Instagram pro fotografy – podrobný návod

Co probíhá fotografům hlavou při vyslovení slova Instagram? Ledacos: od nechápavého úsměvu po zhnusené výkřiky o úpadku fotografování. Pokusil jsem se prozkoumat, co vlastně v danou chvíli tahle sociální síť pro fotografování znamená – a sestavil přehled toho potenciálně užitečného…

Debatovat s fotografy o Instragramu vyvolává v poslední době ještě vášnivější debaty než některé letité evergreeny (typu “je lepší Canon, nebo Nikon?!”).

Pro někoho je tahle sociální síť na sdílení fotek jednou z bran pekelných a urážkou všeho fotografického, pro jiného milou hračkou určenou převážně na sdílení fotek drasticky přibarvených koček, dortíků v cukrárně a snímků typu “byl jsem s kámoškou v Zoo a byl tam slon”.

Samozřejmě, pro opravdu hodně lidí neznamená Instagram vůbec nic – prostě o něm nic netuší, ač statistiky tvrdí, že ho používá vlastně skoro každý. Můj dlouhodobý “průzkum mínění” na mých fotokurzech vychází trochu skepticky: u účastníků pod 25 let zná I nstagram každý, a ledaskdo ho i používá. Nad 25 – 30 let o něm slyšela tak třetina účastníků a aktivně ho používá asi jeden z pěti až deseti.

 Klasická instagramová fotka na mém účtu – je trochu zdivočelá, na efekt hrající, ale oko se u ní zastaví… Zítra po ní neštěkne ani pes… Je to dobře, je to špatně, je to vůbec fotka? Na to každý odpoví trochu jinak.

Proč o tom vlastně píšu? Rád věci zkoumám – s Instagramem si pár let trochu (opravdu trochu) hraji. Ale spíš mě zajímá, jaký má dopad na fotografování – a ten je zásadnější, než se může zdát. Ať už negativní (popírá částečně řemeslo zvané fotografování) nebo více méně pozitivní (je to zcela jiný svět, který otevírá focení novým lidem a možná z něj nakonec bude i něco zajímavého).

Zkrátka, jde o zcela novou dimenzi focení, která nám sice může lézt na nervy, ale zároveň by bylo škoda se proti ní uzavírat.

Pojďme to prozkoumat – samozřejmě, pokud Instagram máte, většinu věcí už znáte, ale i vás zkusím nenudit.

Co je Instagram? Nástroj na vysílání fotek do světa

Jasně, Instagram je sociální síť, ale tenhle pojem může být trochu zavádějící, protože si pod ním všichni představí něco á la Facebook nebo Twitter. Jenže Instagram funguje trochu jinak – a tak bych řekl, že přesnější definice by byla:

  • Instagram je nástroj na sdílení fotek s lidmi, které vůbec neznáte (jasně, i s těmi, co znáte, ale to je trochu nuda).
  • Instagram je nástroj na sledování fotek od lidí, kteří vás zajímají, a k tématům, která vás baví.
  • Instagram je jediný masově rozšířený a používaný nástroj na šíření fotek na světě (proto o něm i píšeme).

 Tohle je fotka, kterou jsem včera pořídil mým iPhone 6 cestou na kurz. Nijak jsem ji neupravoval, ani v mobilu, ani v Instagramu… Prostě jsem si jen řekl, že ji pošlu do světa – a za minutu poslal. Vše to prostě funguje tak nějak jinak než klasické focení…

Proč je nebezpečný: stvořil nový svět laciných efektů

Instagram je jedním z hlavních stvořitelů nového vzývaného i nenáviděného rozměru fotografování, v němž staré neplatí, a jediné o co jde, je rychlý, mobilní, instantní efekt – efekt na pár vteřin.

To je na jednu stranu zajímavé, na stranu druhou to je poměrně zásadní nebezpečí pro začínající fotografy. Nene, nebojte, nechci tu kritizovat, moralizovat ani pronášet akademické soudy, ale tohle je opravdu důležité zmínit. Rychlý příklad, jak to vše funguje:

Klasické focení (foťák nebo i mobilní fotka bez úprav):
– chci: vyfotit něco typu výlet na Karlštejn, výprava do Barmy, portrét dítěte
– co od toho čekám: že na tu fotku bude hezké se dívat ještě za pár let
– čemu neuteču: musím vědět poměrně hodně o fotografickém řemesle, světle, objektivech, nastavení foťáku

Instagramové focení:
– chci: vyfotit to samé jako v předešlém bodu
– co od toho čekám: že tak fotka se bude líbit na Instagramu nebo Facebooku
– jak to udělám: nedostatky fotky přebijí filtry, dodám barvy, fotku zdivočím, však ona ty lajky dostane!
– čemu neuteču: faktu, že tak fotka zahyne po pár hodinách, onen efekt a působivost je opravdu instantní, pomíjivý, což není kritika, jen konstatování

Jinými slovy: Instagramové focení je paralelní svět – v němž z nudně vyfocených fotek přece jen něco vytáhneme divokými filtry a dosáhneme dočasné záchrany.

