Proč jsou fotky krajiny často tak nudné? Protože bývá poměrně těžké dodržet klíčové kompoziční pravidlo, že bez iluze trojrozměrnosti a prostoru fotka nebude skoro nikdy “fungovat”. Zde je shrnutí hlavních principů – a hlavně podrobné video, v němž to vše ukazuji.
Častý dotaz z kurzů: Proč mi nejdou fotky krajiny?!
Tohle zná každý začínající fotograf s foťákem i mobilem: stojí na krásné vyhlídce nebo v hlubokém lese, světlo je dokonalé, tedy nadšeně fotí. Jenže doma pak přijde zklamání: ty fotky jsou nudné, obyčejné, prostě špatné – ta krajina v nich prostě “není”.
Co se to stalo? Proč se to děje? Proč je tak těžké fotit krajinu? Je to otázka, kterou dostávám od prvního dne, kdy jsem kdysi před 13 lety začal pořádat kurzy focení (tehdy jen pro foťáky, pak postupně i pro iPhony a Androidy – viz Amaze.cz).
Je to otázka logická a má jednoduché vysvětlení: ve fotce chybí iluze prostoru (podrobněji viz dál). Jenže řešení může být občas dost složité, a tak jsem se rozhodl spnit dávný slib, že o tom natočím video pro mé studenty. Ale pak mi přišlo škoda neudělat i stručný článek a video odemknout veřejnosti.
A na několikadenní putování Stezkou Českem jsem přibalil iPhone 16 Pro a rozhodl se vše ukázat na příkladech z reálných situací pršlavého května. Tedy žádné dokonalé fotky krajin z minulých let – jen reálné záběry z konkrétního výletu.
Video: Jak fotit krajinu (nejen) mobilem – 15 min v 4K HDR
Tenhle text je jen stručným shrnutím klíčových principů, hlavní je video, v němž putuji kopci a ukazuji v promoklých Krkonoších, proč něco funguje, a něco ne. Používal jsem sice iPhone, ale samozřejmě vše stejnou měrou platí i pro jakýkoliv jiný mobil i foťáky.
Důležitá poznámka: video je v HDR, tedy nabízí opravdu maximální kvalitu zobrazení, na moderních displejích uvidíte přesně to, co já v iPhonu, včetně dokonale svítících mraků a zářivých barev. Ideální je dívat se na video na mobilu s kvalitním displejem – na desktopu dosáhnete maximální kvality s prohlížečem Safari na MacBooku, Chrome někdy může trochu zlobit. Ale fungovat by video mělo všude…
Pravidlo pravidel: náš mozek touží vnímat prostor
Proč jsou tedy ty fotky krajiny často nudné? Důvodů může být víc, ale ten hlavní je zcela klíčový: náš mozek touží vnímat prostor v 3D. Pokud jen tak cvaknete údolí pod Sněžkou, nebo pár stromů v lese, fotka se vám prostě nemůže líbit. Chybí tam prostor.
Což je pro mě osobně asi vůbec nejdůležitější kompoziční pravidlo: pokud u fotky nedokážeme vytvořit iluzi prostoru, nebude fungovat. Protože náš mozek ji nedokáže rychle přečíst.
To proto, mimochodem, se nám tak líbí portréty s “rozmazaným pozadím”. U mobilu udělejte jednoduchý experiment: vyfoťte cokoliv (člověk, psa, lahve) v portrétním módu a pak v nastavení vypněte onen efekt rozmazanosti (jde u všech iPhonů a většiny Androidů).
Vidíte ten rozdíl? Je mnohem větší, než byste byli ochotni uvěřit. Rozmazané pozadí chceme, protože utváří prostor. Když zmizí, fotka je najednou nepřehledná – a většinou ošklivá.
Drtivá většina náhodně cvaknutých fotek krajiny v sobě tuhle iluzi trojrozměrnosti nemá. Proto je to nuda. A co tedy s tím?
1. Linie pomáhají budovat prostor
Podívejte se na jakoukoliv hezkou fotku nebo hezký obraz krajiny – na internetu, v knížce, v galerii. Drtivá většina z nich v sobě bude mít nějakou linii: řeku, cestu, ostrou hranu údolí…
Co svět světem stojí, linie patří k nejčastějším nástrojům malířů i fotografů, díky nimž jsou schopni dosáhnout oné kýžené iluze: divákova pocitu, že fotka nebo obraz nejsou dvojrozměrné, ale mají v sobě nějak schovaný ten “pocit prostoru”.
Jak se to stane? Ona linie (třeba) řeky dokáže ten pocit prostoru podpořit – a navíc dokáže, jak by řekli malíři, přitáhnout pohled a nasměrovat ho do záběru / obrazu.
Pokud to slyšíte poprvé, asi vám to bude znít trochu podezřele. Ale opravdu to funguje – přidání linie je často naprostou podmínkou toho, aby krajinka měla šanci.
