O budoucnosti focení rozhodne ego nadšených amatérů

Počítáte se mezi nadšené amatérské fotografy? Pak právě na vašem nadšení a vytrvalosti záleží budoucnost fotografování. Že to zní nějak za vlasy přitaženě? Vůbec ne, jen chci popsat přehlížený, a přece významný fenomén: že odvěká touha nadšenců oslnit “pořádnými fotkami” své okolí dostává kvůli mobilům hodně zabrat. A to může mít mnohem zásadnější dopad, než se může zdát.

O čem že je tenhle článek? O tom, že fotografování už “nepotřebuje” amatérské fotografy a je třeba se s tím smířit. V posledním půl roce roce dramaticky přibývá těch, které prostě přestává focení bavit, protože se z něj vytrácí jeden z pradávných motorů: obdiv okolí, pochvalné pohledy kamarádů a poznámky ve stylu “hm, tak tohle bych já nedokázal”.

Jinými slovy: po 150 letech přestává platit, že mít pořádný foťák s sebou automaticky nese onen krásný statut obdivovaného fotografa, který VŽDY vyfotí lépe výlet do Tater, dítě s dudlíkem nebo západ slunce nad Římem.

fotograf ilustrace
Fotografické firmy sní o budoucnosti plné nadšených amatérských fotografů s nelevnými fullframy v ruce. Ale bude to tak doopravdy? Ilustrace: DepositPhotos.com

Nyní přesně vím, co chcete říct: že to přece platí i dnes! Že ve všech těch případech pořádné foťáky přece vyfotí tyhle scény neskonale lépe než sebelepší mobily. Ano, samozřejmě, ale to poznáte jen vy. Nikoliv okolí. A v tom je zakopaný pes.

Osobně mě tohle téma fascinuje mnoho let a v tom, co dělám, píšu a školím (v tradičních fotokurzech i těch onlinových) vždy mixuji oba světy. A nyní z mnoha úhlů vidím, že změna bude nejspíš hlubší, než jsme si mysleli ještě nedávno.

Obdiv okolí mizí. Unesete to?!

Co je podstatné: Vaší rodině nebo kamarádům bude jedno, že mobilní fotka z hor bude dobrá maximálně na Instagram, dítěti rozmazávací algoritmus nehezky rozmlží pramen vlasů a Řím bude přespříliš zdivočelý příliš radikálním HDR filtrem.

Nezasvěcení budou spokojeni s fotkami z mobilu, to jim neberme. Ale o to tu nejde. Podstatnější je, že “pravý fotograf” už nebude za hvězdu. Večer se nad jeho obrázky nebude ozývat nadšené mručení, ba co více, přebarvená fotka z mobilu na manželčině Facebooku získá výrazně více pozornosti než vaše fotka tzv. pořádná. Což mnohé naštve.

Huawei P40 Pro
Trochu symboliky – můj pořádný foťák cvaknutý mobilem (Huawei P40 Pro). Poznali byste, že je fotka z mobilu? Nepoznali. Neupravená fotka v plné velikosti.

Že je vám to jedno? Skvělé! Tak přesně to jsem chtěl slyšet. Že obdiv okolí je pro vás jen šuměním větru ve vašich uších? Výborně, pak jste v bezpečí a s vámi i budoucnost fotografování.

Nic to ale nemění na tom, že opravdu vyhasíná jeden z klíčových energizátorů nadšených amaterských fotografů. Obdiv okolí a onen automatický statut fotografa. A to, že hezké fotky VŽDY vznikají jen v rukách fotografů. To už je pryč a bude to mít nejspíš dost dramatické následky.

Zkrátka: Fotografování už nepotřebuje fotografy. Smiřte se s tím.

Fotografování vplouvá do neprobádaných vod

Častý argument zní: fotografování se jen vrací tam, kde bylo před plus minus patnácti lety – stává se znovu doménou nadšenců, ochotných investovat energii a čas do svého koníčku. Ti, co fotili obyčejnými kompakty, zní argument, prostě fotí mobilem. Svět se tedy prý jen vrací tam, kde byl a pořádné fotky budou vznikat pořádnými foťáky.

Je to argument častý a logický. A rády ho používají i fotografické firmy, které si představují budoucnost plnou nadšenců vybavených full framy nebo dražšími APS-C stroji á la Fujifilm.

Nesporně to do jisté míry platí. Ale jak se tak dívám kolem, mám stále silnější dojem, že to vše dopadne nějak jinak. Protože prostě, viz výše, jistý stupeň narcisismu, frajeření a touhy po obdivu k focení patří od pradávna. A pokud zeslábne (což se téměř jistě stane), fotografování přijde o nenápadný, ale silný motor.

Pokud si nyní říkáte, že ona touha být obdivován se vás netýká a že prostě jen milujete focení, mohu zvolat jediné: Skvělé, vytrvejte! (Ale myslím si své…)

Čím se to vše projevuje? Podoby jsou různé. Nenápadně, ale nesporně přibývá různých inzerátů a debat ve facebookových skupinách ve stylu “kamarádi, sorry, prodávám fotovýbavu, ona mi prostě jen leží ve skříni a tím iPhonem vyfotím ledacos”.

řepka iPhonem
Samozřejmě, tahle nedávná fotka z mého iPhonu vypadá trochu divoce. Ale pro nenáročné použití prostě získá více pozornosti než fotka z pořádného foťáku. A pro mnohé to bude prostě stačit, což je trochu potíž… Neupravená fotka v plné velikosti.

Zásadnější je vše dle mého to, co může pozornosti uniknout – a to je opravdu rostoucí frustrace nadšených začínajících fotografů, že ty výsledky nejsou tak fascinující, jak si v samých začátcích mysleli. Prostě nepřichází ten opojný pocit, že s pořádným foťákem se dostaví drasticky lepší fotky a tedy obdiv okolí – a když ne obdiv okolí, prostě jen onen dobrý pocit větší či menší pýchy.

Tuším, že už vám zdůrazňováním oné touhy “po slávě” lezu na nervy. Nemyslím to nějak zle, jen to je dle mého něco, co se prostě nedá opominout, co je opravdu nenápadným, ale nesmírně silným hybatelem fotografování posledních desítek let.

Mobily jsou ničivější než se zdálo

Čímž se vlastně dostáváme k tomu, jak zásadní je vlastně dopad mobilů na svět focení. Což je moje oblíbené téma. Občas to schytávám od tradicionalistů tvrdících, že pořádný foťák bude mít vždy dramaticky navrch (v čemž souhlasím) a že mobil bude foťákem vždy jen v rukách nenáročných matlalů (s čímž nesouhlasím).

Podstatný fakt je, že mobily každý rok o něco posunou hranice toho, co je s nimi možné vyfotografovat. Rád to systematicky zkoumám, snažím se neustále testovat špičkové modely (viz rubrika Nejlepší fotomobily) a s každým půlrokem mě vždy překvapí, co vše už je možné: od zoomování optickým zoomem, přes stále realističtější simulování rozmazaného pozadí po poměrně smysluplné použití umělé inteligence.

Že mobily pro běžné focení zlikvidovaly levné kompakty, to je zpráva stará pět let. Po nějakou dobu se zdálo, že foťáky v klíčové kategorii 15 – 25 000 Kč by mohly být více méně ušetřeny. Jenže nebyly, i na ně krutě “válka mobilů” dopadla.

Odpradávna bylo odpovědí na otázku “čím mám fotit rodinu, když nechci nic moc řešit?” konstatování “Kupte si zrcadlovku”. Nyní už to neplatí – pokud tazatel trvá na tom, že nechce nic řešit a nic moc zkoumat, pak férová odpověď zní: Inu, kupte si tedy mobil (což mě osobně mrzí, ale tak to prostě je).

Slovenský ráj
Otázka otázek zní: kolik stávajících nadšených fotografů bude za rok nebo dva fotit procházku Slovenským rájem pořádným foťákem, a kolika bude stačit mobil. Cvaknuto před dvěma týdny mým iPhonem. Neupravená fotka v plné velikosti.

Ego fotografů a čím budeme fotit?

Čímž se dostáváme k oné důležité otázce, která v zásadě zní svatokrádežně: ohrožují mobily také foťáky vyšších kategorií včetně levnějších full framů? Tedy kategorie, řekněme, 40 – 100 000 Kč, k níž nyní upírají fotografické firmy svoji víru v budoucnost?

Intuitivní odpověď většiny zkušených fotografů bude téměř jistě, že ne, neohrožují, protože to je přece zcela jiný svět focení. Jenže, v čemž je hlavní motiv tohoto článku, já se obávám, že krásná budoucnost plná nadšenců s dražšími foťáky právě hodně záleží na tom, zda ti nadšenci dokáží žít bez oněch obdivných pohledů svého okolí.

Samozřejmě, Pravčická brána vyfocená levným full framem á la Sony A7 iii bude mnohem pořádnější fotka než rychloobrázek z iPhonu 11 Pro. Budeme z ní mít mnohem větší radost, bude skýtat bezpočet více možností úprav a všeho možného.

