Kam míří fotografování – 10 otázek pro rok 2022

Co napínavého nás čeká ve světě fotografování v roce 2022? Jaké mezníky mohou přijít, jaké velké otázky čekají na zodpovězení? Tak jako v minulých třech letech jsem sepsal seznam 10 témat, které bude letos zajímavé i důležité sledovat.

Je tu leden, a tedy přichází čas zkusit pohlédnout do věštecké koule a do světa vypustit pár větších i menších spekulací o tom, co čeká v příštích měsících svět fotografování.

Poprvé mě to napadlo před čtyřmi lety, článek vyvolal velký ohlas, a proto jsem ze všeho vytvořil takovou malou tradici. Pro zajímavost, zde případně najdete minulé verze, tedy rok 2021, 2020 a 2019. Já je tedy raději moc nečtu, abych se nedivil…

Každopádně, tak jako v minulých letech, platí, že jde o mírnou nadsázku, tak už to prostě u věštění z koule bývá…

Trendy ve fotografování
Co přinese tento rok ve světě fotografování? Tak jako v minulých letech zkouším věštit z křišťálové koule… Ilustrace: Bee967/Depositphotos.com

1. Stanou se full framy normou u ambicióznějších amatérů?

Tahle otázka mi, popravdě řečeno, přijde opravdu zásadní a opravdu nesmírně zajímavá… Mnoho let platilo, že pro začátečníka je rozumné začít si hrát se zrcadlovou za 20 – 30 000 Kč a až pak, po pár letech, vytáhnout z prasátka oněch cca 120 000 Kč a koupit si full frame. Jiné pořadí nedávalo moc smysl.

Ale to se v posledním roce nebo dvou začalo dramaticky měnit. Zaprvé, upřímně řečeno, nové začátečnické APS-C bezzcadlovky (tedy ty s menším snímačem) od Nikonu a Canonu nejsou ani zdaleka tak jednoznačně skvělou volbou jaké jejich zrcadlovkoví předci. Ale hlavně: ceny full framů jdou dolů – třeba Canon RP se setovým objektivem jde koupit pod 30 000 Kč a výsledky prostě nejsou vůbec špatné (byť bych sáhl asi přece jen trochu výš).

Moje prognóza tedy zní: full framy Canonu, Nikonu i Sony budou stále více dobývat segment nadšených amatérů – potrvá to pár let, ale trend mi přijde nezvratný. A z hlediska budoucí podoby světa fotografování též trend hodně důležitý.

2. Co čeká segment levných bezzrcadlovek á la Canon M50?

S první otázkou logicky souvisí téma, jaký osud čeká levnější modely bezzrcadlovek. Dokáží si foťáky á la Canon M50 mark ii nebo Nikon Z50 udržet dávnou roli, kterou hrály po více než deset let zrcadlovky podobné cenové hladiny (15 – 25 000 Kč)? Budou stále významou volbou pro ty, kteří si říkají “chci pořádný foťák a hezké fotky”?

Odpověď neznám – osobně si však myslím, že to snadné mít nebudou, protože tlak z obou stran (mobilů z jedné, full framů z druhé) bude silný. Téměř jistě se to nerozhodne letos, ale pár výrazných náznaků nejspíš zaznamenáme.

V minulých měsících proběhlo například pár spekulací, že Canonu se moc nechce udržovat dvě řady bezzrcadlovkových objektivů (pro full framy a začátečnické modely) a že to nějak plánuje do budoucna vyřešit… Tedy uvidíme.

3. Nastane už opravdu konec zrcadlovek?

Už několik let mám naplánovaný truchlivý článek s titulkem “Amatérské zrcadlovky končí, svět už nikdy nebude, co býval”. Nebo tak nějak ten titulek bude znít. A bude o tom, jak slavné řady á la Canon 700D a Nikon D3100 opravdu vstoupily do fotografické síně slávy, neboť po jedno desetiletí dávaly za rozumné peníze možnost skvěle fotit komukoliv a kdykoliv.

Ale pořád tento článek odkládám – zrcadlovky zatím nezemřely, stále se prodávají. Nové modely se ovšem neobjevují – pořád lidem radím jako velmi rozumnou volbu třeba Canon 250D nebo skvělý Nikon D5600, ale už mi trochu dochází dech – první je starý tři roky, druhý dokonce šest let. A to už je vážně hodně, nástupců se už asi nedočkáme.

