Proč mobily fotí “lépe” než pořádné foťáky

Pokud vás rozohnil titulek, ničeho se nebojte – článek klidně můžete dočíst se závěrem, že mobily jsou k ničemu. Tenhle text je vlastně o něčem jiném: o tom, že z mého pohledu prostě tradiční fotografické firmy výrazně zaspaly v oboru zvaném zpracování obrazu. A že to pro svět fotografování má dost vážné následky.

Na podzim loňského roku se začala dít zvláštní věc: zahlédl jsem zvýšené dávky nespokojenosti s foťáky. Náhle na tomto webu i na mém Facebooku přibylo komentářů ve stylu “Já nevím, nějak jsem od té zrcadlovky čekal víc. Hm, ten kompakt za 20 000 nějak blbě zvládá krajinu. Všechno to mám takové šedivé, co dělám blbě?!”

Kdybych teď psal román, patrně bych v něm dlouze zachmuřeně pohlédl z okna, smutně pokýval hlavou a pravil “Tak už je to tady. A jde to rychleji, než jsem čekal…”.

fotografování mobilem
Špičkové mobily zamotávají svět fotografování více, než se může zdát na první pohled. Ilustrace: Depositphotos.cz

O čem to tu mluvím? O nenápadně, ale mimořádně zásadní frontě války mobilů s pořádnými foťáky. Tedy o tom, že mobily nás prostě korumpují tím, že dokáži velmi dobře přímo v reálném čase zpracovat obraz do podoby, která se lidem líbí. A vyvolávat nepochopení, a někdy i děs z toho, že pořádné foťáky tohle prostě moc neumí. Že zkrátka fotky z mobilu často dopadnou výrazně “lépe” než fotky z foťáku za 20 i 50 tisíc…

Pojďme nyní rozmotat zásadní rozdíl mezi fotit lépe a fotit “lépe”.

Dramatický vánoční výlet k rybníku

Tenhle článek jsem se rozhodl napsal na Štědrý den při vánoční procházce kolem rybníka v pražské Liboci. Krásně svítilo slunce a kromě mého osobního iPhonu 11 Pro jsem přibalil i další dva zbrusu nové stroje, které jsem zrovna testoval. Jedním byl další mobil v kategorii kolem 15 000 Kč, druhým pořádný začátečnický foťák s APS-C snímačem v kategorii kolem 25 000 Kč. Naschvál nezmiňuji konkrétní typy, protože jsou zcela jedno – to, o čem zde píšu, by platilo o jakýchkoliv zástupcích těchto kategorií.

foťáky versus mobily
Je na téhle fotce ze pořádného foťáku něco špatně? Není – zhruba podobně by technicky dopadla fotka z jakéhokoliv stroje. Krajiny prostě vyžaduje úpravy, tak to prostě je.

V čem bylo to “drama”? Ve výsledcích, které vylezly z mobilů versus z pořádného foťáku, viz obrázky na této stránce. Jakýkoliv digitální foťák by v posledních deseti letech dal podobný, či zcela stejný výsledek, tak to prostě je: chcete-li mít hezkou krajinu, je zcela automatické, že fotku musíte trochu upravit, ztmavit nebe, zesvětlit stíny, zvýraznit barvy.

Devět z deseti let to nikomu nepřišlo divné – ale nyní ano. Nyní, pod vlivem toho, jak obraz přímo na místě dokáží zpracovat mobily, dostává sebedůvěra pořádných foťáků závažné trhliny. Ty foťáky se nezměnily, ale změnil se svět kolem – najednou pod vlivem mobilů chceme i po foťácích, aby to dělaly stejně: aby stíny byl decentně vytažené, nebe modré, fotka prostě hezká a okamžitě použitelná.

foťáky versus mobily
Stejné místo mobilem. Neříkám, že fotka je lepší. Ale jedno je jisté: pro běžný a nenáročný provoz dává prostě pro mnoho lidí výrazně větší smysl. Defaultní aplikace bez úprav.

Co je špatně s tím foťákem?!

A proč by s tím foťákem mělo být něco špatně? Špatně není vůbec nic, jen se dramaticky změnila očekávání zejména začínajících fotografů (zkušeným borcům to je samozřejmě vcelku jedno).

Hodně silně to v posledním plus mínus roce cítím na mých tradičních kurzech focení – opravdu a zcela jednoznačně se tam potkávám s jasným roztrpčením, že prostě ty fotky z pořádného foťáku vlastně nejsou zase o tolik “lepší” než z mobilu. A naopak, na kurzech focení s iPhonem jasně vidím, že pokud někdo mobil umí opravdu ovládat, cesta zpět k pořádnému foťáku je pro nenáročné použití opravdu těžké. Obé mě to, přiznám, štve.

foťáky versus mobily
Pořádný foťák za cca 25 000 Kč to zvládne jak má, nic mu vyčítat nelze. Když budeme fotit do rawu, v počítači za pár desítek vteřiny vykouzlíme velmi hezkou fotku.

Mobily prostě dramaticky a nenápadně (tedy o to záludněji), změnily to, co čekáme za výsledky po zmáčknutí spouště. A používám tu zcela vědomě množné číslo, tedy zahrnuji i sebe. Samozřejmě, v zhruba milionu případů to neplatí (viz dále), ale zrovna v případně líné vánoční vycházky k rybníku zkrátka velmi dobře vím, že i kdybych si vzal s sebou můj full frame, nikdy, opravdu nikdy, už pak ten raw na oněch povinných 45 vteřin neotevřu a fotku nedoupravím. Mnozí jiní určitě ano, ale já ne. A právě v tom je zakopaný pes.

Proč pořádné foťáky nedokáží víc? Toť otázka

S trochou snahy by bylo snadné tento článek napsat tak, že by se v něm ani jednou neobjevilo slovo mobil. Jeden pohled (výše popsaný) zní, že mobily prostě z definice “zdivočují” obrázky mnohem více, než pořádné foťáky.

Druhý pohled ale mobily vůbec nepotřebuje. Stejně tak je možné prostě (mírně krutě, cynicky a s nadsázkou) konstatovat, že velké fotografické značky prostě zaspaly dobu. A říct, že časy se změnily a technologický pokrok ve zpracování obrazu je opravdu mnohem dál, než klasické foťáky nabízejí.

foťáky versus mobily
Mobil v reálném čase dokáže vyčarovat výsledek bližší realitě. Opakuji: nehodnotím, konstatuji. Defaultní aplikace bez úprav.

