Má smysl při focení mobilem používat formát raw? Mnoho let to byla spíš kuriozita pro nadšence. Nyní se to však mění a není pochyb: rawy rychle otevírají zcela nové možnosti a je škoda je občas nepoužít.
Samozřejmě, focení do rawu není žádná novinka – přes aplikace je možné si s nimi hrát v mobilech už mnoho let, poměrně nedávno se usídlily v iPhonech vyšších řad ve formátu ProRAW. Ale využít je dokázali opravdu jen ti, kteří přesně věděli, k čemu to celé vlastně je. A ano, bylo to hlavně hraní.
V posledních měsících se však o rawech znovu mluví víc – osobně jsem se rozhodl to znovu vyzkoušet v souvislosti s testováním Xiaomi 13 PRO (recenze zde), protože velký tzv. jednopalcový čip zkrátka mění hru i v této oblasti – prostě tam má mnohem větším smysl si z rawů něco “tahat”.
A to samé platí i pro další značky – Samsung Galaxy S23 Ultra (recenze zde) zase o něco posunul možnosti práce s aplikací Expert Raw a i tam to stojí za experimenty.
Plus ano, práce s Apple ProRaw patří k oblíbeným experimentům mého kurzu Fotokouzla s iPhonem.
Zkrátka: rawy jsou tu a stojí za to je zkoumat.
Co to je raw ve fotografování
Ale popořádku: pojďme si shrnout, co to vlastně ten raw je. Tedy: kdykoliv zmáčkneme spoušť (foťáku nebo mobilu), vznikne na snímači poměrně velký zdrojový soubor. Procesor ho poté upraví a naservíruje v podobě, na kterou jsme při běžném provozu zvyklí: tedy ve formátu JPEG nebo HEIF (soubory budou obvykle mít něco kolem 3-5 Mb).
Ale: občas se hodí uložit si i onen původní velký “surový” soubor, tedy raw. U iPhonů bude mít zhruba 30 Mb, u foťáků klidně mnohonásobně více.
K čemuž je možné ještě dodat, že pojem “fotit do rawu” je ve skutečnosti chápán jako “fotit do kombinace Jpeg/heif plus raw”. Zkrátka, že kromě tradičního “upraveného obrázku” v jpg se nám na kartu nebo do úložiště mobilu ukládá i onen tajuplný soubor s příponou á la DNG, NEFF nebo CR3.
Proč vůbec do rawu fotit
A teď tedy ona klíčová otázka: k čemu to celé je? Tedy: logika využití rawů je prostá – mají v sobě mnohem více dat a dovolí nám tedy mnohem lépe využít to, co snímač vytváří. Během pár vteřin to můžete zahlédnout z ukázkových printscreenů.
Zhruba se dá říct, že do rawů má odpradávna smysl fotit ve dvou hlavních scénářích:
1. scénář: do rawu fotíme něco zcela výjimečného
Pokud se vám narodí dítě, vylezete na Mount Everest nebo potkáte medvěda v Divoké Šárce, fotit do rawu je prostě jediná rozumná volba. Protože je zkrátka škoda nezískat v té unikátní situaci co nejkvalitnější data z vašeho foťáku.
Vždy budete mít jistotu, že i po letech se budete moci k “surovým datům” vrátit, znovu a lépe je upravit a přizpůsobit nové době, novým programům i zobrazovacím zařízením.
2. do rawu fotíme tehdy, když se chystáme hodně upravovat
Jak je vidět z ilustrací, raw má v sobě z definice prostě mnohem více informací. A pokud se tedy chystáme upravovat, tento formát nám dá prostě mnohem více možností: přesvětlené nebe dokážeme vytáhnout, z temných stínů vylovíme nečekané detaily, opravíme špatné vyvážení bílé – vlastně skoro cokoliv.
Ano, jsou samozřejmě fotografové, kteří fotí jen a pouze do rawu, nic samozřejmě proti tomu. Ale je třeba počítat s tím, že upravovat rawy je docela náročné jak časově, tak kapacitně (musíme mít speciální skříň na externí zálohovací disky). Mně osobně to tedy vždy přišlo trochu zbytečné.
