Affinity Photo – konkurent Photoshopu za zlomek ceny (recenze)

Software Affinity Photo se v posledním roce stal hrdinou mnohých. Proč? Protože se pokouší o zdánlivě nemožné: být reálnou konkurencí Photoshopu ve světě fotografů i grafiků, to vše ze nevelkou cenu. Koupil jsem ho a vyzkoušel. Funguje opravdu skvěle. A zda opravdu může konkurovat Photoshopu? Nejsem si jist. Ale za pokus to stojí…

Photoshop má ve světě fotografů a grafiků zcela zásadní místo: bez něj to vlastně tak nějak nejde, všechny pokusy utéci vždy nakonec skončí pokorným návratem pod jeho křídla. Když britská firma Serif přišla se sotwarem Affinity Photo opravdu mnozí lidé v oboru zbystřili – idea, že by vznikla opravdu reálná konkurence Photoshopu zněla opravdu zajímavě a lákavě. I já, přiznávám, jsem si v únoru 2015 stáhl zdarma první verzi, kterou tehdy rozdávali zadarmo a testovali přímo na fotografech.

 

Affinity photo
Affinity Photo má velké ambice být klíčovým hráčem v oblasti úprav fotek – reakce fotografů jsou věsměs nadšené. Jen čas ale ukáže, zda může opravdu ohrozit Photoshop.

V roce 2016 přišla varianta pro Windows a koncem roku i přelomová a novinkami napakovaná verze 1.5. A s ní velké “haló” na všech možných fórech… Tedy jsem software koupil a začal si s ním hrát, abych si udělal vlastní názor a mohl ho tu sepsat.

Právě cena je totiž zásadní částí všech těchto úvah, je (relativně) lidová – Affinity Photo stojí 49,99 dolarů / EUR včetně daně, tedy zhruba 1300 Kč. S cenou, dodejme, to je trochu zmatené, na ústředním webu najdete cenu 49,00 USD, při objednání verze pro Mac (jde jen přes App Store) zaplatíte tuto sumu v eurech, brána pro platbu za verzi pro Windows se tváří, že bude účtovat v dolarech, ale nevím, nezkoušel jsem…

Nicméně: i tak jde o cenu skvělou – Photoshop stojí v balíčku s Lightroomem 9,99 Eur plus DPH měsíčně, tedy zhruba 4000 Kč za rok… Rozdíl je tedy opravdu zásadní.

V čem upravovat? A kam patří Affinity Photo?

Pokud máte přehled o tom, v čem se vlastně dnes dají fotky upravovat, klidně tyhle odstavce přeskočte, ale trocha kontextu myslím neuškodí. Totiž, abychom pochopili, o co se vlastně Affinity Photo snaží, je dobré pohlédnout na svět fotografů a grafiků trochu globálně.

Ti zmiňovaní grafici jsou v té předešlé větě hodně důležití, jeden z častých mýtů o Photoshopu zní, že to je program na úpravu fotek. To je, ale krom toho to je zásadní nástroj pro grafiky, webové vývojáře a vůbec kohokoliv kreativního v těchto oborech. Upravovat fotky zkrátka nestačí, a proto sebelepší fotoeditory nahradit Photoshop nemohou. Affinity se snaží zaplnit i tuto mezeru – je to i grafický program, byť pak existuje ještě specializovaný software Affinity Designer. (Jak moc je v těch grafických věcech šikovný, jsem systematicky nezkoušel.)

Affinity photo
Affinity photo na první (i druhý a třetí) pohled připomíná starý dobrý Photoshop  – některé věci jsou však přece jen trochu jiné, například předvolby v úpravách.

Další (někdy až začátečníkům nebezpečný) mýtus o Photoshopu zní, že je nejlepší. A že kdo chce dobře upravovat fotky, musí se s ním naučit zacházet. Je to nesmysl – na jednu stranu by (věřte, nebo ne) každý majitel foťáku měl umět pár základních úprav, na stranu druhou i poměrně pokročilé věci se dají dělat v bezpočtu jednodušších programů a prográmků, a to stejně dobře (= kvalitně) jako v Photoshopu.

A osobně tedy k údivu mnohých na svých kurzech fotografování začátečníkům i mírně pokročilým radím, ať se nepouštějí do složitých programů typu Photoshop (ale vlastně ani do jinak skvělého Zoneru ne), a těch pár rychlých úprav dělají třeba v mém oblíbeném free programu Polarr.