Jinými slovy: že není zvláštní, že iPhone dokáže více méně decentně fotku hezky zpracovat přímo na místě. Zvláštní prostě je, proč to nedokáží třeba Canony, Nikony, proč v jpg nedokáží vykouzlit to nebe trochu výraznější a trávu zelenější.

Anebo z druhé strany: drazí výrobci foťáků, prosím, nedokázali byste vyrobit něco s normálně velkým čipem, dobrou optikou, co by dokázalo (pokud bych chtěl) ty fotky zpracovat tak jako mobily? První z vás, kdo to udělá, zvítězí a prvního klienta máte garantovaného (píšu s nadsázkou, i když…).

Kdybych měl vše shrnout ve dvou větách: mobily v posledním roce drasticky mění to, co čekáme od výsledků nenáročného focení. Až si toho lidé opravdu všimnou, bude zle.

Poznámky k článku, aneb co říkám a co ne:

Skoro každý článek o focení mobilem vyvolá bouřlivou diskusi, a tedy jsem v tomto případě raději rovnou sepsal to, co vlastně chci říct a co vůbec říct nechci…

Námitka: Foťák z definice vždy bude fotit lépe než mobil
Samozřejmě! Tak to je – mluvím o něčem trochu jiném: že pro nenáročné focení (rodina, dovolená) nepříliš náročných fotografů nabízejí mobily překvapivě solidní výsledky. Ale v mnoha fotografických oborech prostě mobil nemá šanci, to se ví…

Námitka: Některé foťáky už zpracují obraz lépe
Ano, to je pravda, pomalu, pomaloučku už nyní některé foťáky přece jen dokáží opustit starý dobrý svět a „přetavit“ jpg už přímo na místě. Ale mobilům se zatím neblíží. Uvedené příklady jsou každopádně obecné, jde o princip, ne o drobné rozdíly mezi značkami.

Námitka: Mobily prostě fotí ošklivě a nekvalitně
K tomu je důležité dodat: když píšu o schopnostech mobilů, mám na mysli to, co dokáží špičkové stroje této kategorie. Přesnější by tedy bylo psát “co dnes umí technologie v top modelech”, protože o to jde, ne o konkrétní typy. Mám tedy obecně na mysli globální špičku, tedy především Huawei, Iphone, Samsung, případně Xiaomi.

Námitka: Dobrá fotka prostě z mobilu technicky vzejít nemůže
Tomu názoru rozumím, ale nesouhlasím s ním. Dobrou fotku definuje především světlo a kompozice. A naopak technická dokonalost fotky prostě neznamená, že fotka bude dobrá. Tedy obecně je lepší dobrá fotka z mobilu, než špatná z full framu (byť na ní zahlédneme mnohem více detailů).

Rumunsko
Tuhle rumunskou krajinu (zde z mobilu) mám též z pořádného foťáku v rawu. Z něj bych vytáhl mnohem víc. Ale k tomu se dostanu až někdy v budoucnosti (= nikdy). A mobil prostě dokáže vrátit do obrazu nebe, což se pro rychlý efekt opravdu počítá. Neupravená fotka z defaultní aplikace.

Námitka: Fotit mobilem mně nedělá radost
S tím souhlasím beze zbytku. Mě to také moc nebaví. Osobně se pohybuji v trojsvětě iPhonu, špičkového APS-C Fujifilmu a full framu. Každá z těch hraček má pevné místo v tom, k čemu je a v jaké situaci po čem sáhnout. A mobilem mě to opravdu moc nebaví, což ale nemění nic na smyslu tohoto článku. Ani na tom, že iPhonem fotím vlastně neustále.

Námitka: Focení mobilem je cvakání, ne focení
Rozumím, leč ne úplně souhlasím. Instagram například působí na duších fotografů mnoho šrámů, ale zároveň vrací fotku tam, kde by být měla: k prostému faktu, že fotka je obraz, a pokud vznikne jen kvůli “uměleckému pocitu” autora, není obvykle k ničemu.

Námitka: Titulek tohoto článku je nesmyslný
Bohužel není, ač z toho sám radost nemám. V danou chvíli je mobil (tedy špičkový mobil, viz výše) žel rozumnější volbou pro výraznou skupinu lidí, kteří nechtějí nic moc řešit a upravovat. Tedy ano, pro ně platí, že mobil fotí lépe než foťák. Pro nás ostatní platí ony uvozovky a nadsázka: Mobil fotí “lépe” než foťák. Zatím…

Reklama

51 komentářů

  1. Zdravím, měl jsem Olympus OM 10 Mark III a se dvěma objektivy 14-28 a 75-300. Focení bylo fajn, ale něco mě na tom tak trochu vadilo. Po čase jsem si koupil telefon Apple 12 mini. To je z pohledu fotografování hrůza. Jak není dobré světlo a scéna statická, tak jsou fotky děs běs.

    Před pár týdny jsem do toho pořádně “šlápnul” a pořídil si OM-System OM 1 Mark II a objektivy 12-100 mm f/4 a malého Gandalfa 15-600 mm. Tato sestava je pro mě naprosto špičková, protože fotím přírodu.

    Jediné, co žádný foťák nedokáže, vyfotit vždy kvalitní fotku z pohledu obsahu. Mobilní špičkové foťáky umí už vyfotit po technické stránce velmi dobré fotky. Špičkové bezzrcadlovky umí fotky špičkové. Oba foťáky neumí udělat špičkovou fotku z pohledu obsahu. Ten se musí hledat, najít. Dnes podle mého názoru vzniká přes 90% fotek, které jsou jen dokumentární fotku bez hlubšího významu.

  2. Pri turistike, cestovani, lezeni atd. pouzivam Sony RX100 III a pretoze som lenivy, fotim do JPEG (ano :). Stejne by som sa s tymi fotkami v RAWe nemal cas hrat. Na druhej strane rad fotim fotakom (a tento ma aj hladacik, i ked iba elektronicky 🙂 Mam na nom vpodstate stale zapnuty auto HDR rezim, vysledkom ktoreho su dve rozne jpeg fotky – bez HDR a s HDR. Dost casto by sa ta HDR verzia dala prirovnat k tym fotkam zpracovanym mobilom. Krajinky zvlada casto vylozene dobre, povedal by som. Takze zrovna tento fotak podla mna moze byt aspon ciastocne konkurenciou i mobilom.

