Paradox umělé inteligence: zvýší zájem o „pořádné focení“

Svět obrazové komunikace se otřásá v základech – umělá inteligence mění vše a všude. Jak to vše dopadne? Jsem si jist, že fotografům hodně pomůže, a to hlavně v nečekaném smyslu: podpoří totiž oblibu “pořádného focení”.

Téma umělé inteligence se valí všude kolem nás, nedá se mu uniknout a zdá se, že nezůstane kámen na kameni. Což je do jisté míry pravda – ve focení i obecně v “obrazové komunikaci” začínají platit zcela nová pravidla, a to jsme teprve na začátku.

Mnozí se tak trochu bojí a říkají, že ve focení nebude nic jako dřív a že jeho kouzlo se může vytratit v dokonalosti všech těch bezchybně vypočítaných obrázků. Ano, nic nebude jako dřív, ale vážně si myslím, že v konečném součtu to pro focení jako takové dopadne překvapivě dobře. A to z prostého důvodu: že skokově naroste obliba a vliv “pořádných”, tedy autentických fotek. Což je vlastně skvělá zpráva.

Mimochodem: Včera si ode mne například má patnáctiletá dcera objednala k Vánocům jednorázový foťák za pár stovek. Že prý (interpretováno s jistou nadsázkou) na gymnáziu v centru Prahy by bez něj byla zcela mimo. A říkala, pokud to nevím, že jsou tyhle analogové obrázky převelice zajímavé. Jsou, to se ví!

Umělá inteligence a fotografování
Takto si představuje umělá inteligence umělou inteligenci ve fotografování. Něco na tom bude. Zdroj: Fotoguru.cz / Midjourney.com

1. Co je pravda: Fotobanky přestávají dávat smysl

Z mého pohledu je největším zlom to, s jakou rychlostí odcházejí do minulosti tzv. fotobanky. Tedy ty stránky, kde si média mohou koupit různé fotky a grafiky pro rychlé použití v článcích, letácích, na přebalech knih. Nezmizí samozřejmě zcela, ale od AI dostávají krutý přímý zásah, již nyní je v mnoha případech dokáže nahradit za zlomek ceny.

Příklad: mnoho let kupuji na web, který právě čtete, různé obrázky a grafiky jako ilustrace k článkům. Nyní už to nedělám, prostě si platím za pár dolarů Midjourney a nechám si ilustrace vytvářet na míru (tak jako na této stránce).

Zatím vám (snad) nelezou na nervy, tak jsem velmi spokojený. A příliš neřeším nuance nastavení a generování – věcně si říkám, že za pár měsíců bude vše ještě zcela jinak, objeví se noví vítězové a vše bude ještě snazší.

Je to dobře, je to špatně? Nevím, ale je to jedno – prostě se to děje.

Fotograf v krajině
Kvůli podobným ilustracím si média i weby jako platívaly fotobanky. Nyní je možné podobných malůvek vygenerovat skoro neomezeně za pár dolarů na měsíc. Zdroj: Fotoguru.cz / Midjourney.com

2. Co je také pravda: mobilní focení se raketově posouvá

Obrovský skok nesporně čeká fotografování mobilem. Již dnes je vlastně mírně neuvěřitelné, co algoritmy dokáží například při “vytahování detailů” z přibližování v digitálním zoomu. (Což striktně vzato, není AI, ale vyladěné postupy algoritmů).

Osobně si myslím, že se vše brzy posune do zón, z nichž jsme si ještě před časem dělali legraci: že pokud se bude japonský turista na Karlově mostě hněvat, že nevidí kvůli mlze Pražský Hrad, mobil zaloví v databázi a Hrad mu tam “vrátí”. A zachová na snímku i jeho manželku v popředí fotky. Ano, z toho trochu mám husí kůži, ale dělat s tím asi moc nemůžeme.

Na druhou stranu, technologická revoluce posledního roku nebo dvou v telefonech má jeden nenápadný, ale extrémně důležitý efekt: levné mobily totiž fotí stále lépe a lépe. A více a více lidí tak má přístup k dobrým (technickou kvalitou) fotkám.

Co tím myslím? Mnoho let testuji vlajkové lodi na způsob Samsung S23 Ultra (recenze zde) nebo iPhone 15 Pro (recenze již brzy). U těchto fotomobilů mírně šílených cen nás špičkové výkony nepřekvapí. Ale nyní opravdu s překvapením zjišťuji, že velmi slušně fotí i mobily kolem 10 000 Kč – viz například Xiaomi 13T (recenze zde) nebo i levnější kousky.

Což z mého pohledu je prostě revoluce – a i zde bude mít AI obrovský vliv.

Mobily a umělá inteligence
Mobily čekají další technologické revoluce. Zdroj: Fotoguru.cz / Midjourney.com

3. Co se nesporně stane: úpravy fotek dostanou nové dimenze

A samozřejmě: revoluce vtrhla plnou silou do úprav fotek a otevírá nebývalé možnosti. A je to změna, která je ve své základní podobě zcela pozitivní a nekontroverzní: zdokonaluje a urychluje zkrátka procesy, které se používají po desítky let.

