Software Affinity Photo se v posledním roce stal hrdinou mnohých. Proč? Protože se pokouší o zdánlivě nemožné: být reálnou konkurencí Photoshopu ve světě fotografů i grafiků, to vše ze nevelkou cenu. Koupil jsem ho a vyzkoušel. Funguje opravdu skvěle. A zda opravdu může konkurovat Photoshopu? Nejsem si jist. Ale za pokus to stojí…
Photoshop má ve světě fotografů a grafiků zcela zásadní místo: bez něj to vlastně tak nějak nejde, všechny pokusy utéci vždy nakonec skončí pokorným návratem pod jeho křídla. Když britská firma Serif přišla se sotwarem Affinity Photo opravdu mnozí lidé v oboru zbystřili – idea, že by vznikla opravdu reálná konkurence Photoshopu zněla opravdu zajímavě a lákavě. I já, přiznávám, jsem si v únoru 2015 stáhl zdarma první verzi, kterou tehdy rozdávali zadarmo a testovali přímo na fotografech.
V roce 2016 přišla varianta pro Windows a koncem roku i přelomová a novinkami napakovaná verze 1.5. A s ní velké “haló” na všech možných fórech… Tedy jsem software koupil a začal si s ním hrát, abych si udělal vlastní názor a mohl ho tu sepsat.
Právě cena je totiž zásadní částí všech těchto úvah, je (relativně) lidová – Affinity Photo stojí 49,99 dolarů / EUR včetně daně, tedy zhruba 1300 Kč. S cenou, dodejme, to je trochu zmatené, na ústředním webu najdete cenu 49,00 USD, při objednání verze pro Mac (jde jen přes App Store) zaplatíte tuto sumu v eurech, brána pro platbu za verzi pro Windows se tváří, že bude účtovat v dolarech, ale nevím, nezkoušel jsem…
Nicméně: i tak jde o cenu skvělou – Photoshop stojí v balíčku s Lightroomem 9,99 Eur plus DPH měsíčně, tedy zhruba 4000 Kč za rok… Rozdíl je tedy opravdu zásadní.
V čem upravovat? A kam patří Affinity Photo?
Pokud máte přehled o tom, v čem se vlastně dnes dají fotky upravovat, klidně tyhle odstavce přeskočte, ale trocha kontextu myslím neuškodí. Totiž, abychom pochopili, o co se vlastně Affinity Photo snaží, je dobré pohlédnout na svět fotografů a grafiků trochu globálně.
Ti zmiňovaní grafici jsou v té předešlé větě hodně důležití, jeden z častých mýtů o Photoshopu zní, že to je program na úpravu fotek. To je, ale krom toho to je zásadní nástroj pro grafiky, webové vývojáře a vůbec kohokoliv kreativního v těchto oborech. Upravovat fotky zkrátka nestačí, a proto sebelepší fotoeditory nahradit Photoshop nemohou. Affinity se snaží zaplnit i tuto mezeru – je to i grafický program, byť pak existuje ještě specializovaný software Affinity Designer. (Jak moc je v těch grafických věcech šikovný, jsem systematicky nezkoušel.)
Další (někdy až začátečníkům nebezpečný) mýtus o Photoshopu zní, že je nejlepší. A že kdo chce dobře upravovat fotky, musí se s ním naučit zacházet. Je to nesmysl – na jednu stranu by (věřte, nebo ne) každý majitel foťáku měl umět pár základních úprav, na stranu druhou i poměrně pokročilé věci se dají dělat v bezpočtu jednodušších programů a prográmků, a to stejně dobře (= kvalitně) jako v Photoshopu.
A osobně tedy k údivu mnohých na svých kurzech fotografování začátečníkům i mírně pokročilým radím, ať se nepouštějí do složitých programů typu Photoshop (ale vlastně ani do jinak skvělého Zoneru ne), a těch pár rychlých úprav dělají třeba v mém oblíbeném free programu Polarr.