Ne že by na tom nějak dramaticky záleželo, éra zrcadlovek již opravdu skončila, ale onen den pro definitivní zazvonění zvoncem ještě nepřišel, pořád se vyrábějí a prodávají.

Ale letos se bojím, že ten článek už opravdu vyjde.

4. Přijde s Z9 velký comeback Nikonu?

Nikon vloni představil svůj superstroj, bezzrcadlovku Nikon Z9, která byla přijata opravdu s nadšením, protože – dle prvních reakcí – je opravdu velmi dobrým mixem futuristických technologií, tradiční výbavy a skvělých obrazových výkonů.

V ruce jsem ho měl jen velmi letmo, tedy to zatím nedokážu posoudit, ale bude zajímavé sledovat, zda a jak pomůže Nikonu znovu získat půdu pod nohama.

Totiž: v posledních letech fanoušci s nemalými obavami sledovali zprávy o nepříliš dobrých ekonomických výsledcích a panovaly obavy, zda se nad slavnou značkou nestahují mračna.

Dlužno říct, že se trochu báli i fanoušci Canonu, protože, marná sláva, konkurence je to, co žene celý obor vpřed.

Rychle dodejme: zvenčí je zcela nemožné opravdu tušit, jak dobře/špatně na tom Nikon je. Každopádně platí, že s trochu štěstí by mohl být Nikon Z9 oním bodem obratu. Což by byla výborná zpráva.

5. Budou se začátečníci vracet k “pořádnému focení”?

I tahle otázka je hodně napínavá a ještě třeba před rokem by mě nenapadlo ji pokládat. Měl jsem dojem, že karty jsou prostě rozdané na mnoho let. A že platí: kdo chce fotit bez ambic, má mobil. Koho to zajímá víc, ten má foťák, a to většinou pořádný foťák, viz výše.

Nyní se ale stále více vrací potěšující trend: přibývá těch, kteří si chtějí “jen tak cvakat”. Ale ne mobilem, ale foťákem. Což by bylo skvělé.

Prostě je běžnější než před rokem, dvěma, že se v něčí kabelce povaluje malý foťáček, protože to je prostě “cool”…

Opět platí: neumím posoudit, jak dramatický ten trend bude, ale to není podstatné. Pokud přibývá těch, kteří jsou trochu utahaní mobilním focením a při tom si nechtějí kupovat výbavu za 80 000 Kč, focení to prostě prospěje.

6. Jak dopadne dilema mnohých: Fujifilm, nebo full frame?

Nu ano, bez zmínky o mém oblíbeném Fujifilmu by to nešlo ani letos – mám ho doma a střídám ho s full frame zrcadlovkou.

Pořád platí, tak jako mnoho let, že Fujifilm je velmi rozumnou volbou mírně (či více) ambicióznějších fotografů a velmi rozumnou variantou toho, kam se vydat, pokud někdo chce opravdu skvělou a skladnou výbavu.

S kolegy Fujisty se nicméně vždy pohádám (mírně a přátelsky, samozřejmě) u souvisejícího dotazu: zda Fujifilm dokáže to samé, co full frame. Povinností příslušníka kmenu Fuji je říci, že ano, já však zbaběle opakuji: Pokud vám nevadí větší rozměry a cena full framu, kupte si full frame, prostě toho obecně zvládne víc.

Zatím si toho, naštěstí, nevšimlo mnoho lidí a Fujifilm je stále na vrcholu zájmu, ale můj osobní dojem je, že levnější, skladnější a výkonnější full framy mohou být brzy pro Fujifilm nemalý problém.

7. Dokáží nás mobily překvapit něčím opravdu zásadním?

V minulých přehledech deseti trendů vždy hrály mobily a technologie kolem nich velkou roli – a opravdu bylo napínavé sledovat, s jak drastickou přímočarostí pokrok mobilních technologií vytlačuje foťáky z rukou nenáročných fotografů…

Každý rok se vše někam posunulo nevídaným způsobem. Ale nyní to už tak dramaticky nevypadá – vše jde vpřed, ale rozdíl v generacích mobilních telefonů není ve srovnání s loňskem nijak zásadně revoluční (možná krom umělého rozmazávání pozadí u videa u iPhonů 13).