  3. 1. Anebo z druhé strany: drazí výrobci foťáků, prosím, nedokázali byste vyrobit něco s normálně velkým čipem, dobrou optikou, co by dokázalo (pokud bych chtěl) ty fotky zpracovat tak jako mobily? První z vás, kdo to udělá, zvítězí a prvního klienta máte garantovaného (píšu s nadsázkou, i když…).

    2. Kdybych měl vše shrnout ve dvou větách: mobily v posledním roce drasticky mění to, co čekáme od výsledků nenáročného focení. Až si toho lidé opravdu všimnou, bude zle.

    K bodu č. 1: Pripájam sa k potenciálnej klientele
    K bodu č.2: Už si to všimli

  4. Zdravím, právě přemýšlím, zda si kupovat foťák, nebo se spoléhat na focení mobilem. Jde mi hlavně o focení při cestování, převážně do hor, a fotky chci využívat hlavně pro sebe jako vzpomínky, pro promítání kamarádům a rodině a pár samozřejmě i na socky. Vyplatí se mi kupovat si kvůli tomu foťák do 20 000? Poznám svým laickým okem rozdíl? A zvládnu ty fotky upravit taky tak snadno za 45 vteřin, i když jsem to nikdy nedělal, nebo se budu muset všechno hodně složitě učit, aby ty fotky vypadaly lépe? Pokud je odpověď na předchozí otázky ano, přichází ještě jedna: jaký foťák? Našel jsem tohle srovnání kompaktních foťáků arecenze.cz/bezzrcadlovky/ a líbí se mi Sony Alpha A6000, který mi doporučoval kamarád zabývající se hodně amatérsky focením. Je to dobrá volba, nebo byste měli jiné doporučení? Děkuji moc za rady!

    • Tak, ceka mne foceni svadby a preci jen na portrety v zasnenem rozmazanem pozadi mobil uplne neni. Sice dokaze pocitat vselijaka kouzla, ale nekdy se pri simulaci odcloneni nepekne splete. A protoze kdysi pentaxista, koupil jsem si za par korun 11 let starou pentax K7 a k ni sklo (zanovni), ktere jsem mival rad, full frame FA 50mm se svetelnosti 1,4, aby pak mohli svatebcane pri odclonenem objektivu romanticky vystupovat z mekkeho pozadi a pripadne po zacloneni je to na cropu solidni ostre sklo. Snimac o velikosti poloviny kinofilmoveho policka ma 14Mpx a po prepoctu je padesatka 75mm ekv, cili temer portretnich 90 kinofilmu. Obesel jsem si zkusmo za plneho jasu okoli domu, nastavil ISO 100 clonu okolo zlateho okna 4 az 5,6 a docela spokojenost, protisvetlo kontrastni, ostrost prijatelna, barvy pekne. Asi by byla lepsi K5IIs bez nesmyslneho smudlaciho AA filtru, ale ta neni v inzerci za dva litry. A na zadost kamarada jsem jeste navecer udelal rychle porovnani s mobilem, A to ne s hlavnim snimacem, ale s pomocnym tele 81mm ekv, ktere ma jen 8Mpx a nejaky pidicip, pac to neni periskop (Huawei Mate30 pro). Jsem strasne vdecny Trumpovi, ze mi ho slevnil o 10 000. Je mi jako uzivateli uplne jedno, zda si ten mobil pomaha i hlavnim objektivem a zda sibehem jednoho snimku neporidi fotek treba 100 aby si to digitalni permonici nejak uvnitr upravili. Ale ten mobil s pidicipem nedostatecnou optikou nafoti pri zapadu slunce hezci snimky nez klasicka zrcadlovka se slusnym pevnym objektivem a pri polovicnim poctem pixelu, sic kdovi jak to dela. A protoze loni jsem fotil Xiaomi MI9, tak muzu srovnavat a jeji hlavni objektiv foti lip nez Huawei (tele ne, tam to stoji za prd). Asi namitnete, ze je nefer porovnavat 11 let starou poloprofi zrcadlovku s jednim z nejlepsich mobilu soucasnosti… Nicmene na svadbu si tu zrcadlovku samozrejme vezmu,protoze atmoska bokehu, ale klasicke fotaky jsou proste mrtve

      tak jsem si koupil v inzerci 11 let starou

  5. sranda jak většina „pravých“ fotografů zde sice ukřivděně souhalsí že mobily můžou fotit slušně třeba na dovolené, ale jejich zrcadlovku s kvalitním objedktivem focení do RAWu to přece nikdy nemůže nahradit :))
    Jo jo. před lety se „opravdoví“ fotografové vysmívali mobilní fotografii jako takové, dneska připouští že může nahradit kompakty pro masu nuzáků kteří neumí fotit, ale ta jejich pravověrná kategorie prý zůstane vždycky doménou zrcadlovek a „odborného“ ručního a poctivého zpracování fotografie z RAWu.
    Kam směřuje vývoj je snad jasný i největším ignorantům a těch pár co to odmítá přijmout (včetně výrobců) si prostě dál bude blouznit ty svoje názory který budou ostatní chápat čím dál míň 🙂

  6. Zdravím kolegové,
    děkuji za zajímavý a přínosný článek, doplnil bych ještě problém s papírovými fotografiemi…zobrazení na mobilu je většinou ještě jiné, než samotný obrazový soubor – barvy vyšťavené do maxima, jas a kontrast displeje vytažen na max…a žádný fotopapír toto již z principu odraženého světla neumí zobrazit…a potom jsou uživatelé mobilů nemile překvapeni, jaké že jim to laboratoř vyrobila mizerné fotky…to se většinou uživatelům klasických foťáků nestane, neb ve foťáku vidí fotku „syrovou“ a neupravenou…a to nezmiňuji problém milionů formátů od čtverce po ultra-širokoúhlé…mobily zkrátka požadavky na fotografii u běžného uživatele zcela změnily. Více k formátům a nastavením najdete ne článku zde: online -fotografie.cz/jak-nastavit-fotoaparat.html
    Dobré světlo