Zkrátka: pokud chce Affinity Photo opravdu reálně konkurovat Photoshopu, musí být skvělým univerzálním nástrojem, ne jen upravovačem fotek. Plus, abychom to zkomplikovali, Photoshop jako takový obvykle zkušeným fotografům nestačí – zásadní roli v jejich životech má obvykle i Lightroom, a to v roli nezastupitelného programu na katalogizaci fotek.
Což je trochu jiný pohled na tu (jinak opravdu dost bolestnou) cenu za balíček Photoshop + Lightroom (zmíněné 4000 Kč za rok): je prostě dost těžké si bez této dvojkombinace představit život. A jasně, Affinity Photo, jak si nyní řekneme, opravdu v zásadě Photoshop nahradit umí. Lightroom však ne – což je v reálném životě větší problém, než se může zdát na první pohled, prostě s tím nahrazování firmy Adobe to není zase tak jednoduché.
Jak Affinity Photo funguje
Pro kohokoliv, kdo je zvyklý pracovat s Photoshopem, bude start s Affinity opravdu hodně rychlý – buď můžeme říci, že zkrátka autoři tak trochu ten Photoshop použili jako předlohu, anebo trochu velkoryseji konstatujme, že prostě jinak to ani být nemohlo, že zkrátka od podobného editoru očekáváme určitou sadu funkcí, a že podoba je prostě jen náhodná. Ať tak či onak, start to opravdu hodně usnadní.
Z čehož ovšem plyne i to další podstatné: kdo s úpravou fotek zkušenosti nemá, bude se s Affinity patrně hodně trápit. Tohle je zkrátka opravdu profesionální nástroj, který – zcela stejně jako Photoshop – vyžaduje podrobné znalosti toho, co od něj máme chtít a čekat.
Jinými slovy: pokud s úpravou začínáte, buď se připravte na hodiny a hodiny sledování a čtení tutoriálů, anebo raději začnete s něčím vhodnějším á la již zmíněným Polarr (který, opakuji, základní úpravy zvládne v zásadě stejně dobře).
Pro rychlou navigaci je třeba pochopit jeden základní prvek, který je přece jen odlišný od Photoshopu. Affinity Photo má několik hlavních modulů, mezi nimiž se přepíná v levém horním rohu, z důvodů mně ne zcela pochopitelných se jim říká persona. Je jich pět: Photo Persona, Liquify Persona, Develop Persona, Tone Mapping Persona a Export Persona.
Photo Persona – vrstvy, úpravy, filtry
Photo Persona je hlavní část sloužící k úpravě fotek, je tedy v zásadě paralelou k tomu, jak vypadají a fungují ostatní programy, či většina z nich, včetně Photoshopu. Nemá asi smysl příliš popisovat, co tam najdete – pokud pracujete s Photoshopem, velmi rychle se zde zorientuje, protože vše (či skoro vše) je na dobře známým místech…
V levé části zahlédneme starou známou lištu s různými nástroji, v pravé části najdete vše potřebné pro práci s vrstvami, různé nástroje i konkrétní “čudlíky” na širokou paletu úprav.
Ne vše je samozřejmě tak jako v Photoshopu, což zrovna v případně nástrojů v pravé části pracovní plochy je spíše na škodu.
Affinity používá trochu jinou logiku práce se základními úpravami (Adjustments), při kliknutí na každou z možností nabízí tři ikony s předvolbami. No a přiznávám, že přes značnou snahu jsem jim prostě nějak nemohl přijít na chuť – přišlo mi to celé takové nějaké zmatečné a nepřehledné. Jistě, určitě bych si na to zvykl, ba možná i přišel všemu na chuť, ale první dojmy jsem měl spíš nejisté…
Co mě, přiznávám, iritovalo poměrně značně, bylo umístění vlastního nastavovacího dialogu, tedy toho okénka, v němž se tahá za šoupátka. Při jeho aktivaci se totiž otevře vždy i prostor, kde je fotka. Googloval jsem o sto šest, ale nepodařilo se mi přijít na to, jak dosáhnout podobného nastavení jako u Photoshopu (aby se tento dialog otevíral v rámci pravého sloupce). Patrně to nějak jde, ale prostě jsem na to nepřišel. A okénko neustále skákající do fotky a rušící úpravy mě opravdu štvalo notně…
Vrstvy a vše kolem nich fungují přesně tak, jak to známe u Photoshopu, a dokonce Affinity opravdu více méně bez problémů otevře i složitě vrstvené soubory photoshopového formátu .psd. V jednom konkrétním případě, kdy jsem si právě s importem hrál, se trochu rozbila struktura dárkového poukazu, které jsem cvičně zkoušel otevřít, ale celkově to vypadalo slibně.