Ale 90 % lidí z vašeho okolí to bude jedno, nebudou vás plácat po zádech, ba dokonce budou tak drzí, že vám sdělí, že tedy jejich iPhone to zvládá tak nějak lépe, že to je prostě takové celé barevnější s divočejším nebem.

Tohle bude jedna z velkých bitev příštích let – a opravdu záleží na tom, zda to vaše ego zvládne.

Tedy ano, s mírnou nadsázkou řečeno: budoucnost focení i fotografických firem je ve vašich rukou. Buď se naučíme/te žít bez adrenalinu pochvalných pokývání hlavou, anebo to vše dopadne nějak zcela jinak.

Ne nutně hůře, to ne! ale slovo “fotografovat” bude opravdu znamenat něco jiného než dnes.

A onen nadšený amatérský fotograf to prostě nebude mít snadné. Připravte se. A nechtějte být obdivováni.

60 komentářů

  1. O tom, jak focení v chytrých zařízení nahradí pořádné foťáky čtu už dlouhou. Nedávno jsem vyfasoval pracovnímmobil Xiaomi Redmi 8 T Pro a z fotek jsem celkem zklamaný s ohledem na to, jak jsou fotky z mobilu glorifikovány. Zkusil jsem cvičně stejné situace cvaknout tímto mobilem a Nikonem D3400 se setovým objektivem a rozdíl zejména v kresbě je více než patrný. Nevím jak to popsat, ale fotky z tohoto mobilu mi přijdou takové umělé, ploché, nepřirozené. Do rodinné fotoknihy bych je nedal. Ale na druhou stranu, toto je fotomobil za nějakých 5000,- , na to, že to umí spoustu dalších věcí, tak na tu cenu to fotí obstojně. Navíc fotky lze rychle upravovat, barevně ladit, ale ta přirozenost tomu prostě chybí. Já chci mít na fotkách zachycený hezky skutečný svět a to mi tento fotomobil nenabízí, musel bych vyzkoušet asi něco z vyšších cenových pater..

    • porad to samy, zkusil jsem levny lowend mobil a moje nasobne drazsi zrcadlovka, svete div se foti lip, jak je to proboha mozne? Utratit spoustu penez za slusnou fotovybavu prijde vsem normalni a ani to nemusi byt zrcadlovka, takove fuji taky neni za hubicku, co byste tak za 5 litru u Fuji poridili? Pokud setrit, tak aspon Xiaomi 9 za 10 a k tomu aplikaci google camera a z hlavniho objektivu se snimacem 48M/12M na vytistenych fotkach 10×15 z dovolene nikdo nepozna, ze byly foceny mobilem

  2. Dnes jsem zálohoval fotky mé ženy pořízené celkem obyčejným mobilem Redmi Note 8A.
    Snímek dětí skákajících do vody se jí povedl. Co mě však dost překvapilo, že poznal, že se jedná o pohyb o dal čas 1/3304 sec , a zvýšil ISO na 320, proti 100 za stejných světelných podmínek statického snímku.
    U běžného foťáku bych si předem musel připravit , že budu fotit pohyb a dát co nejkratší čas.
    Mobil to bez přípravy střihl napoprvé velmi dobře. I s velmi dobrým foťákem, bych tu momentku takhle jednoduše nedal.

  3. 2Kamui
    udelat si obrazek o schopnostech mobilu na zaklade zkusenosti s levnymi modely mobilu asi neni optimalni, to je jako vzit levne digikompakty, to je taky silena hruza a na zaklade toho odsoudit digitaly. Mne jako konzistentni vychazi fototesty na gsmarena, protoze foti porad prakticky shodne motivy a je to zadarmo. Dlouha ohniska uz resitelna jsou, ale kvalitou ukazek mne nepresvedcil ani P40 pro plus (u nas se neprodava) a to na animacich je uzasne technicke reseni se zalomenou optickou drahou s hybajicimi se zrcadly, ale co z toho, kdyz z toho pekne obrazky nelezou. Uz jsem to tu psal Mate30 pro vsem ujel o parnik. Kouknete treba na tuto ukazku, tam opravdu nikdo nepozna, ze je to z mobilu
    https://www. flickr. com/photos/[email protected]/49034674957/in/photostream/

    ale samozrejme, zasepokazili neco jineho a zrusili makro rezim, jsem strasne zvedavej s cim prijdou za mesic Mate 40 pro, snad pridaji periskop a vrati makrorezim

  4. .Dobrý den, dík za skvělý článek, úvahu… A dík všem za skvělou a věcnou debatu s respektem k jinému názoru, to se jen tak nevidí. Fotografové jsou zda se stále ještě slušní lidé. A že téma má výbušný potenciál, o tom žádná)).
    Jen jsem chtěl říct, že je již spousta uzasnych mobilních fotografů, kteří mají respekt kvůli obrázkům a ne zvolené technice, a že je focení mobilem baví jako takové, je to ten jejich nástroj. Takže fotografem je ten, co chce a umí něco sdělit, pak se dostaví i woow efekt publika, ostatní jsou fotografujici veřejnost. Jen otechnice to není, prasit se dá i na tu D5ku )). Mám rád Váš blog a těším se na další článek či recenzi (hlavně mobilu)). Zdeněk

  5. Jaroslav F. L.

    Lidé fotí z různých důvodů. Pro většinu lidí technika spíš důležitá není, býva jim to jaksi jedno. Jde spíš o to, že je fotek ohromné množství, a skrze všemožné přikrašlování si pak ty fotky bývají svou formou dost podobné, a obsah bývá všelijak zdeformován. Jinak fotit snad hlavně pro obdiv je pofidérní samo o sobě, něco ve stylu jako panská sláva polní tráva.

  6. Já teda měl v ruce vždy jen levnější mobily, takže nevím jak je to u nich, ale u těch běžných je podle mně problém v tom, že mají strašně krátké ohnisko (jsou širokoúhlé) což je něco co se na spoustu, ne-li většinu žánrů nehodí, deformuje to perspektivu a fotky vypadají divně a nepřirozeně (viz ta fotka slečny na kole v článku). Já sám vlastním ke své bezzrcadlovce i širokoúhlý objektiv, ale používám ho asi tak na 20 % fotek, zbytek odfotím pevnou padesátkou.

  7. a posledni zhasne :-). Kdysi jsem videl 20 let stary dil krimiserialu Vrazdy v Midsomeru kde se vzajemne vrazdili priznivci klasicke a te fuj digitalni fotografie a ty zvasty, ze nikdy nemuze digital nahradit film. Zkuste si najit galerie fotek z Mate30 pro, ktery podle mne ujel ostatnim spickovym fotomobilum o parnik a muzete to prohlizet lupou 1:1 a zadna rozmazana trava se nekona a i ty rozostrene vlasy spocita na portretu dobre a pochybuji, ze ve slepem testu pozna nekdo, ze to bylo mobilem. A na podzim bude Mate40 pro, kde slibuji prevratnou optiku (logo Leica). Detaily a pritom zadny sum ve stinech pri neskutecnem ISO, zadne ORWO NP15. Mne je jedno, ze ten mobil caruje a udela soucasne spoustu expozic a obrazek posklada, tak aby byl v poradku jak ve stinech a ve svetlech. A foti to na rozdil od fotoaparatu prakticky po tme a i bez stativu (foveon nad ISO100 byl sumici hruza). A fotim 55 let, takze mam za sebou i vazeni ultrajemnozrnych vyvojek a temnou komoru, analogove a digitalni zrcadlovky a kompakty vcetne Sigmy foveon a Fuji xtrans. Vzdyt je to uzasny, ze dnes muze fotit naprosto kazdy i vase mamka a nemusi nic vedet o technice. A fotka je k dispozici ihned,muze byt sdilena s rodinou v okamziku porizeni, v Exifu je mozne mit polohu, takze se po rozkliknuti ukaze misto na mape. A fotoaparat ma clovek u sebe porad. A ten komfort, jednou jsem zkusil jet na kole se zrcadlovkou na krku, k tomu vymenne objektivy, prach na snimaci, drbani se s rawy (foveon jedine raw a stejne neumel pletovku a cervenou. Vzdyt je ten pokrok uzasny. Tipuji, ze zustane pro sportovni a svatebni fotografy Canon, Nikon a pro nadsence Fuji a konec

    Osobne si myslim, ze vyrobci fotoaparatu to zabalili, tomuhle se neda konkurovat.

    • “Osobne si myslim, ze vyrobci fotoaparatu to zabalili, tomuhle se neda konkurovat.’

