Jak co nejlépe fotit krajinu mobilem, nebo i pořádným foťákem? Každý to dělá a každý se u toho pořádně zapotí – je to totiž obecně mnohem těžší, než se zdá na první pohled. A právě na několik základních tipů a triků se zaměříme v tomto díle našeho seriálu. A přidáme pár rad pro focení předmětů.
Focení s iPhonem: 100 tipů – přehled dílů
1. díl: Skryté poklady, funkce, aplikace
2. díl: Opomíjené funkce foťáku
3. díl: Stahování, sdílení, zálohování v iCloudu
4. díl: Kouzla se světlem a kompozicí
5. díl: Jak fotit portréty, rodinu, dovolenou
6. díl: Jak fotit krajinu, předměty, jídlo
Kompozice a krajina – bez čeho se nedá fotit
Prozkoumejte pravidla zlatého řezu, ale netrapte se jím
Proč: Každá debata o kompozici se dříve či později stočí na tzv. zlatý řez – přesněji řečeno zlatý poměr, tedy jeden z klíčových principů, jak udržet ve fotce, soše nebo obrazu harmonii. Má to ale háček.
Proč: Vím, zní to divně, ale snaha všude vidět zlatý řez dopadá skoro vždy špatně. Je zásadní ho znát, ale být k němu i mírně skeptický. A používat “příbuzného”, tedy pravidlo třetin (viz dále).
Co je to je pravidlo třetin a proč se opravdu hodí
Proč: Pravidlo třetin pomáhá pracovat s prostorem. Zní: rozdělme záběr zhruba na třetiny horizontálně a vertikálně. Pokud umístíme to důležité na průsečík, obvykle to může pomoci.
Jak: Pokud vám vrtá hlavou, proč hlavy a oči umisťujeme u portrétů více méně na průsečík třetin, právě pravidlo třetin to vysvětluje. Ale zásadní je pamatovat na slova “obvykle a více méně”.
Proč je tak zásadní udržet ve fotce pocit prostoru
Proč: Pravidlo “za každou cenu udržet ve fotce třírozměrný pocit” zní nudně a teoreticky, je to však nesmírně důležité. Ba dokonce, možná to je vůbec nejdůležitějších kompoziční pravidlo.
Jak: Rychlý příklad: každý má doma fotky á la pláž, moře a obzor. Anebo louka a za ní les. Nebo přímý pohled na hradbu hor. Víte kam mířím? Nedá se na to dívat. Chybí prostor. Fotky jsou špatné.
Trik starý staletí: linie dokážou podpořit prostorovost
Proč: Málokteré pravidlo lze tak snadno převzít od starých malířských mistrů. Tedy: linie jako řeky, cesty, hrany pobřeží pomáhají utvářet prosto v krajině, bez nich to vlastně skoro nejde.
Jak: Dívejte se na obrazy v galeriích a fotky krajiny (nebo města), které se vám líbí. Všude budou linie: dokáží přitáhnout vaši pozornost a pomoc iluzi třírozměrnosti.
Rámování podpoří prostor aneb síla vinětace funguje vždy
Proč: Ještě jeden “profláklý” trik je snadné odkoukat od malířů i špičkových fotografů: rámování, tedy pohledy přes dveře, průchod z lesa prostě cokoliv obvykle černě rámujícího hlavní scénu.
Jak: Jakékoliv zarámovaní scény obvykle pomůže až nečekaně dobře, je důležité to zkoušet v různých variantách a vědět, proč to funguje (ano, směřuje pozornost a dodává třetí rozměr).
Pravidlo větvička – banální, ale překvapivě funkční
Proč: Pokud je scéna zoufale nudná, vždy trochu pomůže staré dobré “pravidlo větvička”: že prostě do děsivě ploché scény přimícháme něco překážejícího – třeba větvičku, která přidá třetí rozměr.
Jak: Dlouho jsem odmítal uznat, že něco tak banálního může fungovat. Ale zkuste sami: “násilně” do fotky přimíchejte rozmazanou překážející větvičku. Budete překvapeni, za to ručím.
Temná plocha směřuje pozornost a hodně pomůže
Proč: Pusťte si jakýkoliv film a do pár minut při troše pozornosti zahlédnete záběr, v němž je v boku větší či menší temná plocha (stěna, stín, cokoliv)… Proč? “Pošle” pozornost do zbytku záběru.
Jak: Tohle je vlastně něco mezi vinětací a větvičkou: rámování zde není dokola, ale jen z jedné strany. Malíři to používají stovky let a funguje to skvěle, zkuste totéž, vážně to pomůže.
Jak se fotí věci: předměty, produkty, jídlo
Upřímné konstatování: fotit produkty je hodně těžké
Proč: Kdo někdy zkoušel vyfotit botu, těsnění do umyvadla nebo vyšívanou dečku, dobře to ví: je to nečekaně těžké. Je to tak: produktová fotografie patří k hodně specializovaným oborům.
Jak: Dobrá fotka produktu obvykle vyžaduje speciální výbavu, objektivy, světla, různá udělátka. A ideálně pořádný foťák. U mobilu je tedy dobré připustit: bude to boj.