A kde je to nebezpečí? Že začínající fotograf vyzbrojený filtry a divokými úpravami vlastně nikdy nepochopí, že neumí fotit – protože ty trvale zajímavé fotky prostě nevzniknou bez znalosti fotografického řemesla.

 Tahle fotka umí vizuálně zaujmout, ale z hlediska věčnosti to není pořádná fotka, protože je jedním velkým laciným efektem. Kdo fotí pouze takto, je ve velkém nebezpečí – po čase zjistí, že vlastně nic nevyfotil.

Co není Instagram – není to “jiný Facebook”

Instagram především není “takový nějaký jiný Facebook” – v něčem se mu samozřejmě podobá hodně, umí hodně podobných věcí, ale pracuje se s ním zkrátka jinak. Pro začátečníka bude ten hlavní rozdíl například v tom, že se fotky nedají sdílet.

A také: podstata “ukazování fotek” je opravdu jiná než na Facebooku a mnohem zásadnější roli v ní hrají hashtagy, tedy klíčová slova (viz dále).

Jen pro úplnost, pokud utíkáte z Facebooku a těšíte se, jak se po vás bude Zuckerbergovi stýskat, vězte, že nebude – Instagram patří Facebooku a dělá mu radost. Čísla o uživatelích jsou neustále rostoucí, podle posledních statistik má Instagram půl miliardy lidí a 300 milionu ho používá každý den (zdroj)… Inu…

K čemu je Instagram dobrý

Možná není špatné zkusit popsat, jaké – vzájemně se samozřejmě překrývající – podoby má Instagram v reálném životě. Tedy:

1. Instagram jako sociální síť pro sledování kamarádů a celebrit (v článku neřeším)

Jasně, v tomhle je to podobné s Facebookem nebo Twitterem – prostě sleduje účty svých známých, že jejich pes, přetavený filtrem na zvýraznění barev, se dívá smutně atp… Případně hledíte na profily různých celebrit, v čemž jsem ovšem osobně dost ztracený a například jsem nikdy neslyšel jména většiny těch paní z čela tabulky nejsledovanějších účtů na světě. Ale každou z nich sleduje asi 100 milionů lidí, tak snad vědí, co činí…

2. Instagram jako nástroj pro divoké úpravy (v článku neřeším)

Úspěch Instagramu byl v počátcích postavený na instantních, tedy okamžitých úpravách toho, co nadšenec cvakl mobilem a poté pomocí přednastavených filtrů “dotvořil”. Většinou byl výsledek hodně oči trhající – a pro mnoho uživatelů to je tak i nadále: je to dál nástroj na rychlé “zdivočení” fotek, aby vypadaly o něco lépe. Což je stále důležitá část identity této sít, ale dnes ji nebudeme řešit (nestojí za to…).

3. Instagram jako nástroj pro sledování/sdílení pořádných fotek

Tenhle třetí bod nás dnes zajímavá nejvíc – ano, ač to často tak nevypadá a ne každý o tom ví, Instagram je taktéž šikovný nástroj na sledování fotek nezdivočelých, nedobarvených, zkrátka mile starosvětských (viz třeba oficiální účet National Geographic).

K čemuž mimo jiné v době poměrně nedávné hodně přispělo i to, že už je možné ho používat i v klasickém formátu fotek “na šířku”, nejen v onom ne vždy hezkém čtverci…

A také, což je možná ještě důležitější, je to též nástroj k vysílání pořádných fotek do světa, tedy fotek vyfocených třeba profesionální zrcadlovkou, nejen mobilem, a pouze s decentními úpravami, bez obvyklé instagramové divokosti (viz například účet jednoho z nejvýraznějších krajinářů Střední Evropy, Kiliana Schönbergerga).