      Já myslím, že celkem snadno.
      Stačilo by kdyby to čarování dali do malého těla se slušným snímačem a slušným objektivem s zoomem a s hledáčkem, já bych si to hned koupil, věřím, že by to nemuselo stát víc než 15 tis. Kč. Proti mobilu, by se to lépe drželo, hledáček je nenahraditelný a určitě by to fotilo lépe než mobil za +25 tis. A kdyby do toho dali i telefon v ceně cca 2 tis. , byla by to (alespoň pro mě ) ideální sestava. 🙂

    • Jiří Praha

      Dobře řečeno! Zároveň s Lubošovou poznámkou, i když to přehození technického řešení z “mobilů” do klasického digitálního přístroje je asi právě kámen úrazu, není to evidentně možné bez totální přestavby elektronických střev, zejména procesorů. A určitě dalších věcí.
      Psal jsem sem delší názor, ale asi jsem ho špatně odentroval, tak teď jen heslovitě: Fotomoduly smartphonů dnes stojí na technické koncepci “computational imaging” (řekněme: komputační fotografie), která prodělává prudký vývoj, což i běžný uživatel zřetelně vidí každého půl roku v nových modelech. Jeden z velkých mozků oboru komputační fotografie je Marc Levoy, profesor ze Stanfordu, později skoro 10 let u Google (koncepce Street View, série Pixel) – velmi doporučuji vyhledat si jeho osobní stránky, má tam zásadní úvahu o tom, jestli “smartphony nahradí DSLR” (nahradí), ale i řadu dalších podstatných informací/vyjádření. Marc Levoy letos v červenci přestoupil do Adobe Inc. jako hlavní inženýr a videprezident pověřený vývojem “new camera app”, fotoaplikace, která má být uplatnitelná na libovolncýh platformách a zařízeních.. A má zúročit posteditační techniky Adobe tím, že je převede do použití v reálném čase, jinak řečeno během exponování obrazu ve fotomodulu/aparátu, čili tak, jak to dělají smartphony, ale s plnou palbou Adobe. Ještě předtím v červnu uvolnil Adobe ke stažení na vybraných smartphonech svou loni oznámenou vlastní Photoshop Camera app. Lze tudíž předpokládat, že Levoy má tuto appku buď dál výrazně rozvinout nebo rovnou přichystat jejího “plně vybaveného” nástupce. K tomu bych doporučil přečíst si článek o Levoyově přestupu zvěřejněný v dp review, přotože je tam mj. i technické shrnutí jeho dosavadní práce.
      Můj názor proto je, že velký třesk je na spadnutí do dvou let. Určitě by se mi líbilo tak jako Lubošovi, kdyby to klasický digitál v transformované podobě přežil (= i pro nadšence). Předpokládám, že především Canon a Sony potichu ale o to intenzivnějí na takové transformaci pracují. Do hry se může vrátit i Samsung (jeho odchod v r. 2015/16 nemusel být jednou provždy).

    • Líbí se mi, že se najdou lidi, co mají i v pokročilém věku smysl pro inovace.

      Obecně bych se, pro úvahy co zvítězí, vžil do situace pohledem uživatelů. V době před digi-kompakty fotili jen fotorgrafové(hodně a s řádnou výbavou)+dovolenkaři(málo a na ty analog.kompakty). Naprostá většina lidí se tím moc nezabývala.
      Když přišly digi-kompakty, tak kvůli láci fotky se o focení zvedl zájem. S příchodem lepších foťáků v mobilech se nachází foťák u téměř 100% populace a dá se říct téměř pořád. A to právě i u těch, co by si normálně foťák nikdy nepořídili. Aby se mobily prodávaly, musí něco nabídnout navíc. A aby ti, co by nefotili, fotili, tak to musí mít jednoduché. Pak se budou prodávat i mobily. Jednoduchost tkví i v tom, že ho mají právě pořád u sebe(nemusí řešit, jestli si ven vezmou kompakt, nebo ne). Této skupině je i jedno, jestli je fotka real, nebo dopočítaná. Hlavně, jestli je pěkná(barvy).

      Můj typ je tedy ten, že pokud něco za 15let zůstane, tak to budou špičkové zrcadla s dlouhými teleobjektivy. Časem se podaří dát na zadní stranu mobilu 50 snímačů a bude to dopočítavat obraz jak soustava vesmírných radioteleskopů. Výrobci by to udělali klidně už dávno, ale oni pouští vývoj postupně, aby měli zajištěný kšeft i za 50let… .

      A všimněte si, jak třeba nové profi-kompakty stojí více a více. Protože už jsou tak dobré, že si zákazník nebude chtít kupovat za pár let nový jen proto, že vyšlo něco, co je ještě lepší. I za šera už jsou fotky na profi-kompaktech plně dostačující pro většinu uživatelů(ostré a bez šumu.Hloubka ostrosti je furt slabá). Za pár let to bude i na mobilu. Proto takový kompakt stojí klidně 40000kč. Další si uživatel koupí až za 15let, místo za 2-3. Vlastně, další si už asi kupovat nebude.Bude ho mít na mobilu

    • Stačí si vzít na krk Flexaretu a máte úctu i zájem i teď. 😀 O fotce na barytu nemluvě.

  8. Je bohužel pravdou, že fotografie pořízené telefonem (a nemusí to být high-end za 25000 korun, stačí běžný za 8000) mají kvalitu dostatečnou pro zobrazení na telefonu. Ovšem většina fotek jinak než na telefonu zobrazována ani není.

    Jinak, já nejraději fotím večer za modré hodiny na poměrně dlouhé časy, se stativem, čímž vznikají zajímavé fotky, které i neznalé obecenstvo ocení, ale současně iPhonem z ruky je prostě nedáte. Další věcí je, že nejde tolik ani o to, čím fotíte, ale jak fotíte. 90 % mačkačů spouště nic netuší o kompozici, světle a pod. A pak ty fotky podle toho vypadají.

    • Pavle, ale ten iPhon na stativu udělá +- ty fotky za modré hodiny taky pěkné…. Pokud ještě ne, tak brzy ano. Jde o to taky ,že ti výrobci pouští technologie pomalu, aby si na desítky let zajistili kšefty. Digi-foťáky tu už jsou dlouho, takže mají ještě náskok.

  9. Jsem zcela v klidu.
    Stále mi někdo ukazuje fotky v mobilu, tu z dovolené, tu z nějaké akce, krajiny – zkrátka lecosy. Z 99% co jsem zatím viděl, vyjadřuji hodnocení takto: “Hm, hezký.”. Prostě na ty dokumentační obrázky s přepaly, deformovanými obličeji, zamlženými krajinami s nulovým dynamickým rozsahem se moc koukat nedá a urazit nikoho nechci. Ty obrázky mají nějakou hodnotu pouze pro autora a tím to končí. O fotografii hovořit nelze.
    Pár příkladů ze života.
    Grilovali jsme. Nedaleko od nás si na stéblo trávy sedla vážka. Kamarádka se chopila mobilu, že si ji vyfotí. Vážka měla svatou trpělivost, nechala si “fotografku” přiblížit až na 20 cm. Ale fotka ani obrázek žádný nevznikl, protože zklamaná a posléze naštvaná kamarádka pravila, že v tom sluncem oslněném mobilu nic nevidí a ostří jí to do trávy a ne vážku. Aniž jsem vstal od stolu, vážku jsem cvaknul zrcadlovkou s teleobjektivem a ukázal obrázek kamarádce, co asi tak chtěla fotit a jak by to mohlo vypadat.
    Její hodnocení: “Tvl !!!”
    Měli jsme v restauraci sraz z gymplu. Všichni tam měli mobily a všichni s nimi lítali a oslňovali blesky z půl metru tu Frantu, tu Karla nebo Máňu nebo celou skupinku. Když jsem jim pak poslal svoje fotky pořízené zrcadlovkou s pomocí externího blesku odrazem světla od stropu, jejich hodnocení bylo jednoznačné: “Wow!!!”. Nestíhal jsem vyřizovat emaily: pošli mi, pošli mi… Mnozí z nich viděli a pochopili rozdíl mezi cvakem a fotkou vyrobenou přístrojem, který byl za tím účelem sestrojen.
    Byl jsem na koncertě.
    Fotil jsem si nějaké ty momentky zrcadlovkou z přiměřené vzdálenosti, nikoho nerušil a nebyl rušen.
    Ovšem před pódiem byla horda lidí, která mávala nad hlavami nějakými plackami a vůbec to vypadalo prapodivně – asi si dělali obrázky na FB, že tam byli – hloupé, nedůstojné, trapné, obtěžující a nesmyslné.
    Fotografování mobilem je mor. Mobil mají všichni a všude s ním mávají a je to legrační.
    Ale souhlasím, že je to trend a je třeba se s tím smířit. Když pořádáme nějakou akci, už se nikdo neptá jako dřív: “Kdo bere foťák?”.
    “Foťáky” mají všichni, ale já vím svoje a nosit kila skel na zádech mě hned tak bavit nepřestane.

    • Mr Luboš, bez výjimky to, co popisujete, jsou zatím situace, které mobily tak dobře nedávají, tedy máte navrch. To, o čem píše pan Rybář je, že se musíte začít smiřovat s tím, že v budoucnu vaše fotky v těchto situacích už také nebudou vyvolávat to “Tvl”. Jediná přidaná hodnota pak bude (jak píše i kdosi výše), že umíte lépe pracovat s kompozicí a světlem.