Dva hlavní typy produktové fotky: informativní a žánrová
Proč: Pokud budu v e-shopu prodávat hrneček, mohu chtít technickou fotku, na níž bude patrný každý detail. Anebo hezkou fotku á la hrnek s hruškou na stolku v horách. Detaily zaniknou, ale fotka bude “hezká”.
Jak: Obecná rada zní: technickou fotku je vážně lepší nechat na pořádný foťák. A u mobilu je lepší “vylhat se” z toho naaranžováním nějaké “hezké” fotky, která přitáhne, á la hrnek, kytka, dřevěný stůl.
Produkt se fotí “jako portrét” – z odstupu a s přiblížením
Proč: Tohle je obecná poučka, kterou je dobré znát: hlavu ani botu nemá smysl fotit zblízka – bude ošklivě rozpláclá. Stejně jako potrtér se produkty lépe fotí z odstupu a s přiblížením.
Jak: Zkuste cvaknout onen hrnek na stole tak, že na něj “přijedete” z odstupu – a to ideálně s optickým přiblížením (u Pro iPhonů), anebo digitálním (přitáhneme prsty), ale pozor na nižší kvalitu.
Nejdůležitější záběr: (opět) širokoúhle a zblízka
Proč: Detaily se fotí z odstupu, viz bod výše. Ale stejně zásadní je mód “hezké fotky”, kdy je předmět jen malou součástí scény. Á la: hrnek je na hezkém stole, za ním hory a postava pijící čaj.
Jak: Předmět v kontextu (který je zásadní, důležitý a cenný) fotíme tak, že jsme opravdu blízko onomu předmětu (cca 10 cm) a do záběru propašujeme hezky poskládané okolí.
Proč je cenné pracovat s “přirozenou rozmazaností”
Proč: Výše zmíněný příklad má v sobě jednu nenápadnou, ale zásadní výhodu: to rozmazané okolí je přirozené, vytvořila ho čočka, ne digitální proces (jako u portrétního módu).
Jak: Opravdu je cenné naučit se jít blízko a rozmazat okolí (které i tak bude “vyprávět příběhy). Zkuste na květinách, sklenicích s vínem, mobilech v rukách kamarádů. Je to mocná zbraň.
Důležitý tip: Aplikace ProCamera vylepší portrétní mód
Proč: Pokud občas fotíte předměty/produkty v portrétním módu, určitě vám leze na nervy varování “Vzdalte se” – jinými slovy, iPhone nerad uměle rozmazává pozadí u blízkých předmětů.
Jak: Moje oblíbená aplikace (placená) ProCamera má též portrétní mód, který vás ale pustí blízko – tedy lze fotit fotky typu “lahev piva na baru”, což iPhone neumí sám od sebe.
Focení jídla mobilem: z 90 % věc aranžování
Proč: Focení jídla patří k překvapivě těžkým disciplínám. Protože, viz výše, pro “pořádné fotky” je třeba foťák. Výsledek u mobilu tedy záleží hlavně na schopnosti aranžovat.
Jak: Banální, ale důležití pravidlo zní: i drobnost dokáže fotku vylepšit. Půjčte si od dcery pár barevných korálku a poházejte je kolem talíře. Rozdíl bude překvapivě velký. A od toho se odrazte dál.
Fotíte jídlo? Vytváříte obraz a zátiší
Proč: Tuším, že vám už hovory o obrazech a malířích trochu lezu na nervy. Ale ještě jednou: hezká fotka jídla je vlastně krásný grafický list, zátiší renesančního malíře, prostě obraz.
Jak: Při focení jídla pátrejte po hezkém světle na nečekaných místech, po zajímavém podkladu á la sukovité prkno a jakýchkoliv drobnostech, které přitáhnou. O jídlo vlastně skoro nejde.
Produktové fotky si skoro vždy žádají úpravu
Proč: Mnoho kategorií fotek se (překvapivě) obejde bez větších úprav – včetně focení lidí a rodinných portrétů. U produktů to neplatí, tam je prostě úprava bezmála povinná.
Jak: Osobně radím se vyhnout různým “filtrům”, možná to zabere trochu více času, ale kterýkoliv “normální” editor (včetně toho přímo v iPhonu) dá nakonec lepší a stabilnější výsledky.
Co se hodí pro e-shop: aplikace k odstranění pozadí
Proč: V poslední době přibývá aplikací, které dávají smysl pro rychlé (a nepříliš náročné) focení produktů: na jeden klik je možné třeba vázičce vyměnit pozadí, což se může hodit.
Jak: Z těch aplikací, které umí manipulovat s pozadím opravdu dobře, zmiňme například PhotoRoom. Pro reálné využití ale není zadarmo. (O žádné dobré zadarmo žel nevím).
Chcete si to vše zkusit naživo? Přijďte na můj kurz focení s iPhonem!
Kurzy pro klasické foťáky dělám více než deset let, a před několika roky jsem přidal i kurzy focení s iPhonem – v nichž míchám starý dobrý svět „pořádného“ focení a nový svět špičkových technologií v mobilu. A hodně mě to kombinování baví.
Moje kurzy naživo: Fotouzla s iPhonem (celodenní kurz, Praha)
Mé online kurzy: iFotografování.cz (pro mobily i foťáky)