Na druhou stranu, i při zběžném průletu často zahlédnete věci, které prostě fungují zcela jinak než u Photoshopu.
Například: pro každého, kdo občas ve Photoshopu vytváří něco jednoduché grafického, je zásadní klávesová zkratka Ctrl/Cmd-T, která “uchopí” danou věc (třeba fotku v nějaké koláži) a umožní s ní hýbat, zvětšovat atp.
V Affinity Photo ovšem tato zkratka nefunguje, je třeba prostě kliknout na Move tool (symbol šipky, druhá funkce odshora v levé liště). S ní to pak funguje v zásadě zcela identicky…
Zkrátka: přechod z Photoshopu by byl patrně opravdu rychlý, ale zároveň by se neobešel bez občasných karambolů a lovení konkrétních chytáků v různých diskusních fórech.
Develop Persona – obdoba Adobe Camera Raw
Develop Persona se mi líbila opravdu hodně, ba možná vůbec nejvíc. Je to modul, který se nejlépe srovnává s Adobe Camera Raw, tedy nástrojem, v němž se ve Photoshopu otevírají raw soubory.
Příjemné je, že do této “persóny” je možné se prostě přepnout, a to i při práci s .jpg, ve Photoshopu jde v Camera Raw “obyčejné jpgy” otevřít též, ale vyžaduje to výrazně více klikání a snahy (pokud mi tedy něco neuteklo).
A k čemu to vše je? Právě k oněm základním úpravám, které v 95 procentech případů stačí – tedy žádné složité předvolby základního prostoru, ale zkrátka jen těch pár klíčových funkcí hezky uspořádaných v přehledné navigaci. Tedy nastavení úrovní (Expozice, Černý bod, Jasy…), kontrast, saturace, ostření atp… To vše je aplikovatelné též přes štětec úprav, což je skvělé…
Samozřejmě, Photoshop ve svém modulu nabízí více, ale zkrátka pro rychlé úpravy to je velmi šikovný prostor, a pokud začnu Affinity používat, budu právě tu jako doma…
Liquify Persona, Tone Mapping Persona, Export Persona
Naproti tomu se mi jeví dosti plonkově další “prostor” zvaný Tone Mapping Persona. Je dost možné, že jsem v rychlém hraní si zcela nepochopil, jak tento modul v reálném životě použít, ale nebyl jsem z něj schopen vymáčknout víc než více méně tuctové nabídky mapování tónů. Tedy – zjednodušeně řečeno – vyrovnávání velkých rozdílů mezi světly a stíny ve fotografií.
Liquify Persona, další z hlavních samostatných prostorů, umožňuje různé manipulace se siluetami věcí a lidí v záběru. Jde, pokud to dobře chápu, spíš o nástroj grafický, každopádně pro nás při tomto rychlém popisu nehraje zásadní roli, tedy ho asi můžeme více méně přeskočit,
Poslední Export Persona je vcelku přímočará, slouží k ukládání a exportu fotografií a grafik v různých formátech (včetně photoshopového .psd).