Proč si začít hrát s rawy na mobilu
Dobrá tedy, a proč je zajímavé začít si hrát s rawy na mobilech? Protože už to začíná dávat smysl. Jedním z hlavních trendů posledního roku dvou je obecně vylepšování kvality snímačů, zkrátka toho, jaká data jsme schopni z mobilu vylovit.
Jak jsem zmínil, pro mě osobně byl impulsem znovu to vše vyzkoušet při test foťáku Xiaomi 13 Pro – protože jednopalcový čip opravdu otevírá nové možnosti v tom, co je možné od mobilů ve focení čekat (a to samozřejmě nejen u Xiaomi). Větší čip zkrátka znamená kvalitnější data – a větší význam sofistikovaných úprav.
Rozhodně neříkám, že by měli všichni začít fotit do rawu, to rozhodně ne. Ale určitě platí, že pro určité scénáře a určité uživatele je prostě opravdu škoda nevědět, jak to celé funguje – a že opravdu nové možnosti se mohou hodit.
Koho by mohly rawy zajímat?
1. technické nadšence – možnost vylovit “velká data” je opravdu zajímavá a jak říkám, přichází doba, kdy si má smysl začít hrát
2. fotografy přírody a interiérů: i u mobilů platí, že rawy mají velký smysl v situacích, kdy jsou v záběru velké rozdíly mezi světly a stíny. A zároveň, kdy bude nutné fotky upravovat. Z rawu toho prostě vytáhneme více
3. zkušené fotografy, kteří přesně vědí, co dělají – zkušení fotografové mají vždy velmi jasnou představu, co od konkrétního foťáku/mobilu čekat, a to se zkrátka může hodit v úvaze á la “pro jistotu si tuhle krajinu cvaknu i do rawu, mohla by se hodit”.
Jak začít experimentovat s rawy u iPhonů i Androidů
A jak tedy rychle začít s experimenty? Je to velmi jednoduché, ale zároveň je poměrně snadné se v tom ztratit.
1. co funguje vždy a všude: Pro režim (Android) nebo aplikace (iPhone / Android)
Máte-li mobil s Androidem, nejprve zapátrejte v záložce PRO ve foťáku, tam je obvykle možné v nastavení požádat mobil, aby fotky ukládal do jpg a rawu. Například: u Samsungu S23 pro je nutné jít v Pro režimu do Nastavení foťáku / Rozšířené možnosti obrázku / Formát obrázků v režimu Pro. Podobně to funguje i u dalších mobilů.
Jak asi dobře víte, iPhone má tohle výrazně složitější – a je tedy nutné použít nějakou aplikaci. Fotit do rawu umožňuje v podstatě jakákoliv fotoaplikace, já používám aplikaci ProCamera (placená), z těch zadarmo doporučuji Lightroom, ve fotoaplikaci se nejříve přepneme do Pro režimu, a pak v horní části aktivujete focení do DNG (což je univerzální formát pro raw soubory).
To samé samozřejmě můžete provést i s jakýmkoliv Androidem – i tam platí, že pro focení a případné další úpravy je Lightroom velmi rozumný.
Pozor: různé modely a různé aplikace mají odlišeně řešenou nenápadnou, ale zásadní otázku: zda nastavením focení do rawu budete zároveň fotit i do jpg, což se prostě hodí. Nebo řečeno z druhé strany: je opravdu šikovné, fotit současně do raw i jpg, protože pokud domů přinesete jen raw, budete pak šílet z množství úprav, které bude třeba udělat. Pokud by znamenalo nastavení focení do rawu JEN focení do rawu, nezapomeňte paralelně fotit i do jpg.
2. Co nemají všechny modely, ale funguje skvěle: ProRaw (iPhone) a Expert Raw (Samsung)
Krom základní funkce, v níž (viz výše) prostě z více méně jakéhokoliv mobilu raw vytáhneme, existují i funkce specializované. Rozdíl je v tom, že jsou mnohem více integrované do fungování mobilu.