Prostě jsme si už zvykli, že každý rok jsme něčím opravdu pozitivně překvapeni až zaskočeni, ale v posledních měsících je trochu poklidno. Ne že by to vadilo, ale zvyk je prostě zvyk. Tedy uvidíme, zda mají výrobci v zásobě něco opravdu významného – co by vše někam posunulo.

8. Zvládnou investoři oživit foťáky Olympus?

Vloni v říjnu se formálně objevila nová značka fotoaparátu: OM System. Jinými slovy, investor, který před časem koupil fotografickou divizi Olympusu, konečně oznámil, jak se bude “nový Olympus” jmenovat. A také ukázal nové logo.

Dříve vyrobené foťáky ponesou starou dobrou značku, ty nové ale už budou OM Systems.

A ona logická otázka tedy zní: Povede se to? Mají tyhle stroje v brutálním světě focení šanci? Osobně jim držím palce, protože tyhle foťáky mám prostě rád…

Jak to osobně tipuji, se mě neptejte, byť něco si tedy myslím… Ale nahlas to neřeknu. Uvidíme!

9. Nabere dech “AI v úpravě fotek”?

V minulých letech jsem tu hodně řešil všechna ta výpočetní kouzla, která do světa focení přinášejí mobily. Všechna ta uměle rozmazaná pozadí u portrétů, neuvěřitelně dobře “spočítané” HDR, přirozeně vypadající scény krajiny, kde – poprvé v dějinách focení – bylo možné vyfotit třeba stinné údolí a oblaka na svítícím nebi nad ním.

Tedy ano: nasazení výpočetních postupů u mobilů změnilo to, co od fotek čekáme. Moc z toho radost nemám, ale tak to prostě je.

V posledním roce na mě z různých webů a reklamních bannerů vyskakují náznaky, že tyhle trendy se stále více přenášejí do desktopového světa úpravy fotek. Žádný editor, ani ty velké a pořádné, se už asi neobejdou bez propagování “moderních postupů AI, tedy umělé inteligence”.

Ony uvozovky tam jsou zcela záměrně, protože s opravdovou umělou inteligencí to mnoho společného nemá. Tedy by bylo lepší napsat: i vaše desktopové editory umí fotku změnit skoro tak, jako váš mobil, tedy hodně divoce a automaticky.

Je to dobře? Je to špatně? Nevím, ale děje se to a bude to ještě hodně zajímavé.

10: Zachrání konečně Instagram focení?

Tak jako v loňském roce končím zmínkou o Instagramu a mojí mírně kacířskou myšlenkou, že Instragram je pozitivní síla, nikoliv hřebík do rakve, pro pořádné focení.

Proč? Protože velmi brutálně nastavuje fotografům i “fotografům” zrcadlo toho, co se ostatním líbí a co ne. Samozřejmě, má to bezpočet háčků a protikladů, ale to podstatné se dá shrnout v jediné větě. Nikdy v minulosti nedostávali autoři fotek tak brutální a zároveň užitečnou zpětnou vazbu, nikdy v minulosti se tolik lidí nezajímalo o obsah onoho nenápadného slova kompozice (jinými slovy: jak ten obrázek poskládat, aby to bylo hezčí).

Tedy ano, Instagram dle mého opravdu pomáhá šířit ono základní pravidlo fotografování: že nestačí zmáčknou spoušť. Že jen něco vyfotit prostě vůbec neznamená, že vznikne fotka, na kterou je někdo ochotný se podívat. A že to nejde bez chápání principů kompozice a práce se světlem.

Tedy uvidíme, kam se vše letos zase pohne!

15 komentářů

  1. Vašek z Oslavan

    Full framy, levné bezzrcadlovky, pokročilé kompakty nebo mobily? Každá skupina si své zastánce a odpůrce najde. Jinou představu o focení má náctiletý majitel iPhona, jinou představu mám já, který začínal před šedesáti lety běhat s Altixem a expozimetrem na krku a přes Zenita a Prakticu se dopracoval k Lumix LX100. Trochu mne tyto otázky, jestli na dobrou, či ještě lepší fotku, potřebuji takový nebo makový foťák, přijdou mimo mísu. Tak, jako z novomanželky vybavení kuchyně za jedno mega neudělá kuchařku, tak Hasselblad za 1 mega ze mne neudělá fotografa. Josef Sudek s jednou rukou celý život fotil na dřevěné deskové kamery a zná ho celý svět. Stále je zde ten faktor radosti. Někomu vyhovuje zrcadlovka, někomu mobil. Dobré světlo všem.

