, neb Sony je pevně druhá a občas pokukuje po prvním místě.
    Nic víc nic méně v kouli nevidím, snad je to, že dnes foťáky začínají nabízet fíčury jak mobily, složené makro, 6k photo, brzo i 8K photo a ty kouzla kolem co vlastně nefotíte ale točíte fotku. Posun snímače, šílená leč reálná a využitelná rozlišení, ne jen na papíře jako u mobilů, duální stabilizace, více filtrů (použitelných) totéž u dynamického rozsahu UI. Tak to vypadá že z drtivé porážky první bitvy s mobily se fototechnika poučila a začíná využívat zbraně protistrany, tedy ty kterými mobily zlikvidovali celé systémy a typy aparátů.
    Válka bude dlouhá a nebude vítěze, spíš jde o novou mapu světa co připadne mobilní fotce a co systémovým kompaktům na velkých snímačích.
    Nic není špatně, vše je na dobré cestě, nebo taky obráceně. To už je ovšem čistě subjektivní pocit jak to vnímáme.

    • Jan Rybář

      Martine, zdravím a díky za věštění, určitě moc zajímavé a zcela souhlasím – jen ale opravdu si myslím, že vstoupit do světa full framů opravdu nadále nejde pod cca těch sto tisíc – nejlevnější, ale už solidní FF, je cca těch 55 000 Kč (Sony A7 iii) plus jasně, za dvacet už nějaké jedno obyčejnější sklo asi bude, ale pokud chcete přece jen trochu fotit, těch 45 prostě potřebujete na objektivy… Plus mínus, jasně… Mějte se! h

      • Jen bych doplnil drobnost co jsem opomenul, ale řekl bych že podstatnou.
        Dost lidí (nadšených fotomobilistů), když už by ten svůj první foťák pořídili, řeší zda je zpracování raw souboru přímo v těle (vlastně chtějí editor napřímo pro rychlou záchranu přepalů) a jak je řešeno odšumování jpeg a ti koumavější se ptají zda a jakou kvalitu snímku dostanou z videosekvence. Úplně jiné parametry než kdysi zajímali při výběru mne. Prakticky se zajímají spíš o hybrid mezi kamerou a foťákem.
        A zajisté, když už tak ff, aby ten rozdíl byl vidět, jenže ve smyslu zoomování (zvětšování fotky) v prohlížeči, tablet apod. O tisku neuvažují…

      • Já jsem na podzim koupil Nikon Z6 se seťákem 24-70 f/4 za 50 000. To je podle mě ta vstupní částka 🙂
        Ale pořád je to strašně moc pro člověka, který chce začít a není si jistý, zda ho to bude bavit.

        • Jan Rybář

          Zdravím, to ano, ale dříve či později Vám to nedá, a stejně v pořídíte pár dalších kousků… a na těch 100K budete velmi rychle… Ale samozřejmě rozumím, jak to myslíte! Mějte se, JR

      • Ladislav z Pardubic

        Jendo, sdílím Váš názor. Je to prosá matematika a to. co píšete je reálné.
        Hezký víkend a dobré světlo.
        Ladislav

  12. Zajímavé počtení. Díky Honzo.
    Fotím už přes 50 let, prošel jsem si vším, od Pionýra 6×6, dvouokého Rolleiflexe, přes Practicu k Pentaxovi a skončil u digitálního Nikonu. Fotky dával spoustě kamarádů, ale semtam i do časopisu, dneska fotím hlavně na expedicích do Severní Evropy, tak také pro cestopisné přednášky.
    Dlouho jsem ale hledal cosi, co slušně fotí, moc neváží, můžou se tam měnit objektivy a dá se to tahat na několikatýdenní expedice. Což v dnešní záplavě vůbec není jednoduché.
    A má hledáček. Což se ukázalo, že opět není jednoduché, resp. neexistuje v rozumné cenové relaci.
    Jako kompromis beru (doufám,, že pravdivé rčení), že nezáleží tolik na foťáku, ale osobě fotografa, ale GHLAVNĚ musí člověk znát limity svého přístroje a pracovat s nimi.
    Zrcadlovka Nikon mě s brašnou a nádobíčkem přes 4 kg už přestala na expedicích, kde 14 dní tahám na zádech vše od stanu, přes jídlo až po foťáky, bavit.
    Nakonec jsem zakotvil u Olympuse PEN, hledáček se na něj dá nasadit. Dlouho jsem digitály Olympusu nemusel, připadalo mi tam prapodivné ovládání a nemožnost alternativních objektivů, ale nakonec jsem tenhle strojek vzal na milost, zvláště poté, co mi z Číny přišel za 300 ká krásný hnědý kožený retro futrál.
    Ale furt šilhám po něčem jiném. Nevím proč, asi je mým účelem stále hledat. Mobil je zajímavá alternativa, ale žere baterky (2-3 týdny bez nabíjení jsou tragické) blbě se drží a vůbec si nepřipadám jako „fotograf“, ale „homo digitális“.
    A propo k článku, Sony RX100 – nějak se mi tam nedaří najít ten hledáček.

    • Jan Rybář

      Michale, zdravím Vás a díky moc za komentář – já přesně toto řešil taky a nakonec jsem se spokojeně usadil u Fujifilmu, je to malé, skladné a skvěle to fotí – prostě je to foťák, který se dá hodit do baťohu a vůbec o něm nevědět… Ale marná sláva, full frame to není… A o Olympusech platí, že to jsou opravdu patrně nejlépe ovladatelné foťáky široko daleko, ale nyní se o ně tedy trochu bojím, viz článek… No uvidíme, dopadne to nakonec vše určitě nějak jinak…
      Jo a RX100 má hledáček až od třetí generace, pokud se nepletu. Ale i tam se dá přehlédnout, je ho třeba vysunout takovou nenápadnou packou… Mějte se! JR

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*