Affinity Photo – shrnutí
– Affinity Photo je opravdu velmi šikovný program, který nabízí skvělé funkce za výbornou cenu
– Affinity Photo je kvalitou výstupů a nabízenými funkcemi při zběžném pohledu opravdu program srovnatelný s Photoshopem, byť dva roky vývoje nemohou nahradit skoro tři desítky let historie Photoshopu
– dlužno říci, že to “při zběžném pohledu” v předchozí větě je zásadní, Affinity jsem testoval pár dní, a tedy by nebylo korektní vynášet u tak složitého organismu zásadní soudy, můj dojem je však velmi dobrý
– Affinity je opravu skvělý nástroj pro pokročilé úpravy fotografií (a patrně i grafické práce, jen jsem to nezkoušel), a v tomto duchu tedy opravdu je a bude alternativou k Photoshopu
– zásadně mu bude pomáhat dramaticky nižší cena a také image nezávislého čerstvého vzduchu v oboru, kterému zcela dominuje “zlá korporace” Adobe
– na druhou stranu osobně moc nevěřím tomu, že fotografové začnou ve velkém měřítku opouštět Photoshop, zvyk je železná košile a zásadní důvody proč to není tak snadné mohou být i málo viditelné na první pohled. Osobně si umím si představit život bez Photoshopu, ne však moc bez kombinace Photoshop + Lightroom. Pro profesionální použití v oblasti grafiky budou patrně protivné potenciální nekompatabillity souborů atp… Navíc, upřímně, při profesionálním použití ten rozdíl v ceně bývá často pod hranicí viditelnosti, věřte nebo ne.
– přes moji jistou pochybnost platí: je opravdu skvělé, že tu Affinity je, protože svět fotografování protiváhu Photoshopu prostě potřebuje
Shrnutí recenze:
Affinity Photo
Software Affinity Photo se v posledním roce stal hrdinou mnohých. Proč? Protože se pokouší o zdánlivě nemožné: být reálnou konkurencí Photoshopu ve světě fotografů i grafiků, to vše ze nevelkou cenu.
7.9
Pros
- velmi pokročilé funkce pro úpravy fotografií
- snadný start pro ty, kdo používají Photoshop
- opravdu povedený modul Develop Persona
- skvělá cena (1300 Kč vs 4000 Kč / ročně u Photoshopu)
Cons
- odejít od produktů Adobe není snadné (Lightroom se hodí)
- některé věci jsou ještě nedotažené (úpravy v Photo Personě)
- kompatabilita .psd souborů není 100%
Zdravím, pracuje Afinity s RAWy a podporuje Canon EOS 6D? Díky!
Krabicovou licenci nesezenu, ze? Napr. jako darek.
Ahoj Honzo!
Pěkný článek! Díky!
Píšeš: „Co mě, přiznávám, iritovalo poměrně značně, bylo umístění vlastního nastavovacího dialogu, tedy toho okénka, v němž se tahá za šoupátka. Při jeho aktivaci se totiž otevře vždy i prostor, kde je fotka.“
Mě irituje ještě horší vlastnost, ne-li chyba aplikace. Pracuji s tabletem, který se chová jako další monitor. Ty dialogové okýnka mám na displeji notebooku, fotku a lišty s nástroji na tabletu. Druhý monitor (u mě tablet) myslím také řeší tvůj problém. Jenže! Problém nastává, když odpojím tablet. Lišty tool (nástroje) a toolbar původně mnou přetažené na tablet, zůstávají kdesi ve virtuálním světě. Nelze se na ně nijak dostat ani z menu View/showTools, ani restartem Affinity, ani restartem finderu, počítače… Jediná možnost je připojit externí monitor a manuálně lišty přetáhnou zpět na primární monitor 🙁
Nicméně Affinity Photo je skutečně ekvivalent Photoshopu, ve kterém pracuji profesionálně 25 let. Obchodní politika Adobe je však zarážející, zvlášť ke klientům, kteří společnosti nasypali stovky tisíc. Mezi ně bohužel patřím. Snad se mi podaří závislost na jejich software s Affinity alespoň trochu omezit.