Co mám na mysli? Třeba některé typy tzv. výběrů byly kdysi prostě tak náročné na čas, že se do nich líným fotografům (jako jsem já) prostě nechtělo. Nové generace tradičních programů i řada programů a aplikací nových to prostě zvládají skvěle a bleskurychle, čímž vše posouvají dál.

Stejně tak je zajímavé hrát si s nástroji, které umí na základě pokynů udělat s fotkou to, co chceme: vymazat cokoliv a odkudkoliv (což se dělá desítky let, ale snadné to nikdy nebylo), vyměnit postavu člověka za psa, psa za kočku, prostě cokoliv. Tohle zrovna není můj šálek kávy, ale zajímavé to prostě je – a rád si krom všech těch tradičních Photoshopů a Lightroomů hraji třeba s Luminarem, který na tom všem buduje svůj program Luminar Neo (recenze zde).

Tedy: již brzy bude téměř jistě možné poměrně přesně vyspecifikovat, co od úpravy čekám, jak má fotku vylepši a změnit. A ono se to stane. Fotografové to nejdříve budou pomlouvat a kritizovat, protože “nic nenahradí ruku člověka”, ale pak si samozřejmě velmi rychle a velmi rádi zvyknou.

Fotograf vs AI
Fotografové se nesporně budou s AI dosti „hádat“ – jak to ukazuje tato ilustrace. Nakonec jim ale spíše pomůže. Zdroj: Fotoguru.cz / Midjourney.com

4. Produktové i firemní fotky převezme AI

Zde se dostávám na mírně tenký led spekulací, ale risknu to: myslím, že ze všech oborů fotografie se v nejbližších letech změní produktové fotky, včetně fotek určených k reprezentaci lidí, firem a tak podobně.

Vysvětlím: u fotek produktových to je jednoduché: jak každý majitel e-shopu bolestně zjistil, vyfotit pořádně cokoliv produktového je prostě překvapivě (až děsivě) obtížné. Ano, cvaknout portrét domorodce v pralese je neskonale snazší než pořídit použitelnou a alespoň průměrnou fotku třeba bot v obchodě.

A proto i tohle nemohou nepřevzít generativní nástroje – ono se to vlastně už děje mnoho let: například všechna ta krásná auta z katalogů sice vypadají jako fotky, ale jsou to ultrarealistické grafiky.

Přesně to se stane s produktovým focením. Vyfoťte ze všech směrů tu marmeládu z lesních plodů a nacpěte to do stroje včetně hezké louky z dovolené před dvěma lety. A ejhle: zcela realistická fotka, na které ani cvičené oko nepozná, že je “umělá”.

Podobný zlom čekám u kategorie firemních fotek á la “paní ředitelka spokojeně stojí v novém skladu a vypadá to krásně a dokonale do výroční zprávy”. Kdo někdy něco podobného fotil, tuší, jak strašné bývá dostat se k rozumnému výsledku. Realistický avatar paní ředitelky a fotky skladu budou stačit, dopadne to podobně jako marmeláda na louce: věrohodně. Jen to nebudou takové nervy.

Produktové fotky a AI
Poznáte na první pohled, že nejde o reálnou fotku? Nepoznáte. A proto právě v produktovém focení budou mít nové postupy zcela zásadní místo. Zdroj: Fotoguru.cz / Midjourney.com

5. Ale přesto platí: přichází další zlatá éra pořádného foceni

A nyní se dostáváme k tomu, proč jsem vlastně tento článek začal psát. Není těžké být z celé té “umělé inteligence” ve focení tak trochu otrávený, nervózní až trochu vystrašený.

Jsem si nicméně jistý, že v celkovém součtu bude dopad pro “tradiční focení” velmi pozitivní. Protože:

– touha lidí po “opravdovosti” rychle stoupá. AI ve focení a příbuzných oborech zavaluje svět hezkými, ale okopírovanými věcmi. Po nadšení prostě musí přijít menší či větší únava, a hlavně touha po tom vidět něco, co je opravdové, reálné, skutečné.

– opravdovost bude mocnou zbraní tradičních fotografů. Tak jako přidáváme k fotkám na Instagramu hashtag #nofilter, fotografové najdou cestu, jak nejen na sítích, ale i jinde dávat najevo, že “na tuhle moji fotku žádný robot nesáhl!” Protože to lidé prostě ocení.

– zvýší se obliba tištěných fotek. Tohle je naprostá spekulace, ale dost bych na ni sázel. Digitální fotky dříve či později zmizí spolu se zapomenutými cloudy a rozšlápnutými záložními disky. Pořádná vytištěná fotka přežije mnohem snáz a bude se posilovat role “artefaktu”, prostě něčeho pevného a reálného v umělém světě kolem nás. Nevěříte? Uvidíte!

