Čím fotit v roce 2021? A čím za pět let?

Jaký foťák si vybrat, aby skvěle sloužil nyní, ale zároveň nebyl za pár let “slepou větví”? Jakým kompromisům se vyhnout, a s kterými se smířit? Kterým typům a třídám foťáků bude patřit budoucnost?

Předchozí věty obsahují samé otazníky – a v podobném duchu se bude nést celý článek. Totiž: pokládat záludné otázky je v tomto případně důležitější – a také výrazně zábavnější – než se marně snažit solidně odpovědět.

Anebo to řeknu z druhé strany: V následujících řádcích jsem popsal to, co se mi v poslední době honí hlavou, když se mě někdo na mých kurzech fotografování zeptá: A co si mám koupit? A jak to vše dopadne?

Důležité upozornění: Smyslem tohoto článku není přesně poradit, jaký foťák zakoupit – můj seznam konkrétních doporučení najdete na stránce Nejlepší fotoaparáty. Cílem je něco jiného: prozkoumat obecné trendy, na nichž záleží nejvíc. A tak trochu si “zamudrovat” nad tím, jak to vše dopadne.

Fotograf
Profesionálové budou v budoucnu fotit převážně full frame bezzrcadlovkami. A ambicióznější amatéři nejspíš také… Ale co ostatní třídy foťáku? To bude hodně napínavé sledovat… Ilustrace: Depositphotos.com

Kdo si vlastně bude kupovat foťáky?

Od téhle otázky se to vše odvíjí: pro koho vlastně fotografické firmy nyní své výrobky vyvíjejí? Jinými slovy: jak vlastně vypadá trh v současné době?

Onen zásadní tektonický posun je zbytečné popisovat: samozřejmě, mobily vytlačily obyčejné a levné fotoaparáty. Kdo chce cvakat rodinu, před deseti lety by si koupil levnou zrcadlovku, a vše by bylo krásné. Nyní má mobil a foťák smutně leží ve skříni. S tím se nic dělat nedá a ani by se dělat nemělo. Ony ty mobily fotí dost dobře, zejména pro rodinné použití.

Ale co ti, kteří chtějí fotit něčím lepším? Sehnat rozumné statistiky je v podstatě nemožné, ale trend je zjevný i logický. A dá se vysledovat z různých dílčích náznaků. Tedy: Když už někdo chce fotit, sahá po něčem pořádnějším. Levnější obyčejnější stroje už tolik netáhnou, pomalu přibývá těch, kteří si řeknou “kdy už, tak už”.

Budoucnost tedy nejspíš bude patřit strojům střední a vyšší třídy. A focení bude znovu tak trochu výsadou nadšenců, kteří rádi obětují čas i peníze. Což je obecně dobrá zpráva, ač nejspíš bude znamenat konec některých tříd foťáků.

Patří budoucnost full framům? I pro amatéry?

Tahle otázka mě osobně v danou chvíli přijde nesmírně zajímavá. Co je dnes nejrozumnější volba pro nadšeného amatérského fotografa, který chce “něco pořádného”? A je ochoten investovat do vstupní výbavy maximálně něco á la 60 – 80 000 Kč? Což je pro full frame svět pořád ještě relativně málo – tam prostě deset let platilo, že za pořádnou full frame výbavu je prostě třeba dát 100 000 Kč a spíš výrazně víc.

Jednou z variant byla oblíbená řada Sony A7, hlavně Sony A7 iii, ale bezzcadlovky od Canonu a Nikonu nešlo brát moc vážně. Ale právě to se nyní mění – pro mě osobně je zcela nejzásadnějším trendem posledních měsíců právě to, že do hry vstupují relativně levné a opravdu velmi dobré full framy, á la Nikon Z6 ii (recenze zde) nebo Canon R6 (recenze). Přiznávám, právě tyhle dva modely mě hodně mile překvapily, ba možná i nadchly. A přinutily mě uznat: nová éra je vážně tu.