Je dobře, že stále vznikají nové editory, které funkčně Photoshop mohou nahradit nebo doplnit, já sám mám rád specializované programy třeba na HDR, panoramata nebo práci s portréty, sice nejsou tak univerzální, ale co mají umět, umí skvěle, to sice jde nějak udělat i v univerzálním Photoshopu, kde dokoupíte jisté filtry a pluginy, ale není to tak intuitivní. Bohužel cena Adobe není zrovna lidová a forma předplatného je nyní tak trochu diskutabilní. Vyplatí se tomu, kdo potřebuje stále nové funkce a živí se tím, ovšem pro běžného uživatele je někdy lepší levnější plná verze bez pravidelných poplatků. Tohle je opravdu lacinější než Zoner X a to je velmi povzbudivé, navíc když to má i českou lokalizaci.
V současné době mají akci a Affinity Photo stojí 899,-Kč
Díky za tip! JR
Děkuji za recenzi, jako uživatele programů od Affinity (Serif) jsem potěšen.
Affinity Photo je podle mého skvělá volba jak pro zapáleného amatéra, tak profíka, který se nehodlá nechat vydírat od Adobe v podobě „subscription“.
V zaměstnání pracuji na sw Adobe CC a „domácí práce – vedlejšák“ řeším na sw Affinty, tak můžu porovnávat. Filosofie ovládání je velmi podobná, na Affinity jsem se „přeškolil“ během „pár“ hodin. Co se rychlosti týče, tak je Affinity Photo srovnatelné s Photoshopem CC a možná i o chlup svižnější (neměřil jsem ekzatně). Kompatibilita s psd je dostačující, kromě „inteligentních objektů“ (AfP je vyrastruje), ale domnívám se, že fotograf toto příliš nepotřebuje (grafik ano).
Otevřeně přiznávám, že programům od Affinity (Serif) fandím. V současné době v Affinity (Serif) pracují na doplnění porfolia o program na sazbu Publisher (obdoba InDesign) a vyladění a vylepšení stávajících produktů.
omluvám se za slovní paskvil ekzatně. Psáno mělo být samozřejmě „exaktně“.
Ahojte, skusal som Affinity a musim povedat, ze som to musel po par dnoch zabalit. Aj ked mi pride ako dobry protipol ku PS, tak u mna osobne sa nechytil a to z jedneho dovodu. Kazda praca od nacitania fotky po vsetky mozne upravy a vrstvy mi trvala 2 a 3x dlhsie ako v PS, skratka Affinity aj ked ma mensie HW naroky, bol pre mna citelne pomalsi a to nakoniec rozhodlo o jeho odinstalovani. Neviem ci je to len moj problem, ked ze PS mi slape perfektne, no ale pre mna su cas peniaze
Co som popzeral tak Affinit je niekolko krat rychlejsi, tkaze asi ano. affinity zatazuje viac GPU , PS viac CPU .. zalezi asi na konfiguracii tvojho pocitaca, proste v tvojom pripade asi bude na vide graficka karta.
hmm pisem na NB a fuj to po sebe citat. samozrejme na konci ma byt: na vine graficka karta.
K profesionálnímu nasazení můžu doporučit After Shot Pro pro mě byl před pěti lety co jsem na něj přešel, odladěnější co se týká RAW převodů, než Lightroom. Můžu ho tedy s klidem doporučit do tandemu s Affinity. Zcela souhlasím s autorem dnes se dá žít bez Photoshopu, nejde ovšem fungovat bez digitální černé komory. Tuto práci dělá ASP skvěle dle mého povrchního testování lépe než LR.
Poslední dobou jsem četl mnoho článků, většinou s přemírou otazníků, o programu Affinity Photo. Neodolal jsem, včera jsem ho koupil a musím říci, že je to láska na první pohled. Jistěže je ještě brzo na nějaké komplexní hodnocení, ale k otázce ovládání se již vyjádřit můžu. Podle mého názoru se ovládání Affinity podobá spíše Topazu. Kdo je zvyklý pracovat z Topazem, vnikne do filosofie Affinity velmi rychle a snadno. Myslím si, že brzdou je pouze to, že všichni jsme jaksi „zabetonovaní“ ve Photoshopu, jenže Affinity má daleko přehlednější a intuitivnější uspořádání nástrojů. Dost kritizovaná je „stupidnost“ předvoleb v Tone Mapping Persona . Ano, jenže si musíme uvědomit, že předvolby po instalaci programu jsou pouze informativního charakteru a měli bychom si je nahradit svými vlastními (dva prokliky). Pak už to dává smysl a z tohoto modulu se stává velmi mocný nástroj. Pokud jde o Liquify Persona, zdá se mi lepší než týž nástroj ve Photoshopu.