  V tomhle případě jsem dal na Instagram fotku ze zrcadlovky, což jinak nedělám, protože na to nemám čas – ale “pořádných” fotek na Instagramu stále přibývá…

Jak si založit účet na Instagramu

Registrace na Instagramu je tak jednoduchá, že je asi zbytečné ji tu nějak speciálně popisovat – pokud účet nemáte, jděte zkrátka na stránku Instagram.com a ta vás navede. Je možné se přihlásit i přes účet na Facebooku, což já jsem kdysi neudělal (říkal jsem si, ať mě neotravují různými návrhy nejlepší přátel), jenže k vytvoření účtu jsem použil stejný mail, jako mám na FB, tedy Velký bratr mě stejně sleduje velmi pozorně. A kdykoliv, kdy si nějaký můj přítel otevře účet, hned mi doporučí, abych ho sledoval…. Zkrátka, tak to prostě je, o soukromí přijdete tak jako tak.

Za zmínku asi stojí, že existuje i možnost tzv. Soukromého účtu, kdy musíte schválit každého zájemce, který vás chce sledovat. Jinak každý může vidět vše.

Pokud byste tápali, Instagram má i vcelku slušně udělanou stránku nápovědy (v češtině).

Prostě si to zkuste, většina věcí je zcela intuitivní, od “lajkování” po hledání nových zajímavých zdrojů – jen to sdílení jako na Facebooku, to tam nehledejte. Jistou obdobou sdílení je označování v komentářích – pokud například přidáte k mé fotce komentář a do něj vložíte jméno svého kamaráda (@josefnovak, moje fotka mu proběhne účtem…)

Snad ještě doplňme, že na Instagram je též možné dívat se nejen z mobilního telefonu, ale také z počítače. Výhoda je zřejmá, fotky jsou lépe vidět, protože jsou větší, nevýhodu odhalíte též poměrně rychle: je to vlastně jen prohlížečka, upravovat nejde, to je výsada mobilních aplikací.

Jak v Instragramu upravovat fotky

Filtry jsou tím, co tuhle sociální síť udělalo slavnou – začínala ještě v hlubokých dobách, kdy fotky z mobilních telefonů za nic nestály, a skoro to vlastně nešlo, nějak ty chabé výsledky dotvořit, tedy použít některý z přednastavených filtrů. Prostě se tím fotce dá nějaký ráz, stačí jedno kllikutí, a tím to hasne.

Instagram
Mnozí uživatelé  si pouze hrají s přednastavenými filtry (nalevo), což je škoda. Mnohem více se dá dostat kombinací oněch 13 “manuálních” úprav.

Pravda je, že to vlastně funguje docela dobře – osobně nemám rád (řečeno diplomaticky) ve focení rád cokoliv automatického, tedy jsem filtry přestal používat už dávno. Ale je třeba říct: ony fungují vlastně docela dobře a při troše snahy a střídmosti opravdu dokáži fotce dodat onu vytouženou milou výstřednost a tudíž šanci přitáhnout pozornost na onu vteřinu dvě. Neboli zkrátka tu úplně špatnou mobilní fotku trochu vylepšit.

Instagram úpravy
Toto je neupravená fotka z mobilu. A níže její za cca cca 4 vteřiny upravená verze na Instagramu…

Filtry ale nechme stranou, co naopak na Instagramu mám rád hodně, jsou jeho upravovací nástroje, to je taková ta záložka “Upravit”, co o ní mnozí ani nevědí, že existuje. Obsahuje všeho všudy 13 možností, jak fotce pomoct: od jasu a kontrastu přes sytost až po vinětaci.

A funguje to opravdu dobře – přesněji řečeno, Instagram je pro mě jedním z nejoblíbenějších nástrojů na úpravu mobilních fotek vůbec, funkce oněch 13 čudlíků jsou opravdu propracované, a až na lokální úpravy umí aplikace více méně vše, co srdce mobilního fotografa může pro rychlé úpravy potřebovat. (Podrobný přehled mnoha další aplikací na úpravu fotek najdete zde.)

 A takto se dá upravit za pár vteřin fotka z mobilu (výše)…

Jen je třeba znát jednoduchý trik, jak upravené fotky uložit, aniž byste je sdíleli do okolního světa. To se dělá takto: Těsně před sdílením je potřeba se odpojit od okolního světa, tedy se například přepnout do “letového režimu”, pak zmáčknout čudlík “sdílet”. Aplikace ohlásí chybu, protože jste odpojení od internetu, ale v tu chvíli je již upravené fotky bezpečně uložena mezi ostatními fotkami v uložišti mobilu. Tedy hurá…

To opravdu zásadní: Hashtagy a Instagram

Hashtagy jsou něčím, bez čehož vlastně nemá smysl Instagram používat – jsou tím nástrojem, kterým jsme schopni naše fotky posouvat k těm, kteří je chtějí vidět. Samozřejmě, jde to i bez nich, ale pak mají šanci vidět vaše fotky pouze ti, kteří vás přímo sledují, což je škoda.

