náhrada za stařičký Olympus 550UZ

Úvodní stránka Fotofórum Jak vybrat digitální fotoaparát? náhrada za stařičký Olympus 550UZ

  • Toto téma obsahuje celkem 9 odpovědí. Do diskuze (1 diskutující) se naposledy zapojil uživatel Aleš a poslední změna proběhla před 6 roky a 3 měsíci.
Aktuálně je na stránce zobrazeno 7 vláken odpovědí
  • Autor
    Příspěvky
    • #13664
      Jiřina
      Host

      Dobrý den, hledám náhradu za stařičký Olympus 550UZ. Zaujal mě Panasonic Lumix DMC-FZ300 (zejména kvůli konstantní a slušné světelnosti objektivu 2,8), ale po neblahých zkušenostech s malou výdrží akumulátoru u panasonic lumix dmc-tz70 (a FZ300 má ještě nižší kapacitu) váhám.
      Olympus měl tu výhodu, že na 4 tužky (eneloop) mi vydržel celý den v provozu (cca 400 fotek, ale není rozhodující jen počet fotek, ale především „provozní doba“, zatímco při zkoušení tz70 byl za necelé dvě hodiny a cca 230 fotkách akumulátor zcela vybitý.
      Foťák používám hlavně na cestách s cestovkou, kde není moc času si hrát, takže je pro mě důležité získat co nejvíc záběrů míst, kam se už v životě nemám šanci podívat.
      Na tužky jsem našla dnes jen nikon, který má ale dost podobné parametry jako starý olympus; na nic slušnějšího jsem nenarazila.
      Vím, že to jde trochu proti sobě, ale prosím o radu. Děkuji za každý typ a radu.

    • #13699
      Aleš
      Host

      Kdo to myslí s fotografováním vážně, tak by si nikdy žádný takový
      ultrazoom neměl pořizovat. Ale pokud je pro Vás „důležité získat
      co nejvíce záběrů“, tak by mohl FZ300 vyhovovat. Sice moc nechápu
      smysl toho, přivézt si ze zájezdu desítky stovek fotek, na které jsem
      neměl čas pořádně komponovat a měnit stanoviště. To přece nemůže
      obhájit ani to, že už se tam nikdy v životě nedostanu. No to je ale Vaše
      věc :-). Ale k problému výdrže foťáku, pořiďte si další dvě, tři rezervní
      baterie, to by Vám na celý den intenzivního cvakání mělo vydržet. Přes
      noc nabíjet, předpokládám, že nocujete v budovách, kde jsou zásuvky.
      Pokud ne, tak nabíjet ze záložního zdroje – power banky.

    • #13711
      MzM
      Host

      Jestli vyhovoval ultrazoom, tak bych zkusil vyhledat nějaké to „nej ultrazoom“ (první na mě vyskočil třeba https://www.ephotozine.com/article/top-11-best-ultra-zoom-bridge-digital-cameras-2017-16928). Pak jestli je potřeba delší výdrže baterií, tak upřednostnit ten, který model s větší výdrží.

      Na výdrž jsou kabrňáci zrcadlovky, protože většinu času „nic nedělají“, zatímco nezrcadlovky neustále něco musí zobrazovat, takže zrcadlovka v podstatě baterkou neomezuje. Ale zrcadlovka může být problém prostorový hmotnostní, v případě vyměňování objektivů někdy i nepraktický. I když výstupy z ní mohou být lepší.

      Alešovo „jestli to s focením myslí opravdu vážně“ bych si tak nebral. Co to je vážně? 🙂 Pokud se budou fotky prezentovat výhradně elektronicky, tak ve většině případů ani nepoznáte jestli je fotka z telefonu nebo ze zrcadlovky. Teda poznáte, ale není to nic tragického. Jestli se zrcadlovka někde projeví, tak buď, když je dost tma nebo při tisku A4 a větší, jinak jsou výsledky zrcadlovka vs. ultrazoom srovnatelné. A jsou případy (třeba makro), kdy je lepší použít něco s menším čipem…

      V případě požadavku „co nejvíc fotek“ zase s Alešem musím souhlasit. Pokud někam lidé aspoň někdy zavítají, tak na webu je fotek z daného místa nepřeberné množství, takže si stačí vyrobit nějaké opravdu vlastní (s lidmi?, jak to chci vidět já? prostě tak něco) a na zbytek se dá podívat na webu.