  10. Jiří Praha

    Rád bych ještě řekl, že podle mého je třeba dívat se na širší souvislosti, než jen setrvávat u tradičního příkopu mezi klasickým digitálem a smartphony. Podstatné na smartphonech dnes je používání prudce se rozvíjející komputační/výpočetní fotografie. Právě ona umožňuje umělé inteligenci ty neuvěřitelné triky s vysoce automatizovaným a bleskurychlým zpracováním obrazu během snímání – a ne “manuálně” až při posteditaci. A díky ní se fotomoduly ve smartphonech každý půlrok zase o něco zlepšují.
    Objevují se signály, že už přichází jeden z prvních důležitých průlomů, který bude usilovat o vtažení komputační fotografie s plnou vehemencí do služeb fotoprofesionálů: otec komputační fotografie, Marc Levoy (původně profesor ze Stanfordu), kterého si léta hýčkal Google, zejména jako tvůrce špičkových řešení pro smartphony Pixel (a šéfa tohoto týmu), přešel letos v červenci do společnosti Adobe. Na post hlavního inženýra a viceprezidenta, přičemž jeho úkolem je pro Adobe pracovat na “univerzální fotoaplikaci” (universal camera app), schopné “fungovat na různých platformách a zařízeních” (jak zdůrazňuje DP Review). Adobe sice v únoru 2019 prezentoval svou Adobe Photoshop Camera jako přelom, který fototvůrcům umožňuje používat “kouzla Photoshopu v reálném čase”, ale podle všeho pro své ambiciózní plány potřebuje právě velefištrón Marca Levoye. Ten ostatně dostal na starost i profesionální software Adobe Sensei, postavený na umělé inteligenci.

    Jestliže Adobe jde jednoznačně tímto směrem, znamená to, že krajina fotografické techniky je na prahu opravdu hlubokých proměn. Já vnímám věc tak, že klasický digitál není na uplatnění komputační fotografie ve svých tělech technicky připravený a zároveň, že smartphony doposud stačily pro masové konzumenty, ale pro profesionální komunitu se buď musí razantně proměnit – nebo se profi verze nových softwarů přenesou do jiných “těl”. Neznámým faktorem je, co tomu všemu říkají výrobci digitálu, aspoň žádné drby jsem zatím neslyšel. Ovšem s hlavou v písku opravdu svou situaci nevyřeší.

    Tady jsou odkazy na zdroje (anglické), pro fotografy je zejména informativní ten v dpr:
    https://appleinsider.com/articles/20/07/21/adobe-hires-google-pixel-head-for-universal-camera-app
    https://blog.adobe.com/en/2019/11/04/introducing-adobe-photoshop-camera.html#gs.dn60qp
    https://www.dpreview.com/news/8836209383/google-computational-photography-marc-levoy-joins-adobe-to-build-new-imaging-experiences

  11. tak ja vidím aj rozdiel medzi mojim olympusom a iphonom,druhí ale asi nie no.Inak je to aj logické že budu fotit skoro všetci mobilmi,ked ho každý má.

  12. Všechno moudré už bylo sice napsáno, ale přesto si zjednodušující pohled neodpustím:
    Rozdíl mezi uživateli obou přístrojů vidím v tom, že ten, koho baví tvůrčí činnost při vlastním focení nebo při práci s fotkami, fotí foťákem. Ani jinak nemůže, protože focení je jho koníčkem.
    Ten komu stačí pěkné fotky, vystačí s mobilem. Jasně, levným kompaktům odzvonilo a tato hranice se asi bude stále posouvat v k dražším foťákům. A výrobci se pochopitelně vždycky budou chovat komerčně. Mobilní telefon má skoro každý, jeho životnost není velká a obnova nezbytná, technické možnosti MT rostou ve všech jeho oblastech, nejen ve focení. Uživatelů fotoaparátů je mnohem méně a těch, kteří do nich dají vysokou pořizovací hodnotu ještě méně.
    I já děkuji Honzovi Rybářovi za to, že jsem přešel k manuálnímu focení. Na kvalitě fotek to sice není vždycky patrné, ale ta variabilnost mne mnohem víc baví.

  13. Rychlá doba, rychlé fotky, rychlé zverejnenie, lebo zajtra….. ( a už vôbec nedaj bože o týždeň ) – fotka z danej udalosti nemá význam.
    Takto to je a treba sa s tým zmieriť, mobily spravia okamžite dokonalú fotku a hoci mám techniky aj FF foťákov za tisíce kopec – svadbu by som som si kľudne už dokázal predstaviť cvaknúť aj mobilom………myslím že 99% svadobčanov by si nič nevšimlo, lebo 1:1 nepozerá foto nikto z nich a na každú fotku má ( ako tu už niekto v komentároch poznamenal ) 2.sekundy – pri tomto tempe si nestihne ani všimnúť či má napríklad nevesta na fotke otvorené oči !!! Akonáhle dostanú mobily jednopalcový čip zatrasú sa aj FF zrkadlovky !!! Pretože potom dokážu softwérovo už mobily neskutočné veci aj v horšom osvetlení, veď už teraz tieto malé čipy naháňajú kvalitou APSC zrkadlovky. Proste ľahké, skladné, vždy poruke, mobilná kancelária, PC, tlakomer, navigácia …..atď…atď…..milión funkcií, kvalitné foto a video. Tomuto sa ani konkurovať nedá !!! A tak trochu akoby ani nechceli …..??!! Neverím že nedokážu do foťáku dať AUTO funkciu ako má mobil – CVAK a fotka s HDR dokonalá a okamžite. A keď sme u vyhratia aj mobily už fotia RAW a dá sa s fotkou pohrať k spokojnosti a nenechať farby a oblohu len na automat, táto možnosť tam samozrejme je tiež. Foťáky sa zatiaľ budú musieť nabúchať video funkciami ( skôr to budú kamery ) ako foťáky, čo aj vývoj značiek nasvedčuje, lebo vo video oblasti kvalitnú kameru, s vpodstate tak obrovským čipom ako má FF foťák riadne človek preplatí a ten foťák hoci stojí tisíce v porovnaní s takouto kamerou, s takto obrovským čipom je stále lacný, dostupný a skladný. Ale dokedy ?? Aj video je u mobilov výborné dokonca HDR video už používajú mobily bežne a úpešne. Podstatne drahšie JENOÚČELOVÉ zariadenia ako FF foťáky blednú závisťou čo dokážu viacúčelové, malé, multizariadenia, s malými pidi čipmi, malinkými šošovkami – nechápem ani ja !!!

  14. Jiří Praha

    Nevím, jestli se bavíme o fotografii jako řemesle nebo umění. Jestli jako o umění, nedělám si o nadšence starosti, protože se v každé generaci rodí lidi, kteří mají neodolatelné nutkání projevit svou individualitu a něco tvořit. Jestli k tomu budou používat klasický digitál, analog nebo komputační fotografii (prozatím dostupná jen ve smartphonech), to je jejich volba a těžko jim předem předepisovat, že některý z těch prostředků je správnější nebo dokonce jediný správný. Je ale velmi velmi fajn, že jsou všechny ty prostředky k mání. Když jsem byl kluk, měli jsme na výběr jen analog a to ještě především černobílý negativ, barva se fotila spíš na diapozitivy a prohlížela v bakelitových kukátkách, případně promítala přes diaprojektor na zeď. Co se na políčko cvaklo, to bylo dáno i s chlupama. A přesto jsme byli nadšení. Dnešní možnosti jsou s touhle prehistorii nesouměřitelné, tak já si to občas připomínám, abych nazapomněl na trochu pokory. Dobré světlo všem!

  15. Mobil i fotoaparat jsou jen nastroje, ktere sami o sobe dobrou fotku neudelaji. Jasne, technicka kvalita je u fotoaparatu lepší, ale clovek ,ktery se focenim nezivy ,to az tak nemusi resit. S tvrzenim, ze zrdcadlovka vzdy udela lepsi fotku a ze kdo ma zrdcadlovku je FOTOGRAF nesouhlasim… ale mam ted na mysli umeleckou kvalitu fotografie, ne technickou.

  16. Musel jsem dnes nad tím tématem trochu přemýšlet. Nedalo mi to. A došel jsem k závěru, že díky inflaci fotek se přešlo od fotek faktů k fotkám pocitovým. Tedy od technicky vynikajícího obrázku pořízený fotografem, který je ostrý tam kde má, který má věrné podání barev, není rozmazaný, není zazrněný, je detailní a není rozpitý, k obrázku, který fotí ti, co by nikdy na analog nepomysleli, nebo si akorát tak fotili dovolenou stylem “na začátku šetřili fotky, a zbytek filmu se dofotil doma”, který je barevně přesycený, je tam něco co údajně zajímavé a je úplně jedno, jaká je kvalita té fotky. Taková fotka se upíchne na instagram nebo FB, nebo se ukazuje v mobilu a toto si někdo prohlíží přibližně po dobu jedné vteřiny. A jde k další fotce. Na tom malém displeji tam stejně nevidí co tam je, tak jen líská další a další, a hlavně ať už je konečně poslední fotka. Při tom prohlížení si říká, co mu na konec řeknu? Jak ho pochválím, aby mi příště pochválil ty moje fotky on? A dojde někde k nějaké, tu si jako prohlíží a řekne, “hmmm, tady ta je hodně pěkná. Pěkné barvy. To jste došli tak daleko,jo? Jste se nebáli?” A líská ty fotky dále. Když už je konec, tak vytáhne ten svůj mobil, a vnucuje ostatním svoji dovolenou.