  2. Jiří Praha

    Zdravím Vás, Honzo, díky za tenhle výkop do dalšího roku! Já zatím jeden útržek, debatovat by šlo nekonečně 🙂
    Loni jsem tady upozorňoval na startup Alice Camera: ne, převrat se zatím nekonal, ale kluci a holky prodali asi 350 kousků první série a doprodávají druhou, ohlásili třetí, tak to třeba nakonec zvládnou rozběhnout. Ale doporučím opět podívat se na jejich stránky, je to z hlediska budoucích trendů určitě zajímavé, protože je to snaha o seriózní spojení předností dedikovaných digitál foťáků a mobilů (skrolovat po stránce až dolů, nejzajímavější je to až v druhé půlce):
    alice. camera

    • Jiří Praha

      A shodou okolností včera ještě aktualita DigiSwap. Jak píše dpr: „změní váš iPhone ve (svým způsobem) senzor pro analogové aparáty“. Je to totální master-slave řešení, master je samozřejmě mobil, ubohé filmové zrcadlovce se dokonce amputuje zadní stěna, aby se místo ní namontovala digitální, s držákem na mobil. Podobné, leč primitivnější řešení než Alice, protože celou optiku lze ovládat pouze manuálně, ale zase můžete vyndat z krabice od bot svou starou zrcadlovku a její milovaná skla. Beru to jako jednu z odpovědí na otázku, co se letos bude dít: pokračovat podle všeho budou pokusy o propojení potenciálu „kompjútrově“ vyspělých a výkonných mobilů s klasickými přednostmi foťáků. Poptávka po pořádném focení se nemusí výhledově nutně řešit přeškolováním mobilistů na foťáky dosavadní koncepce, ale vznikem hybridního přístroje.

      • Jan Rybář

        Jirko, zdravím a díky za komentář! A jasně, toto je opravdu zajímavé a svým způsobem by bylo fajn, kdyby se něco takového chytilo… Osobně si myslím, že právě „přidávání“ kusů hardwaru, tedy hlavně čoček, by mohl mobilům zásadně pomoct… Znovu mě to nyní napadlo, když jsem si kupil iPhone 13 Pro, který má tzv. makro režim… To „tzv.“ tam musí být, protože to je opravdu dost ostuda a skoro to nemá smysl… Tedy poslední solidní makro mám z iPhonu 6, na němž byl drahý přídavný makro objektiv… Tedy ano, může to být cesta… Mějte se! h

        • Jarda F. L.

          Tak si to shrneme,
          1.) Volba snímače – rozhoduje výrobce nabídkou a kupující potřebou.
          Nic jiné to ve skutečnosti neovlivňuje. Vliv na firmu ma jen její vedení.
          2.) Levné CSC čeká stagnace a úpadek (ve prospěch mobilů).
          3.) O konci DSLR rozhodnou výrobci.
          4.) Žádný model fotoaparátu sám nic nerozhoduje.
          5.) Co je pořádné focení ? Není to o foťáku ale o obsahu sdělení v obraze.
          Každý si to rozhodne jak chce, podle času a peněz, co na to bude mít.
          6.) Zas rozhodnou potřeby a peníze.
          Kokrétní značka sama o sobě neznamená nic. Tim se zabývají omezenci.
          7. Mobily ve fotografování nic zásadního nepřinesou.
          Jsou určeny pro širokou veřejnost, a tím je jejich poslání dané.
          8.) Na fotoaparáty Olympus se vykašlou, prodaji to dál, a pak to skončí.
          Už teď je to patrné. Je naivní myslet na nějaký rozvoj.
          Proto se toho firma Olympus zbavila, protože stojí na technice pro důležitější odvětví.
          9.) AI se rozvíjí víc spíš v jiný oborech, než zrovna fotografie.
          10.) Instagram a podobné výmysly rozhodně nic nezachrání, neboť čeho je moc, toho je příliš, a je to pak jen na obtíž balastem.
          Rozhoduje hlavně svět velkého obchodu a peněz.
          Co si myslí šedé masy konzumentů zábavy s „obrázky“ je těm, co o tom rozhodují jedno.

