Focení s iPhonem: 100 tipů – 6. díl: Jak fotit krajinu, předměty, jídlo

Jak co nejlépe fotit krajinu mobilem, nebo i pořádným foťákem? Každý to dělá a každý se u toho pořádně zapotí – je to totiž obecně mnohem těžší, než se zdá na první pohled. A právě na několik základních tipů a triků se zaměříme v tomto díle našeho seriálu. A přidáme pár rad pro focení předmětů.

Focení s iPhonem: 100 tipů – přehled dílů

1. díl: Skryté poklady, funkce, aplikace
2. díl: Opomíjené funkce foťáku
3. díl: Stahování, sdílení, zálohování v iCloudu
4. díl: Kouzla se světlem a kompozicí
5. díl: Jak fotit portréty, rodinu, dovolenou
6. díl: Jak fotit krajinu, předměty, jídlo

Kompozice a krajina – bez čeho se nedá fotit

Prozkoumejte pravidla zlatého řezu, ale netrapte se jím

Proč: Každá debata o kompozici se dříve či později stočí na tzv. zlatý řez – přesněji řečeno zlatý poměr, tedy jeden z klíčových principů, jak udržet ve fotce, soše nebo obrazu harmonii. Má to ale háček.
Proč: Vím, zní to divně, ale snaha všude vidět zlatý řez dopadá skoro vždy špatně. Je zásadní ho znát, ale být k němu i mírně skeptický. A používat “příbuzného”, tedy pravidlo třetin (viz dále).

Zlatý řez
Trochu teorie: Zlatý řez je jedno jediné: poměr o hodnotě zhruba 1,62. Vznikne tak, že úsečku rozdělíme na dvě části a platí přitom, že: poměrně celé délky k delší části je stejný jako poměr delší části k té kratší. Tím podstatným na této ilustraci tedy není ona (tzv. Fibonacciho) spirála, ale ona „nudná“ úsečka dole. Když celý úsek A + B vydělíme delší stranou A, dostaneme 1,61. A to samé číslo vyjde při prostém vydělení A:B… Právě to je onen „zlatý poměr“, tedy 1,61… Ilustrace: Depositphotos.com
Zlatý řez a Pražský hrad
Praktická ukázka toho, že zlatý poměr/řez opravdu funguje – není pochyb, Hrad v něm opravdu leží. V praxi to však s jeho využitím není vždy tak jednoduché.

Co je to je pravidlo třetin a proč se opravdu hodí

Proč: Pravidlo třetin pomáhá pracovat s prostorem. Zní: rozdělme záběr zhruba na třetiny horizontálně a vertikálně. Pokud umístíme to důležité na průsečík, obvykle to může pomoci.
Jak: Pokud vám vrtá hlavou, proč hlavy a oči umisťujeme u portrétů více méně na průsečík třetin, právě pravidlo třetin to vysvětluje. Ale zásadní je pamatovat na slova “obvykle a více méně”.

Pravidlo třetin
Pravidlo třetin v praxi: prostě platí, že pokud to podstatné bude ležet na třetinách, fotka má rozumnou šanci být zajímavá. Případně to opravdu podstatné, á la oko, může ležet na průsečíků těchto třetin. Opravdu to funguje.
Pravidlo třetin
Jak umístit hlavu do portrétu? Cest je mnoho, ale obecně je dobré držet se zhruba právě „pravidla třetin“. Tedy že to podstatné, zde oči, jsou zhruba v horní třetině a oko na průsečíku. Snadno se to dá porušit, ale pro začátek je to dobrý výchozí bod.

Proč je tak zásadní udržet ve fotce pocit prostoru

Proč: Pravidlo “za každou cenu udržet ve fotce třírozměrný pocit” zní nudně a teoreticky, je to však nesmírně důležité. Ba dokonce, možná to je vůbec nejdůležitějších kompoziční pravidlo.
Jak: Rychlý příklad: každý má doma fotky á la pláž, moře a obzor. Anebo louka a za ní les. Nebo přímý pohled na hradbu hor. Víte kam mířím? Nedá se na to dívat. Chybí prostor. Fotky jsou špatné.

Fotka a prostor
Tohle je zcela banální fotka, ale stejně vás dokáže přitáhnout. Proč? Protože v sobě má zakódovaný „pocit prostorovosti“… Jednak díky rozmazanému pozadí, liniím, ale i „pravidlu větvička“. Viz dále.
Kostel Štítná nad Vláří
Proč tahle fotka funguje? Mimo jiné proto, že stíny na poli vytvářejí iluzi prostoru.