Zkrátka: pokud chce Affinity Photo opravdu reálně konkurovat Photoshopu, musí být skvělým univerzálním nástrojem, ne jen upravovačem fotek. Plus, abychom to zkomplikovali, Photoshop jako takový obvykle zkušeným fotografům nestačí – zásadní roli v jejich životech má obvykle i Lightroom, a to v roli nezastupitelného programu na katalogizaci fotek.

Affinity photo
Lokální úpravy včetně různých rychlých retušování fungují velmi slušně – což není úplně samozřejmě a levnější softwary je moc nezvládají…

Což je trochu jiný pohled na tu (jinak opravdu dost bolestnou) cenu za balíček Photoshop + Lightroom (zmíněné 4000 Kč za rok): je prostě dost těžké si bez této dvojkombinace představit život. A jasně, Affinity Photo, jak si nyní řekneme, opravdu v zásadě Photoshop nahradit umí. Lightroom však ne – což je v reálném životě větší problém, než se může zdát na první pohled, prostě s tím nahrazování firmy Adobe to není zase tak jednoduché.

Jak Affinity Photo funguje

Pro kohokoliv, kdo je zvyklý pracovat s Photoshopem, bude start s Affinity opravdu hodně rychlý – buď můžeme říci, že zkrátka autoři tak trochu ten Photoshop použili jako předlohu, anebo trochu velkoryseji konstatujme, že prostě jinak to ani být nemohlo, že zkrátka od podobného editoru očekáváme určitou sadu funkcí, a že podoba je prostě jen náhodná. Ať tak či onak, start to opravdu hodně usnadní.

Affinity Photo
Affinity Photo umí samozřejmě i vrstvy  – fungují stejně jako u Photoshopu (jehož vrsty umí otevřít…)

Z čehož ovšem plyne i to další podstatné: kdo s úpravou fotek zkušenosti nemá, bude se s Affinity patrně hodně trápit. Tohle je zkrátka opravdu profesionální nástroj, který – zcela stejně jako Photoshop – vyžaduje podrobné znalosti toho, co od něj máme chtít a čekat.

Jinými slovy: pokud s úpravou začínáte, buď se připravte na hodiny a hodiny sledování a čtení tutoriálů, anebo raději začnete s něčím vhodnějším á la již zmíněným Polarr (který, opakuji, základní úpravy zvládne v zásadě stejně dobře).

Pro rychlou navigaci je třeba pochopit jeden základní prvek, který je přece jen odlišný od Photoshopu. Affinity Photo má několik hlavních modulů, mezi nimiž se přepíná v levém horním rohu, z důvodů mně ne zcela pochopitelných se jim říká persona. Je jich pět: Photo Persona, Liquify Persona, Develop Persona, Tone Mapping Persona a Export Persona.

Photo Persona – vrstvy, úpravy, filtry

Photo Persona je hlavní část sloužící k úpravě fotek, je tedy v zásadě paralelou k tomu, jak vypadají a fungují ostatní programy, či většina z nich, včetně Photoshopu. Nemá asi smysl příliš popisovat, co tam najdete – pokud pracujete s Photoshopem, velmi rychle se zde zorientuje, protože vše (či skoro vše) je na dobře známým místech…

V levé části zahlédneme starou známou lištu s různými nástroji, v pravé části najdete vše potřebné pro práci s vrstvami, různé nástroje i konkrétní “čudlíky” na širokou paletu úprav.

Ne vše je samozřejmě tak jako v Photoshopu, což zrovna v případně nástrojů v pravé části pracovní plochy je spíše na škodu.

Affinity photo
V možnostech úprav se dá vybírat z předvoleb… vypadá to šikovně, ale mě osobně to moc nezaujalo…

Affinity používá trochu jinou logiku práce se základními úpravami (Adjustments), při kliknutí na každou z možností nabízí tři ikony s předvolbami. No a přiznávám, že přes značnou snahu jsem jim prostě nějak nemohl přijít na chuť – přišlo mi to celé takové nějaké zmatečné a nepřehledné. Jistě, určitě bych si na to zvykl, ba možná i přišel všemu na chuť, ale první dojmy jsem měl spíš nejisté…

Co mě, přiznávám, iritovalo poměrně značně, bylo umístění vlastního nastavovacího dialogu, tedy toho okénka, v němž se tahá za šoupátka. Při jeho aktivaci se totiž otevře vždy i prostor, kde je fotka. Googloval jsem o sto šest, ale nepodařilo se mi přijít na to, jak dosáhnout podobného nastavení jako u Photoshopu (aby se tento dialog otevíral v rámci pravého sloupce). Patrně to nějak jde, ale prostě jsem na to nepřišel. A okénko neustále skákající do fotky a rušící úpravy mě opravdu štvalo notně…

