Mobily útočí, válka proti foťákům nabírá na síle

Svět fotografování prochází dramatickou revolucí. Je snadné ji přehlédnout a je (zatím) snadné ji ignorovat, nic to však nemění na faktu, že význam slova “fotografovat” prochází právě tento rok možná největší proměnou od nástupu digitální technologie. Mobily totiž najednou dokáží díky umělé inteligenci mnohem víc, než jsme kdy čekali. A slovo revoluce tak opravdu není nadsazené.

Tenhle článek jsem se rozhodl napsat v důsledku podivuhodného technologického zážitku – bez valného očekávání jsem si na testování půjčil mobil Huawei P20 Pro a poprvé si s ním začal hrát u deštěm zkrápěného vodopádu Malé Fatry.

Viz následující video:

Namířil jsem mobil na vodopád, a on mi na displeji oznámil, že to je zjevně vodopád, a že tedy zkusí rozmazat vodu. Pak jsem objektivem uhnul do zeleně, a on pravil, že fotím zjevně zeleň, a že tedy ji trochu ozelení. A nakonec jsem zamířil na kytku, a on poznal, že to je kytka a rozhodl se ji upravit tak, aby se mi líbila. To vše bez připojení na internet.

Pokud bych psal román, asi bych napsal něco v tom smyslu, že jsem v tu chvíli oněměl kombinací hrůzy a nadšení. Protože focení se mi právě změnilo před očima.

Nepochopte mě špatně: nejásám nad technologickou hračkou ani nezahazuji své fotoaparáty. Dokonce ani neříkám, že mě ten mobil jako celek zvlášť oslnil, ač mnohé dílčí výsledky byly opravdu pozoruhodné, některá ta kouzla zatím fungují dost polovičatě.

Podstatná věc je ale jinde: je to zjevně důkaz, že technologie proměňují fotoaparáty mnohem rychleji, než se doposud zdálo. A že svět focení opravdu a bez nadsázky už nebude tím, jak jsme ho znali poslední desetiletí. Přičemž ta proměna se děje právě nyní, v těchto měsících, v těchto dnech…

Mobil v reálném čase pozná, že fotíme květinu. Zatím to je spíš hračka, ukazuje to však, co nás čeká v budoucnu. Pokud budou fotoaparáty schopny poznat, co fotí, bude to revoluční proměna.

Proč je to dramatická změna?

1. Protože pokud aparáty dokáží opravdu poznat co fotí, v budoucnu budou schopny uživatelům nabídnout dramaticky lepší výsledky než nyní.

2. Protože nástup složitých výpočtů do procesu zpracování fotek v reálném čase posunuje drasticky to, co mobily v danou chvíli umí (například při zpracování nočních scén).

3. Protože výrobci tradičních foťáků se stále tváří, že se jich tyhle kapesní věci netýkají, a opakují něco na způsob “všichni přece vědí, že pořádný foťák je pořádný foťák”. Což je hluboký a potenciálně fatální omyl – pro významnou část nenáročných zákazníků prostě mohou zmizet ze zorného pole. A slavným značkám rychle ujíždí vlak. Nebo spíš už ujel.

Shrnutí toho, co ten mobil umí, si můžete přečíst v samostatné podrobné recenzi Huawei P20 PRO, zde to pojďme prozkoumat trochu obecněji.

Největší revoluce: fungující automatika už není fikce

Pokud tu revoluci prozkoumáme trochu podrobněji, to nejzásadnější je možné shrnout do nenápadné věty: Zdá se, že na obzoru jsou opravdu fungující automatické režimy. A že onen sen všech nenáročných fotografů (a ostatně i výrobců fotoaparátů): “kéž by šlo jen mačkat a hezké fotky by z toho lezly samy,” už není fikce.

kostel mobilem
Na co se díváte? Vypadá to jako obyčejné fotka, ale ve skutečnosti je to výsledek několika vteřin mnoha expozicí, které Huawei P20 PRO poté složil do velmi solidního výsledku. Fotka v plné velikosti.

Rychle to vysvětlím: obecně největším zločinem fotografických firem je snaha přesvědčit zákazníky, že foťák umí fotit sám od sebe. Že takové ty různé automatické režimy to nějak zvládnou zařídit. Jenže v bolestně vysokém procentu případů to prostě nezvládnou. To dítě na pláži je nějaké tmavé, že? Ten nápad blesknout z Karlova mostu na Pražský hrad nepomohl, že? Režim sport nezvládl manžela smečujícího nad sítí ve školní tělocvičně, že?

Zkrátka: jistý stupeň pochopení toho, jak fotka vzniká a co nastavit či doladit, je nezbytnou částí focení. Ještě před měsícem bych řekl: “je a vždy bude nezbytnou částí focení”. Nyní si nejsem už tak docela jist, prostě díky testování tohoto mobilu si najednou umím představit, že by to nějak mohlo fungovat. Protože poznat, co se děje na fotce, je základem k dobrému nastavení.