  7. Myslim, ze kvalitni fotku dela samozrejme v prvni rade motiv a „oko“ fotografa a pak hned nasleduje kvalita optiky. A to je v kamen urazu mobilu – sice to vypada libive, ale to je jenom prvni pohled, nez clovek zacne vnimat, ze to je neprirozeny a umely (viz treba v diskuzi uvedene snimky z Indie, kde to „rozmazany“ pozadi pri blizsim pohledu krouti ocima ..). Ale problem je, ze i u „serioznich“ fotaku je optika vetsinou problematicka (velky rozliseni dneska vede k zamereni na ostrost, za cenu dalsich parametru – kolik beznych objektivu ma pekny bokeh ? – a automatickym korekcim vinetace, zkresleni, barevne vady – a uz to zase neni prirozeny … )

    • Ja by som asi namietol, že práveže kadejaké pseudojaponizmy končiace na -eh ako hekanie pri súloži sú zrovna dnes marketingovo natláčané. A keďže fototechniku už nemožno „beztrestne“ niekam zlepšovať (a aj to je príčinou pádu predaja na hodnoty, ktoré boli úplne obvyklé za dôb chemického procesu a dnes to s podivom nevie 90 % výrobcov vydýchať), tak treba júzrom dráždiť vaječníky manierami.
      Práveže 30 rokov dozadu za faktickej neexistencie AF som riešil v prvom rade 20-28 mm objektív, ktorý pri stredne únosnej clone kreslil ostro všetko od 2 m do nekonečna. Nejakým ehkaním sme sa nezdržiavali. Nie že by sme rozpliz pozadia (a popredia, čo ehkačom dnes uniká) malou hĺbkou ostrosti ZA ŠPECIFICKEJ SITUÁCIE nepoužívali. Ale ide práve o to, že za špecifickej situácie, t.j. po úvahe som zvolil „right tool for the right job“, nebola to „jediná správna a vyžadovaná“ mediálne natláčaná maniera.
      BTW stačí si zobrať ľubovoľnú postaršiu fotografickú publikáciu a zistíme, že práve vďaka obrovskej hĺbke ostrosti vtedajších nízkosvetelných objektívov majú svoju atmošku (nehovoriac o tom, že z nich občas vydolujeme informáciu, ktorú autor záberu ani nevnímal alebo nezamýšľal zobraziť).
      Podľa DOF-oriented maniery by v podstate nemala existovať ani televízia s jej občas prakticky nekonečnou hĺbkou ostrosti (a ó hrôza, 2/3″ senzormi), ba ani film (Super 35 je približne APS-C, Super 16 je približne M43, ktorýžto formát je v skutočnosti odvodený od 4/3″ rozmeru TV snímacej elektrónky a nie od pomeru strán). Both doing quite well.

      • Ja bych rekl, ze to vypada pekne do te doby, nez se to nekdo rozhodne tisknout na fotky vetsi nez 10×15. Pak zjisti, ze je to jen rozmazly sunt. A nebo to zvetsi na plnou velikost v pocitaci. A opet – je to rozplizly a chybi tomu detaily. Takze ano, dovolenkove foto na mobil – s tim nemam problem. Chci-li neco lepsiho, tak jedine fotoaparat.

  8. Jiří Praha

    Co asi bude: dopracují se smartphony kvalitou obrazu k tomu, že začnou hubit třeba i jednopalcové klasické digitály? Zlepšují se pořád, není to vyloučené. Nemusí jít nutně o prokazatelně srovnatelnou nebo lepší kvalitu obrazu, ale o dostatečnou pro „širokého spotřebitele“. Tímhle tlakem smartphony pořád dál zužují odbytovou základnu klasického digitálu „zdola“ nebo minimálně okopávají klasickému digitálu kotníky. Mezitím padají prodeje DSLR a jen jakž takž se drží prodeje CSC.

    Tím chci říct, že kromě zaostávání klasického digitálu – pokud jde o zavádění nových technik zpracování obrazu – mají jeho výrobci zjevně pořád míň prostředků na svůj vývoj a experimentování. Ta křivka se někde v blízké budoucnosti protne s nějakým limitem a může některého z tradičních výrobců zlikvidovat. Včetně skvělých novinek typu FF a APS-C bezzrcadlovek, protože jednoduše vyschnou prostředky na jejich další výrobu. V minulosti jsem to srovnával s varovným příkladem zániku impéria Kodak.

    Na druhé straně vidíme, že špičkové smartphony typu nového Samsungu Galaxy S20 Ultra 5G nebo posledních Google Pixelů začínají přerůstat definici „všelidového komunikátoru“. A je tam velká poptávka po dalším zvyšování kvality obrazu – rozhodně už ne cvakálistická, ale s ambicemi dělat „pořádné“ fotky. Při trvající nečinnosti na straně výrobců klasického digitálu se dá čekat, že sami výrobci smartphonů budou přemýšlet, jak tuhle náročnou poptávku uspokojit = cíleně nabudit a vytěžit. Protože smartphony mají fyzické limity, takže by se velmi šiklo jejich technické dovednosti přelít do nějakého fyzicky zdatnějšího hardwaru.

    Tím chci říct, že by mě nepřekvapilo, kdyby nakonec „seriózní“ iniciativu převzal některý výrobce mobilních technologií a zaútočil na klasický digitál „shora“. Nějakým vlastním přístrojem skutečně určeným náročným fotografům, s využitím toho nejlepšího z hardwaru klasického digitálu a nabušeným novými technikami fotografie odzkoušenými v mobilech. Je to vlastně jednodušší, protože výrobci smartphonů drží potřebné know-how a licence k němu. Že fantazíruju? No – kdyby Samsung otevřel trezor s NX1 a NX500 a jejich výbornou optikou (mluvíme o roku 2016, to je pořád nedávno), měl by s vývojem vlastního hardwaru do značné míry vystaráno. A jsou určitě i jiné možnosti řešení rébusu.

    Dobré světlo přeji.