  17. Že to spousta lidí neřeší je pravda, že fotí mobilem je taky pravda, ale mě ta kvalita výstupu z mobilu prostě neuspokojí (obzvláště když ve specifických podmínkách, např. při astrofotografii). Ať mají mobily i tisíc MPix a 64 foťáků :-P. Navíc, nehledě na kvalitu mě focení mobilem ani nebaví, není nad to držet foťák a cvaknout 🙂 Přešel jsem ze zrcadlovky na Sony A6400, výstup parádní a skladnost velmi přijatelná, za mě není co řešit…

  18. Martin Mentor

    Absolutně !

  19. Můj názor je ten, že 99% lidí(ani fotografů s FF) nepozná, čím byla fotka focena. Na čem se na fotku podívá? Na mobilu(nulová šance rozpoznat kvalitu), na monitoru(nejčastější je 19palců širokoúhlý) taky ne.
    Takže je to takové placebo. Věřím, že někdo jako pan Rybář to třeba odhadne správně, ale ti co fotí rodinu, makro-kytičky a dovolenou to nepoznají. Ta doba, kdy malé kompakty fotily takové zazrněné obrázky, nebo takové olejové barvy, ta doba už je asi pryč. Dnes i ten mobil, co vytlačil tyto levné kompakty, fotí za bílého dne na 90% pěkné snímky. Kdo se dívá na fotku a zkoumá detaily? Naprostá většina lidí se podívá na obrázek a první co ho zaujme je co tam je(dítě/krajina). To ho nějak naladí a pak si uvědomí barvy a tvary objektů. Pokud u obrázku stráví déle jak 2vteřiny, tak se zkusí vžít do místa, které je foceno. Až někdo opravdu znalý začne zkoumat, jestli ta tráva má jednotlivé stébla i někde v dálce, nebo je to prostě zeleno-okrová plocha. Ta inflace fotek je taková, že prakticky se na fotky nikdo nedívá. Mám asi 40000fotek focených LX3 za 11let. Fotky jsem za tu dobu třídil někdy na začátku a pak až letos za koronary. Ještě je chci upravit. Ale to bude asi za další korontény(a jestli už žádná nebude?). Původní množství bylo asi 70000fotek. Takže za 11let jsem se podíval na své fotky jednou. Si nedovedu představit, že bych se zájmem prohlížel i miliony cizích fotek. Když už se na cizí fotku dívám, tak ji proletím “z rychlíku” a dobré. Pochválím a vůbec nevím, na co to fotil. Vyloženě zašumělé fotky a olejové barvy už pomalu nevídám(předpokládám, že jsou foceny na mobily středně drahé-třeba 4roky staré technologie).

    Fotek je zkrátka moc a prohlíží se hlavně na malé obrazovce(pokud se vůbec prohlíží). Tam je úplně jedno, čím to bylo foceno. Dobrá zpráva je, že i ty mobily jdou kupředu a nikdo mi už neukazuje svoje děcko focené VGA.

    A taky bych s určitou mírou drzosti řekl, že foťáky co byly před těmi 11ti léty brány jako profi, tak dnes to zvládnou ty high-end kompakty a možná i ty drahé mobily. Tenkrát to byla špičková fotka a dnes už není? Bych řekl, že je to tak trochu honění ega. Něco, o čem autor článku píše… Mít pocit, že jsem něco lepšího, i když vlastně nejsem….

    Ale jeden postřeh bych ještě měl. Řekl bych, že čím dražší stroj, tím lépe fotí za šera-tmy. Což se mobilům zatím moc nedaří. Možná tak ty high-end kompakty(RX100, LX100, G7X, G5X)

  20. Dobrý deň, štartovací článok a k nemu diskusia je na vysoko aktuálnu tému. Sám sa považujem za fotoamatéra, ktorý si fotí pre radosť a ktorý si rád urobí radosť kúpou nejakej novej výbavy😀
    Kamarát, inak v mladosti člen fotoklubu sa tešil na narodenie vnučky. Že to bude dovod na kúpu svetelného pevného objektívu a editácie v LR. Po roku mi ukazoval, že úplne všetko nafotil mobilom a bol spokojný s rozostrený pozadím a ostrý mi očkami…
    Vtedy mi počas debaty došlo, že čaro fotenia pre mňa je v tom, źe si idem vedome zafotiť na hocijakú abstraktnú tému , ponorím sa do celého procesu a chytím pri tom také flow, že po hodine fotenia so zámerom som zresetovaný ako po dni voľna.
    A tu sa ukázalo, že on síce fotky na pamiatku mal ale vlastne za rok sa nedostal do tvorivého stavu ako pri fotení s foťákom.
    Fotoaparát si zoberie do ruky ten, kto má chuť vytvoriť čosi pre seba, obdiv okolia nemusí nastať. A sme pri začiatku, ego si s tým musí poradiť samo a určite to bude u mnohých veľký zápas, na výsledok ktorého japonskí výrobcovia budú s napatím čakať 😀

  21. To co jste tu napsal mi leží dlouho v žaludku, lépe bych to napsat neuměl, děkuji.

  22. Dan Wieser

    Zdravím, Honzo,
    delší dobu Vás sleduji. Zaplatil jsem si mj. Váš online kurz, díky kterému jste mě naučil fotit v manuálu. (mohu o něm mluvit jenom v superlativech, doporučil jsem ho již několika známým. Dovedete perfektně zaujmout a jdete rovnou k věci. Rád si ho zpětně pouštím.) Nyní k Vašemu článku výše. Podle mě jste přesně vystihl současnou dobu, kdy vše směřuje k mobilu. Tak jako umí nahradit kompas, vodováhu, rádio, navigaci, noviny, kalkulačku, převodníky, atd. atd., nahrazuje i foťák. Je to stejné, jako když si někdo chce pořídit pěkný stroj, narazí často na otázku: FF, nebo APS-C? (přesně tu samou jsem mj. řešil před rokem. Přesvědčil mě kamarád, který mi ukázal, že na fotkách z dovolené a výletů nerozeznám rozdíl. Budu k moři tahat 3kg foťák za 70tis a během večeře budu mít strach, jestli mi ho někdo neukradl na pokoji :-)). Podle mě jste to pěkně definoval v úvodu Vašeho článku: “Ano, samozřejmě, ale to poznáte jen vy. Nikoliv okolí”. A to je přesně ono! A moje životní zkušenost ještě říká: okolí to vůbec nezajímá! Mobily se prostě posunuly tak daleko, že když jsem ukazoval známým fotky z dovolené na 65″ ultra HD obrazovce, sám jsem se přistihl, že si musím rozkliknout Exif, abych zjistil, jestli je fotka ze Samsung S10+, nebo Canon 77D (omylem jsem si tehdy oba soubory smíchal dohromady). Pokud jde o mě, jsem technický nadšenec a FF si v budoucnu určitě pořídím. Jsem ale přesvědčen, že mobil se klasickým fotoaparátům přiblížil tak, že za pár let pouhým okem nikdo pozná rozdíl ve výstupu. A to pohodlí je nesrovnatelné. Je lehký, v kapse a téměř 100% lidí ho má s sebou. A ještě jedna výhoda. Když přijdu kamkoliv do známě WiFi, fotky se automaticky nahrají do cloudu, takže je mám bez přemýšlení hned na všech svých PC.

    Děkuji Vám, Honzo za zajímavý článek a za to, že své cenné zkušenosti předáváte dále. 🙂

    Dan

    • Jan Rybář

      Dane, děkuji moc za pochvalu! Jsem samozřejmě moc rád, že Vám mé online kurzy pomohly, to moc rád slyším, že to “funguje”…. A ano, jak píšete, ono se to celé nějak mění doslova před očima. Já též nadále budu hodně fotit mým full framem, ale přiznávám, že po pár letech nadšeného focení se špičkovým APS-C (Fujifilm) spíš říkám, “když už, tak už” a sáhnu po FF, ne po Fujifilmu (čemuž bych ještě vloni nevěřil). Zkrátka, uvidíme, každopádně nám v tom ty mobily dělají pěkný nepořádek… Mějte se a díky! JR

  23. S pohledem autora článku souhlasím. Ale i tak to tak horké nevidím, možná pro to, že jsem onen nadšený amatér a technicky založený člověk co neočekává poklepání rukou ani na rameno. Mobily už Prostě neměly kam jít, tak začali v mobilech vyvíjet user frendly foťáky pro masy. Zmáčkni si čudlíček, vyleze hezká přebarevná fotečka. Bohužel vzhledem k rozměrům mobilu, brzy narazí na limity, které jinak než uměle nepřekonají. Jakou hodnotu asi bude mít taková fotka? Potěší taková fotka? Nadšence do mobilů ano, ale nadšence do fotografování? S mobily ona laická majorita netušící nic o kompozici a světle revoluci neudělá. Ráda slyší na věci typu, čím víc proužků tím víc Adidas. Tím myslím množství čoček a megapixelů, které současné modely mají, tak je to prostě in. Mobily práci fotografům určitě neseberou. Když nepůjde o zakázku, bude se fotit většinou mobilem. Jsem nadšenec co i na celodenní výlet s rodinou a s dítětem v nosítku bere FF s dvěma objektivy. Mně se ten výstup z mobilu nelíbí, bohudík. Ale každý ať si samozřejmě vybere co mu vyhovuje.