Affinity photo
Dialog úprav se mi vždy takto hodně neprakticky otevřel přes fotku jako takovou… Nebyl jsem schopen ho usměrnit a nacpat do pravého sloupce, což mě hodně lezlo na nervy – asi to nějak jde, jen jsem na to nepřišel…

Vrstvy a vše kolem nich fungují přesně tak, jak to známe u Photoshopu, a dokonce Affinity opravdu více méně bez problémů otevře i složitě vrstvené soubory photoshopového formátu .psd. V jednom konkrétním případě, kdy jsem si právě s importem hrál, se trochu rozbila struktura dárkového poukazu, které jsem cvičně zkoušel otevřít, ale celkově to vypadalo slibně.

Na druhou stranu, i při zběžném průletu často zahlédnete věci, které prostě fungují zcela jinak než u Photoshopu.

Například: pro každého, kdo občas ve Photoshopu vytváří něco jednoduché grafického, je zásadní klávesová zkratka Ctrl/Cmd-T, která “uchopí” danou věc (třeba fotku v nějaké koláži) a umožní s ní hýbat, zvětšovat atp.

V Affinity Photo ovšem tato zkratka nefunguje, je třeba prostě kliknout na Move tool (symbol šipky, druhá funkce odshora v levé liště). S ní to pak funguje v zásadě zcela identicky…

Zkrátka: přechod z Photoshopu by byl patrně opravdu rychlý, ale zároveň by se neobešel bez občasných karambolů a lovení konkrétních chytáků v různých diskusních fórech.

Develop Persona – obdoba Adobe Camera Raw

Develop Persona se mi líbila opravdu hodně, ba možná vůbec nejvíc. Je to modul, který se nejlépe srovnává s Adobe Camera Raw, tedy nástrojem, v němž se ve Photoshopu otevírají raw soubory.

Affinity photo
Develop Persona funguje obdobně jako Camera Raw v Photoshopu – slouží tedy k rychlé, ale zásadní úpravě rawů i JPGů. Modul funguje velmi dobře a patří k nejsilnějším stránkám Affinity…

Příjemné je, že do této “persóny” je možné se prostě přepnout, a to i při práci s .jpg, ve Photoshopu jde v Camera Raw “obyčejné jpgy” otevřít též, ale vyžaduje to výrazně více klikání a snahy (pokud mi tedy něco neuteklo).

A k čemu to vše je? Právě k oněm základním úpravám, které v 95 procentech případů stačí – tedy žádné složité předvolby základního prostoru, ale zkrátka jen těch pár klíčových funkcí hezky uspořádaných v přehledné navigaci. Tedy nastavení úrovní (Expozice, Černý bod, Jasy…), kontrast, saturace, ostření atp… To vše je aplikovatelné též přes štětec úprav, což je skvělé…

Samozřejmě, Photoshop ve svém modulu nabízí více, ale zkrátka pro rychlé úpravy to je velmi šikovný prostor, a pokud začnu Affinity používat, budu právě tu jako doma…

Liquify Persona, Tone Mapping Persona, Export Persona

Naproti tomu se mi jeví dosti plonkově další “prostor” zvaný Tone Mapping Persona. Je dost možné, že jsem v rychlém hraní si zcela nepochopil, jak tento modul v reálném životě použít, ale nebyl jsem z něj schopen vymáčknout víc než více méně tuctové nabídky mapování tónů. Tedy – zjednodušeně řečeno – vyrovnávání velkých rozdílů mezi světly a stíny ve fotografií.

Affinity photo
Předvolby Tone mapping persony je možné použít i pro zčernobílování fotek (což je ovšem lepší dělat přes tradiční nástroje…).

Liquify Persona, další z hlavních samostatných prostorů, umožňuje různé manipulace se siluetami věcí a lidí v záběru. Jde, pokud to dobře chápu, spíš o nástroj grafický, každopádně pro nás při tomto rychlém popisu nehraje zásadní roli, tedy ho asi můžeme více méně přeskočit,

Poslední Export Persona je vcelku přímočará, slouží k ukládání a exportu fotografií a grafik v různých formátech (včetně photoshopového .psd).