  9. Být či nebýt, slepice nebo vejce, a pořád dokola – mobil nebo zrcadlovka… Jsem přesvědčen, že obojí má smysl, obojí má výhody, ale i limity. Tím nejpodstatnějším je ovšem vlastní výsledná fotografie, její kompozice, zachycený okamžik, aktuální světlo, celkové poselství. I nad fotkou z mobilu lze reagovat citoslovcem „Ach“ – a o to možná jde nejvíc, ne? Technicky dokonalá fotka bez obsahu je k ničemu. Jediné, o čem přemýšlím při focení (ano, stále častěji mobilem), je následné využití. Pro velkoformátový tisk je asi zatím stále ještě zrcadlovka jistotou (na jak dlouho ještě?:-), jinak ale opravdu hlavně fotím tím, co mám po ruce. A snad co mě nejvíc mrzí na digitální době /a je jedno, zda mobil, nebo velké dělo/, je ztráta sebekontroly. Ať dělám, co dělám, fotky přibývají neskutečným tempem. To byly časy, kdy měl člověk 36 políčkový film (nebo dokonce 24 políčkový plus při dobrém založení políčko navíc!:-)) třeba na týden… To se přemýšlelo nad fotkou úplně jinak. Ale o tom tato diskuse vlastně není. Takže: dobré světlo! 🙂

  10. Vašek z Oslavan

    Věčné téma, věčné dilema. S většinou názorů se dá souhlasit, s většinou názorů se dá polemizovat. Záleží na úhlu pohledu. Ale stále je tu ten faktor radosti, když nejsem odkázán na to, co za mne nějakej SW v mobilu nastaví. Na své Lumii LX100 mám vše včetně clony hned po ruce a nikdo se mne neptá, jestli má být vodopád rozmazaný nebo ostrý. Mobil ano, je vždy při ruce, ale na některé mezní situace prostě už z principu nemá. Už se vám někomu podařilo nastavit na mobilu např. prioritu clony?

  11. V mobilech je holt dnes více photoshopu, než by člověk tušil. Sice z nich lezou na první pohled líbivé fotky, ale jsem si jist, že toto prvenství fotoaparáty APS-C natož FF vůbec nepotřebují, neboť jsou díky velikosti snímače a rozmanitosti použitých skel ve využitelnosti úplně někde jinde. Je potřeba brát v potaz i fakt, že 99% lidí ten mobil potřebuje na telefonování a to ono obyčejné nudné cvakání, ze kterého kompozičně nevzejde nic zajímavého a většinou nemá ani atmosféru, z nikoho dobrého fotografa neudělá, neboť fotky dělá fotograf a foťák je jen nástroj který mu to umožní. Tak to aspoň doženou líbivostí v barvách a úpravami, kde mobil asi tuší „co chtěl jeho majitel zachytit“ a výsledek mohou i pěkně zkazit, viz. umělé rozostření pozadí atp. Článek respektuji na 100%, jen je potřeba zmínit, že se jedná o pohled zkušeného fotografa, který i když má v ruce ten „Smart mobil“ pro „hloupé fotografy“ tak s tím dokáže fakt věci, ale na zakázku ho bere stejně jen na domluvu s klientem 🙂 Mobily dle mne vychovají mnoho cvakálků, takže skuteční fotografové nemusí mít žádnou obavu, že by přišli o práci a ti kteří mají focení v krvi a s mobilem „vyrostou“, naopak mohou pořídit do budoucna nějaké to tělo s objektivem, protože se tím třeba budou chtít živit, a právě to tělo s objektivem jim dá výsledek pod jejich maximální kontrolu, a to mobil neumí a díky „velikosti“ senzoru nikdy umět nebude.

  12. Ono je to hodně o tom co, proč a pro koho fotím. Rodinnou momentku z dovolené vyfotím klidně na mobil, a když se na fotku i po letech podívám, tak pro mě má cenu právě tím obsahem a technickou kvalitu až tak neřeším. Ale pokud budu fotit třeba fotky do kalendáře, tak tam už asi použiji foťák, který mi dá i tu technickou kvalitu pro tisk ve větším formátu apod. Ale běžný člověk, který chce jen uchovat vzpomínky, dnes vystačí s mobilem.

  13. Ahoj,
    RX100 VI umí HDR btw..

    S.

  14. Vladimír143: To jistě máte pravdu, miliardy „mobilových fotičů“ nepotřebují žádný fotoaparát. To co hodí na
    FB, druhý den už nikoho nezajímá, tak jako obrazový výstup a kvalita. Tu však nejde primárně o FB a mobilní cvakače, ale o fotografování a tvorbu fotografií, o tisk a archivní tisk a na to je potřeba celého, pokud možno vyváženého řetězce výbavy. Počínaje fotoaparátem, objektivy, stativem a další fotovýbavou, dle zaměření fotografa. Dále pak PC s dostatečným výkonem, editorem na zpracování a editaci fotek, odpovídajícím monitorem, nejlépe fotografickým a eventuálně tiskárnou. A když se chci věnovat focení opravdově a takovýto řetězec si za nemalé peníze pořídím, tak i ten nejdražší mobil, třeba s deseti objektivy mi to nemůže nikdy nahradit. Alespoň já to tak mám a pokud budu žít, tak to tak zůstane… 🙂

  15. Lásló, zdravím vás. Už jste si vyzkoušel, jak se drží a fotí se smartphonem? A víte co je to ergonomie?
    Pokud vám nevadí něco ve tvaru tabulky čokolády a ergonomie vám nic neříká, tak si klidně pořiďte
    třeba i ten Samsung a můžete si fotit co hrdlo ráčí. Ale pokud se chcete i ve vašem věku věnovat
    fotografování seriózně, tak na to jsou určeny fotoaparáty a s tím, že s mobily cvakají po celém široširém
    světě Japonci, Mongolci, či kdokoli jiný, tak to s tím nemá nic co do činění. Takže to je má odpověď, na váš
    dotaz… 🙂

    • Vladimír314

      Daleko důležitější než ergonomie je ovšem obrazová kvalita a tam se obávám, že dnes třeba na FB nikdo nepozná, jestli fotku někdo cvakl mobilem či FF za 80.000..