Uznávám, hashtag je opravdu ošklivé slovo, mohli bychom mu říkat “klíčové slovo”, ale to by nám nikdo nerozuměl, tedy se s tím asi smiřme. Zkrátka, je opravdu nezbytné dobře nakombinovat tahle okřížkovaná slova, abychom fotku dokázali poslat mezi ty diváky, které by opravdu mohla zajímat.

Princip je jednoduchý: pokud při procházce lupnu na Instagram fotku z Prahy bez označení, uvidí ji jen ti, kteří mě sledují (a možná ani to ne, viz dále v poznámce o algoritmu). Pokud dodám banální hashtag #prague, každý, kdo u jiné fotky (nebo ve vyhledávání v aplikaci) toto slovo rozklikne, uvidí mezi fotkami i tu moji.

 Pár hashtagů často stačí, pokud ale opravdu chcete být “hodně vidět”, je třeba tuto alchymii pořádně prozkoumat. A pořád platí, že na fotce samozřejmě záleží nejvíc, byť tato si zrovna moc slávy nezasouží… Inu…

Pokud s Instagramem začínáte, možná vás opravdu zpočátku bude překvapovat, že to vážně funguje – že vskutku i poměrně banální fotka s takovými hashtagem prostě pár či pár desítek lajků může přinést.

Onen chyták tedy je, jak to vymyslet, aby se fotka dostal k co nejvíce lidem (pokud tedy to je, o co stojíte).

Na co je dobré myslet:

– u jedné fotky můžete standardně použít maximálně 30 hashtagů, zkušení borci ovšem radí používat jich méně – každopádně není úplně ideální, pokud jsou #klíčová #slova přímo v #textu v takovém #množství, že #popisek skoro #nejde #přečíst.

– je dobré si poměrně rychle uvědomit, že dobré nastavení hashtagů je velká alchymie vyžadující značný cvik, mnoho experimentů a případně i doslova vědecké bádání nad tím, co funguje, a co ne (ne že já bych to dělal, nemám na to čas ani nervy).

– na webu je možné najít mnoho různých statistik ohledně nejpoužívanějších pojmů, viz například stránka zde, první je v danou chvíli #love a hned třetí #photooftheday, případně existují free i placené nástroje, které jsou schopny napovídat a analyzovat, jaké hashatagy by mohly vést k přísunu vděčných diváků. Například na stránce TagForLikes.com najdete různá “nejfunkčnější” slova. Ale nevím, moc jsem to nezkoušel.

– sama aplikace v procesu psaní popisků začne napovídat, jaké tagy by se mohly hodit, viz ilustrace, napovídátko napoví a ukáže čísla o užívání. Je třeba brát vše s rezervou, jednu dobu jsem pořád zkoumal, zda je lepší napsat #czech republic nebo #czechrepublic, a pak pochopil, že takto do detailu to nemá smysl zkoumat a je lepší se třeba opalovat na Žofíně.

instagram hashtag
Pokud začnete psát hashtagy, aplikace vám začne napovídat, co jste použili v minulosti a též ukazovat frekvenci používání, což se dosti hodí.

– důležité je zdůraznit logickou věc: populárnější hashtag neznamená nutně lepší hashtag – protože pokud k fotce napíše nějaký hodně provařený, ze zorného pole potenciálních obdivovatelů zmizí dramatickou rychlostí, čím více uživatelů, tím větší konkurence a menší šance někomu padnout do oka. Naproti tomu méně frekventovaný a speciálnější pojem může být v dosahu “lajcích” mnohem úspěšnější. Například #prague je dle statistik zhruba 3 x častější než #praha, znamená to ale větší úspěch? Ne nutně. Zkrátka, je to alchymie a pokud vás to láká, ponořte se do ní!

Jak získat co nejvíce followerů

Přiznám, já osobně po závratných počtech těch, kteří sledují mé hraní, netoužím, ale není špatné opět v pár bodech shrnout, jak na to.

Základem jsou hezké fotky a dobré hashtagy. tohle je zcela logické, je prostě třeba posílat do světa fotky, které se mohou někomu líbit, a pomoci jim k tomu dobrými klíčovými slovy. Už jsme zmínili, že na základní úrovní není třeba se s tím moc babrat, pokud na tom ale bude záležet třeba marketingový úspěch vaší firmy, budete řešit i takové věci, jako že například dle různých studií fungují lépe světlé než tmavé fotky, nebo že, kde jsou lidské tváře, zabere snímek vždy více…

Jan Šibík Instagram
Marná sláva, skvělé fotky je stále to zásadní – zde profil slavného českého fotografa Jana Šibíka. Link zde.