Abych to zhrnul. Affinity se mi zdá přívětivější než Photoshop, který se mi jeví jako takový starý pan profesor. Myslím, že snad ani nemá cenu srovnávat, který program je lepší, ale který program vám víc vyhovuje při konkrétní práci. Affinity si jistě své příznivce najde a patrně rozdělí komunitu stejným způsobem, jako se dělí PC komunita na zatvrzelé inteláky a áemdéčkaře. Teď budu testovat jednotlivé nástroje a pak o tom zase něco napíši.
Hezký den všem fotografům i grafiků a samozřejmě i panu autorovi :-),
jako Nikoňák jsem svou fotografickou praxi založil na softwarové kombinaci Nikon NX-D (pro hromadnou úpravu RAW) a Affinity Photo (pro složitější úpravy jako jsou např. retuše pleti, pozadí atd.) a zatím si při uspokojování platících klientů s tímto vystačím, nicméně, NX-D je velmi nestabiní (při pokusu o trochu rychlejší práci spadne), takže Adobe Lr a Ps nebo Capture One Pro od Phase One jsou v současné době pro vytíženého profesionála asi poslední možné volby programového vybavení, bohužel však velmi nákladnými. Je to podobné, jako když fotograf volí pořízení objektivu buď od značkového výrobce anebo od druhovýroby.
Hodně úspěchů za objektivem i před monitorem přeje Petr.
Petře, zdravím Vás a díky moc za komentář, vidím to dosti podobně, on ten útěk od Adobe je, navzdory velkému nadšení mnohých, dosti nesnadnou věcí… JR
Som grafik s viac ako 20 rocnou praxou a fotografovaniu sa venujem cca 10 rokov.
Zo svojej skusenosti mozem taktiez podotknut, ze Capture NX-D ma jednu neocenitelnu funkciu a tou je Picture Control. Skusal som Lightroom, Rawtherapee apod softy, ale rovnaky vysledok ako v NX-D sa dosiahnut neda. Vdaka Picture Control (ktory si NIKON chrani) vychadzaju z NX-D fotky ovela ostrejsie (bez softwaroveho doostrovania) a v lepsich farbach. Akurat je potrebne si zvyknut na inu logiku pouzivania software ako tomu je v LR.
mne ide NX-D Windows verzia bez problemov. Pokial viem problem s padanim ma MAC verzia (znamy soft skusal na MAC a padalo mu to).
Ak to pada pri Windowse, hladal by som teda problem v HW alebo iny soft, ktory to sposobuje
Zdravím. Jsem tu nový a tak asi nemám moc co tu povídat zkušenějším členům. Jenom k Affinity SW. Donedávna jsem byl mnohaletým uživatelem (amatérským) Photoshopu. Začínali jsme kdysi s verzí tuším 3 někdy v roce 1996. Výborný program. Byl jsem na něj zvyklý až do nedávné doby. Vlastnil jsem koupenou verzi Adobe creative suite 3. Věc, která mne u tohoto produktu a všech od Adobe iritovala byla, že pokud se měnil počítač za jiný, musel člověk nejprve odinstalovat produkt Adobe a nainstalovat ho na nový PC. Pokud se toto neprovedlo nebo se PC prostě položil, při registraci produktu na novém PC to hlásilo chybu. Toto jsem zažil několikrát a musel jsem situaci řešit s podporou. V současné době česká podpora neexistuje a problém se musí řešit na zahraniční podpoře složitě přes menu. Tak jsem si řekl už nikdy více. Kdesi na webu jsem se dočetl právě o Affinite Photo, tehdy ještě pro Ipad zrovna v době, kdy byl připravený i pro Windows. Pořídil jsem si placenou verzi a nelituji toho, i když jsou některá nastavení složitější a u některých bych ocenil, aby nastavení zůstalo z předešlého nastavení. Nejvíc používám modul „develop persona“ na kterém se dá provést úprava fotografií během několika málo minut. Obsahuje prakticky vše, co běžný fotoamatér potřebuje pro základní úpravu fotografie. Další věci, jako práce s vrstvami aj. je obsažena v modulu Photo Persona. Ale to jste již popisoval ve vašem článku. Jak psal kolega výše, mne rovněž odradila politika Adobe, kdy od instalovaných verzí přešli na cloudovou s paušální platbou, což pro naprostou většinu neprofesionálních fotografů není zrovna levná záležitost.