  16. Kardinálna otázka dnešnej doby: mobil – digitálny fotoaparát. Prvý je – najmä s dobrou reklamou – pre tzv. fotografov ,,cvakáčov“ je ,,ozajstný fotoaparát“ – lebo nemajú cit, vôľu sa zaoberať s nastavovaním. Z času na čas sa vynára antagonistická otázka: A alebo B je lepšia voľba. Som 80-ročný senior amatér, ktorý má zrkadlovku Oly E-450, bezzrkadlovku Oly E-PL6 a chcel by som prejsť na kompakt PowerShot G1X MarkII s 1″ senzorom, alebo na mobil Samsung Galaxz S10 PLUS. Pre mňa by bol dobrý, užitočný aj menovaný kompakt, ale v poslednom čase často čítam aj o mobiloch – a to aj na FotoGuru.cz – čo považujem za veľmi zaujímavé a užitočné. Teraz stojím pred dilemou PRE a KONTRA. Na viacerých snímkach vidím zahraničných turistov – aj japonských – s mobilom v ruke, kto má náhodou digitálny fotoaparát v ruke už je ,,bielou vranou“.
    Rád by som čítal pár slov k mojej otázke: pre ktorý aparát by som sa mal rozhodnúť.

  17. Nemyslím si, že to jde srovnávat. Mobily imho nefotí lépe, jen zkracují cestu od zmáčknutí k „líbivému výsledku“ (a to ještě ne ve všech případech). Pokud někdo chce jen cvakat a rychle to cpát na net, pak asi v pohodě. Ale když vás baví právě ta „cesta“, tak jiná možnost, než kvalitní foťák, fakt není.

    Jo a mimochodem, fotit telefonem se dá tak možná někde na výletech. Pokud ale fotíte něco jiného (sport, wildlife, astrofoto), pak je vám telefon k ničemu. Takže jak říkám, tohle srovnání je asi mimo…

  18. Taková kacířská otázka – nenastává občas situace, že „pořádný foťák“ umí taky leccos přímo, ale „cti dbalý fotograf“ to záměrně ignoruje, laikovi případně výslovně rozmlouvá, že „přeci musí fotit do RAW“ a tak?
    Testuji už nějakou dobu Olympus E-M5II, docela spokojenost a až po čase jsem téměř omylem zjistil, kolik to umí „kreativních programů“, kdy jde často o docela výrazné věci, to už fakt není to, co uměl „zelený čtvereček“ někdy v době EOS20D. I to HDR posílení se najde atd.
    Pokud to někdo ignoruje cíleně (jako já) a s klasickým přístupem je spokojen, tak je vše OK, ale nějak by mne neudivilo, kdyby podobné věci přehlédl (nebo mu bylo rozmluveno) i leckterý uživatel, který je pak nespokojen jak se píše tady v článku…

  19. Stanislav

    Ahoj. Moc nesouhlasím. Teda souhlasím, pokud srovnáváte nějaký IPhone (což není tuctový mobil za pár korun) a foťák. To možná jo. Letos jsem právě kupoval foťák za 8 tis. Kč, aby ty fotky byly lepší, nežli ty rozmazané od mého mobilu za 4 tis. Kč. A jsem velice spokojen s foťákem, kompaktem.

  20. A ještě možná maličkost.
    Znám osobně lidi, kteří mobilem za 7-8000 vyfotili velmi zajímavé, poutavě snímky.
    A stejně tak osobně znám par lidí ( naštěstí ne moc), kteří koupili foťák za 59000, k tomu super sklo za dalších 30000 a výsledky … naprosto nezajímavé záběry ničeho o ničem. Ani týden u PC s těch snímků zázrak neudělá. :-)))
    Super foťák za mega z nikoho fotografa neudělá.
    To jen tak. K zamyšlení.

    • Jan Rybář

      Jiří, zdravím ještě jednou – no, to právě dle mého vůbec maličkost není a bude to stále zásadnější. Když to někdo opravdu umí a zná slabé a silné stránky mobilů, v mnoha situacích opravdu z obyčejného kapesní hračky dokáže vytáhnout víc než nepoučený majitel full framu. (Pro nenáročné použití, kdy moc nejde o technickou kvalitu fotky…) JR

    • Vašek z Oslavan

      Je to jako se vším. Tak jako z novomanželky kuchyň za půl mega neudělá kuchařku, tak Hasselblad neudělá z nikoho fotografa.

  21. Tak jen tak, podle mne:
    1, APS-C není moc velká výhra a rozhodne bych tu hračku nenazýval “pořádný začátečnický foťák”.
    2. Foťák je na focení a každý, kdo jej používá, musí počítat s tím, že BUDE dělat úpravy, ať už ve Photoshopu, nebo v čemkoliv jiném.
    ( takže do JPG fotí fakt jen amatér)
    3, telefon je primárně určen k telefonování (koho by to napadlo), takže foťák v mobilu je nastaven tak, abychom mohli fotky IHNED A BEZ ÚPRAV sdílet s ostatními.
    Podtrženo, sečteno:
    nedovedu si představit, že by můj foťák za mne upravoval fotky!
    JÁ jsem to vyfotil, JÁ si to upravím dle MOJÍ představy!
    Pokud vyfotím něco mobilem jen proto, abych to sdílel na Facebooku, ODMÍTÁM se s takovým snímkem ”patlat” několik hodin ve PS jen proto, aby byla tráva zelenější:-). Prostě to nechám ba mobilu.

    • Jan Rybář

      Jiří, zdravím a díky za komentář… Jasně, v mnohém souhlasím, jen mám trochu jiný názor na ony jpg: zkrátka jsem přesvědčený (a o tom vlastně je článek primárně), že by to v začátečnických foťácích prostě mělo pod tlakem mobilů dopadat lépe. A to, že to nejde (nebo to firmy nechtějí/neumí) je škoda… I u pořádných foťáků je spousta fotek, které v jpg dopadnou velmi dobře, byť, jak píšu, samozřejmě třeba u krajin je třeba něco provádět prakticky vždy… Mějte se! JR

  22. Roman Rogner

    Na případné fotoexpedice mám bezzrcadlovku Olympus, na cestování, kam ji nechci tahat, kompakt Sony RX 100 VI (je boží!) + na rychlovky iPhone 6s (!). Čekám, kdy odpadnou první dva a budu vozit jen nejnovější iPhone. Fotky vpodstatě potřebuju jen na blog a na ty kompakt/mobil stačí. Už nechci tahat těžký batoh. Co s tím?