Abych vás nespletl: pár let tohle ve svých kurzech fotografování (i nových online kurzech focení) vysvětluji na tradičních případech: hlavně na rozmazané fotce dcery na houpačce v hlubině lesa. Je rozmazaná, protože mobil (ani foťák) neumí poznat, že dcera se houpe. Pokud bych použil režim sport, foťák zbytečně vystresuji a vše přežene: prudce zvedne ISO a fotka bude šumět. Jen a pouze já tak mohu vše nastavit optimálně: jen já poznám, jak rychlý či pomalý je to pohyb a jaký čas by byl dostatečný. Jiným slovy: bez lidského zásahu, úvahy a nastavení ta fotka vždy, opravdu vždy, dopadne blbě.

Ale pokud by foťáky budoucnosti dokázaly v reálném čase opravdu zanalyzovat, co se před nimi děje, je představitelné, že by opravdu dokázaly “fotit samy”…

Že by se prostě naplnit onen sen výrazné části fotografujících pozemšťanů: jen mačkat, nic neřešit a mít slušné výsledky.

Huawei P20 PRO
Až foťáky dokáží v reálném čase opravdu zanalyzovat scénu, opravdu bude možné “jen mačkat”. Je to dobře, je to špatně? Kdo ví… Foceno Huawei P20 PRO, fotka v plné velikosti.

K čemuž dodejme, že zrovna k tomuhle jsem z Huawei P20 Pro přinutit nedokázal – pokud se nepletu, analýzu rychlosti předmětů v záběru neumí. Ale to je jedno: i tak je jeho schopnost poznat, co fotí, a to vše v reálném čase, dosti neuvěřitelná.

Ano, pro mě je představa superautomatik dost děsivá, tak jako pro většinu tradičních fotografů – ale to je asi tak vše, co můžeme dělat. Revoluce je zde, věřte, či ne.

Revoluce výpočetní – hranice reality mizí

Existuje věta, jejímž vyřčením vždy vyvolám ve tváři většiny fotografů údiv či spíše zuřivé reakce. Zní “hm, tohle můj full frame nezvládne dobře vyfotit, raději to cvaknu iPhonem, dopadne to lépe”.

Jasně, trochu tím provokuji, ale podstata by neměla zapadnout – mobily jsou opravdu mimořádně výkonné stroje, které dokáží “dopočítávat” či spíš vytvářet realitu s neobyčejnou silou. Hodně to je vidět například v krajině, v níž právě často popichuji ony fotografy výše zmíněnou větou.

Pokud jsou ve scéně velké rozdíly mezi světly a stíny anebo v ní prostě kvůli nevalnému světlu chybí hezké barvy (např. zelená), tradičního fotografa doma čeká hraní si s rawy a četné úpravy. Mobil se s tím nepáře, ze své podstaty prostě nebe vytáhne, domodří, zeleň ozelení a výsledek vyplivne v reálném čase.

Zde příklad z mého Instagramu, kam se nestydím dávat podobně zdivočelé fotky. Foceno iPhonem přes speciální HDR aplikaci a následně upraveno přímo v Instagramu. Na památku to stačí, jen je třeba vědět, že takového fotky zahynou za pět minut. Už nikdy nikdo se na ně dívat nebude, ani já.

Že to není pořádná fotka? Není, to se ví. Ale na rychlé hraní to stačí. Navíc: ony ty výsledky jsou, přiznejme, stále lepší a lepší. Někdy až děsivě. A ač i já se počítám k fotografům tradičním, pokud jde o scénu na jedno použití a tuším, že fotka stejně zahyne za den dva, mobilu se opravu neštítím.

Pravda, tohle není úplná novinka, tahle mobilní revoluce už probíhá několik let a nedávno jsem o ní sepsal dlouhý článek – viz zde 3 nenápadné revoluce: Úpravy fotografií přímo při focení.

V posledním půl roce však vše nabírá na síle, což mi opět připomněl testovaný mobil. Samozřejmě, umělé rozostřování pozadí je tu už několik let a opět musím přiznat, že ho na svém iPhone X používám častěji, než bych asi měl – je to prostě návykové a funguje to hezky (viz zmíněný článek).

Huawei P20 PRO
Pokud se budete hodně snažit, na Huaweii lze nasimulovat vyšší clonu a obrázek pak vypadá zhruba tak, jak opravdu vznikne působením snímače a objektivu…

Huawei P20 Pro to ale zase posouvá dál, až do absurdních dimenzí. U iPhonu alespoň tuším, kde je hranice mezi “reálným” obrázkem a umělým obrázkem – a pokud se mi uměle rozostřené pozadí nelíbí, mohu ho vypnout (což, pravda, nedělám)…

Ale v případě tohoto mobilu už je hranice mezi výtvorem dua čip a objektiv (v tomto případě tři objektivy) zcela nejasná. Hardware prostě poskytne nějaká data a software si je s pomocí umělé inteligence nějak přetvoří.

Huawei P20 PRO
… při normálním focení ovšem usoudí (dle pravdy), že majitelovi by se více líbilo rozmazané pozadí, a tak ho uměle rozostří. Hranice mezi realitou zmizela… Fotka v plné velikosti.