Nikon Z6 ii
Nikon Z6 ii na testovací procházce v lese… Právě podobné relativně dostupné full framy budou nejspíš často volbou pro ambicióznější focení. Rychlofotka iPhonem (pardon…).

Ba dokonce: Canon RP, nejlevnější full frame na trhu, je možné koupit za zhruba 25 000 Kč a v setu s objektivem za zhruba 31 000 Kč. Samozřejmě, má to své háčky, ale test této hračky mě vlastně též hodně překvapil (recenze Canonu RP je zde): mouchy má, ale fotí solidně a hlavně: opravdu otevírá onen krásný full frame svět, který, marná sláva, je prostě fajn. Za ty peníze, proč ne. Což též mění hru.

Tedy shrnuto: můj osobní tip je, že velkým hráčům opravdu vyjde jejich strategie: přesunout těžiště fotografování do full framů. Až na významné výjimky, viz níže, je budoucnost dalších větví a modelových řad dle mého dosti nejistá.

A co APS-C foťáky? Tam to bude napínavé

Pokud platí, viz výše, že full framy vítězně postupují vpřed do světa amatérského focení, co z toho plyne pro další třídy foťáků?

Tam je, zdá se, budoucnost v horizontu několika let mírně nejistá. Mám nyní na mysli začátečnické bezzrcadlovky, tedy například Canon M50 Mark II, Nikon Z50 a Sony A6400.

Pokud se mě někdo optá, co si o nich myslím a zde je má smysl kupovat, vždy mírně znejistím. Na jednu stranu ano, nesporně, jsou to šikovné stroje, smysl dávají a nesporně, zejména ty levnější, splní základní úkol: být šikovnými foťáky pro rodinné a cestovatelské focení.

Pak ale dodám, že si nejsem jist, co s nimi bude v horizontu dalších let. Výběr objektivů je malý, trh pro levné začátečnické foťáky je dosti nejistý, spekulací, že ani firmy v nich nevidí moc budoucnost, je pořád hodně všude kolem. Mohu se samozřejmě mýlit, a budu dokonce moc rád, pokud se mýlím. Ale moc bych na tento segment do budoucnosti nesázel.

Zásadní výjimkou je v tomto kontextu Fujifilm, což je řadu let rozumná volba pro ty, kteří chtějí malé, šikovné a v zásadě dostupné foťáky. A když se mě optáte, co skladného zvolit pro mírně ambicióznější focení za nižší desítky tisíc, často porádím právě Fujifilm (sám mám jeden doma jak doplněn k full framu).

Bude nicméně hodně zajímavé sledovat, jak silná bude pozice Fujifilmu v profesionálnějších tělech á la Fujifilm X-T4 atp… Tam už je cena tělo + objektiv kolem 60 000 Kč, tedy hodně blízko například Nikonu Z6 II, který se dá koupit s objektivem již za cca 70 000 Kč.

Tedy: není vyloučené, že v těchto segmentech full framy začnou rozpínat své pozice. (Takticky zde nepíšu, že dobrý full frame toho z definice zvládne více než sebelepší APS-C, abych nedostal vyhubováno od kolegů Fujistů.)

Je se zrcadlovkami konec? Ano, ale smysl stále dávají

Nemá smysl objevovat Ameriku: není vcelku pochyb o tom, že éra zrcadlovek je u konce. Firmy už s nimi nepočítají, postupně zmizí z nabídek obchodů a nakonec více méně i z povrchu zemského… Osobně mě to trochu mrzí, ale tak to prostě je.

To se týká relativně blízké budoucnosti, pořád ale platí, že má smysl si je kupovat. Pokud nahlédnete do mého přehledu nejrozumnějších foťáků, pořád tam zrcadlovek zahlédnete docela dost.

A proč je doporučuji, když je s nimi konec? Protože některé z nich stále zdaleka nejlépe splní to, po čem mnozí touží. Canon 250D je stále hodně rozumnou volbou pro ty, kteří za pár korun prostě chtějí mít šikovný foťák a velmi solidní výsledky. Nikon D5600 v setu s dvěma objektivy za cenu mírně přes 20 000 Kč je stále skvělým řešením i pro vcelku ambicióznější focení.