        • Jiří Praha

          To rozhodně, nicméně, Honzo, opravte mě, jestli se mýlím: hra je o vrozeném deficitu mobilů, které fyzicky nemají možnost využívat stovkami let vytříbenou optiku standardně velkého fotoaparátu (včetně fyzických lamelových clon), stejně jako nemají možnost využít senzor o fyzické velikosti kinofilmového políčka. Když na mobil nasadím nějakou clip-on předsádku, i kdyby to byl miniaturní komplexní objektiv, je to pořád jen na úrovni „co nemám, to si dopočítám“. V téhle disciplíně mobily jako pionýři obrátky technického vývoje udělaly obrovský pokrok za posledních 10 let. Nyní jde o to, jestli vývoj výpočetní simulace optiky dojde na úroveň, kdy prostě překročí „staré sklo“ jako fosílii, nebo jestli a jak se hardwarového parku standardní fototechniky zmocní. Asi trochu řečnická otázka. B je nejspíš správně, protože je to jednodušší a hodně chapadel už bylo vystrčeno a prostrčeno a zaťato.

          Jen jsme asi očekávali nějakou strategicky nadějnější reakci výrobců „pořádných“ fotoaparátů než jen utéct ze spodních pater a zatáhnout se do FF obranné věže. Všem ale jako vždy hlavně dobré světlo!

        • Jiří Praha

          Zdravím Vás, Honzo — ještě něco pikantního na okraj: když je řeč od tom iPhone 13, všiml jsem si, že Apple vyhlásila challenge o nejlepší makro fotku s tímhle přístrojem.

  3. Ad Fuji na vrcholu zájmu (a obecně k číslům) – je nutno dodat jak kde a taky rozlišovat dojmy od skutečných čísel… Třeba podle posledních dat z Japonska je třetí (za Sony a Canonem) pořád Olympus/OMD a spíš mírně posílil, Fuji je na tom hůře. Mimochodem Nikon je v MILC taky za OMD…
    Data z ČR budou asi jiná – tedy ale „asi“, kdoví, jak to je přesně…
    Nebo jiný příklad – u Panasonicu se všude prezentuje S řada, jak je to super na video atd., ale reálně je to zřejmě až na hraně obchodního průseru a starý dobrý MFT GH5 (nyní nezanedbatelně inovovaný jako GH5II) je pořád pro značku důležitý podobně či dokonce více. A jestli něco může oživit Panasonic, tak spíš avizovaný GH6 než fullframy… A podobných rozdílů „dojmů z diskusí“ a realit je fakt hodně, viz třeba Canon M50, který je téměř jistě počty prodejů vůbec nejůspěšnější MILC ze všech. Přičemž z reakcí je to bráno jako neúspěch a omyl – no, realita trhu je hodně jiná.

    Je to prostě trochu složitější 🙁
    A přidal bych ještě jednu otázku na 2022 – „Jak se který výrobce vyrovná s rozvratem dodávek komponent po covidu“. Tohle je totiž megaprůser, výrobu omezuje i Sony (které toho má pod kontrolou nadprůměrně hodně). A třeba pro zmíněný Nikon Z9 je tohle vyloženě fatální, podle některých zpráv totiž budou reálně vyšší dodávky taky možná až v září 2022 , to by byl extrémní problém…

    • Jan Rybář

      Dobrý den a díky moc za komentář! A ano, máte pravdu, ty hroutící se výrobní řetězce, to je vážně pohroma – a z první ruky vím, že to firmy považují za opravdu velký problém… K těm číslům, jasně, s čísly se dá vždy kouzlit, tedy já jsem již před dávnými lety vzdal snahu vyčíst z nich něco konkrétnějšího – reálná čísla v kontextu mají opravdu jen a pouze firmy, prodejci tuší něco o obecných trendech (na což jsou i neveřejné až tajné komerční statistiky, které ovšem v ČR nemají údaje ke konkrétním modelům). Také hrají velkou roli různá čísla v různých částech světa (Japonsko vs Asie vs Evropa atp), plus obecně pozice fotodivize vs „matka“ (dobré pro Canon, Fujifilm), horší pro Nikon, „nový Olympus“… Atp… Tedy uvidíme! JR