Zatím to nefunguje zcela hvězdně, ale nic to nemění na tom, že doba více méně umělých fotek je tu. Mně se to moc nelíbí, ale opět: to je jediné, co mohu dělat.

A stejně tak, zdá se, padá onen dlouho nepřekročitelný bod, dle nějž prostě mobily neumí z fyzikální podstaty slušně fotit v noci… Tenhle mobil si v noci několik vteřin vrní, vyfotí několik různých fotek a pak je smontuje ve výsledek opravdu pozoruhodný. I zde platí, zdaleka ne vždy se to podaří, ale když už ano, dopadne to až podezřele dobře.

Revoluce objektivová: přiblížení už není nesmysl

Ještě jednu hranici mi tenhle mobil posunul – dlouho platilo, že od malých čoček a malých čipů prostě nemůžeme čekat rozumné přibližování. Kdo někdy zkoušel zoomovat na mobilu, jistě tuší, o čem mluvím. Výsledky jsou obecně bídné…

Ale tady to nějak funguje – a přiznávám, opravdu nechápu, jak to ten systém zvládne. Pro jistotu opakuji: mobily netestuji systematicky, neměl jsem v ruce například Samsungy, které podle všeho umí též hodně, tedy tohle berte spíše jako obecné “objevování Ameriky”, než opěvování konkrétního mobilu, patrně podobné věci umí i jiné stroje.

Huawei P20 PRO
Pohled na Vltavu “normálním”, tedy širokoúhlým objektivem (cca 27 mm).

Na každý pád: to, co dokáže tahle hračka v přibližováním, je opravdu pozoruhodné. Ukázkové snímky mluví za vše – na rozdíl od toho, na co jsem byl zvyklý v minulosti, už zjevně neplatí ona logika “přiblížení = ošklivá fotka”…

Jak to ten stroj dělá, těžko říci – zjevně se jedná o kombinaci kvalitných čoček zn. Leica (jsou tam tři), tří specializovaných snímačů, z nichž jeden má 40 MPX, a opravdu šikovného processingu. Úroveň detailů je zkrátka pozoruhodná, a to i v případě digitálního zoomu (Huawei P20 Pro umí opticky trojnásobný zoom, u pětinásobného už to nějak dopočítává).

Huawei P20 PRO
A takto neuvěřitelný detaily je možné vylovit při přiblížení se stejného místa. Jde o výřez z fotky “focené” na 135 mm… Tohle je opravdu mírně nepochopitelné…

Tradiční foťáky prohrávají bitvy. Jak dopadne válka?

Jednou z největších záhad posledního roku je, proč se velké firmy jako Nikon a Canon více nesnaží čelit frontálnímu útoku mobilů. Proč například nepřijdou s podobně revolučními úrovněmi zpracování obrazu, které by – tak jako sebeobyčejnější mobily třeba dokázaly “dopočítat” nebe?

Dvě novinky, které letos představil Canon, jsou v kontextu raketově stoupajících kapacit mobilů trochu nemastné neslané: začátečnické zrcadlovky, které mají v podtextu stále to “zrcadlovka, to je panečku jiný svět než ty trapné mobily”. Nikon pro jistotu nepředstavil nic – jeho poslední model v nejnižším segmentu je dva roky starý.

Proč se nesnaží víc? Odpovědi mohou být dvě: 1. tuší, že jde o bitvu prohranou, a počítají s tím, o čem se mluví již mnoho let: že trh fotoaparátů se vrátí ke stavu před cca 15 let – velké firmy budou žít převážně z modelů pro náročné uživatele. 2. netuší, jak dramaticky prohrávají.

Upřímně nevím, jak to je – ale hledím na to opravdu se značnými překvapením (řečeno diplomaticky). Názory mohou být různé, ale stále jistější je to, co mnoho let nazývám “tajná válka mobilů”. Že totiž mobily útočí mnohem více i na vyšší segmenty foťáků, a to právě tradiční a skvělé řady zrcadlovek v kategorii 15-25 000 Kč. Samozřejmě, pořád platí, že zrcadlovky (případně bezzrcadlovky podobné kategorie) nabízejí “jiné světy”, lepší fotky, lepší výkony, a nejrozumnější odpověď na otázku, co si koupit pro běžné rodinné a cestovatelské focení.

Ale i já jako fotograf tradiční s jistou sebekritikou vidím, že stále více své foťáky nechávám doma, protože prostě tuším, že ten nenáročný výlet do lesa vyfotím podobně dobře i iPhonem. Ne stejně dobře, to ne. Ale pokud dám na váhu tahání se s foťákem a kompromis v kvalitě (a skladný mobil v kapse), stále více foťáky prohrávají. A to je ona “skrytá válka mobilů”.