  24. Miroslav Pavlík

    Hezký den, ještě doplním svůj příspěvek. Pan Rybář tu nadhodil zajímavé téma. A to, že dnes skoro všichni fotí mobilem je přece SKVĚLÁ ZPRÁVA. Tak nás, co fotíme fotoaparátem, to odlišuje od ostatních. A nutí nás to stále dělat lepší a lepší fotky.

  25. strejda od piva

    Krásně řečeno,autor očividně ví,že doba,kdy někdo měl zrcadlovku (i 300D+50mm1,8) udělal cvak obličeje s rozostřeným pozadím a všichni si sedli na zadek je dávno dávno pryč…..Opravdu se mi líbí jakej realistickej náhled na to má…..Ruku na srdce….ano DSLR tu zůstanou,ale už jen pro specifické projekty (studiové foto,interiérové komerční záběry,produktové foto,360prohlídky,svatby..atd)….ale běžné focení (od reportáže,zachycení výletu atd)…to vše už mobilem zvládne daleko daleko líp – hlavně..nemusím sebou tahat batoh,nemusí rodina 5minut čekat než to vybalím,nastavím….a udělám daleko rychleji mnohdy kvalitnější fotku.Obzvláště ti co mají již rozum,ví že např.v dětském světě je důležitější zachytit neopakovatelnou vteřinu mobilem než ji nemít vůbec…..A ruku na srdce…opravdu si ti namyšlení fotografové by např.vsadili 10 000kč že poznají která fotka z výletu (apod běžné focení) je mobilem a která DSLR s top objektivem? Já bych si nevsadil ani 500kč protože i když fotím s DSLR přes 15let,mobily už je předehnaly…(pro běžné focení).
    Amen a hate od “rádoby profíku” na mne 3 2 1 start

  26. A není to vlastně jedno čím se fotí? Není důležitější nápad, kompozice a světlo než technika?
    Třeba záznam zvuku prošel něčím podobným od vinylu přes pásky a CD k datům. A nic se nestalo, protože důležitý je ten zvuk samotný.
    PS: Zřejmě nás čeká ještě další pokrok v focení mobily – třeba něco jako VR stream – kdy nebudete fotit, ale přidávat do staženého profi záznamu svoje vybrané objekty – takže vlastně už “fotit” nebudete.

    • Pane Rybáři, budu muset přestat číst vaše články s podobnou tématikou :-). Jako nadšeného amatéra, co fotí opravdu jen pro radost, mě vždy po přečtení takového článku o mobilech přejde chuť dělat cokoliv. Focení mobilem nenávidím, i když ho sám často používám. A pokaždé si řeknu, “ty vole, proč sis nevzal foťák”? Je to tak moc jednoduché a intuitivní, že se pokaždé divím, co na tom všichni ti lidé mají. Za mě požitek z focení žádný a radost z fotky taky skoro taky ne. A přeci to má takový úspěch. Takže já se o své focení nebojím, pro obdiv od okolí to nedělám. Diagnoza je nezkrotná vášeň a závislost zmáčknout spoušť fotoaparátu. Právě jsem pořídil nový FULL FRAME od Canonu a užívám si focení. Ve dne rodinu, v noci noční krajinu.

  27. Já bych se nebál situace, že zmizí nadšení fotoamatéři a focení pomocí fotoaparátu bude pro hrstku vyvolených. Vidím to u nás v naší velké rodině, kdy děti (již dospělé s vlastními rodinami) pořizují okamžité obrázky pomocí mobilu. Je to pro tu chvíli okamžiku. Ale jakmile chtějí pořídit nějakou pěknou památeční fotografii, jde se za fotografem (a nemusí to být superprofesionál). Ať už do exteriéru, či ve studiu, ale ty fotografie budou vždy lepší. A snacha, ač fotili mobilem oslavu prvních narozenin dcery, se mě ptala, jestli mám foťák, proč nefotím. Pro mě je to drobný důkaz o pomíjivosti mobilních fotek a jejich jepičím životě.
    Sám fotím od svých 10-ti let, prožil jsem éru čb filmu, barevných fotek, počátky digitálů a jejich vzestup. Jsem takový dinosaurus, co na kole i pěšky taká na výlety skoro 6 kg výbavy včetně několika filtrů a objektivů a co by raději vypustil duši při svízelném výstupu na kopec, nežli výbavu nechat doma a fotit mobilem. Je pravda, že na poslední výpravě autobusem do Rumunska byli z 40 lidí asi 3 – 4 fotografové, ostatní mobily a malé kompakty, ale to je ještě stále poměrně slušný poměr, nebo ne?
    Je to pouze můj názor, ale jsem přesvědčený, že tvůrčí fotografie, ať amatérská nebo profesionální, nás bude ještě dlouho těšit.

  28. Nevím, jak je to u profesionálů. Tam zřejmě panuje větší soutěživost či dokonce řevnivost. Ale tak tomu je u všech “uměleckých” profesí. Já, jakožto starší člověk a naprostý amatér, nemám jakoukoliv potřebu “klepání na záda”. Jsem člověk, který rád fotí a nedělá si žádný problém s tím, že všude kolem mne cvakají mobily, které dskutečně dělají “pěkné ” fotky, jak rád uvádíte. Ale já mám rád oblohu, která je na fotografii skutečně taková, jakou ji vidí moje oči (i když už to není to, co bývalo). Stejné platí, pokud jde o trávu, která je někdy dohněda či dožluta, a netrhá mi oči z důlků. Navíc při svém focení často narazím právě na lidi, kteří nechtějí nic řešit, jak píšete ve svém článku, a proto fotí mobily. Pak je docela zábavné když vidím, že se nenápadně “koukají” na toho blbce s fotobrašnou Canon, který občas použije ten objektiv, jindy zase jiný. A fotoaparát si umístí na stativ (či monopod), aby se mu netřepala ruka, a během focení by si třeba mohl zakouřit (naštěstí jsem nekuřák). Další legrace nastává například při focení našeho vnoučka. Fotí moje dcera a můj zeť (mobily) a fotím také já (bezzrcadlovkou). Běžná je pak sotuace, že dcera nemá jedinou fotku (bez rozmázání), protože vnuk “nepostojí”, zatímco já mám během chvilky fotek několik. A to už vůbec nemluvím o skupinové fotce, kdy se fotí “hromada lidí”. Kam se pak hrabe mobil na můj “širokáč”. A naprostá pohádka ja fotit portrét nebo fotit v místnostech se slabým osvětlením (například pavilóny v ZOO) světelným objektivem z řady pro zrcadlovky. Pře nějakým časem jsem Vám psal, že jsem dlouhá léta fotil ultrazoomen Olympus a do důchodu jsem si jako dárek koupil bezzrcadlovku Canon M 50. Je to lehké, senzačně rychlé (pro mne) a přes redukci se dají použít objektivy z vyšší řady. Pro amatéra prostě paráda. Já jsem naopak mobilem přestal fotit až na nějaké výjimky (např. jídelní lístek nebo otvírací dobu). V poslední době jsem si pořídil několik předsádek a pokusím se o nějaké mikrofotky, protože všude kolem je “příroda”.
    A jen na okraj uvádím, že jsem Vám již dal svůj souhlas se zasíláním Vašich “zprávovýchdopisů”.
    Takže bojujme hrdě dál za fotografie vzniklé cestou optiky, nikoliv cestou umělé inteligence. Dobré světlo všem věrným.