    • #13712
      Mýla
      Host

      Malá zrcadlovka canon 200d by mohla být skvělou volbou.

      Dobrá skoro bezzrcadlovková velikost. Dobrá výdrž baterie.

    • #13722
      Aleš
      Host

      Zdravím Mýlo,
      co je to vážně :-)? Tak právě to bezhlavé „strkání“ fotek na net, „vážné“
      focení není. Většina tam zveřejňovaných cvaků, se ani fotografiemi nedá
      nazvat, snad jen nějakým záznamem něčeho :-). Takže pojem zabývat se
      „vážně“ fotografii je dle mě, že by autor měl už před stisknutím spouště
      fotoaparátu vědět, proč to, na co míří objektivem, chce zaznamenat. Tudíž
      na výsledné fotografii měl by býti patrný úmysl a motiv, nálada či emoce,
      atmosféra nebo akce. Pokud to snímek postrádá, je to jen záznam. No a
      pokud je někdo jen sběrač záznamů, tak teda může cvakat čímkoli a nemusí
      řešit, co si na to pořídí :-). A srovnávat zrcadlovku i té nejnižší třídy s ultrazoom
      kompaktem, mi teda připadá poněkud podivné. Stačí si na tu lacinou zrcadlovku
      nasadit světelný monofokál a pak ten rozdíl snad pozná i slepý :-)…

      • #13723
        Aleš
        Host

        Omlouvám se, v úvodu mělo být „Zdravím MzM“ a ne Mýla, i když ho také zdravím :-)……

      • #13741
        MzM
        Host

        Zdravím Aleši,
        pokud chci ultra kvalitu, tak samozřejmě půjdu po větších čipech, ale…
        Pokud vezmu Vaši levnou zrcadlovku se zmíněným monofokálem a jeden z těch lepších ultrazoomů (např FZ1000, který má 1″ senzor), tak se vsadím, že u spousty (většiny?) situací opravdu nepoznáte, ze kterého stroje snímek pochází. Navíc ultra kvalita nemusí být jediný parametr, který po foťáku požaduji (jinak by se dělaly jen ultrarychlé foťáky se senzory 6x9cm a víc 🙂 i to už je rozpor… ).

        Takový hezký příklad je portrét a focení telefonem se dvěma ojektivy: https://www.fotoguru.cz/iphone-x-recenze/

        Další věci jsou otázkou definic a osobních priorit.
        Fotografie může být prakticky všechno, co vzniklo foťákem. Ostatní rozlišování např na zmíněné „cvaky“ a „fotky“ už je silně individuální. Nerozporuju to, že aby fotka „za něco stála“, tedy asi ve smyslu podívá se na ni někdo jiný jak autor nebo známý a řekne „jo, to se mi líbí“, chce to asi trochu znalostí a dost tréninku (jako ve všech oborech). Taková fotka ale není podmíněná fototechnikou – i když technika v mnoha případech může pomoci.