Huawei P20 PRO
Otázka desetiletí zní: opravdu pořádné foťáky vyfotí podobné scény výrazně lépe než mobil? (Zde zmíněný Huawei…) Neupravená fotka v plné velikosti…

Jak válka mobilů a foťáků dopadne, záleží na jedné jediné bitvě, k níž se schyluje. Bude se odehrávat kolem banální otázky ve znění: “Chci fotit dítě na výletě, rodinné dovolené po světě, chci mít hezké fotky, nic moc neřešit, nic moc nenastavovat, nijak se s tím netrápit. Nestačil by mi už ten mobil? Je ten pořádný foťák za dvacet třicet tisíc pořád zárukou výrazně lepších výsledků?”

Ještě před rokem byla odpověď jasná: Ano! I nyní zní “Jasně, pořádný foťák je pořádný foťák”.

Ale co za rok, za dva? Bude pořád platit, že zrcadlovka opravdu nabídne nenáročnému uživateli výrazně lepší výsledky? Pojďme o odpovědi nespekulovat, předpovídat výsledky velkých válek je vždy ošidné (byť asi odhadnete, co si myslím…).

Já sám jednu drobnou bitvu prohrál. Moje žena Zuzana, která umí fotit velmi dobře, odmítá používat krásný foťák, které jsem jí koupil. Říká, že na ty její fotky dcer na výletě prostě stačí iPhone a že z mobilu zkrátka dokáže vytáhnout bez větších stresů srovnatelné, ba i lepší výsledky.

Inu, prohrál jsem. Horší bude, až si toho všimnou i další lidé než Zuzana. Pak nastane opravdu konec jedné éry fotografování.

33 komentářů

  1. Velký rozdíl oproti mobilu je přece v HLOUBCE OSTROSTI!!!!!!! to je oč tu běží!!!! mobil díky malému čipu bude mít málo rozmazané pozadí a motiv nebude zřetelný, tedy pokud nefotíte makro, na to jsou fotomobily velmi dobré, sám mám LG G4 a to je pan fotomobil.

    Jde tu o to, že pořádný sklo např: Sigma Art 50-100 1.8f udělá krásný nezkreslený obličej s nádherně rozmazaným pozadím a toto mobily NIKDY nezvládnou!!!!

    Takže za mě ano, na rychlou reportáž se mobil hodí díky skladnosti a rychlosti, ALE na fotky s krásně rozmazaným pozadím tu budou pořád ZRCADLOVKY se světelnými objektivy 😉

  2. Každý slušný mobil má ešte jednu výhodu pre bežného človeka – oproti fotoaparátom má obrovský 5,5-6″ display, na ktorom sa dá lepšie vidieť čo fotím.

  3. Vůbec nejde o revoluci, to je čistě subjektivní definice daná věkem a tím na co jsme zvyklí, nebo jinak řečeno to co jsme se učili přestává do jisté míry platit.
    Nemám pocit že fotomobil ohrožuje (konkuruje) fotoaparátu v širším a pro výrobce devastujícím měřítku. Že nahradil nejlevnější kompakty bez delšího zoomu, neznamená nic tragického.
    Mobil je jen další možnost jak zaznamenat obraz a pohyb, jaksi dost možná pararelní větev fototechniky, další větévkou jsou třeba fotodrony.
    Výrobci “klasiky” rozhodně nezaspali, ti větší si mohou dovolit veškeré trendy a zbrklosti v klidu pozorovat a zhodnotit jak nejlépe dále (zisk rozhoduje, nerozhoduje zavřenî několika továren v zemích třetího světa). Ti menší musí rychle reagovat nebo padnou. Např.Panasonic nasadil 4K photo systém, tedy ” šíléné věci” jako zaostření až po vyfocení, výběr snímku ze segvence a jeho sloučení… tedy jako u mobilů vlastně skutečně nefotíte…jen přístup je jiný. To je taky revoluce až se to vyladí na 6K, 8K, 12K… Navíc oproti mobilům je ” tahle revoluce” podepřena většinou větším snímačem a vždy větší optickou soustavou. Různé softvérové fígle vylepšují foťáky také, ze zkušenosti víc než povedené HDR u Canonu G1X mark 2 (několik let starý kompakt) a HDR v kritických situacích většinou zvládlo víc než školená obsluha i s podporou rawu. Automatika a celkové zjednodušení včetně velikosti, tedy přenosnosti to je přeci nástup bezzrcátek. Režimy tedy ty automatické jsou také dokonalejší a jestli poslední rok, dva mají víc inteligence mobily je zanedbatelné, za pět let narazí na skutečná fyzická omezení svých snímačů a optiky (leda by lidé nosili mobily jako desky o rozměrech 15x25cm). A jsme zpět u foťáků… Vše se v tom našem globálním světě slučuje, tedy možná přijde doba kdy si z foťáku i zatelefonujeme a pak ho pošleme na letecký průzkum lesa zda nerostou houby a budeme to dozajista sdílet s celým světem. Jen to prostě bude jiné než dnes, ale ti velcí jako Canon a Nikon tam s velkou dávkou určitosti budou též. Asi i Sony a snad i další.
    A syndrom manželčina mobilu? Dříve či později bude vyléčen sloučením trhem požadovaných vlastností obou větví v jedno multifunkčnî genderově vyvážené cosi.
    Tak ať si každý vybere sám na co fotit, zatím máme tu možnost…

  4. Mobilom fotím veľmi málo – používam ho skôr ako notes – keď si potrebujem odfotiť niečo čo by som musel dlho a prácne odpisovať.
    Ale dosť využívam jeho užasnú výpočtovú silu a rýchlosť. Foťákom ( Sony rx100) si vyfotím panorámu fotku po fotke a potom to spojím v mobile do panorámy ( s celkom slušným výsledkom s aplikáciou zadamo) . V mojom staršom PC to trvá neskutočne dlho a ak s výsledkom nie som spokojný – celý proces musím opakovať znovu. Takže mobil využívam ako výkonný počítač.

