15 témat, o nichž se s fotografy určitě pohádáte

Debaty s fotografy jsou vždy hodně napínavé – a už vůbec nejde o onu oblíbenou dávnou otázku “Nikon, či Canon”? Fotografové jsou nyní schopni hádat se (přátelsky, samozřejmě) o věcech mnohem subtilnějších. A proto jsem zcela pro zábavu sepsal seznam témat, u nichž debata vždy skončí větším či menším sporem.

Tenhle článek jsem nahodil jen tak pro zábavu poté, co se rozvířila v mém mailové schránce řada debat nad textem zkoumajícím reálné výhody a nevýhody velikostí čipů (link zde). Například jsem se dočetl, že:

– špičkové bezzrcadlovky full-framům rozhodně nekonkurují

– špičkové bezzrcadlovky full-framům rozhodně konkurují

Nápověda: pravda jsou obě teze, jak ostatně v textu píšu, jen je k nimi třeba dodat patřičný kontext a vše prošpikovat slůvky jako “ale”, “v zásadě” a “více méně”. V čemž je právě onen zakopaný pes u mnoha diskusí o fotografování.

Fotograf
Nejlepší fotky vznikají na velkých skleněných deskách! Žádné malé full-framy je nedoženou! Souhlasíte, že? Repro: Everett225 / Depositphotos.com

A tu je tedy seznam oněch témat, která vás zaručeně zavedou na tenký led. Opravdu mě neberte moc vážně, nechceme se přece hádat, že?!

Full framy už nekralují, ať žijí bezzrcadlovky!

Tohle je oblíbené téma milovníků bezzrcadlovek, s nimiž je na toto téma opravdu lepší příliš nedebatovat. Mají pravdu v tom, že špičkové bezzcadlovky poskytují fantastické výkony a v reálném životě dokáží full-framy nahradit. Ale velikost čipu prostě pořád cítit je, howg.

Full-framy kralují, pryč s malými čipy!

S majitelem full-framu je mnohdy velmi těžké debatovat na téma výhod malých a šikovných foťáků. Argument zní: full-frame dává maximum, ty menší foťáky s menšími čipy prostě fotí hůř. Což ovšem v zásadě není úplně pravda (přinejmenším v některých situacích).

Zrcadlovky jsou pořád nejrozumnější volbou!

Samo slovo zrcadlovka u některých příznivců malých strojů vyvolává až panické reakce, je považováno za nadávku a symbolizuje zpátečnické technologie minulých století… Názor, že je to pořád velmi rozumná varianta, u nich vyvolává husí kůži. Inu, co na to říci…

Zrcadlovky rychle ztrácejí dech, je čas dívat se jinam!

Zastánci zrcadlovek taktéž nejsou mnohdy moc nakloněni debatám – na bezzcadlovky hledí přezíravě jako na předražené nástroje hipsterů, pro něž je důležité mít hlavně něco hezkého. A argumentují tím, že pro pořádné focení stále jaksi není jiná alternativa než zrcadlovka… Což se pletou.

Kompakty jsou kompakty, tedy na nic…

Slovo kompakt symbolizuje takové to malé, co fotí blbě. Hájit tzv. profesionální kompakty (á la Sony RX100 nebo Canon G7 X ii, cena 15 -35 000 Kč) znamená pohybovat se na tenkém ledě. Argument tradicionalistů zní: prostě to fotit dobře nemůže. Realita je jiná: v zásadě to obecně fotí skvěle.

Tohle je dobrá fotka!

Hodnocení, zda je fotka dobrá, nebo špatná, je vůbec nejtenčí led ve fotografování. Protože odpověď skoro nikdy nemůže být univerzální a přesto se jí neustále mnoho hlavně novopečených fotografů dožaduje. Já to řeším prostě: vždy zarytě mlčím a nikdy nehodnotím.

Tohle je špatná fotka!

Kritizovat fotky je stejně marné jako je chválit. Fotografové tráví mnoho čas soudy na téma “tohle se jinému fotografovi vážně nepovedlo!”. Často však ignorují důležité podotázky: V jakých podmínkách to bylo? Šlo to udělat jinak? Uměl bych to lépe? Není to autorův záměr? Zkrátka, marnost.

Instagram je cesta do pekla

Instagram vyvolává reakce posměšné (“Jsou to trapné omalovánky”), generační (“Je to jen pro teenagery!”) nebo přehlíživé (“Tohle není focení!). Hádat se nemá smysl, leč konstatování nezatížené soudy zní: Instagram do značné míry definuje, co dnes slovo “fotografování” vlastně znamená, ať se nám to líbí, nebo ne.

Instagram je pro fotky skvělá věc

Obdobně marné je hádat se s milovníky Instagramu, neboť není síla, která by je přesvědčila, že Instagram je paralelní vesmír, v němž velká část fotek žije z krásného rychlého okamžitého efektu, ale po pár hodinách navždy zmizí z povrchu zemského. Což se opravdovým fotkám neděje.