  29. Zánik fotografování s použitím fotoaparátů, to je jako šíření poplašné zprávy (míněno ironicky) :-). Když na konci
    19.století vznikla fotografie v pojetí, jak ji známe nyní, tak se také malíři obávali zániku svých živností a že to bude
    konec klasického malířství. A byl? Ne, malíři jak akademičtí, tak i hobby, malují i dnes. A to podobné se dělo, když
    nastoupila fotografická digitální éra. To bylo prognóz, že to je konec klasické, filmové fotografie. A byl? Ne, statisíce
    fotografů stále fotí na filmový materiál a pořád jich přibývá. A ano, levným digi zrcadlovkám je už asi odzvoněno a digi
    kompakty už snad ani nikdo nevyrábí. Tady to převzaly mobily. Osobně je mi jedno, kdo, jak a čím si pořizuje své obrázky,
    protože 95% těch, co je používají, nefotografují, ale pořizují jen obrázky, které s fotografií a fotografováním nemají nic
    společného. Nic proti tomu nemám a když se to někomu líbí, je to jeho věc. Naštěstí je možnost, nemuset se na ty jejich
    obrázky dívat. A ano, také souhlasím a panem Rybářem, že ego některých “fotografů”, někdy těch, co mají špičkovou
    fotovýbavu, neodpovídá jejich tvorbě, ale přesto si ji velmi vysoce cení (tu tvorbu) a často také požadují za své focení
    nemalé peníze. Já naštěstí ve svém okolí znám většinou jen skromné amatérské fotografy, kteří nemají potřebu se
    nechávat pochvalně poplacávat po ramenou. I když přece, výjimky se najdou. A kdo chce prezentovat svojí tvorbu, tak
    existuje možnost uspořádat výstavu svých fotek v nějaké kamenné galerii. Takže ono to asi dopadne v budoucnosti podle některých předpovědí tak, že jen pár výrobců bude vyvíjet a vyrábět jen několik špičkových a drahých modelů bezzrcadlovek s
    neméně kvalitními a drahými objektivy, které si budou pořizovat jen tvůrčí fotografové a opravdoví profesionálové. Však ono to nějak dopadne, nechme se překvapit. No a komu stačí a vyhovuje mobil, tak ať s nim prostě obrázkuje a kdo musí mít středoformátový Fujifilm a nebo Hasselblad, tak nechť ho má… 🙂

    PS. Než abych měl na “focení” používat mobil, tak to bych si raději usekl obě ruce… 🙂

    • Jan Rybář

      Aleši, zdravím a díky za komentář! A byl bych moc rád, pokud byste měl pravdu, že je jen málo těch, kteří fotí kvůli své “slávě”… Já, přiznávám, to vidím opravdu jinak… Touha “dělat umění” je silnější, než kdykoliv v minulosti, protože motivace “jen si tak fotit” rodinu nebo výlety už moc nefunguje, dělá to každý… No a právě to “dělání umění” bez onoho potlesku okolí úplně nejde (vše řečeno s nadsázkou)… JR

  30. Zdravím Vás i všechny ty, které fotografování baví. Tak jako ve všem, co člověk dělá, se lidé dělí v podstatě na dvě skupiny. Uživatele a milovníky. Například u motorek, jsou zde ti, kteří jezdí a motorku mají pro to, pro co je udělána – dopravit z bodu A do bodu B. No a potom jsou tu Motorkáři s velkým M, kteří motorky milují (také k nim patřím) a snaží se o tom co umí a co jim může dát dozvědět co nejvíc. Motorkáři moc dobře ví o jakých pocitech (svoboda, sounáležitost s partou) mluvím. A stejné je to s fotografováním. Pokud je milujete, tak není co řešit. Stejně zjistíte, že mobil postačuje, ale neuspokojuje, i když má funkce PRO, které velmi zdárně “pravým” foťákům konkurují. Ano, jsou situace, kde se velké sklo oproti mobilu těžko chytá, o to větší potěšení je, když to dáte. A uznání okolí ? Koho by netěšilo. Jenže někdy hraničí až příliš se slušností, aby Vás při prezentaci fotek neurazili malým zájmem. V obrovské záplavě fotek, které na nás útočí ze všech stran (velmi často vynikajících) v podstatě stejně nemáte šanci běžného hodnotitele “oslnit”. Něco jiného je to ovšem v partě nadšenců, kteří vědí, jak se na Vaši fotku dívat. A “to je docela dobrý” by Vám (i mě) mělo být motorem k dalšímu focení a nejen k cvakání. Vždyť to děláme pro svoji radost, nebo ne? Tak všem dobré světlo!

    • Jan Rybář

      Jirko, díky za skvělý komentář, srovnání fotografů a motorkářů opravdu sedí! I Vám dobré světlo! JR

  31. Za mě krapet cítím problém v tom, že nám velcí výrobci fotoaparátů poněkud zaspali? Proč fullframe bezzrcadlovka za 50.000 nedisponuje stejnou UI, jako má dnes mobil za 3000? Proč mobilem vyfotím z ruky krásnou ostrou noční fotografii plnou detailů, zatím co fullframe bezzrcadlovka si s objektivem F1.4 bez stativu a kdo ví čeho neškrtne, občas bylo by fajn mít možnosti moderní UI i plně manuální focení v plnohodnotném moderním fotoaparátu, nemyslíte? Občas se zastydím, když manželka vezme večer mobil a udělá z ruky nádhernou fotku, kterou já z 3kg výbavy za 50.000 na krku bez stativu a kdo ví čeho prostě nedám…. Ano samozřejmě při pohledu 1:1 a podobně si zas neškrtne telefon, ale jak ještě dlouho? Pokud netiskneme plakáty, ale jde o zachycení vzpomínek, začíná mít telefon díky UI daleko větší šanci zachytit pěknou vzpomínku, o zpomaleném pohybu a podobných kravinkách ani nemluvě… navíc je pohotový, lehký, při ruce…. Každá nová generace mobilů přináší vylepšení, zdokonalení a za zmíněných pár korun, to ve světě “plnoformátu” se bohužel nic takového nekoná, kromě občas neuvěřitelně přehnaných cen…

    • Martin Sneček

      Ano, výrobci jsou prevíti vyčůraní.
      A proto vám do vyšší střední třídy nedají čip s GPS, ani kompas, i když do svých low-end modelů je dávají a to i s velkými nálepkami na těle, protože vědí, že to lidi chtějí.
      A protože to lidi chtějí, a tamhle ten, či onen si koupil vyšší střední třídu, tak ať si to připlatí. Stojí to jen 5 tisíc, zaplácnete si tím sáňky na blesk, trčí z toho dráty a musí to extra nabíjet. Prostě super.

    • Jan Rybář

      Petře, ano, přesně, to je otázka otázek. Já prostě nevím. A dva roky si říkám, jak skvělé by to bylo, kdyby např. Canon vzal něco á la Canon 250D (což je opravdu skvělý stroj za ty peníze) a nacpal do toho fotovnitřnosti třeba iPhonu… Jenže se to prostě nestalo a nestane. Proč, těžko říct. Jedna verze: zaspali dobu. Druhá verze: je to technologicky těžší, než se zdá – mobil je nabušený počítač, foťák z principu ne… JR

  32. Vůbec nic se neděje, vše je ve spirále, klesají prodeje fototechniky, nikoho fotka z foťáku nezajímá to je přeci přirozené, časem zpět po spirále vzhůru. Lidem se přejí sdílený obrázek z mobilu, už teď vnímám začátek té majetnické a svým způsobem snobské touhy mít pořádné foto v té nejvyšší kvalitě v drahém rámu. Neb jen plebs použivá mobil a nic nemá pevně v rukou, protože si to nemůže dovolit zaplatit fotografa, malíře a sochaře( obdobně teď maluje, modeluje a sochá každý, taktéž ze strašným výsledkem a všude toho plno) Ale zaplatit si člověka co něco umí, ten pocit že vás bude poslouchat a pracovat pro vás a nebude to za pár peněz, vždyť to už nikdo neumí… ten nezmizí nikdy.
    Vše se vrátí k normálu, portréty, obrazy krajin, veškeré umění to bylo vždy jen pro ty úspěšné a ještě jen některé, jen pro ty co se chtěli svou vzdělaností a obdivem ke kultuře odlišit od stejně bohatých ale tupých kusů. Jestli je tu nějaká touha a pýcha pak ta stejná co před tisíci lety a v každé civilizaci a kultuře, touha zanechat po sobě něco hmotného, co nebylo lehké získat. Dnes si obrázek z mobilu vytiskne každý, jenže se to neděje, neb i plebs tuší kde že jsou ty hodnoty. Vidí to na zámcích v galeriích v antik obchodech kam se chodí ptát kolik by mohl dostat za obraz, komodu a ten modrý porcelán po babičce.
    Nedivím se, že v nabídce zůstanou jen drahé modely těl a špičková skla, nejsou to hlupáci a vědí co v budoucnu přinese zisk. Staromilci si zapláčou, mladé to nebude zajímat a svět se bude točit dál ve své spirále.

    • Jan Rybář

      Martine, díky moc za skvělý úhel pohledu! Já se jen obávám, že než se ta spirála vrátí zpět, pár fotofirem přestane existovat a všechno bude nějak jinak… Například: 15 let nyní příležitostní fotografové tušili, že není občas špatné něco nastavit a že existuje tajuplný pojem kompozice. To s mobily zcela mizí, což je škoda… Ale asi to tak má být, tedy netřeba smutnit… Zdravím, JR

  33. Miroslav Pavlík

    Dobrý večer všem,
    neházejte flintu do žita, chtějte být obdivováni. Odlište se od ostatních. 99% (možná) obrázků z mobilu skončí jen na nějakém displeji. Ukažme, co je to fotografie. Tak jako dříve, když jsem přinesl z temné komory fotografii v ruce. Dotáhněme i dnes fotografický proces do konce. Vytiskněme fotku, nechte vyrobit foto knihu a pod. Ne, že by to nešlo i z mobilu, ale většina co fotí mobilem to neudělá. A uvidíte, že nakonec i ten obdiv přijde.