Výběr objektivů je veliký, bazary jimi navíc přetékají… Háček je zjevný: za pár let zrcadlovky odložíte do skříně, objektivy vám k ničemu moc nebudou. Ale i těch pár na solidní focení se hodí. Osobně tyhle hračky doporučuji s čistším svědomím, než výše zmíněné začátečnické bezzrcadlovky – ani u nich totiž není zcela jisté, zda za pár let nezmizí z povrchu zemského.

Mimochodem, nikdy v minulosti nemělo smysl nakupovat tolik skvělých věcí v bazarech a různých obskurních výprodejích (á la končících e-shopech jinak mírně pochybné pověsti)… I pár let staré foťáky dávají smysl a bezpočtu lidem se ve skříních válí mnoho velkých pokladů.

A co za pár let? Věštění není snadné…

Jak bude podobný článek vypadat za pět let? Full framy a další pořádné foťáky tu budou, ale co levnější APS-C stroje? Uvidíme…

Velké značky tu budou také, to je jasné, ale co ty menší? Taktéž uvidíme – osobně hodně fandím Olympusu, přesněji řečeno jeho nástupnické firmě OM System. Jeho vyšší řady stále smysl dávají, ale řadám začátečnickým už hvězdy moc nepřejí, padly za oběť mobilům i konkurenci.

A co má další oblíbená kategorie foťáků? Profesionální kompakty á la Sony RX100? Tam se snažím být též optimistický, protože tyhle stroje (nejnovější generace stojí přes 30 000 Kč) dokáží vzdorovat mobilům: vlezou se do kapsy, umí zoomovat, fotí skvěle. No počkejme si…

A co můj oblíbený Fujifilm, kam tyhle malé šikovné foťáky vývoje zanese?

Pojďme možná tuhle věštítící kapitolu raději rychle uzavřít, abyste se mi za pár let moc nesmáli… Těch otázek je bezpočet a vše stejně jako vždy dopadne nějak jinak.

Jisté je ale jedno: nadšení fotografové tu budou vždy a kvůli nim i skvělé foťáky. Tedy sláva.

Reklama

3 komentářů

  1. Jiří Praha

    Zdravím Vás, Honzo! Inu, kdoví, jak to všechno dopadne, jestli nám do toho libého hraní s foťáčky nevrazí vidle krize, která bublá všude kolem obzoru. Já se budu dál držet jednopalcového a MFT formátu, jak to odpovídá mé kapse, velmi příležitostnému focení, zvyku a vyhlídkám daným věkem i leností vláčet brašny plné skla a hořčíku. K zrcadlovkám se už asi nevrátím, i když to tehdy v analogové éře bylo krásné a napínavé… Máte pravdu, že bazary jsou zlatý důl. Možná to mám trochu jinak, ale řekl bych, že je hodně důležité, aby si zapálený fotograf našel svou značku (a nebo ještě úžeji model). která (který) mu navozuje příjemné podprahové pocity. Aby se se svým strojem nepral, nepřetlačoval, ale notovali si spolu. Na výsledcích a osobní spokojenosti s nimi se to projeví. Někdy od modelového roku 2012 je řada foťáků pořád na úrovni, která vyhoví rodinným albům, a často i náročnějším ambicím.
    Jistě: čekají nás další technické převraty. Tušíme, že bude sílit tendence ke kyborgizaci, tedy implantování technických zařízení přímo do lidského těla. Tušíme, že by se vývojáři rádi zbavili fosilní těžké skleněné optiky a nahradili ji něčím miniaturním, čistě elektronickým (to by znamenalo konečný triumf mobilů). V tomhle smyslu je debata „DSLR nebo bezzrcadlovka“ vlastně krotká a asi celkem brzy nepodstatná, tudy revoluce nekráčí.
    Přeji nám všem dobré světlo i jasný/upřímný vnitřní zrak.