Kdo fotí černobíle, je umělec

Nesporným faktem světa focení je, že černobílá fotka skoro vždy vypadá zajímavěji než fotka barevná. Chyták je ovšem v tom, že zajímavější ne nutně znamená lepší. A je tedy dosti ošidné, když fotografové v počátcích tápající se rozhodnou, že budou fotit černobíle. Často mají dojem, že tak budou více umělci. Nebudou.

Když už, tak pořádný drahý nabušený foťák!

Fotofirmy úspěšně šíří slogan, že dražší foťáky lépe fotí. Což tak není. Ale není pak snadné hájit tezi, že z foťáku za 50 000 Kč polezou v zásadě stejné obrázky jako z levnějšího typu za 18 000 Kč (a že všechny ty čudlíky v dražších modelech kvalitě fotek obecně nepomohou).

Mobily fotí skvěle!

Mobily ovládly svět fotografování, toho běžného každodenního rodinného. Čímž vzniká u mnoha uživatelů euforický dojem, že mohou plně  a vždy nahradit foťáky, To je myšlenka nebezpečná: technické limity jsou značné a v bezpočtu situací prostě mobil nefunguje.

Mobily fotí blbě!

Sousloví “fotografování mobilem” vyvolává u mnoha tradiční fotografů hysterické reakce. A myšlenka, že mobil někdy dokáže nahradit pořádný foťák, je považována za svatokrádežnou. Avšak: když je hodně světla, hodně barev a málo pohybu, funguje to skvěle a fotky jsou srovnatelné s vyššími kategoriemi strojů.

…* je nejlepší!

*Doplňte dle libosti: Nikon, Canon, Sony, Olympus, Fujifilm, Pentax, Panasonic

Nu ano, tohle je nepřekvapivé, že? O kmenech uživatelů různých značek by se daly psát knihy, krom tradičních národů Nikonistů a Canonistů, s nimiž je lepší se nepřít, se o místo hlásí velmi akční a nesmlouvaví Fujisté. A pozor, nepodceňovat Pentaxisty, ti se ozvou vždy!

Nikon D850 konečně dohnal řadu Canon 5D!

A na závěr jedna debata opravdu zajímavá. Poslední full-frame se Nikonu hodně povedl.  A Canonisté (včetně mě) se ptají: že by Nikon s modelem D850 v tomhle segmentu dohnal, ba předehnal řadu Canon 5D? Což Nikonisté nesnášejí, protože přece, říkají, tak už to je mnoho let!

Což je možná jediné zásadní debatní téma v tomto článku. No a navíc nás krásně vrací k tomu dávnému a krásnému stereotypu vše stereotypů: Je lepší Canon, nebo Nikon?! (Odpověď: je to v zásadě jedno.)

Co myslíte? Ale opravdu se nehádejte!

19 komentářů

  1. Fotka, která nemá žádnou vadu = žádná fotka !

  2. Skvělý článek, pane Rybáři. Díky za něj. Nejen z něj vyplývá jediné, hlavně se nepo….
    Tak pěkný svátky

  3. Pěkné téma, dovolte mi přidat slovo do pranice.
    To čím fotit ,zrcadlovka ,kompakt nebo mobil alespoň u mne vyplyne třeba ze situace , na tom co má člověk zrovna po ruce a co chce fotit. Jsem jen amatér a postupně jsem se od fotoaparátu na film přes kompakt dopracoval k zrcadlovce. Spousta lidí by nikdy nic nevyfotila, kdyby do telefonů nepřidali foťáky.
    No a na otázku ,je ta fotka dobrá / špatná.
    Podle mého koukáme na svět každý trochu jinýma očima a když to vezmu možná až do extrému, co by jeden nefotil ani za zlaté prase nad tím někdo jiný jásá jak se mu to vyvedlo. Někomu se na fotce nezamlouvá zrno, jinému třeba že je černobílá a tak by se dalo pokračovat do nekonečna.
    A co napsat na závěr. Zastávám názor, pro někoho možná divný ,že život je cesta a člověk se učí celý život, tedy pokud chce. V dnešní uspěchané době to platí, řekl bych dvojnásob.