      • Souhlas, ale možná jsem víc narážel na trochu jiný moment, tedy často značný nesoulad toho, jak se něco jeví podle „influencerů“ a „opinion makerů“ a jak je to v reálu podle prodejů.
        Zrovna ty vysoké prodeje M50 (který přitom u zmíněných skupin je brán až jako opovrhovaný) tématem k diskusi nejsou, tam byla data z JPN a USA (tedy asi rozhodujících trhů) vcelku shodná a popravdě i u nás se u větších prodejců objevoval vysoko.
        Nebo u Olympusu PENy – výše uvedené skupiny to zas berou jako „hračku, která přece bez EVF není k ničemu“, ale v JPN to bodovalo extrémně mimo jiné tím, že to nesmírně padlo do oka ženám (což je ekonomicky dost zásadní skupina). A naokraj, někdy těsně před covidem zkusilo zatlačit tímtto směrem i české zastoupení Olympusu (využilo k propagaci influencery z různých blogů kolem lifestyle, jejichž vazba na fotografii byla jen okrajová) a také to docela uspělo.
        Naopak třeba Fujifilm je mezi opinion makery z oblasti fotografie vyloženě milovaný, jak udělali tradiční ovládání atd (sám to taky vidím rád). Ale upřímně když se člověk vynoří z bubliny, tak naopak narazí na spousty lidí, kteří Fuji naopak vyloženě nechtěli právě kvůli tomu retro ovládání (a daleko víc je zaujal X-S10, který dost ortodoxních fujistů kritizovalo).
        Prostě je to někdy docela rozpor…

      • Jiří Praha

        Každopádně se zdá, že OMS (dříve Olympus) a MFT nejsou zdaleka mrtví. Dnes už oficiální drb o uvedení nového špičkového stroje se zatříděním OM-1 s respekt budícími specifikacemi, předobjednávky od 24. února. Možná (?) nejdůležitější může být zmínka o uplatnění umělé inteligence při ovládání funkcí. To už OMS obecně signalizovala dřív, zdá se tedy, že to nebylo jen propagační tvrzení. Uvidí se samozřejmě v praxi, co tím myslí.

        Souběžně oficiální tisková zpráva čínské optické firmy TTArtisan, že se připojuje ke standardu MFT, což znamená, že nepůjde jen o FF objektivy s jinou paticí, ale že v objektivech budou vyhrazené mikročipy pro přímou komunikaci s MFT těly. A protože TTArtisan umí velmi levná, přitom ne špatná skla, vnímám to jako šanci na širší nabídku MFT skel za přístupné ceny
        Nevyvozuji z toho žádné óbr závěry, ale jsem rád, že se mapa techniky nescvrkne jen na honbu za FF tak překotně. Dobré světlo všem 🙂

    • Ladislav z Pardubic

      Díky za připomenutí Canonu M50. Co jsem viděl snímky i bez postprocessingu, vypadají dobře, recenze na Fotoguru.cz také dobrá.
      Díval jsem se na cenovku a poměr cena versus obrazový výkon je velmi slušný. Video jsem nezkoušel. Ani to neumím.
      Problém jsem viděl spíš v tom, že EF-M skel je malý výběr. Canon začal unifikovat vše na jejich R bajonet. Zřejmě jejich preference, ale co bude do budoucnosti kromě úzké manažerské špičky Canonu nejsme schopni odhadnout.
      Vždy jsem měl Nikona ale jejich Z bajonet je pro FF i DX. Pravda, pro jejich Z DX výběr nativních objektivů také není nijak oslňující. Ceny Nikoních CSC DX těl a to Z50 nebo Zfc jsou citelně vyšší.
      Dnes je problém komukoliv cokoliv nejen z fototechniky doporučovat. Ano, tohle je dobrý a perspektivní, odzkoušené s tím, že bude dlouhodobá podpora systému 10-15let nelze říci. Zde v této době neexistují jednoznačné odpovědi.
      Přeji dobré světlo!
      Ladislav z Pardubic

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*