Hezký den, chtěla bych se zeptat, má Affinity photo možnost vytvářet panoramatické fotky a HDR ? Děkuji za odpověď. Radka
Dobrý den, díky za dotaz, takto z hlavy nevím, do těchto podrobností jsem nezkoumal, tak se omlouvám… JR
Ctrl+Shift+A a jste v Camera RAW za 2 sekundy a 0 kliknutí.. 😀
Jak je na tom affinity s opravou sférického zkreslení – poduška , soudek?
Dobrý den, to žel netuším, takto podrobně jsem nezkoumal… JR
Korekce zkreslení objektivů umí.
Např. zde
„https://eclecticlight.co/2015/07/12/affinity-photo-in-action-adjusting-distortion-and-cropping“, případně „https://vimeo.com/194330558“.
„byť dva roky vývoje nemohou nahradit skoro tři desítky let historie Photoshopu“.
Z toho by se dalo usuzovat, že jde o partu amatérů kteří na koleně za pár dní spíchli aplikačku, se kterou se odvažují konkurovat Photoshopu. Ale firma Serif se vývojem grafických nástrojů zabývá už od roku 1987 (tedy cca tři desítky let :-), a v oboru to tedy rozhodně není žádný nováček. Že se celkem „nedávno“ rozhodli svoji ucelenou sadu nástrojů (PhotoPlus, DrawPlus, PagePlus, WebPlus a MoviePlus) přetavit do přímé konkurence k Adobe pak tedy neznamená, že za tím jsou pouhé „dva“ roky vývoje.
Zdravím, jasně, takto jsem to ale nemyslel. Jen tak, že prostě v mnoha situacích to prostě ještě není tak vychytané, což je pochopitelné…. JR
Ano, to je v pořádku. Šlo to ale napsat i bez tohoto ne zrovna seriózního pokusu o kvantifikaci zaostalosti. Nebo si opravdu myslíte, že takovýto program, který už v roce 2015 získal Apple Design Award, lze napsat za pouhé dva roky vývoje?
Pavle, zdravím a díky za komentář – jen abych to vysvětlil: já Affinity nijak neschazuji, zkoušel jsem i různé beta verze od samého začátku, tedy sleduji od bodu nula… Což ale nemění nic na tom, že docela dost věcí je ještě třeba vychytat… Zdravím, JR
Zdravím všechny,
používám Affinity Photo v kombinaci se stand alone verzí LR.
LR – katalog, vyvolávání a hraní si z RAW (myslím si, že nic lepšího na RAW než ACR momentálně není).
Affinity Photo – skládání expozic (vrstvy), základní retuše…
Pro mě, co by amatéra, který tyto programy potřebuje párkrát do roku je tato kombinace nejlepší, kterou jsem poskládal.
Pá let spolu s novým hardwarem to vydrží a pak se uvidí – jak to tak ale vypadá, bude potřeba licence k stand alone verzím opatrovat jak oko v hlavě.