Apple ProRAW
Tohle je opravdu mimořádně šikovná funkce – mají ji ovšem pouze Pro verze iPhonů od iPhonu 12 Pro dále. A je třeba ji pustit v menu: Nastavení / Fotoaparát / Formáty. Pak se objeví přímo v defaultní fotoaplikaci, kde jedním dotykem dáváme mobilu pokyn, zda chceme nebo nechceme do rawu fotit.
A v čem že je ten rozdíl? V tom, že se nemusíme trápit s otevírání externích aplikací a můžeme přímo upravovat. Jinými slovy, vše je “jako dříve”, jen při úpravě pracujeme s mnohem větším množstvím dat – a opravdu to je cítit: pokud například budete upravovat fotky v interiéru, “vylovíte” mnohem více detailů ze stínů anebo z přepalů za oknem.
Tedy: opravdu to dává smysl a opravdu to používám. Podrobněji viz článek Má na iPhonu smysl fotit do raw?
Expert Raw (Samsung)
Expert Raw funguje podobně jako Apple ProRAW – v danou chvíli je to samostatná aplikace, kterou je nutné stáhnout a funguje jen u vlajkových lodí Samsung Galaxy S22/S23 Ultra (ale dorazit by měla i do dalších modelů.
I zde platí, že úpravy je možné provádět přímo v mobilu – a úpravy neumí Samsung sám od sebe, ale je pro to nutné stáhnout speciální verzi již zmíněného Lightroomu. jen je potřeba pochopit, že abyste viděli výslednou fotku v “normální” galerii, je nutné ji tam z Expert raw poslat – jinak bude zůstávat v galerii Lightroomu. Já vím, zní to poněkud složitě, ale nakonec to je vcelku přímočaré – a stojí to za to.
U rawů pozor na “falešné úpravy”, ideální úpravy jsou na desktopu
Jedna zásadní drobnost: jak už víme, hlavním smyslem focení do rawu je získat kvalitní data pro další úpravy. A v celém tom procesu se skrývá nečekaný zádrhel – totiž: opravdu pracovat s rawy přímo v mobilu umí máloco: v danou chvíli vím jen právě o Lightroomu (znovu připomeňme, že je zadarmo).
A v čem je ten chyták? V tom, že ten formát DNG, tedy formát rawu, otevřete v čemkoliv – včetně třeba mého oblíbeného Polarru. Ale: je to otevření “falešné”, protože editor vlastně jen převede raw do jpg a upravuje jpg. Což je snadné přehlédnout a přicházíme tak o smysl celé věci – aplikace prostě pracuje jen “s malými jpg daty”, ne s tím pořádným velkým raw. Jinými slovy: pokud otevíráte raw na mobilu v nějaké oblíbené aplikaci, téměř jistě pracujete jen s jpg.
Z čehož plyne jedna trochu nudná rada: pokud máte možnost upravit výslednou fotku v nějakém pořádném editoru, nejlepší je nedělat to v mobilu, ale na desktopu. Tedy ano: když chcete z mobilu vytáhnout opravdu maximum, počítač je stále nejrozumnější cesta.
Já to obvykle dělám ve Photoshopu, zde jsem si hrál s programem Zoner Photo Studio X, který nyní dlouhodobě po pár letech zase testuji. A jsem hodně mile překvapený, kam se v posledních letech posunul – včetně právě práce s rawy, na který jeho tvůrci vyvinuli svůj vlastní modul.
Tedy držím palce, ať jsou fotky lepší a rawy dávají smysl!
Dobrý den.
Zajímavý článek, kde trochu postrádám 4/3 aparáty. Mám FF Nikon Z5, který používám na focení hlavně lidí v místnosti a pak nyní OM-1, který, hlavně kvůli větší hloubce ostrosti, se mi zdá lepší pro focení květi, včetně makra.
Zdraví,
Cedrik Haškovec