Affinity Photo – shrnutí

– Affinity Photo je opravdu velmi šikovný program, který nabízí skvělé funkce za výbornou cenu

– Affinity Photo je kvalitou výstupů a nabízenými funkcemi při zběžném pohledu opravdu program srovnatelný s Photoshopem, byť dva roky vývoje nemohou nahradit skoro tři desítky let historie Photoshopu

– dlužno říci, že to “při zběžném pohledu” v předchozí větě je zásadní, Affinity jsem testoval pár dní, a tedy by nebylo korektní vynášet u tak složitého organismu zásadní soudy, můj dojem je však velmi dobrý

– Affinity je opravu skvělý nástroj pro pokročilé úpravy fotografií (a patrně i grafické práce, jen jsem to nezkoušel), a v tomto duchu tedy opravdu je a bude alternativou k Photoshopu

– zásadně mu bude pomáhat dramaticky nižší cena a také image nezávislého čerstvého vzduchu v oboru, kterému zcela dominuje “zlá korporace” Adobe

– na druhou stranu osobně moc nevěřím tomu, že fotografové začnou ve velkém měřítku opouštět Photoshop, zvyk je železná košile a zásadní důvody proč to není tak snadné mohou být i málo viditelné na první pohled. Osobně si umím si představit život bez Photoshopu, ne však moc bez kombinace Photoshop + Lightroom. Pro profesionální použití v oblasti grafiky budou patrně protivné potenciální nekompatabillity souborů atp… Navíc, upřímně, při profesionálním použití ten rozdíl v ceně bývá často pod hranicí viditelnosti, věřte nebo ne.

– přes moji jistou pochybnost platí: je opravdu skvělé, že tu Affinity je, protože svět fotografování protiváhu Photoshopu prostě potřebuje

Affinity Photo

Affinity Photo
7.9

Kvalita funkcí

8/10

    Zacílení na potřeby fotografů

    8/10

      Poměr cena/výkon

      9/10

        Ovladatelnost/přehlednost

        8/10

          Celkový dojem

          8/10

            Pro

            • velmi pokročilé funkce pro úpravy fotografií
            • snadný start pro ty, kdo používají Photoshop
            • opravdu povedený modul Develop Persona
            • skvělá cena (1300 Kč vs 4000 Kč / ročně u Photoshopu)

            Proti

            • odejít od produktů Adobe není snadné (Lightroom se hodí)
            • některé věci jsou ještě nedotažené (úpravy v Photo Personě)
            • kompatabilita .psd souborů není 100%

            23 komentářů

            1. Oliver Beneš

              Ctrl+Shift+A a jste v Camera RAW za 2 sekundy a 0 kliknutí.. 😀

            2. Jak je na tom affinity s opravou sférického zkreslení – poduška , soudek?

              • Jan Rybář

                Dobrý den, to žel netuším, takto podrobně jsem nezkoumal… JR

              • Korekce zkreslení objektivů umí.
                Např. zde
                “https://eclecticlight.co/2015/07/12/affinity-photo-in-action-adjusting-distortion-and-cropping”, případně “https://vimeo.com/194330558”.

            3. “byť dva roky vývoje nemohou nahradit skoro tři desítky let historie Photoshopu”.
              Z toho by se dalo usuzovat, že jde o partu amatérů kteří na koleně za pár dní spíchli aplikačku, se kterou se odvažují konkurovat Photoshopu. Ale firma Serif se vývojem grafických nástrojů zabývá už od roku 1987 (tedy cca tři desítky let :-), a v oboru to tedy rozhodně není žádný nováček. Že se celkem “nedávno” rozhodli svoji ucelenou sadu nástrojů (PhotoPlus, DrawPlus, PagePlus, WebPlus a MoviePlus) přetavit do přímé konkurence k Adobe pak tedy neznamená, že za tím jsou pouhé “dva” roky vývoje.

              • Jan Rybář

                Zdravím, jasně, takto jsem to ale nemyslel. Jen tak, že prostě v mnoha situacích to prostě ještě není tak vychytané, což je pochopitelné…. JR

                • Ano, to je v pořádku. Šlo to ale napsat i bez tohoto ne zrovna seriózního pokusu o kvantifikaci zaostalosti. Nebo si opravdu myslíte, že takovýto program, který už v roce 2015 získal Apple Design Award, lze napsat za pouhé dva roky vývoje?