Nejjednodužší princip: buďte aktivní. Tohle je případ, kdy jednoduché pravidlo prostě funguje – z různých studií opět vyplývá, že všech speciální postupů je nejjednodušší být prostě aktivní: lajkovat zajímavé profily, přidávat komentáře, moc to nepřehánět, ale dělat to pravidelně a často. Logika je opět prostá: člověk je tvor ctižádostivý, a když vám přijde upozornění, že vás někdo začal sledovat, často se podíváte, kdo to je – a případně ho začnete též sledovat.

Pozor na algoritmus Instagramu. Ještě před nedávnem to bylo jednoduché: když jste si otevřeli aplikaci, viděli jste v chronologickém pořadí zcela všechny fotky od všech sledovaných profilů. Nyní to už tak není, to, co uvidíte, rozhoduje podobně jako u Facebooku a Twitteru algoritmus, který se snaží na základě vašeho chování odhadnout, co by se vám asi tak mohlo líbit. Je to dobře, nebo špatně? Nevím, jisté je, že z toho plyne, že pokud nebude aktivní, nemusí vás po čase vidět ani ti, kteří vás sledují. Pokud máte nějakou stránku na Facebooku, je to podobný – a katastrofální – problém, tam už vás neuvidí opravdu skoro nikdo a je třeba platit, ale to je jiný příběh. Nic s tím nenaděláme, jen je dobré to vědět.

Nenechte se ošálit spamem. Pokud začínáte, budete patrně nadšení, kolik lidí z celého světa vás najednou začíná sledovat, jen pozor, část z nich jsou spameři používající automatické roboty reagující na frekventované hashtagy. Pokud vás začne sledovat účet zvaný (po překladu) @rozdávámeZdarmaIPhony6, je to vcelku jasné, někdy to ovšem tolik do očí nebije. Každopádně trochu pozor – přiznávám, že mě to vždy naštve tak, že obvykle neváhám investovat vteřinu dvě a přes speciální tlačítko přímo v aplikaci spam nahlásím. Já vím, práskat se nemá, ale mně to opravdu leze na nervy…

Vychytejte specializované hashtagy. pokud se do Instagramu pustíte opravdu pořádně, je důležité opravdu zanalyzovat, jaké hashtagy vás opravdu propojí s ostatním nadšenci. A ne vždy musí nejúčinnější slovo být to, které vám přihraje intuice. Postup je vcelku logický: prolézat účty těch, kteří se zabývají podobným tématem, a zkoumat, co používají oni.

Specialita pro fotografy: virtuální galerie. Pro nadšence existuje ještě jedna možnost, a to jsou vlastně jakési virtuální galerie, zvané anglicky Hub (s významem “centrum, propojovací bod”)… Funguje to jednoduše, kdybych například založil Hub #fotogurucz, každé přidání tohoto tagu mě upozorní, že máte zájem o přidání do galerie. A já, pokud by se mi fotka líbila, si ji pak můžu vybrat a umístit na speciální profil… Příklad “hubu” je třeba stránka @earthfocus sledovaná 2,5 miliony lidí. Skvělý seznam podobných galerií najdete například v tomto článku na webu Petapixel.

Earth Focus Instagram
Příklad velkého “hubu”, tedy virtuální galerie, do níž přes hashtag #earthfocus můžete zkusit poslat své fotky. Buď je někdo vybere, nebo ne… Ale pokud ano, “diváků” tu je 2,5 milionů… Link zde.

Shrnutí: Kam to vše půjde?

V tomhle článku jsem se pokusil sepsat to, co by se fotografům mohlo/mělo honit hlavou při vyslovení pojmu Instagram. Když to shrnu ve dvou větách, tu jsou:

    • Instagram je paralelní svět k tradičnímu focení, protože řemeslný postup do značné míry nahrazuje “instantními” efekty hrajícími na okamžitý efekt
    • navzdory tomu se ovšem tato síť stává stále zásadnějším nástrojem pro “pravověrné” fotografy, protože při sofistikovaném používání otevírá zcela nové dimenze toho, jak “klasické” fotografování dostat k novým divákům.

A jak to vše dopadne? To nevím – pokud vy ano, napište mi to do komentářů!

[social-bio]

Je tu jeden komentář

  1. Radomír Kůla

    Článek o Instagramu je bezva, díky.

Připojte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*