  4. Hezké téma. Ani jedna otázka nemá řešení.
    Troufnu si tvrdit, že 99% fotek,které na světě vzniknou má následující osud.
    1) Profíci a skoro profíci vědí co a jak a své výtvory prezentují pro veřejnost a občas i tisk velkého formátu. Proto potřebují špičkové vybavení.. Netroufnu si odhadnout podíl, ale promile bude moc.
    2) Znalí, mají povědomí co a jak dělají slušné fotky, kochají se zkoumání detailů na počítači a nakonec si možná několik z nich nechají vytisknout třeba i na větší formát než A3.Těch taky nebude víc než pár procent. Zde kralují zrcadlovky a ostatní je hřích.
    3) Poučení dělají fotky, ze kterých si pár nechají vytisknout ve formátu cca A5, některé sdílejí na sociálních sítích a ostatní zabírají místo na paměťových médiích. Těchto bude několik málo desítek procent. Zde kralují obyčejné kompakty, ultrazoomy a dnes i lepší kompakty, Všeho ostatního je škoda.
    4) Ostatní, cvakají co jim příjde před objektiv, bez rozmýšlení a znalosti . Těchto je zdaleka nejvíc. Tady je téměř úplně jedno, čím fotí. 🙂 🙂 🙂

  5. Dovolím si zmínit ještě jednu rovinu pohledu. Nedávno mi nafotil fotky pro webové stránky profesionální fotograf. Za cca 3 000.- naprosto perfektní spolupráce a výsledky. A tam jsem to pochopil, takové fotky já amatér NIKDY opakuji NIKDY nenafotím, ani kdybych si koupil cokoliv. Takže samozřejmě na rodinné focení a zábavu chci dobrý přístroj, ale ten limit tam je. Na opravdu důležitou událost bych neváhal oslovit profesionála.

  6. Zdravím,
    platí samozřejmě, že nejdůležitější v celém soukolí je ten, co třímá to fotící zařízení a je
    jedno o jaký typ a značku se jedná. Ale, to nejdůležitější je přece jen, aby to byl PENTAX ! 🙂

  7. Jo, co by taky jinak fotografové dělali, když nefotí. 🙂
    Ještě tu nebyla zmíněná debata, jak je to vlastně s přepočítáváním corpu, co se týká ISO, HO, clony a podobné nesmysly. 🙂

  8. Vlado Roško

    Ozývam sa. 🙂

    …… aby tvoja veta o pentaxistoch sedela. :-))

  9. Milý Jene,
    opravdu moc dobrý článek a já vám za něj velice děkuji.
    A jen poznámka ohledně spousty čudlíků ve foťácích. Jsou dvě odlišné filosofie. První praví, že čudlíky pomáhají fotografovi, aby se mu snadněji fotilo a nastavovalo foťák. Což je logické. Druhý směr představuje Leica, jejíž tvůrci vědí, že fotograf žádné čudlíky v podstatě nepotřebuje.

    • Vašek z Oslavan

      Jeden z Murphyho zákonů praví, že má-li přístroj více než jeden knoflík, je zaručeně alespoň jeden špatně nastaven. Hifista purista by řekl, že nejlepší ekvalizér je žádný ekvalizér.

  10. Vašek z Oslavan

    Tak, jako z novomanželky vybavení kuchyně za 150 tisíc neudělá kuchařku, tak hasselblad za 800 ze mne neudělá fotografa. Nejlepší foťák je ten, který mám právě u sebe, když se něco neopakovatelného děje. Tož asi tak.

  11. Kamarádka mi nedávno s pohrdáním zkritizovala můj smartfoun, že její má lepší foťák. Když pak viděla mé fotky, byla docela zaražená, neb ty její ze stejných míst byly tragické (já vím, nehodnotit.. ale fakt byly 😉 IMHO prostě pro běžné focení nás obyčejných smrtelníků je stejně nejdůležitější vědět, co fotím a proč, umět kompozici a vidět světlo. Bez toho může mít foťák zrcadla nebo čipy jaké chce.

    • Jiří Janda

      Já s Vámi vřele souhlasím – tedy hlavně s tím textem za smajlíkem. Jen bych podotkl, že IMHO to “co-proč-kompozice-světlo” platí zrovna tak pro velmistry, bez toho to nefunguje nikomu, ani FF Nikonu 🙂 Apropó docela by mě zajímalo, kolik ambiciózních fotografů chodí koukat na výtvarné umění – na malby, grafiky, keramiku, sochy, všelijaké objekty, stavby od prapra a antiky až po dnešek. Pěkný večer přeji!

  12. Pane Rybáři děkuji. Toto všechno mě trápilo léta. Od teď jsem v klidu a budu si fotit co budu chtít a čím budu chtít. Jen nevím jestli mě to ještě bude bavit:-)

  13. Já kupoval nedávno zrcadlovku , a více se mě líbí Canon , sedí lépe v ruce , takže volba byla jasná za mě Canon 😂😂. Článek opět zajímavý , skvěle

  14. Canon v současnosti nemá nic, co by mohlo konkurovat Nikonu D850. Ale to se jiste brzi změní 🙂

    Zrcadlovka vs bezzrcadlovka…. Bezzrcadlovka má v podstatě jen jednu nevýhodu a tou je slabší výdrž akumulátoru… nic jiného tam ale není.
    Výhodou je naopak často lepší hledáček s funkcemi… velikost čipu může být jakákoli.

Připojte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*