    • #13729
      Jiřina
      Host

      Moc všem děkuji za typy a názory. Pomohlo mi to.
      Přesto jedno upřesnění: necvakám fotky pro ukazování na netu či sociálních sítích, ale výhradně pro sebe. Jezdím na poznávací zájezdy po Evropě a moje oblíbená cestovka je pořádá opravdu po takových místech, že dohledat fotky dodatečně na netu je téměř vyloučené. A protože (bohužel, na rozdíl od individuálního cestování, které si z různých důvodů nemůžu dopřát) je na prohlídky míst vždy velmi málo času, není čas ani na složité kompozice či výměny objektivů (nefotím ale aspoň na automat, ale většinou na plný manuál). A to množství fotek je právě proto, že si tak doma po návratu můžu z těch „dokumentů“ cestu znovu projet a prožít spolu s vybavením si dojmů a vzpomínek. Chápu, že pro vás mnohé „opravdové“ fotografy je to málo, pro mě je to zdroj krásných vzpomínek. A není pravda, že se to dá stejně nacvakat čímkoli. Jen prostě nemá pro mě za těchto podmínek smysl si pořizovat supervybavení, které bych nevyužila.

    • #13730
      Jiřina
      Host

      ouvej – oprava – za tipy ;-))

    • #13792
      Aleš
      Host

      Zdravím MzM,
      nevím přesně, co si mám představit pod pojmem „ultra kvalita“ :-),
      zda ultra kvalitní fotoaparát, nebo ultra kvalitní obrazový výstup. Ale
      lze předpokládat, že kvalitnější přístroje, budou poskytovat kvalitnější
      snímky. A co se týče porovnávání fotek třeba i laciné APSC zrcadlovky
      s nasazeným světelným monofokálem s ultrazoomem s jednopalcovým
      senzorem, věřte tomu, že ten rozdíl poznám :-). Ono totiž ty travel ultra
      zoomy docela šumí a patlají i za světla, v protisvětle se vyskytují různé
      nepěkné odlesky, aberace, slabý dynamický rozsah, který se projeví
      v kontrastních scénách atd. neostrost na delších koncích a celková
      degradace obrazu. Samozřejmě to asi někomu nevadí a spokojí se
      s tím co mu takový přístroj poskytne. Ale ořád si nějak nemůžu dosadit,
      co by ta ultra kvalita měla být. Já jen požaduji po své fototechnice,
      aby neměla ty neduhy, co jsem uvedl výše a aby obrazový výstup
      odpovídal mým požadavkům i při použití vysoké citlivosti, např.
      4000 ISO. Vaši poznámku o ultra rychlých foťácích se senzory
      6×9 ponechávám bez komentáře 🙂 a také tu o duálním objektivu
      na mobilech. Asi by to nemělo význam, když na těch ukázkách od
      pana Rybáře nevidíte ten děsivý umělý bokeh. Dětské tvářičky
      pěkně zaostřené a pozadí, jako nalepena tapeta na plotě. No nic.
      A přesně jak říkáte, pořízení fototechniky je o prioritách. Každý
      potencionální kupec si to musí v hlavě srovnat, co od toho očekává
      a kolik financí do toho může zainvestovat. Prostě za málo peněz, málo
      muziky a obráceně. A je také nad slunce jasnější, že někdo je schopen
      udělat skvělý snímek i s fotomobilem, i když technická kvalita nebude
      stoprocentní, jako i to, že někdo i s milionovým středoformátem udělá
      jen podprůměrný cvak, i když brilantně technicky zvládnutý :-).
      A ještě k paní Jiřině, nevím kolik tedy můžete investovat do nového
      fotoaparátu, podle toho by se měl odvozovat ten výběr. Osobně bych
      Vám nedoporučoval ty ultrazoomy, ty jsou cestou do „fotografického
      pekla“, jako všechny objektivy s proměnlivým ohniskem :-). Pokud
      nevyžadujete hledáček, tak nyní mají ve Fotolabu ve výprodeji za cenu
      od 10,000kč do 12,000kč 4/3 Olympus PEN-PL7 + 14-42, 4/3 Panasonic
      Lumix GX800 +12-32 a nebo APS-C Sony Alpha a5100 + 16-50, což
      by Vám na cestování mohlo vyhovovat…

Aktuálně je na stránce zobrazeno 7 vláken odpovědí
  • Téma ‚náhrada za stařičký Olympus 550UZ’ nepřijímá nové odpovědi.