Trik starý staletí: linie dokážou podpořit prostorovost

Proč: Málokteré pravidlo lze tak snadno převzít od starých malířských mistrů. Tedy: linie jako řeky, cesty, hrany pobřeží pomáhají utvářet prosto v krajině, bez nich to vlastně skoro nejde.
Jak: Dívejte se na obrazy v galeriích a fotky krajiny (nebo města), které se vám líbí. Všude budou linie: dokáží přitáhnout vaši pozornost a pomoc iluzi třírozměrnosti.

Rumunsko
Tahle rychlofotka z iPhonu vás nejspíš na chvíli zaujme. Jasně, místo v Rumunsku to je hezké, ale to by nestačilo. Zde vás lapí linie potoka a provede do levého horního roku. Mozek si dokáže scénu představit a „přečíst“. Což je klíč k úspěchu.

Rámování podpoří prostor aneb síla vinětace funguje vždy

Proč: Ještě jeden “profláklý” trik je snadné odkoukat od malířů i špičkových fotografů: rámování, tedy pohledy přes dveře, průchod z lesa prostě cokoliv obvykle černě rámujícího hlavní scénu.
Jak: Jakékoliv zarámovaní scény obvykle pomůže až nečekaně dobře, je důležité to zkoušet v různých variantách a vědět, proč to funguje (ano, směřuje pozornost a dodává třetí rozměr).

Rámování prostoru
Na této fotce z Krakova, krom zajímavého světla, toho moc není. Ale rámování okrajů prostě vždy vizuálně funguje. Mimo jiné proto, že podporuje „iluzi prostoru“.

Pravidlo větvička – banální, ale překvapivě funkční

Proč: Pokud je scéna zoufale nudná, vždy trochu pomůže staré dobré “pravidlo větvička”: že prostě do děsivě ploché scény přimícháme něco překážejícího – třeba větvičku, která přidá třetí rozměr.
Jak: Dlouho jsem odmítal uznat, že něco tak banálního může fungovat. Ale zkuste sami: “násilně” do fotky přimíchejte rozmazanou překážející větvičku. Budete překvapeni, za to ručím.

Františkánská zahrada Praha
Naschvál zcela banální fotka krásného místa…
Františkánská zahrada Praha
Pokud do scény přimícháme něco „překážejícího“, překvapivě to pomůže. Podpoří to pocit tří rozměrů a temná plocha pomůže „odrazit pozornost“ směrem dolů (viz i další bod).

Temná plocha směřuje pozornost a hodně pomůže

Proč: Pusťte si jakýkoliv film a do pár minut při troše pozornosti zahlédnete záběr, v němž je v boku větší či menší temná plocha (stěna, stín, cokoliv)… Proč? “Pošle” pozornost do zbytku záběru.
Jak: Tohle je vlastně něco mezi vinětací a větvičkou: rámování zde není dokola, ale jen z jedné strany. Malíři to používají stovky let a funguje to skvěle, zkuste totéž, vážně to pomůže.

Kompozice a fotografování
Na výřezu se slavného obrazu je možné ukázat, jak autor utváří prostor a směřuje pozornost pomocí závěsů a ostatně i temné postavy. Opravdu to funguje. Obraz: Jan Vermeer: Alegorie malířství
. Volné dílo. Zdroj: Wikimedia Commons
Kompozice a fotografování
Ony „odrážecí“ temné plochy mají význam i při zcela běžném nenáročném focení. Zde rychlofotka mobilem z Třeboňska, kde starý strom záběr rámuje a „odráží pozornost“, což fotce pomáhá.

Jak se fotí věci: předměty, produkty, jídlo

Upřímné konstatování: fotit produkty je hodně těžké

Proč: Kdo někdy zkoušel vyfotit botu, těsnění do umyvadla nebo vyšívanou dečku, dobře to ví: je to nečekaně těžké. Je to tak: produktová fotografie patří k hodně specializovaným oborům.
Jak: Dobrá fotka produktu obvykle vyžaduje speciální výbavu, objektivy, světla, různá udělátka. A ideálně pořádný foťák. U mobilu je tedy dobré připustit: bude to boj.

Dva hlavní typy produktové fotky: informativní a žánrová

Proč: Pokud budu v e-shopu prodávat hrneček, mohu chtít technickou fotku, na níž bude patrný každý detail. Anebo hezkou fotku á la hrnek s hruškou na stolku v horách. Detaily zaniknou, ale fotka bude “hezká”.
Jak: Obecná rada zní: technickou fotku je vážně lepší nechat na pořádný foťák. A u mobilu je lepší “vylhat se” z toho naaranžováním nějaké “hezké” fotky, která přitáhne, á la hrnek, kytka, dřevěný stůl.

Produkt se fotí “jako portrét” – z odstupu a s přiblížením

Proč: Tohle je obecná poučka, kterou je dobré znát: hlavu ani botu nemá smysl fotit zblízka – bude ošklivě rozpláclá. Stejně jako potrtér se produkty lépe fotí z odstupu a s přiblížením.
Jak: Zkuste cvaknout onen hrnek na stole tak, že na něj “přijedete” z odstupu – a to ideálně s optickým přiblížením (u Pro iPhonů), anebo digitálním (přitáhneme prsty), ale pozor na nižší kvalitu.