2. Pravidlo pevného bodu pomůže přehlednosti
Pokud pohlédnete na slavné obrazy krajiny, velmi často tam najdete nějaký výrazný bod – člověka, křížek na kopci, cokoliv. Je to důsledek mimořádně vlivného pravidla, kterému já říkám princip pevného bodu. Ten dokáže přitáhnout naši pozornost, zorientovat nás v obrazu/fotce a výrazně tak přispět k tomu zásadnímu: aby náš mozek fotku snadno “přečetl”. A mohla se mu tedy líbit.
Krásně to uvidíte ve videu, kde, mimo jiné, nechávám mizet různé předměty á la hraniční kámen nebo turistická značka. A pochopíte také, proč vůbec není špatný nápad někdy “zapomenout” v krajině nějakého kamaráda ve výrazné bundě nebo tričku. Fotce to často pomůže.
Jinými slovy: fotografování je vytvářením optických iluzí. Čím dříve to začátečníci pochopí, tím lépe. Funguje to už stovky let.
3. Staré dobré rámování, pravidlo větvička a vinětace
Do třetice v tomhle rychlém přehledu samozřejmě nesmí chybět ani mé oblíbené “pravidlo větvička”, spadající do široké kategorie rámování, vinětace, zkrátka práce s temnou barvou, která dokáže odrážet pozornost tam, kam chceme.
Jak to funguje? Příklady zahlédnete ve videu, ale samozřejmě i na bezpočtu jiných míst: na slavných fotkách, obrazech, ale třeba i v každém druhém záběru vašeho oblíbeného filmu.
Principy jsou to v podstatě dva:
1. předměty v zorném poli dokáží “rozbít” prostor a podpořit 3D iluzi. Přimíchejte do obrázku větvičku nebo vlastně zcela cokoliv, fotka najednou získá třetí rozměr.
2. temné plochy dokáží směřovat pozornost – což je oblíbený postup malířů i fotografů: temný strom na okraji fotky/obrazu téměř magicky zpřehlední celý záběr, protože “nepustí” pohled ven. Ano, zní to trochu podivně, ale funguje to skvěle. Ostatně, to samé dělá tzv. vinětace, kdy při rychlé úpravě zatmavíme rohy fotky a trochu se při tom stydíme za používání laciných efektů.
Jenže vinětace není laciný efekt. Používá se v různých obdobách po stovky let. Stejně jako vše ostatní z tohoto článku / videa. V čemž je zkrátka obrovské kouzlo kompozice.
Tedy držím palce, ať jsou fotky lepší! A napište, co vám funguje, a co ne…
Pekny clanek a uzitecne rady.
Penny
Dobrý výber ťažkej témy aj zaujímavý článok. Väčšinu života som sa pokúšal v rodnej obci nafotiť krásne fotky z prírody s 3D efektom a vlastnou víziou.
Tieto fotky vyžadujú okrem kompozície, poriadne svetlo/protisvetlo … starostlivý výber miesta fotenia, byť na mieste buď ráno ešte pred východom slnka alebo pred a po západe slnka. K tomu mať kvalitný stojan s hlavou, kvalitný full frame snímač (NAJ je stredný formát) s min. ISO 100 a veľkým dynamickým rozsahom, manuálne nastavenie expozície a najmä kvalitné šošovky. K tomu je potrebné pripočítať kvalitný postprocesing na kvalitnej obrazovke najčastejšie vo Photoshope a najkrajší záber vytlačiť na veľký formát s veľkoformátovou pigmentovou tlačiarňou. Je to drahý a dnes už všeobecne známy postup…
Dnešné mobily fotia kvôli malému čipu všetko ostro a plocho (auto nastavenie na neutrálnu šedú), preto marketing robí všetko pre to, aby na OLED displejoch tento nedostatok 3D efektu zakryl farbami resp. umelým AI rozostrovaním.
Dnes sa mi páči začínajúci trend HDR foto (HDR video) k tomu, ak mimo mobil chcete doma pozerať fotografie, tak potrebujete drahý HDR monitor, kde sa všetko dnes len búrlivo vyvíja… 3D efekt sa tým rieši len čiastočne – darmo kvalitné remeslo sa nedá nahradiť vlastnou lacnou rýchlou továrenskou výrobou.
Toľko z mojich amatérských skúsenosti.
Co se linií týče (cesta, potok, mez …… )
Víc se mě líbí směr zleva dole-doprava nahoru. Máte to taky tak? Proč?
Jinak ty principy fungují, jen je potřeba na to myslet před zmáčknutím spouště 🙂
Výborný, názorné příklady. Vysvětleno pro naprosté laiky proč a jak. Děkuji.
Hezké léto, fajn dovolenou a dobré světlo
Ladislav z Pardubic
Díky moc Ladislave! A i Vám krásné léto! JR