    • Jan Rybář

      Romane, zdravím! Jasně, takto dopadá mnoho lidí včetně mě… Ale klidně se vsadím, že dříve či později přece jen nějaký „pořádnější“ foťák mít v kapse budete. Mobily jsou fajn, hodně práce zastanou, ale kdo jednou prošel opravdovým fotosvětem, přece jen z něj jen tak neodejte…
      Mějte se!
      JR

      • Doporučíte mi „pořádnější“ foťák do kapsy? 🙂 Problém je, že u mě začíná převažovat při cestování nad touhou vyfotit fotku pořízenou super snímačem se super objektivem mít pohodlí a užívat si krajiny, města, kultury, okolí. Samozřejmě u fotoexpedice je to trochu jinak, to je hlavně tvůrčí cesta. A taky to dopadá tak, že zatímco já se plahočím s těžkým batohem, s bezzrcadlovkou a trávím čas nastavováním, abych pořídil alespoň dobrý základ snímku, manželka iPhonem 11 fotí jednu krásnou fotku za druhou – http://angela.rogner.cz/faces-of-india, a je přitom v pohodě 🙂

        • Manželka fotí, dobrá, ale žádnou krásnou fotku jsem tam opravdu neviděl, spíše takové matlaniny z mobilu.

        • Fotky od vaší paní jsou krásné, mají duši a atmosféru a názory full frame raw puristů 🙂 na tom určitě nic nezmění.

        • Dobrý den, pane Romane. Líbí se mi námět odkazované galerie, technické provedení už méně. Nebudu na mobily plivat, jsou velkým pomocníkem a na mnoho fotografií dle mého opravdu stačí. Jen je potřeba pracovat s jejich limity. Na mnohé ale (zatím) nestačí. Uměle rozostřené pozadí, které by jinak mělo pomoci soustředit se na hlavní motiv, vysloveně tahá oči. Místo umělého bokehu bych raději přemýšlel nad výběrem pozadí nebo nad kompozicí. Nebo nad zákonitostmi focení – prodavač banánů šel stoprocentně vyfotit tak, aby byla jeho tvář zřetelná celá, když se série jmenuje „Faces of India.“ Takhle je v hlavní roli trs banánů. Další fotografie trpí deformacemi z použitého širokoúhlého ohniska. Myslím, že můžete být v klidu: Prohlížet stovky fotek z jedné akce nikoho nebaví, raději mít jednu poctivou, než deset domršených umělou inteligencí. Dokud Vás bude bavit tahat se s ním, foťte Olympusem. Paní dodá kvantitu, Vy kvalitu. Čímž se jí nechci dotknout. Přeji Vám co nejvíce příležitostí fotit a bezpečné návraty z cest.

  23. Ladislav z Pardubic

    Ad Presety: třeba Nikon má tzv. VIVID a barvy jsou sytější, kontrastnější. Navíc lze nastavit i teplejší barvy. Použít postprocesing, jenže dobré fotomobily mají něco navíc. Rychlost- pohotovost a není potřeba až tolik postprocesingových úprav. Automatické režimy a presety fungují u mobilů mnohem lépe. Asi mají lepší algoritmy. Tady je to přesně jak už někdo napsal. Tradiční výrobci fotototechniky (Nikon, Canon) zaspali.
    Můžeme jenom konstatovat skutečnost, víc neuděláme.

  24. A nejsou snad ve fotoaparátech různé presety anebo nastavení v JPG, které vymalují obrázek aby se líbil?

    • Jan Rybář

      Zdenku, zdravím, jak výše píše pan Ladislav: presety jsou něco trochu jiného. Jasně, každý foťák má nějakou (obvykle šílenou) sadu nástrojů na úpravy. Já tu ale spíše řeším to, jak foťák zprocesuje obraz ve chvíli jeho pořízení… Díky! JR

  25. Ladislav z Pardubic.

    Být ve správný čas a na správném místě a podaří se snímek i s fotomobilem velice kvalitní. Znám například velice dobrého fotografa -airspottera z Anglie. Když jsem se ho ptal na některé snímky letadel, tak mě řekl že pracoval jako řídící letového provozu přes 30let. Měl a dosud má přístup do prostor, kde může i s fotomobilem pořídit vynikající snímky. Pokud budu fotit i s „pořádným fo´tákem “ na leteckých dnch přes pásku a hlavy návštěvníků v letním dni v poledne nejsem schopen pořídit lepší záběry a kompozice ani náhodou. A to jsem před 15ti lety kdy jsem měl D40 hýbal expoziční kompenzací, dnes to dám do RAWu ale……
    Jiný příklad. Dcera na svých studiích pobývala na ostrově Reunion v Indickém oceánu. Nafotila kráter sopky. Se snímkem vyhrála fotosoutěž kde byla první cena CSC fotoaparát. Byla to exotika, proto vyhrála. Ne, že bych ji to nepřál, ale s tím co poslala do soutěže by za mne jistě nevyhrála.

    • Jan Rybář

      Ano ano, přesně tak: dobrá fotka je dobrá fotka, a špatná je prostě špatná. Tady nakonec vždy záleží na tom, kdo zmáčkne knoflík a co „světlo namaluje“. JR

  26. Ono s mobily dostali do rukou foťák i lidé, kteří by o foťáku jinak vůbec neuvažovali. A mezi nimi se třeba najde někdo, kdo prostě cvakne a tak nějak přirozeně pořídí něco, co někteří lidé s drahým vybavením nejsou schopni docílit celý život. Přesně jak p. Rybář píše: “ Tedy obecně je lepší dobrá fotka z mobilu, než špatná z full framu (byť na ní zahlédneme mnohem více detailů).“
    O tom je fotka, zbytek je jen (dámy prominou) „poměřování pindíků“….