    • Jan Rybář

      Mirku, zdravím a ano, já se nedávno rozhodl vytisknout co nejvíce fotek z archivu a pohodit je (v přeneseném smyslu) na půdu do krabice. Jak se znám, pár let to ještě nestihnu, ale udělám to – a tyhle fotky pak jediné přežijí… JR

  34. Martin Mentor

    Nadprodukce všeho, tedy i krásných fotek, které můžete vidět prakticky kdekoliv a kdykoliv devastuje zájem si prohlížet a hledat ty nejzajímavější se zajímavými záběry, s náladou a nevšední kvalitou. Dostávám je mailem, obvykle v blocích a jen je kvapně prolétnu, nebo rovnou vymažu. Jsou zajímavé a..a..a…a už jsem je někde viděl. Nudí mě ta nadprodukce a vlastně už nezajímá. Ta snadná dostupnost nevídaného a neslýchaného ze všeho dělá spotřební zboží. Krásná muzika na MP3 se ztratila už jen podstatou ořezané kvality na něco co slyšíme a poznáme, ale nehledáme tam cinkot trianglu a přijímáme ji jako informaci. HiFistů je méně než včelařů a podobné to bude pravděpodobně i u fotografů. Focení fotoaparáty bude jen pro úzkou skupinu fajnšmekrů. Vzpomínám, jak jsem hledal ten nejzajímavější záběr s vědomím omezeného materiálu. Jak se ve vývojce objevovalo to, co jsem ustálil, vyleštil a byl jsem hrdý na to, když to vyšlo.
    Teď hledám něco zajímavého na Spotify, abych si to koupil v lepší kvalitě, ale málokdy to udělám. Mrskám jeden záběr za druhým. Snažím se vytvořit kompozici, manuálně donutit nejlepší fotomobil k nejlepšímu výkonu. Stovky fotek plní paměti každého z nás, každý den, každou hodinu. Vzpomínám si jak jsem s rozechvělýma rukama vybaloval LP, které mně tirák přivezl na můj gramofon. S nadšením jsem si prohlížel fotky z míst kam jsem věděl, že se nikdy nepodívám. Dnes se dostanu za 24 hod. na kterékoliv místo na planetě a navíc tam už desítky lidí byly a fotily a poslaly a uložily a jistě se některá fotka povedla, ale koho to zajímá ? Fotomobily jsou to, co většině lidí bohatě stačí. Renomované firmy vyrábějící kultovní foťáky zanikly nebo jsou na prodej. Kdo by se tahal s objektivy, kdo by se tahal s kompaktem, když sáhne do kapsy pro mobil a vytvoří fotku, kterou by před pár lety vytvořil jen s tím nejšpičkovějším vybavením. No a hned ji může poslat celému světu. Fotoaparáty jsou jen pro profesionály a přijde doba kdy jen profesionály budou zajímat. Možná ani ty, když jsou schopni mobilem vyfotit ve špičkové kvalitě cokoliv.
    Omlouvám se za zmatený, možná i zcestný názor, ale tak to vidím a cítím já,

    Martin Mentor

    • Jan Rybář

      Martine, zdravím Vás… Ano, tohle jediné téma by stálo za článek či více článků: ona děsivá únava obrazovým smogem i to, že už pak nemáme moc sílu hledat něco opravdu podstatného… (Už dlouho si říkám, že prozkoumám na Spotify takovou tu nejlepší kvalitu, no ale pořád to nějak odkládám, s focením to je podobné)… Dobré na tom je, že po únavě zase vznikne něco nového… Což bude napínavé sledovat… JR

      • Martin Mentor

        Děkuji Jene za reakci ! Protože se zabývám muzikou poněkud více než fotografováním, posílám tip na TIDAL HiFi.

        Více právě než se Spotify začínám “kamarádit” s digitální distribucí hudby (konkrétně TIDAL HiFi), ale kvalitou nedostižné zůstávají optické disky, případně “hi-res” data na flashkách. Počítačům a IT technologiím až zas tolik nehovím, ale při streamování hudba nějaké drobné nepatřičné “artefakty” nasbírá, na druhou stranu zorientovat se třeba v klasických novinkách u Deutsche Grammophon a ve vysokém rozlišení k tomu, na to je TIDAL HiFi nedostižný (k PC používám USB D/A převodník AudioQuest DragonFly Red s vestavěným dekodérem MQA a sluchátka Sennheiser, v součtu za nějakých dvanáct tisíc).

        HiFi a muzika, včetně nadprodukce, si jsou s focením podobné.

        No a k tomu si prohlížím fotky 🙂

  35. Pavel Kurka

    Smutné a pravdivé! Výjimečnost fotografie a fotografa je nenávratně pryč, vše začalo relativně nedávno s nástupem doby digitální. Před tou fotil jeden člověk z tisíce, nyní asi tak jeden z tisíce nefotí. Pokud jde ale o ego fotografa, nevidím to tak tragicky – fotografem hodným obdivu zůstane vždy jen ten, kdo fotí fotoaparátem, bude to totiž brzy naprostá exotika… 😉

    • Jan Rybář

      Pavle, zdravím a díky za komentář! Smutné čtení to být nemělo, spíš takové realisticko-věštecké… A ano, to je určitě dobrá poznámka! Lidé s fotoaparáty se vážně stávají tak trochu raritou… JR

  36. Jana Pulcová

    Dobrý den,taky jsem byla a stále jsem moc pyšná, když se mi nějaká fotka povede a někdo jí pochválí.A máte pravdu,že to dost bolí, když pošlu fotku do soutěže a oni mi žádnou nevyberou,ale hned si řeknu”Už nikdy!!!A jsem hrozně uražená.Ale já miluju focení.Jsem amatér,ale fotím celý život a to je mi už 70let.Teď fotím na Xiaomi mi10 a dost sní válčím,no snad se to poddá.Fotila jsem i zrcadlovkou ale s mobilem mě to moc baví.No a já si obdiv kompenzují tím,že píšu recenze hlavně fotím pro Google.Už mám asi jeden půl mil.shlédnutí a když mi někdo dá palec ,tak jsem štěstím bez sebe.A myslím,že je to dobré řešení.Přeji Vám hezké dny a obdivuji Vás.Takového rádce bych potřebovala u sebe!!! Zdravím Vás Jana Pulcová

    • Jan Rybář

      Jano, děkuji moc za zajímavý komentář! Soutěží se netřeba bát a rozhodně je zbytečné smutnit, když někdo něco nevybere, vždy to je hodně subjektivní…A recenze na Googlu, to je pravda, tam je opravdu možné být užitečný obrovskému množství lidí… Tak ať se daří! JR

  37. Daniel Oriabinec

    Pěkný den přeji… článek je zajímavý a svým způsobem reaguje na dnešní realitu. Myslím ale, že u focení mobilem, většinou momentální výstřely, chybí to, co se mi na fotografování líbí… výlety do přírody, hledání zajímavého záběru, vhodné kompozice a nastavení přístroje, prostě to vzrušení a napětí, zda po zpracování bude výsledek takový, jaký jsem si přál, jestli vyjadřuje alespoň pro mne emoce a příjemnou vzpomínku na ten den, kdy jsem tam byl… a nijak mne nevzrušuje, zda se fotka líbí či ne, to je velice subjektivní… takže pro mne je focení mobilem nudné…

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za komentář! A zcela souhlasím, že focení má vždy být vášeň a dobrodružství, což u mobilů jde z definice mnohem hůře… JR

  38. Hezký den pane Rybář, můj názor je ten, že sice jsme “převálcováni” mobily a musím souhlasit, že některé obrázky jsou opravdu moc pěkné, ale to cítění a hlavně vidění fotografa, tak to nám nevezme i sebelepší mobil, neboť skoro za každým je uspěchaný, někdy i zbrklý autor rychle zachycující nějakou scénu bez toho našeho vyčkávání, trpělivosti a nadšení z každého zachyceného okamžiku.Takže z mého pohledu nám vlastně tato doba docela nahrává a i když momentálně “není čas” a zájem o prohlížení zajímavých fotografií, tak tu aspoň něco hezkého, tím mám na mysli fotografii s příběhem, po nás zůstane hlavně pro ty, které to bavit nepřestane vývoji navzdory. 🙂 Přeji hezké letní dny.

    • Jan Rybář

      Heleno, díky moc za komentář a zcela souhlasím, že pro ty, pro které to je vášeň, to tak zůstane, vývoji (jak píšete) navzdory! JR

Připojte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*