  5. On bude taky docela rozdíl fotit Huawei p20 pro, iPhone X či Samsung S9 což jsou telefony přes 20 000 Kč a telefonem za 3-5000 Kč kde je znatelně horší snímač i optika.

  6. A co je zase tohle za fotonovinku???????? Jasně že jde o mobil.
    “”Jeden snímač se u ní stará o zachycení barev, druhý pak o získání co nejvěrnějších detailů snímaného obrazu. Toho výrobce docílil tak, že použil monochromatický snímač. Když oba fotoaparáty spolupracují, dosahují o poznání lepších výsledků, než je tomu u obyčejných modelů….””

  7. Jiří Janda

    Zdravím Vás, Jene. Díky za jako vždy nabitý článek! Můj pocit je, že výrobci fotoaparátů nedocenili nástup “doby infotainmentové”, ve které je posláním informací a jejich oběhu především ten entertainment, čili zábava. Odvětví mobilních komunikací ne že jen naskočilo na tuhle vlnu, ono ji přímo vytváří jako jeden z hlavních nositelů. Pokud jde o kvalitu obrázků z mobilů, kromě tun interních posteditačních aplikací (zdarma!) jsou k dipozici i různé emulační softwary, které mohou docela zásadně změnit šíři funkcí továrního fotomodulu – umějí z původního foťáku i v obyčejném laciném mobilu udělat výrazně jiný přístroj – například přidají digi zoomování, expoziční bracketing, ruční ISO, optimalizaci dynamického rozsahu, posílené makro atd. (a opět zadarmo!). Předpokládám, že k mání jsou i placené aplikace, které jsou ještě propracovanější a s ještě kvalitnějším výstupem. Ale i z těch aplikací zadarmo lezou fotky naprosto použitelné pro běžné účely – přesně souzním s Vašimi pocity, že je to až hrozivé, jak podařeně vypadají. Můj další pocit je, že mobily už se dopracovávají na úroveň šikovných reportážních (streetových 🙂 přístrojů – mají obrovskou vlastnost bezprostřednosti a nenápadnosti, umožňuje jim to vstupovat hluboko do středu událostí, navíc zcela pohotově. Když si člověk zvykne držet mobil jako kornout se zmrzlinou, čili do podvědomí si zabuduje, že objektiv je nahoře, a ne uprostřed těla, nakonec to držení a ovládání není zas tak děsně nepohodlné.
    Když uvažuji o klasické fototechnice, říkám si, že vlastně jednou z jejích důležitých deviz je pro mě autonomie soukromí. Nemusíte být připojeni na žádnou lokalizaci své polohy, když nechcete, nemusíte pořád komusi skrytému za obchodním jménem povolovat přístup do svého zařízení a nakládání s vašimi daty, slídění po vašich preferencích. Nemusíte své vnímání reálného světa nechat neustáile přehlušovat virtuálním smogem, co se na vás valí s displeje. Můžete si dovolit luxus nezávislosti a ticha.

  8. Před 14 dny jsem narazil na tento skvěly web a v rámci svých možností koupil jsem si sony RX100 a vůbec toho nelituji. Pořád si myslím kdo bude umět v dnešní i budoucí době dělat řemeslo i fotografovat svým rozumem a rukama bude na tom pořád líp než ten co bude využívat jenom umělou inteligenci!!!

  9. Vašek z Oslavan

    Celý svět, nejen svět fotografování, prochází dramatickou revolucí. A nejsem si jist, zda je to dobře. Samozřejmě všichni občas fotíme mobilem, je vždy při ruce. Ale něco ten mobil přece jenom nemá. Před nedávnem o tom psal pan Neff. A to je faktor radosti. Já jsem si na jaře naplnil svůj faktor radosti měrou vrchovatou koupí již výběhového, a tím cenově příjemného Lumixu LX100. Kolečko na clonu, kolečko na čas, jako na Zenitu či Praktice před čtyřiceti lety. Ten pocit je k nezaplacení a sebechytřejší mobil mi ho nenahradí. Dobré světlo všem.

    • To je fakt! Je vidět, že ještě někdo tu stojí nohama na zemi – přeji hezký den!