  2. Dovolím si pár postřehů, neb se pohybuji mezi fotografy přírody a těch rozhodně není málo a v posledních letech počty zájemců o focení mimo město rostou.
    Zrcadlovky nezmizí, na to si vsadil Pentax, vždy bude dostatečný zájem aby to značku uživilo, naopak časem zájem poroste, když Nikon a Canon oddělení zrcadlovek definitivně zavřou.
    FF a seťák jsou v přírodě k ničemu, vlastně i v mnoha situacích ve městě. Neporoste o ně zájem, stále tu jsou mobily. Zájem bude a je když už o pořádný foťák tak s vybranými skly dle žánru. Tedy vcelku nákladná záležitost napříč velikostí snímače.
    Vlastním dvě G9 Lumix a sadu Leica skel a přesto že jde jen o 4/3 snímač jsem v tom za 2x 100 tisíc a to nemám portrétní kousky….Kompaktností, rychlostí a mixem vlastností těžko pohledám u FF, cenou jakbysmet. V mnoha ohledech na tom jsem lépe, prostě výhody převažují nad slabinami. Tím se dostávám k tomu, že menší snímače, minimálně profi řady těl a skel nezmizí. Značky ty menší možná ano, ale poptávka donutí i Canon na APSC s R bajonetem, jen co doslouží M50 a spol. Prostě crop nenahradíš, vlastně bude stále zájem o něco přenosného, menšího a lehčího v sestavě. V lednu se představí GH6, později i derivát více na focení a i kdyby ten nebyl, fyzika nejde ošidit. Menší snímač se lépe uchladí, odečet z něj nevyžaduje tak velký procesor a zájem o poloprofi video a fotku narůstá.
    Fujifilm…,vsadil na kombinaci APSC a snímače většího ff, řekl bych oboje má budoucnost. I Fujifilm zavedl sklo do přírody 70-300 má i tělo přijatelné pro širší publikum bez typického retra, ….dřive značka čiště pro metrosexuály. Za mne palec nahoru.
    Kde to zrovna nepokvete bude jednopalec, snad jedině že se Sonky stovkové řady obléknou do líbivého hávu aby se stali doplňkem kabelek něžného pohlaví a dalších asi 36 co specifikovali v posledních letech.
    Řeč je o foťácích a focení, autor sám přiznává že videu se moc nevěnuje, přesto všechny značky tlačí do popředí videoschopnosti, neb ten zájem narůstá a časem bude minimálně rovnocený. To stále je prostor pro menší snímače.
    Pět let je krátká doba, revoluce přijde s organickým snímačem, lze si všimnout že hight funkce jsou spojeny s videem a ne s focením. Za 5 let možná začne být běžnější že fotka se vytáhne z 8K videosekvence. A těch 35 mega rozlišení jde stále implementovat i na menší snímače ….. V budoucnu bude prosperovat ten kdo se ve videu vyzná, tedy i můj oblíbený trpaslík trhu Panasonic Lumix tu bude, ostatně je to zakladatel bezzrcadlovek a videoschopností v nich. Že je dnes trend a nutný dělat dražší foťáky je logický krok k přežití, ovšem za 5 let taky může být hlad po něčem menším, kdo ví….

    • Zdravim, asi mam podobnu skusenost, napriek vseobecnemu tvrdeniu,ze uz maju zmysel len FF fotaky, alebo potom uz len mobil. Tiez fotim krajinu a vidim ako uplne zbytocne, drahe a tazke vlacit so sebou FF sadu pri 3 objektivoch a stative v batohu s vahou okolo 10 kilo, ked s MFT dorazem krajinu cvaknut do 50Mpx fotky, a s 3 objektivmi je moja zataz tak 2 kila aj s jedlom a vodou:) Navyse casto chybajuca stabilizacia obrazu u FF fotakov ma odradza uz len sa nad niecim takym zamysliet. Isteze asi nebudem najzastupenejsia skupina fotografov, lebo ti uz asi kupili FF, ale pre mna to nedava zmysel este na dobre dlho, a tak si s cropom vystacim, kym ho budu vyrabat.

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*