Prokleslení snímku krajiny Nikon D5100

Úvodní stránka Fotofórum Objektivy k zrcadlovkám Prokleslení snímku krajiny Nikon D5100

  • Toto téma obsahuje celkem 3 odpovědi. Do diskuze (2 diskutující) se naposledy zapojil uživatel MzM a poslední změna proběhla před 6 roky a 11 měsíci.
Aktuálně jsou na stránce zobrazeny 3 vlákna odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #10464
      Mirek Kafka
      Host

      Dobrý den,
      mám otázku ohledně focení krajin a případně panoramat s Nikonem 5100 spolu se setovým objektivem 18-105 AF-S VR.
      Nedaří se mi prokleslení celého snímku i při cloně F16. Zkoušel jsem použít i stativu a pořád se nedaří.
      Napadá mě, jestli objektiv, který používám není příliž vhodný na tento tip snímků. Pokud ano, prosím o konkrétní tip, který je pro toto vhodný.

      Děkuji za radu začátečníkovi

    • #10487
      MzM
      Host

      Netriviální otázka. Odpověď rovněž nemůže být jednoduchá.
      Ve zkratce:
      po relativně levném zoom objektivu nemůžete chtít, aby byl při 100% zvětšení snímek zcela ostrý i v rohu. Navíc při tak vysoké cloně už se pravděpodobně projevuje difrakce (ohyb světla – https://cs.wikipedia.org/wiki/Difrakce). U Vámi zmíněného objektivu bych zkusil najít jeho nejlepší ohnisko a clonu. Tipnul bych něco kolem středu rozsahu zoomu (35-60mm) a clonu kolem 8. Tam by mohly být výsledky mnohem lepší jak na 18mm.
      Lepší výsledky by ještě mohly podávat objektivy s pevným ohniskem.

      Podrobněji.
      Asi jste si všiml, že v objektivu není jen jedna čočka. V podstatě každý objektiv je soustava čoček, která řeší (nebo se aspoň snaží řešit) optické vady, které generuje jedna čočka. Různé konstrukce se více či méně blíží ideálu. Asi je zřejmé, že řešení optických vad bude jednodušší u objektivů s pevným ohniskem, už jen proto, že některé optické vady s ohniskem souvisí – třeba právě to, jak dostat do rohu obrazu ostrý obraz. U pevného ohniska tedy bude potřeba méně mechaniky, pravděpodobně méně skla. Vychází pak jednodušší, lehčí a mnohdy i levnější (tady jsem se trochu zarazil, protože jsem nedávno držel v ruce Nikoní 300mm f/2,8 VR II – 3 kg skla, kovu a plastu za nemalé peníze). Oproti zoomu pevná ohniska zase postrádají tu úžasnou „univerzálnost“. Ona univerzálnost je zase na úkor optické kvality, kdy jistě bude existovat nějaké ohnisko, kde jsou optické vady vykompenzovány lépe a (nejspíš někde kolem středu rozsahu zoomu) a k jednotlivým krajům bude obraz horší – zejména v částech vzdálenějších středu.

      Kompenzace optické vady je většinou další čočkou/“jinou“ čočkou, další čočka znamená řešit problém s odrazy, to znamená použít antireflexní vrstvy, pak čočky z jiných materiálů kvůli jiným indexům lomu, asférické čočky a td atd… A tohle všechno se musí šikovně navrhnout, musí to jít vyrobit (relativně levně) a musí se to nějak dát dohromady. Asi je jasné, že to nebude úplně triviální a asi je jasné, že lépe vykompenzované vady budou znamenat více čoček, takže více peněz a větší hmotnosti. (zkuste srovnat třeba 300mm Tair – http://allphotolenses.com/public/files/optical/98e2ed251d9728fa7c45442bf32d5055.gif třeba s relativně obdobným Nikkor 300mm f/4 – http://imgsv.imaging.nikon.com/lineup/lens/singlefocal/Telephoto/af-s_300mmf_4d_if/img/pic_004.jpg, nebo třeba ještě Nikkor 300mm f/2.8 VR – https://cdn.photographylife.com/wp-content/uploads/2012/04/AF-S-NIKKOR-300mm-f2.8G-ED-VR-II-Construction.jpg)

      U všech objektivů funguje, že čím světelnější objektiv, tím hůř se kompenzují optické vady. Na druhou stranu, pokud mám slušně vykompenzované vady u hodně světelného objektivu a použiju clonu, která odcloní paprsky procházející okrajovými částmi čočky, dostanu lepší výsledek, protože odcloním právě ty problémy, které tyto partie generují. Takže, chci-li mít ostrý snímek budu hodně clonit. To naráží na dva problémy. Jednak se můžeme dostat do stavu, kdy toho světla potřebujeme více, takže nechcete více clonit a jednak clona je taky optický prvek, na jehož hraně dochází k ohýbání světla. Takže část světla ohnutého na cloně letí jinam, než chceme. Pokud je toho ostatního/neohnutého světla dost, projeví se to „ohnuté“ málo nebo vůbec. Pokud ale přicloníme „moc“ je to „ohnuté“ světlo zřetelnější a projeví se neostrostí. Konkrétně u 18-105 to podle http://www.photozone.de/nikon–nikkor-aps-c-lens-tests/634-nikkor181053556vr?start=1 vypadá, že optimální clona je někde kolem 8, u 18 mm něco mezi 5.6 a 8.

      (sklo se dá z objektivu zcela vynechat a nechat tam jen malou dírku, ale ohyby světla a množství světla, které projde dělá tento objektiv spíš předmětem na experimenty: https://goo.gl/photos/56zJnHS5HYcJDpsw9 – výborné na detekci prachu na snímači 🙂 )

      Na závěr asi:
      18-105 není špatný objektiv. Asi sám víte, můžete zkusit „poklikat“ na nastavení a najít to optimální ohnisko a clonu, případně srovnat s jinými objektivy na http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?Lens=665&Camera=614&Sample=0&FLI=2&API=5&LensComp=623&CameraComp=614&SampleComp=0&FLIComp=3&APIComp=0 . Problém může být v tom, že zrovna to „optimální“ ohnisko nebude vyhovovat záměru záběru. Proto asi existuje tolik různých objektivů a nám obyčejným smrtelníkům nezbývá, než se v tom snažit orientovat a hledat kompromisy. Asi je dobré o své technice aspoň něco málo vědět, aby se z ní dalo „vymačkat“ to nej. Nakonec je mnohem lepší trochu rozmazaná fotka rozesmáté dcery/vnučky/kočky/ženy (jak vypadá rozesmátá kočka?) než super ostrá a technicky dokonalá fotka hromady štěrku…

      No, hlavně, že nás to baví. 😀

      Přeju hodně snímků, které Vám udělají radost.

    • #10586
      Jan Rybář
      Správce

      MzM, díky moc za podrobné vysvětlení! Já na tyhle technické věci nikdy nějak neměl moc energii, a tedy bych zcela podepsal to, co píšete v závěru: někdy je zbytečné to moc řešit, prostě vymáčknout maximum z toho, co je a vědět, že nakonec ta technika je tak trochu druhořadá a lidské oko/mysli „kousne“ mnohem víc než se zdá…
      Zdravím,
      JR

    • #10593
      MzM
      Host

      Pane Rybáři, vážně jste to přečetl až do konce? 🙂 To díky za trpělivost…

      On foťák je obecně prostředek, ne cíl, žejo.

Aktuálně jsou na stránce zobrazeny 3 vlákna odpovědí
  • Téma ‚Prokleslení snímku krajiny Nikon D5100’ nepřijímá nové odpovědi.