      • Jan Rybář

        Zdravím a díky za komentáře! Samozřejmě, to je důležitý moment – mě to focení mobilem též moc nebaví, tedy pocit radosti z pořádných foťáků nesporně zůstane. Tenhle článek je ale o jiné věci: že mobily vše kolem nás mění nebývalou rychlostí – my si své radosti pohlídáme, ale hodně lidí se už prostě nejspíš nikdy nedozví, že existují… Hm, to zní nějak pesimisticky, což by nemělo! Mějte se! JR

        • Proč to zní pesimisticky? Kdo to focení až tak neprožívá, neřeší moc ostrost a low-light fotky, mobilem už nejspíš spokojeně fotí několik let. X fotografů přešlo čistě na iPhone už po uvedení prvních generací – a to ty fotky byly oproti dnešním modelům znatelně horší 🙂 Mně to naopak přijde geniální. Ta možnost, vyfotit cokoliv a kdykoliv něčím, co má většina lidí stále u sebe a nemusí utrácet za nic navíc. Spousta lidí už nepotřebuje ani počítač – na email, běžnou komunikaci, sociální sítě, základní úpravy fotek i videa už v dnešní době také stačí pouze telefon. Ale pro mě to zatím není – už ta absence fyzické klávesnice mě otravuje.

  10. Pred par dny jsem take fotila maly vodopad.. bylo sero a v lese, takze az doma jsem zjistila, ze mi Samsung S8 chytre rozmaznul vodu! Jake prekvapeni! Jinak S8 fotim veskere sve tury za posledni tydny, protoze se vzdy jedna o prirodu, panorama nebo nejake detaily (kvety, drobna zviratka). Na ty je perfektni a misto kilove zracadlovky si radsi vezmu litr piti navic.
    Moje dedeckovska zrcadlovka (Nikon D5000) je momentalne nekolik mili za mym telefonem nejen kvuli foceni, ale treba i kvuli funkcim – casosberu ktery neumi, anebo videu (Samsung umi 4K). Jenze mym konickem jsou hlavne (divoka) zvirata, a na ty je potreba poradny fotak a sklo. Planuji Nikon D7500 (ano, ten predrazeny 🙂 ), bude to muj partak na fotovylety. Ale kdyz jdu jen tak bez zameru treba vencit psa, S8 v kapse vzdycky bodne.

  11. A já doufám že se vrátíme se situací o 15 – 20 let zpět, kdy profesionální zrcadlovky budou patřit profesionálům, low-cost modely nahradí mobily a rozsekne se tak ta hranice kdy nebude většina lidí tvrdit jako dnes, “každej je profík, protože má zrcadlovku”… Mobilem fotím panorama nanečisto, abych si hned ověřil rozsah fotografie a jak bude výsledné panorama působit. Jak bylo řečeno v předchozích komentářích – fotku z mobilu můžete rovnou sdílet, ale z novějších zrcadlovek to jde dnes už taky, stačí wi-fi build-in.
    Já jen pořád doufám že kvalitní optika a velký snímač nabídne nesrovnatelně lepší kvalitu oproti mobilům v extrémních světelných podmínkách.

    • Jan Rybář

      Zdravím a díky za komentář! Ano, k tomu to nesporně směřuje. Ale mám trochu obavu, aby ztráta velkého segmentu uživatelů nenabourala shopnost těch velkých hráčů dělat skvělé stroje. Je dávno jasné, že obyčejné kompakty zmizí zcela, ale skoro bych řekl, že mobily nabourávají i vyšší segmenty (což dle mého výrobci trochu podceňují…) JR

    • Ja si zas myslim, ze casom (par rokov max), uz vobec nepojde o optiku a snimace. nadvladu ziska ciste dopocitavanie a interny processing. Za par rokov bude mozne z totalne rozmazanej foto dopocitat dokonalu fotku. Nebudu tam samozrejme vsetky detaily, ako boli v realite, ale fotka bude proste dokonala a nikto nikdy nezisti ako to bolo vtedy, v tom case naozaj “realne”. Ono aj realita sama sa kazdou sekundou meni, kazdou sekundou sa meni aj svetlo, takze bavit sa o dokonalom zobrazeni “reality” je doslova posetile. 🙂 Fotografia ako odbor ostane specifickym vytvarnym umenim, bude zobrazovat “realitu” tak, ako ju vidi dany fotograf/umelec. A bude raz opat umenim. Zobrazovat a aj nahravat realnu “realitu” budu dokonale zvladat obycajne bryle. Canon/Nikon to uz asi tusia/vedia, a vedia aj ze sa proti tomu neda nic robit. Pri vzniku fotografie sa vravelo ze maliarstvo je mrtve, dnes vidime ze nieje. Tak isto to dopadne aj s fotografiou, porazi ju cisty “computing”. Ona ale ostane stale ziva, len nie v tak masovej podobe.

  12. AI je tady, to se nedá zpochybnit. A mnohá varování, která zaznívají (Bill Gates, Steve Hawking) je třeba brát opravdu vážně. To, jak AI pomalu a plíživě decimuje svět fotografování, je jen lehkým náznakem mnohem závažnějších věcí, které nás čekají v nastávající době. Takže foťme “ručně” dokud to jde a dokud nám to ještě může přinášet radost.

