Dotaz

Zvolené téma obsahuje celkem 5 odpovědí. Do diskuze (1 diskutujícího) se naposledy zapojil uživatel  Martin R. a poslední změna proběhla před 1 rokem, 7 měsíci.

  • Autor
    Příspěvky
  • #15018

    Petr

    Dobrý den,
    chtěl jsem se zeptat, jestli se dá určit, který objektiv v zásadě vytváří nejmenší deformace obrazu a vinětace ?

    (Dle mého názoru se to nedá vůbec říct, ale rád si to nechám od Vás ověřit :))

    Je mi jasné, že každý objektiv to dělá, ale zda se dá třeba všeobecně říct- připlatím si za lepší dražší objektiv a ten to bude dělat méně, než-li ten levnější, nebo to závisí na úplně něčem jiném ? A má na to vliv i třeba typ-značka fotoaparátu, zda se dá vytvořit například set např.: Nikon d3400 a k tomu objektiv Nikon 70-300mm f/4,5–6,3 G AF-P DX ED VR a je to v zásadě lepší než Nikon d3400 a objektiv Nikon 18-105mm f/3,5-5,6 AF-S DX G ED VR ?

    ( Můj názor je zase takový, že samotným fotoaparátem to není vůbec-tam je asi vcelku jedno co to je za zrcadlovku, co se týče objektivu, tak v zásadě 70ka je asi lepší než 18ka už dle samotného parametru, ale s deformací a vinětací to taky asi nemá nic společné, jde tam zase o jiné přednosti každého typu objektivu nezávislé však na deformaci a vinětaci obrazu, nebo se pletu ? )

    Chystám se koupit Nikon d3400 a k tomu nějaký objektiv, ale nevím jaký- jen vím, že chci dlouhý sklo, něco kolem 200, pro účely fotografování železnice-zachytit rychle jedoucí vlak a mít ho i pěkně “natelený”, ale tak, aby tam nedocházelo k zásadnímu-(k určitému tam prostě dojde, tomu se člověk nevyhne) zhoršení kvality obrazu.
    Možná je to psáno trochu nesrozumitelně, ale věřím, že chápete co chci vyjádřit.

    Děkuji za odpověď

  • #15020

    Mýla

    Vinětace, soudková či barevná vada je obecně vlastnost objektivů. Tyto vady však mohou být revidovány při zpracování fotografie, tedy ten výsledek závisí zásadně na objektivu a vlastně trochu i na procesoru fotoaparátu. 🙂

  • #15022

    MzM

    Podle mě, dlouhá ohniska jsou na tom líp.
    Pak není úplně pravda, že na foťáku nezáleží. SONY zkouší zakřivené senzory, pro které je jednodušší dělat korekce vad.

    Jinak projekce na plochu produkuje optické vady. Dají se korigovat, ale korekce znamená optický prvek. Další prvek jsou další peníze a hmotnost. Pokud se použijí extra materiály (ED sklo) a extra tvary (asférické čočky), tak to taky stojí něco navíc. A když to lidi chtějí ještě hodně světelné, tak se čočky zvětšují, optické vady taky, je potřeba další kompenzace a tak furt dokola. Takže pokud chci opticky výborný světelný a navíc třeba zoom objektiv. Výsledkem bývá velká těžká a drahá potvora. 🙂

  • #15024

    Petr

    A co říkáte na koupi Nikon d3400 a k tomu ….?

  • #15046

    MzM

    U objektivů je podle mě mnohem důležitější ostrost jak ostatní vady jako vinětace a geometrické zkreslení. Ostrost se na rozdíl od ostatních vad nedá rozumně korigovat postprocesem.

    D3400 + něco… to je podle dostupných financí. Když málo tak třeba 55-200 VR (měl jsem) je opticky velmi slušný objektiv.
    Pokud nebudu fotit ve vyloženě nepříznivých světelných podmínkách, tak i dostačující, co se týče světelnosti.
    70-300 VR taky dobrý (mám), ale v tomto rozsahu bych se zkusil podívat i po konkurenčních značkách. Třeba Tamron 70-300 má také povedené modely. Pokud chcete zkusit ohniska kolem 200mm, tak i 70-300 neVR – za cca 1500 Kč, není úplně opticky hrozný…
    Zkuste prolézt bazary, případně známé, jestli objektiv nepůjčí. Osobní zkušenost je mnohem lepší jak 1000 recenzí. 🙂

    Zmiňovaný 18-105 (měl jsem) je velmi povedený objektiv, takže nahrazovat ho něčím lepším nebude úplně levné.

    Na delší ohniska zmiňovaný Nikkor 70-300 VR, pokud na to bude tak i verzi AF-P. Lepší obraz pak poleze z dražších a těžších objektivů (70-200 f/4; 70-200 f/2,8 – mám starší 80-200 f/2,8)

  • #15047

    Martin R.

    Možná by stál za zkoušku nový Tamron 70-210/4.

Téma ‚Dotaz’ nepřijímá nové odpovědi.