    • Jan Rybář

      Marku, díky za komentář… Je to tak, kdyby se dal svět zbavit toho „poměřování“, to bylo krásné a krásných fotek by přibylo… Leč se to asi nestane, no, přežijeme to… Mějte se! JR

  27. Ano, je to pravda tak i tak. Každý si v dané chvíli ,,můžeme“ nebo ,,nemůžeme“ vybrat čím fotku, obrázek, pořídíme. Fotím to co mě baví, tzn. většinou dokumentuji svoje koníčky a fotky sdílím se stejně postiženými účastníky našich zálib (povětšinou se jedná o RC modely letadel) – ty létají: rychle, vysoko, na přímém slunci, pod mrakem ve stínu … zkrátka za všech klimatických a světelných podmínek. Řešil jsem čím tuto zábavu dokumentovat a řešil jsem poměr cena / výkon. Výsledné fotky a videa prezentuji na webu, ať už klubovém nebo Rajčeti nebo YT. A proč to všechno píšu(i)? Jsem rád, že mobily fotí čím dál lépe, že můj ultrazoom zoomuje o ,,106″ (Lumix FZ300) a tudíž na ta letadla na nebi dosáhne. Jestli mi výsledný obrázek svojí kvalitou stačí? Stačí, i když by se mi leckdy líbil hezčí … ale … za ty peníze, které by stála lepší fototechnika mi to prostě nestojí. Takže … rád se dívám na krásné fotky a fandím fotografům, kteří to ,,umí“ a mají k tomu patřičnou techniku a fandím i všem ostatním, kteří bez ohledu na techniku nebo netechniku umí ,,vyfotit“. Tyto dva přístupy/světy umí přece nádherně koexistovat vedle sebe. Z některých komentářů jsem měl pocit, že …. ti cvakači jsou ,,méněcení“. Jsem mačkač spouště, nejsem fotograf a přesto mi moje fotky ultrazoomem do JPEG nebo fotky obyčejným mobilem dělají radost.
    Buďme k sobě ohleduplní a posilujme to, co nás spojuje.

    • Jan Rybář

      Luboši, zdravím a díky za komentář. A jasně, viz Vaše předposlední věta, focení má být hlavně radost… A cvakač rozhodně nejste. Oni cvakači opravdu existují, s mobily i s foťáky, a vyznačující se tím, že opravdu věří v to, že cvaknout stačí. A to nestačí, nestačilo, a nikdy stačit (doufám) nebude… Prostě trochu přemýšlení tam vždy být musí… Mějte se! JR

  28. Martin Smaha

    Přesně tak, jak píše Aleš – „…záleží na mě a ne na nějakém inženýru v Číně, který to nalajnuje do mobilu…“. Myslím, že je zbytečné zkoušet srovnávat něco, co se srovnávat nedá, protože ten inženýr v Číňě to udělal proto, aby se toho mohly zmocnit masy (a taky se toho zmocnily)!!! no a aby to pořádně sypalo prachy – o nic jiného nejde. Chléb a hry, ne?

    • Jan Rybář

      Martine, zdravím Vás a díky za komentář… Jasně, souhlasím, ale, jak jsem psal níže i Alešovi, ono by to prostě i tak v těch jpg mělo jít o něco lépe, tedy i ten inženýr v Nikonu či Canonu by dokázal jpg více přiblížit „realitě“ (ať už to slovo znamená cokoliv). A dle mého je škoda, že to chlup více nedělá… JR

  29. Ladislav z Pardubic

    Zdravím Vás kolegové,
    celé to je o tom, že postprocesing jak správně napsal Jan, je otázka SW. A ten si samozřejmě firmy jako Zoner, Luminar, Photoshop atd….nechají řádně zaplatit. To by byla paráda dostávat licenční kód pro pořádný postprocesingový SW k pořádnému foťáku. Bohužel….Nic nemění na skutečnosti, že „pořádný foťák s akurátním sklem“ žádný mobil nenahradí. „sklo“ ničím nenahradíte.
    Fotomobily mohou konkurovat a konkurují kompaktům, (kompakty obchodně zničili) které si kupují „cvakači snímků“ To je většina obyvatelstva světa, která nepřemýšlí nad kvalitou a už vůbec ne kompozicí. Od fotomobilu dostanou krásné barevné fotečky. Pro páchání selfie a umisťování na sociálních sítích jim to stačí. Fotečky mají hned a bez velké námahy.Pokud bychom vyčíslili nějakou hodnotu takových snímků, zjistíme že limitně blíží nule.
    Přiznám se, že i já používám fotomobil v práci pro občasné zdokumentování potřebných věcí. Je to pohotové.
    Ale „Pořádný foťák má stále své místo v tvorbě“ nepráší se na něho na polici. Dokonce přemýšlím o variantách jeho obměny.
    Dobré světlo
    příjemný den
    ladislav

    • Jan Rybář

      Ladislave, díky za komentář(e) a možná jen drobná poznámka/dodatek. Přesně, jak píšete, svým způsobem je na focení mobilem nejhorší, že neexistuje síla přisvědčit 99 procent cvakajících o existenci slova kompozice. 99 % majitelů mobilů prostě neví, že při vynaložení naprostého minima energii může být tak fotka mnohem lepší. Zdravím, JR

  30. Zdravím Jane,
    už v předchozím vašem článku“kam míří fotografování“, se to řešilo, takže reakce na tento nový asi budou podobné. Takže za mě je odpověď na otázku „proč fotí mobily lépe…“, nasnadě. Protože do nejdražších mobilů implantovali vývojáři a ajťáci to nejlepší z fotoeditorů na zpracování digitální fotografie. A jelikož lidstvo je čím
    dál lenivější a pohodlnější, tak miliardy vlastníků mobilů po celé naši planetě jsou za to rádi, že někdo tu práci s postprocesem vykoná za ně. Ale proč třeba výrobci fototechniky tyto technologie nechtějí mít ve foťácích, netuším. Ale za mě je mi to jedno. Fotím do RAWu a rád se s každou jednotlivou fotografii, která ovšem stojí za to, vyhraji třeba i deset minut. Jako staromilec si budu vždy stát za tím, že fotografování je tvůrčí činnost a k té
    patří i zpracování fotek. A to jak bude výsledná fotka vypadat, záleží na mě a ne na nějakém inženýru v Číně, který to nalajnuje do mobilu… 🙂

    • Jan Rybář

      Aleši, moc zdravím a díky za komentář! A jasně, mám to podobně a souhlasím. Na druhou stranu si, řečeno s nadsázkou, umím představit, že ten japonský ajťák by mohl i v těch pořádných foťácích přece jen trochu to zpracování obrazu vylepšit… No uvidíme… Mějte se! h

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*