    • Jan Rybář

      Díky za komentář, jasně, jde to vše nějak rychleji, než se nám ještě nedávno zdálo… No uvidíme, kam se to focení posune… JR

  13. A co tisk? Také srovnatelný?

    • Jan Rybář

      Dobrý den, s tiskem bych byl samozřejmě hodně opatrný, obecně budou výsledky výrazně horší, to se ví. Ale na druhou stranu: občas lupnu do fotiknihy něco z iPhonu i na A4, a vypadá to až podezřele dobře. Ale obecně to musí být v dobrém světle…

  14. Výstižný komentár k aktuálnej téme. Je to jednoznačne tak, že mobilom spraví za štandartných podmienok človek lepšiu fotku
    ako foťákom. Samozrejme musí vedieť na čo mobil ešte má a na čo už nie a v PC moc nezväčšovať 😁….ale väčšina ľudí skutočne chce nenáročnú fotky systému aha tu sme boli a takto to tu vyzeralo, ( nič v PC nezväčšujú – neorezávajú ) nejde im o hlboké zamyslenie, tvorivosť, ale ide o spomienku, Takže mobil je jednoznačne pre týchto ľudí praktickejší, ale musím uznať že nie len pre nich…….😁
    Fotografujem – kamerujem a mám množstvo techniky, ale dnes by som si kľudne vedel predstaviť natočiť ( prípadne čo to nafotiť ) mobilom na svadbe. Dokonca veľa krát je to jediná možnosť …..MOBIL, príklad ohľadom videa – situácia: nevesta sa vezie v limuzíne…… čo najlepšie zvládne situáciu keď chcete mať krásne zobrazenú ubiehajúcu krajinu, polia za oknami auta a zároveň aj dobre prekreslenú kabínu a osoby v nej ??
    Jednoznačne mobil toto zvládne najlepšie – použije HDR video !!! Neviem ako to ten mobil robí, ale drahá kamera sa len zahanbí, už ju ani po dobrých skúsenostiach s mobilom neštartujem. Zoberem mobil a zábery sú exelentné !!! Všetko správne exponované prirodzené – presvetlené, farby vyvážené a oku lahodiace.
    A bez námahy a veľkého premýšlania………..Horšie je to keď svadobčania na Vás s nedôverou pozerajú že mobil ??? Chcú aby na nich mierila kamera, hovorím neni problém, možem aj kamerou, ale zábery budú omoc horšie……..jednoducho dynamický rozsah kamery sa na mobilov rozsah nechytá……..tých príkladov je samozrejme viac……
    Som zástanca foťákov-kamier, ale fakt tie mobily klobúk dole čo dokážu. Okrem toho všimol som si úsporu času keď fotím mobilom napríklad na výlete – dovolenke…..cvaknem a fotka krásna, hneď hotová – tiene prekreslené, farby také čo sa dnešnému okoliu páčia. Nič viac ( vo väčšine prípadov ) netreba riešiť. Je to rýchle a okamžité aj s úpravami hneď hotové. A danú chvíľu si človek viac užije v reále…….😁
    Keď cvaknem foťákom je fotka samozrejme horšia, pritom viac človek špekuluje ako to vyfotiť čo nastaviť a pod…..danú chvíľu viac sledujem cez hľadáčik, alebo LCD display foťáku a menej si užívam realitu…………prídem domov a zase fotky upravujem z dovolenky možno aj 200.fotiek – keď to preberiem zostane 100. keď každej venujem na úpravu len 3.minúty je to 300.min ďalšieho času. Keď je akcíí, výletov viac sú to tisícky fotiek a kvantum času za monitorom PC.
    Môj ďalší poznatok teda znie, mobil oslobodzuje, umožňuje ti prežívať danú chvíľu bez starostí……..
    Áno s fotiek nepadneš na zadok, NEMAJÚ DUŠU AKO Z FOŤÁKU……..ale o to viac žiješ danú chvíľu reálne……….😁
    Takže kdo chce nech si fotí foťákom – baví ho to, chce to, je to OK, ale už skončila doba, že sa niekto postaví vedľa Vás a cvaká mobilom a fotograf na neho povýšenecky pozerá, čo chudáčik, čo cvakáš…….😁 bohužial dnes mobily po technickej stránke dokážu na jeden….cvak… urobiť lepšiu fotku vďaka HDR a ich umelej kvázi inteligencii – ako to dnes volajú odborníci………😁
    A bude to pre foťáky a kamery ešte horšie…….bežný spotrebitelia sa z trhu vytratia…….