                  • Jan Rybář

                    Pavle, zdravím a díky za komentář – jen abych to vysvětlil: já Affinity nijak neschazuji, zkoušel jsem i různé beta verze od samého začátku, tedy sleduji od bodu nula… Což ale nemění nic na tom, že docela dost věcí je ještě třeba vychytat… Zdravím, JR

            4. Zdravím všechny,
              používám Affinity Photo v kombinaci se stand alone verzí LR.
              LR – katalog, vyvolávání a hraní si z RAW (myslím si, že nic lepšího na RAW než ACR momentálně není).
              Affinity Photo – skládání expozic (vrstvy), základní retuše…
              Pro mě, co by amatéra, který tyto programy potřebuje párkrát do roku je tato kombinace nejlepší, kterou jsem poskládal.
              Pá let spolu s novým hardwarem to vydrží a pak se uvidí – jak to tak ale vypadá, bude potřeba licence k stand alone verzím opatrovat jak oko v hlavě.

            5. Děkuji za pěknou recenzi. Rád bych se zeptal, jestli máte povědomost od ACDSee softwaru. Používám tento již dlouho na argivaci fotografií a na katalogy. V poslední době se tento software vyvíjí směrem k nedestruktivní úpravě fotografií a ve verzi ACDSee Ultimate 10 je již docela dost pokročilých funkcí. Bohužel na mém počítači je tato verze dosti nestabilní a tak koukám na nějakou perspektivní alternativu Photoshopu (který mne odradil svoji licenční politikou). Původně jsem myslel, že ACDSee bude touto alternativou, ale nejsem o tom nyní zcela přesvědčen. Tak nevím jestli nezkusit Affinity Photo ??? Pokud je to tedy 2.v řadě za Photoshopem.

              • Jan Rybář

                Dobrý den, o tomto programu vím, ale nikdy jsem ho nezkoušel, tedy neumím úplně zhodnotit – jinak ano, Affinity je opravdu jednou z mála možností, čím opravdu nahradit Photoshop, tedy zvažte! Zdravím JR

            6. Dobry den,

              mne pod Win10 sa stale nedari ozivit funkcie ako napr. “inpaint Brush Tool”, plus dalsie podobne. Len by som sa chcel uistit, ze u Vas to ide bez problemov, pripadne budem vdacny aj za verziu Win pod ktorou to slape.

            7. Vycerpavajici recenze, diky za ni! Ale ja si stejne asi nedokazu predstavit zivot bez kombinace LR+PS…

            8. Hezký článek, sám jsem od kombinace PS+LR odešel právě k Affinity Photo a musím říct, že to byla dobrá volba. Nic mi výrazně nechybí (možná trochu katalog v Lr, ale bez něj se dá žít) a možnosti práce s fotkami a grafikou je v podstatě na stejné úrovni. Ještě to chce vyladit pár bugů, ale jinak opravdu skvělá volba.

              A mimochodem, “jednodušší” se píše se dvěma “š”, nikoliv “jednodužší”…

            9. Boris Škandera

              Vážený pane Rybáři,

              možná mám řešení pro tento Vámi zmíněnýu probléme:

              “Co mě, přiznávám, iritovalo poměrně značně, bylo umístění vlastního nastavovacího dialogu, tedy toho okénka, v němž se tahá za šoupátka. Při jeho aktivaci se totiž otevře vždy i prostor, kde je fotka. Googloval jsem o sto šest, ale nepodařilo se mi přijít na to, jak dosáhnout podobného nastavení jako u Photoshopu (aby se tento dialog otevíral v rámci pravého sloupce). Patrně to nějak jde, ale prostě jsem na to nepřišel. A okénko neustále skákající do fotky a rušící úpravy mě opravdu štvalo notně…”

              Pokud jako mnozí používáte více nežli jednu obrazovku, pak po vyskočení “okénka se šoupátky” postačí toto okénko přetáhnout na druhou obrazovku. Další okénka se pak už budou otevírat rovnou na té druhé obrazovce a nebudou tak skákat do upravované fotografie.

              S úctou,

              Boris Škandera 🙂

              • Jan Rybář

                Díky za tip! Já tedy používám obrazovku jen jednu, ale je dobré věděť, jak to funguje na dvou…
                Zdravím!

                JR

            10. Affinity Photo má čtyři hlavní moduly, mezi nimiž se přepíná v pravém horním rohu, z důvodů mně ne zcela pochopitelných se jim říká persona. Je jich pět: Photo Persona, Liquify Persona, Develop Persona, Tone Mapping Persona a Export Persona. – Tak ctyri nebo pet? 😉

            11. Pro aktivaci camera raw pro jpeg používám trojkombinaci kláves ctrl-shift-a.
              U tohoto formátu souborů je omezena nabídka “vyvážení bílé”.

            Připojte komentář

            Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

            *