Pralinka
Toto je „portrét“ pralinky – stejně jako u pořádného foťáku je u mobilů důležité chápat, že detaily produktu opravdu nejlépe vyniknou při „portrétním přístupu“, tedy z odstupu a s přiblížením (ideálně objektivem, případně zazoomováním.)
Foťák Canon R10
„Portrét“ foťáku – smyslem fotky je ukázat předmět, ne nutně předmět v kontextu

Nejdůležitější záběr: (opět) širokoúhle a zblízka

Proč: Detaily se fotí z odstupu, viz bod výše. Ale stejně zásadní je mód “hezké fotky”, kdy je předmět jen malou součástí scény. Á la: hrnek je na hezkém stole, za ním hory a postava pijící čaj.
Jak: Předmět v kontextu (který je zásadní, důležitý a cenný) fotíme tak, že jsme opravdu blízko onomu předmětu (cca 10 cm) a do záběru propašujeme hezky poskládané okolí.

Kompozice
U této fotky se nám prostě kontext hodně hodí – a pomáhá vyznění fotky. Opět jde o verzi „reportážního záběru“, tedy používáme širokoúhlý objektiv (tedy ten zcela normální) a jsme blízko květu.

Proč je cenné pracovat s “přirozenou rozmazaností”

Proč: Výše zmíněný příklad má v sobě jednu nenápadnou, ale zásadní výhodu: to rozmazané okolí je přirozené, vytvořila ho čočka, ne digitální proces (jako u portrétního módu).
Jak: Opravdu je cenné naučit se jít blízko a rozmazat okolí (které i tak bude “vyprávět příběhy). Zkuste na květinách, sklenicích s vínem, mobilech v rukách kamarádů. Je to mocná zbraň.

Foťák
Opět fotka, kdy jsme objektivem opravdu hodně blízko předmětu. A rozmazanost je přirozené, tedy ne digitální. Na rozdíl od „portrétu“ foťáku výše se zde hodí kontext.

Důležitý tip: Aplikace ProCamera vylepší portrétní mód

Proč: Pokud občas fotíte předměty/produkty v portrétním módu, určitě vám leze na nervy varování “Vzdalte se” – jinými slovy, iPhone nerad uměle rozmazává pozadí u blízkých předmětů.
Jak: Moje oblíbená aplikace (placená) ProCamera má též portrétní mód, který vás ale pustí blízko – tedy lze fotit fotky typu “lahev piva na baru”, což iPhone neumí sám od sebe.

Focení jídla přes moji oblíbenou aplikaci ProCamera. Zde běžná fotka a korekce expozice, pokud bych potřeboval „rozmazávat pozadí“, přepnul bych se do módu Portrét – v některých situacích zvládne více než defaultní aplikace iPhonu.

Focení jídla mobilem: z 90 % věc aranžování

Proč: Focení jídla patří k překvapivě těžkým disciplínám. Protože, viz výše, pro “pořádné fotky” je třeba foťák. Výsledek u mobilu tedy záleží hlavně na schopnosti aranžovat.
Jak: Banální, ale důležití pravidlo zní: i drobnost dokáže fotku vylepšit. Půjčte si od dcery pár barevných korálku a poházejte je kolem talíře. Rozdíl bude překvapivě velký. A od toho se odrazte dál.

Focení jídla
Domácí „ateliér“ na focení jídla v přirozeném světle u známé foodblokerky Jany Vašákové (https://www.slepicarna-blog.cz/)… Všimněte si, že to vypadá skvěle i na této ilustrační fotce. Právě v aranžování je obrovské kouzlo a know-how.

Fotíte jídlo? Vytváříte obraz a zátiší

Proč: Tuším, že vám už hovory o obrazech a malířích trochu lezu na nervy. Ale ještě jednou: hezká fotka jídla je vlastně krásný grafický list, zátiší renesančního malíře, prostě obraz.
Jak: Při focení jídla pátrejte po hezkém světle na nečekaných místech, po zajímavém podkladu á la sukovité prkno a jakýchkoliv drobnostech, které přitáhnou. O jídlo vlastně skoro nejde.

Zátiší s kafem
Tahle narychlo cvaknutá fotka vlastně vypadá dost dobře (je bez úprav, což by se zde hodilo) Obsah je vlastně více méně nudný. Ale dobré naaranžování je magická zbraň – aneb Jana Vašáková ukazuje, jak na to. Viz https://www.slepicarna-blog.cz/.
Fotografování jídla
Obsah té fotky je sám o sobě vlastně dost nudný. Ale když obyčejné věci někdo umí poskládat, vše začne fungovat až překvapivě dobře.