– bude přibývat lepších fotek. Stroje vědí mnohem lépe než lidí, co se lidem líbí. A zpětně nás budou ovlivňovat. Je zábavné sledovat, jak AI vytváří fotky využívající všechny možné kompoziční triky a postupy staré stovky let. Protože prostě fungují – viz například úvodní fotka pro moje video o focení mobilem (níže na stránce), které má za dva měsíce přes 160 000 zhlédnutí. Zkušené oko hned zahlédne stavební kameny slušné kompozice jako je linie, vinětace, zlatý řez, práce s prostorem. Zábavné, až děsivé.

– tradiční fotograf bude spokojenější než nyní. Zase trochu spekuluji, ale myslím, že se trefím: mnohem více se oddělí svět umělý (ne špatný, nefunkční, ale prostě uměle vytvořený) a svět více méně reálný (ne nutně hezčí, lepší, ale prostě s otiskem reality), který bude mít velkou cenu.

Zkrátka, budoucnost je skvělá!

Focení mobilem - YouTube
Tuhle titulní „fotku“ k videu na YouTube mi též vymyslela AI. A dost se jí to povedlo, video za tři měsíce vidělo přes 160 000 lidí. Zábavné je, že algoritmy použily několik klíčových a po staletí používaných kompozičních principů: od budování prostoru, přes práci s liniemi a „vinětací“… Video viz prolink z fotky nebo zde na tomto linku.
Reklama

6 komentářů

  1. Ladislav z Pardubic

    Zdravím Vás,
    „vylepšení snímků“ zvládá i Samsung M33 , (jaro 23 za 5000,- ) což není nic jiného než prvek umělé inteligence.
    A to na jedno kliknutí.
    Zkoušel jse OpenAI a mohu napsat, že si AI pokud chceme nějaké odbornější texty prostě vymýšlí.
    Na univerzitách AI povolili studentům používat při psaní diplomových prací. Vědí proč.
    Snímky generované AI jsou pokud jde o lidi umělé a neživé. Ti lidé jsou „dokonalí“ vyhlazené obličeje, přesaturované barevné podání jako z levných kompaktů. I laik AI snímky rozliší za současného stavu techniky od klasické foretelné, řemeslné fotografie.
    Otázka času, kdy se lidé nasytí „umělinou“ a budou chtít zpátky kvalitu.
    Hezký víkend a dobré světlo.

    P.S.
    Už máte nafocené vánoční betlémy a stromy na náměstích?? Právě jdu „na věc“

  2. Zdravím Vás,
    jako nový uživatel S23Ultra zjišťuju co všechno (a jak) je možné fotit…některé automatické filtry a nastavení mě hodně překvapují (není to přímo AI, ale kouzla to jsou pěkná).
    Většinou vím co chci dosáhnout, ale buď nemám dostatečný grif a zkušenost nebo případná editace trvá dlooouho. 🙂
    Nastává doba kdy stačí říct jaký bych rád výsledek a pak jen korigovat výstupy křemíkového spolupracovníka.
    I když pořád platí „co nezachytíš to nedokreslíš“…

    Dan

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za komentář, a jasně, zrovna tahle „Ulra“ je opravdu moc zajímavý stroj – já osobně pořád nechápu to přibližování, detaily, které je schopná vylovit z opravdu velké dálky… Něco si jistě domýšlí, ale i tak… Mějte se, JR

  3. Jiří z Prahy

    Zdravím Vás, Honzo, a moc děkuji za Váš věčný optimismus. AI pociťuji jako velmi dvojsečný „dar“, je to velký vpád na ní rajtujících marketingových sil do osobního světa vlastních názorů a představ. Ale chci spolu s Vámi i kolegou Danielem věřit, že to zdravě hecne právě lidi s vlastním názorem k tomu, aby se s tím poprali. Nějaká revolta ve stylu impresionistů (a drsnějšich chlapců a děvčat po nich) proti klasicistům a biedermeirovcům by se věru hodila.
    Přeji krásné Vánoce a podařený nový rok, hlavně to zdraví, Vám a všem fotografickým „zapálencům“.

  4. Daniel Bernát

    Moc děkuji za tento článek, protože mi mluvíte z duše 🙂
    Jsem programátor a umělá inteligence je samozřejmě velkým tématem. Určitě si projdeme zajímavou vlnou všemožných vylepšení, které AI nabídne úplně každému, ale stejně jako vymírají zkušení administrátoři systémů, protože MS nabídl jednodušší řešení, stejně jako většina mladých vlastně nechápe, jak technicky funguje síťové připojení, přestože se bez něj neobejdou, sníží se počet kvalitních fotografů. Ale o to větší o ně bude zájem, a to především ve vrstvách zákazníků, kteří již nyní primárně vyhledávají kvalitu a nikoliv efekt, a kteří také dokáží kvalitu ocenit. A myslím, že se shodneme na tom, že dobrá fotografie je mnohem více o autorovi, než o jeho technickém vybavení.

    • Jan Rybář

      Děkuji moc za komentář, to je opravdu moc zajímavý pohled – a ano, bude napínavé sledovat, co vše se bude v různých oborech dít a jaké (mnohdy zcela nečekané) potíže to přinese… Zdravím a ať se daří! JR

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*