Díky za komentář! JR
Děkuji za pěknou recenzi. Rád bych se zeptal, jestli máte povědomost od ACDSee softwaru. Používám tento již dlouho na argivaci fotografií a na katalogy. V poslední době se tento software vyvíjí směrem k nedestruktivní úpravě fotografií a ve verzi ACDSee Ultimate 10 je již docela dost pokročilých funkcí. Bohužel na mém počítači je tato verze dosti nestabilní a tak koukám na nějakou perspektivní alternativu Photoshopu (který mne odradil svoji licenční politikou). Původně jsem myslel, že ACDSee bude touto alternativou, ale nejsem o tom nyní zcela přesvědčen. Tak nevím jestli nezkusit Affinity Photo ??? Pokud je to tedy 2.v řadě za Photoshopem.
Dobrý den, o tomto programu vím, ale nikdy jsem ho nezkoušel, tedy neumím úplně zhodnotit – jinak ano, Affinity je opravdu jednou z mála možností, čím opravdu nahradit Photoshop, tedy zvažte! Zdravím JR
Dobry den,
mne pod Win10 sa stale nedari ozivit funkcie ako napr. „inpaint Brush Tool“, plus dalsie podobne. Len by som sa chcel uistit, ze u Vas to ide bez problemov, pripadne budem vdacny aj za verziu Win pod ktorou to slape.
Dobrý den, rád bych poradil, ale žel já „jedu“ na Macovi, tedy toto neumím posoudit… JR
Inpaint Brush Tool na Win 10 funguje správně, ale příspěvek na který odpovídám je rok starý a třeba to tenkrát opravdu nešlo…
Vycerpavajici recenze, diky za ni! Ale ja si stejne asi nedokazu predstavit zivot bez kombinace LR+PS…
Ano ano, ani já moc ne… JR
Hezký článek, sám jsem od kombinace PS+LR odešel právě k Affinity Photo a musím říct, že to byla dobrá volba. Nic mi výrazně nechybí (možná trochu katalog v Lr, ale bez něj se dá žít) a možnosti práce s fotkami a grafikou je v podstatě na stejné úrovni. Ještě to chce vyladit pár bugů, ale jinak opravdu skvělá volba.
A mimochodem, „jednodušší“ se píše se dvěma „š“, nikoliv „jednodužší“…
Díky za komentář (i za upozornění na překlep, opravil jsem)! JR
Vážený pane Rybáři,
možná mám řešení pro tento Vámi zmíněnýu probléme:
„Co mě, přiznávám, iritovalo poměrně značně, bylo umístění vlastního nastavovacího dialogu, tedy toho okénka, v němž se tahá za šoupátka. Při jeho aktivaci se totiž otevře vždy i prostor, kde je fotka. Googloval jsem o sto šest, ale nepodařilo se mi přijít na to, jak dosáhnout podobného nastavení jako u Photoshopu (aby se tento dialog otevíral v rámci pravého sloupce). Patrně to nějak jde, ale prostě jsem na to nepřišel. A okénko neustále skákající do fotky a rušící úpravy mě opravdu štvalo notně…“
Pokud jako mnozí používáte více nežli jednu obrazovku, pak po vyskočení „okénka se šoupátky“ postačí toto okénko přetáhnout na druhou obrazovku. Další okénka se pak už budou otevírat rovnou na té druhé obrazovce a nebudou tak skákat do upravované fotografie.
S úctou,
Boris Škandera 🙂
Díky za tip! Já tedy používám obrazovku jen jednu, ale je dobré věděť, jak to funguje na dvou…
Zdravím!
JR
Affinity Photo má čtyři hlavní moduly, mezi nimiž se přepíná v pravém horním rohu, z důvodů mně ne zcela pochopitelných se jim říká persona. Je jich pět: Photo Persona, Liquify Persona, Develop Persona, Tone Mapping Persona a Export Persona. – Tak ctyri nebo pet? 😉
Ahá! Díky za pozorné čtení, už jsem opravil… JR
Pro aktivaci camera raw pro jpeg používám trojkombinaci kláves ctrl-shift-a.
U tohoto formátu souborů je omezena nabídka „vyvážení bílé“.