Produktové fotky si skoro vždy žádají úpravu

Proč: Mnoho kategorií fotek se (překvapivě) obejde bez větších úprav – včetně focení lidí a rodinných portrétů. U produktů to neplatí, tam je prostě úprava bezmála povinná.
Jak: Osobně radím se vyhnout různým “filtrům”, možná to zabere trochu více času, ale kterýkoliv “normální” editor (včetně toho přímo v iPhonu) dá nakonec lepší a stabilnější výsledky.

InShot
Úprava jídla v aplikaci InShot. Ta slouží hlavně k úpravě videa, ale má i velmi solidní modul pro editaci fotek. Fotka je jen pro ilustraci, možností, v čem upravovat, je bezpočet.

Co se hodí pro e-shop: aplikace k odstranění pozadí

Proč: V poslední době přibývá aplikací, které dávají smysl pro rychlé (a nepříliš náročné) focení produktů: na jeden klik je možné třeba vázičce vyměnit pozadí, což se může hodit.
Jak: Z těch aplikací, které umí manipulovat s pozadím opravdu dobře, zmiňme například PhotoRoom. Pro reálné využití ale není zadarmo. (O žádné dobré zadarmo žel nevím).

Chcete si to vše zkusit naživo? Přijďte na můj kurz focení s iPhonem!

Kurzy pro klasické foťáky dělám více než deset let, a před několika roky jsem přidal i kurzy focení s iPhonem – v nichž míchám starý dobrý svět „pořádného“ focení a nový svět špičkových technologií v mobilu. A hodně mě to kombinování baví.

Moje kurzy naživo: Fotouzla s iPhonem (celodenní kurz, Praha)
Mé online kurzy: iFotografování.cz (pro mobily i foťáky)

Další díly seriálu Focení iPhonem – 100 tipů

Takto si focení mobilem představuje "umělá inteligence" - tedy program Midjourney, který jsem požádal o vytvoření úvodní fotky k tomuto článku. Co je na té "fotce" zajímavé? Najdeme v ní několik principů, které rozebírám níže v článku i ve videu - i AI je samozřejmě zná a používá, protože se divákům líbí. Tedy: 1. fotka vás přitáhne, protože je nesporně třírozměrná, simuluje pocit prostorovosti. 2. zásadní roli ve formování prostoru zde hrají linie - hrana jezera i stín ruky. 3. pokud bychom tohle fotili mobilem, použili bychom portrétní mód, aby bylo pozadí rozmazané. 4. stromy v horní části snímků i temné plochy v rozích fungují jako "rámování" a posílají pozornost k mobilu. Zkrátka, čtyři klíčové principy na jednom místě...

12 kouzel pro focení mobilem. A proč je škoda jen cvakat (+ video)

Mobily při focení dokáží stále neuvěřitelnější věci. Jen je těžké neztratit se ve všech těch kouzlech, postupech a tricích. Proto ...
Focení jídla mobilem

Focení s iPhonem: 100 tipů – 1. díl: Skryté poklady, funkce, aplikace

Umíte při focení využít svůj iPhone opravdu naplno? Znáte všechny velké, malé i zcela opomíjené funkce, které dokáží fotkám dramaticky ...
Fotografické styly

Focení s iPhonem: 100 tipů – 2. díl: Opomíjené funkce foťáku

Jak vytáhnout z iPhonu při focení maximum? V druhém díle našeho velkého seznamu tipů a triků prozkoumáme některé speciální a ...
Jak stáhnout fotky z iPhonu - AirDrop

Focení s iPhonem: 100 tipů – 3. díl: Stahování, sdílení, zálohování v iCloudu

Jak se zorientovat ve všech nuancích stahování fotek z iPhonu, jejich sdílení a zálohování do iCloudu? Všechno to vypadá jednoduše, ...
Libocký rybník

Focení s iPhonem: 100 tipů – 4. díl: Kouzla se světlem a kompozicí

Co je osvědčená cesta k lepším fotkám z iPhonu? Zní to možná přehnaně, ale klíčové je prostě pochopit, že z ...
Zlatý řez vs pravidlo třetin

Focení s iPhonem: 100 tipů – 5. díl: Jak fotit portréty, rodinu, dovolenou

Jak fotit iPhonem portréty? Jak zachytit rodinné akce? A proč je vlastně tak složité vyfotit na dovolené něco, na co ...
Rumunsko

Focení s iPhonem: 100 tipů – 6. díl: Jak fotit krajinu, předměty, jídlo

Jak co nejlépe fotit krajinu mobilem, nebo i pořádným foťákem? Každý to dělá a každý se u toho pořádně zapotí ...
Reklama

Připojte komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

*