    • Jan Rybář

      Romane, díky moc za skvělé doplnění a osobní zážitky! To je zajímavé s tím videem, to já moc neumím, tedy v zásadě neřeším. Ale právě to HDR (a podobné postupy) je přesně to, co začíná podrážet klasickým foťákům nohy. Běžné uživatele prostě štve, že jejich vysněný miláček za 20 000 Kč nedokáže zvládnout něco á la stinné údolí a modrá obloha. Prostě nechápou, proč to mobil umí, a jejich zrcadlovka ne. A mají pravdu, skoro si myslím, že pokud se Canon, Nikon i ostatní rychle nevzpamatují, tenhle segment jim zmizí během roku dvou. JR

  15. Radomír Kůla

    Celá situace je asi tak děsivá, jako kdysi byl děsivý přechod ze skleněných desek na film … :-). Mobilem fotím velmi zřídka, připadá mi to nepohodlné, jediná výhoda je, že se to dá hned sdílet, fotka z foťáku musí počkat až na doma, jak už tady zaznělo. Nejdůležitější je ale skutečnost, že vše o čem je řeč je řeč pouze o technice, technické stránce fotek. Každý se naučí fotit, ale jen málokdo má dar “vidění”. Každý umí psát, ale kolik je spisovatelů? A kolik ze spisovatelů dokáže napsat nesmrtelná díla? Každý umí fotit, ale kolik je fotografů? A kolik z fotografů zanechá nesmrtelné fotky? Moc jich není, jak spisovatelů tak i fotografů, technika na to nemá žádný vliv, ať už psali husím brkem anebo na počítači, fotili na skleněné desky anebo na čip. Tedy … ti současní spisovatelé i fotografové mají díky technice všechno podstatně snažší, mohou se tedy více soustředit na svou práci, na to co jejich práce činí nesmrtelnými. Žijeme v úžasné době.

    • Jan Rybář

      Radomíre, díky za důležitý úhel pohledu, to je nesporně pravda. Naše první rodinná digitální zrcadlovka stále před deseti lety cca 45 000 (včetně dvou objektivů), nyní srovnatelná (a samozřejmě mnohem šikovnější) stojí á la 20 000 Kč. Tedy ano, nikdy nebylo tak snadné dostat se ke skvělé technice… JR

  16. Jirka Augusta, Olomouc

    Není nad pořádnou fotku zrcadlovkou, co mě se týče, ale iphon používám hlavně na pano snímky, nebo na fotku k rychlému sdílení na sociální síti, což u zrcadlovky musím počkat až na doma. Takže až bude zrcadlovka umět komunikovat s internetem a fotit panoramata, budu uvažovat, čemu dát přednost.

    • Jan Rybář

      Jirko, zdravím Vás a jasně, pořádný foťák je pořádný foťák, ale i mě občas leze na nervy, že by tam mohlo být, jak píšete, trochu více z toho “jiného světa”… Tak uvidíme… JR

  17. To je , bohužel, šílená realita, jdu se synem, on cvaká mobilem, já s malým kompaktem Sony, měním čas, clonu , ISO, prostě se snažím, pak fotky porovnávám, mažu, a když se mi nějaká líbí, mám prostou radost z toho, že jsem to “uměla” vyfotit, že to je moje práce, že mám na tom svůj podíl, pak kouknu na jeho fotky , bez práce a hledání šup a je to a ouha, některé jsou snad i lepší, ale bez jakékoli jeho zásluhy na výsledku….ale z toho bych , já, asi moc radost neměla…Je to pohodlné, rychlé, jako je rychlá tato doba…Nikoho tím neodsuzuji, jen píši svůj názor.

    • Jan Rybář

      Naďo, zdravím, ano ano, tohle znám se své rodiny velmi dobře… Zajímavé dimenze (krom mé manželky, co se jí už nechce používat klasický foťák), je desetiletá dcera. Tak fotí mobilem a má dojem, že TO je přece focení… Inu, tak to prostě je…

      • Celkem dost lidí (částečně i já) přešlo na “AUTO” i u klasických foťáků – od doby, kdy jsou chytřejší to tak člověku umožňuje soustředit se na důležitější věci, než je nastavení 🙂 Pořídit zajímavou fotku není o hraní si s nastavením..

  18. Ja jsi porad myslim ze kdyz s mobilem trochu scenu priblizim vyfotim a potom fotku necham vytisknout na A4 tak kvalita nebude nic moc a obzvlast , kdyz bude trochu sero. U me bude klasicky fotak porad vyhravat.

    • Jan Rybář

      Dobrý den, samozřejmě, v takové situaci nemá smysl vůbec o focení mobilem přemýšlet, to nebude stát za nic… JR

  19. Děsivé to je. A bude hůř. Ale co taková ta obyčejná radost, když se v zrcadlovce přisype zrcátko, nebo když si vyměním objektiv? Samozřejmě také mám mobil, nefotí vůbec zle, naopak. Na reportážní rodinné fotky za denního světla je to super. Ale chybí mi u něho ta radost s focení. Ten pocit, že opravdu fotím. Je to nesrovnatelné. Dohnali
    Dohnalo mě to tak daleko, že jsem pořídil další foťák, malý Panasonic GX800 do kapsy. Je to sice bezzrcadlovka m3/4, nemá hledáček, ale pocit z focení tam je. U mobilu ne a ne a ne.

    • Jan Rybář

      Oldo, zdravím a díky za komentář, to je rozhodně zajímavý detail – máte pravdu, člověka to focení mobilem prostě nebaví, to dobře znám…JR

Připojte komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*